Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 12:51:54
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35

Auteur Topic: De bouw van N-spoor demobaan Marelburg  (gelezen 68835 keer)

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re:De bouw van N-spoor demobaan Marelburg
« Reactie #90 Gepost op: 01 December 2012, 21:46:00 »
Vandaag kreeg ik met dank aan mijn broeder twee wissels in mijn bezit waardoor ik het idee kreeg om in plaats van 1 spoortje een tweede spoor aan te leggen aan de linkerzijde van het station.

Voordelen hiervan zijn dat ik een extra perronspoor heb voor de railbus zodat het grote perronspoor vrij komt alsmede een opstelspoor in mijn schaduwstation. Dan heb ik dus ruimte voor een 4e treinstel op Marelburg.

Het zou er dan zo uit komen te zien:

groetjes
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 22:56:53 door martindomburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #91 Gepost op: 03 December 2012, 00:04:33 »
Ik heb vanavond de verlichting van het hotel aangesloten op hun diodes en weerstanden en voorzien van een draadje. Zoals beloofd heb ik geprobeerd wat foto's te nemen van de brandende verlichting. De binnenverlichting brandde niet omdat de trafo dan te hoog stond en de led's de camera overbelichtte.

Excuus voor de extreme slecte kwaliteit maar ik zal tzt proberen om betere foto's online te krijgen.

Hierna heeft het hotel een permanente plek gekregen aan het stationsplein. Zodat ik als de tijd zover is het hotel kan voorzien van decoraties en groenvoorziening.

Morgen wil ik het station van zijn twee nieuwe sporen gaan voorzien zodat ik kan starten met de perrons. Ondertussen ga ik ook beginnen met het krassen van de stoep e.d.

stay tuned
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #92 Gepost op: 03 December 2012, 21:26:29 »
Avond,

Ik heb vanavond weer een leuke slag weten te maken met Marelburg. Ik heb de nieuwe sporen aangelegd bij het station. En na enige twijfel in de voorbereiding viel me het effect tijdens de aanleg behoorlijk mee. De veranderingen vind ik zelfs een verbetering voor het stationsplein :) Al het goede komt met de tijd zeggen ze vaak  8-)

Een extra perronspoor voor de VT98 en een opstelspoor voor een rangeerloc of wagon. Het geheel zal afgezet worden met een hekwerk en wat wildgroei.

Maar de oplettende kijker had natuurlijk allang iets nieuws gezien op het stationsplein. Vandaag is dan een nieuw meesterwerk van Markenburg afgeleverd. De Imbiss-stube uit Keulen.

Het origineel:

Nagemaakt door Markenburg in schaal 1:160

Hij is echt heel erg klein en door de lasercut heeft hij een wat donkere verwering waardoor ij uitstekend bij het station en het hotel past

Hij gaat nog uitgerust worden met decals en verlichting :)

Groetjes Martin

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #93 Gepost op: 05 December 2012, 20:20:32 »
Vanavond toch weer een beetje verder gekomen met het stationsplein. Ik heb een begin gemaakt met krassen en hierbij ben ik zoekende naar de juiste kleuren voor de stoep.

Het kraswerk is eentonig en saai maar het resultaat maakt het geheel meer dan waard.

Voor de kleur heb ik de stoep ingeverft met de luchtbuks gevuld met grijs en een druppeltje algengroen. Diezelfde groen heb ik na het drogen vermengt met zwart en de voegen ingesopt met een wetwash. hierna met een doekje de oppervlakte schoongewreven tot het resultaat mooi is.

Graag jullie mening:

Notitie 1: De wetwash is nog nat, maar verwacht niet dat de kleur nog veel zal veranderen.
Notitie 2: Er zit een drainagerooster in de rand die moet nog zwart geschilderd worden en er komen wat rommeltjes in de goot te liggen :)

OP zich vind ik het resultaat best mooi, bij de volgende stoepen ga ik ook expirimenteren met reparatievlakken en ingelegt asfalt.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 05 December 2012, 20:22:57 door martindomburg »

racer

• Offline Offline
  • www.hondavriendenclub.nl
« Reactie #94 Gepost op: 05 December 2012, 23:21:06 »
Ik vindt die stoep wel overtuigend, trouwens die imbiss is ook wel erg mooi (y)
Gr Bob
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #95 Gepost op: 07 December 2012, 23:55:31 »
Ik heb mezelf beloofd pas tevreden te zijn als ik het ECHT maar dan ook ECHT mooi genoeg vind  :mrgreen:  En dat moment heb ik nu bereikt:

30x30 in steens verband gelegd. Grijze veflaag gemengt met een beetje algengroen en een black wetwash finish. Gelijk na de finish met een doekje afwrijven. Er is een streepje in het midden ontstaan hierdoor waardoor de stoep een beetje oplicht. Leuk effect vind ik zelf!!!

Groetjes Martin

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #96 Gepost op: 10 December 2012, 08:58:20 »
Dank voor deze tip. Wortd tzt nog eens toegepast op mijn perron. Het geheel begint een leuke sfeer te krijgen.

Groet,
Michel

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #97 Gepost op: 10 December 2012, 11:28:31 »
Martin;
klein maar erg fijn  ;D Fraai resultaat tot nu toe. (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #98 Gepost op: 10 December 2012, 13:56:05 »
Ik sluit me graag aan bij voorgaande comment  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #99 Gepost op: 17 December 2012, 17:21:33 »

Ben de afgelopen dagen tussen de werkzaamheden door even verder gegaan met een tweede stoepje:

Gouden tip: Zorg dat je deksel op de verfpot goed afsluit voor je gaat schudden  :shock:   :lol:

Het resultaat mag er zijn vind ik, als moet ik wel zeggen dat ik het krassen niet lang aaneen vol kan houden   :| slaapverwekkend  :mrgreen:

Ik ben nu met de lange stoep begonnen waarin ik een aantal asfaltlappen heb verwerkt. Dat zie je vaak in Duitsland. Stukken stoep die met asfalt zijn bedekt ipv stenen.

Al vraag ik me wel af hoe lang ik door ga met het stationsplein, ik krijg ook wel erg veel zin om de perrons te gaan bouwen en eindelijk weer eens te gaan rijden. Maar goed nog een weekje werken en dan 2 weken vakantie  :D

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #100 Gepost op: 17 December 2012, 23:17:50 »
Maar ik heb vanavond even een dikke 60 centimeter stoep gekrast en het hele stuk geschilderd en ik moet zeggen wederom een succesje behaald:

Maar het meest trots ben ik wel op de stukken asfalt. In Duitsland zie je vaak dat er delen van de stoep zijn bedekt met asfalt ipv klinkers. Dit effect vind ik wel leuk en dat heb ik volgens mijn best mooi nagebootst:

Whaha het saaie deel is nu klaar. Hier komen nog wel een paar lantaarnpalen maar dat komt later als ik weer wat gespaard heb voor de aanschaf van leds.

De komende dagen ga ik nog wat verder krassen want volgende week wil ik eigenlijk wel weer eens een beetje gaan rijden en daarvoor moet ik eerst nog eea aan aanpassingen maken in de framewerk en electronica. De aanpassingen zijn verbeteringen en reparaties.

Groetjes

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #101 Gepost op: 26 December 2012, 22:28:56 »
Feliz Navidad  :mrgreen:

Marelburg leeft nog maar de bouwer is na deze feestdagen wel wat aangekomen  :lol: hiks.

Na een drukke maand met feestdagen en verjaardagen is er weinig tijd geweest voor de modelbaan maar daar komt nu verandering in met een goede 2 weken vakantie!!!!! heerlijk.

Het word hoog tijd dat ik de baan weer eens laat rijden en daar ga ik morgenavond dan ook mee beginnen. Allereerst ga ik de ruimte uitmesten en opruimen en daarna de baan weer installeren. Voordat er gereden kan worden heb ik nog wel wat aan te passen, zo komt er een serviceluik aan de rechterzijde en heb ik twee wissels en twee gebouwen electrisch aan te sluiten. Ook moet er een voorsein en een paar relais gerepareerd worden en moet ik wat aanpassingen maken aan de SP4 stabelisatieprints om inschakelstoringen te voorkomen.

Er si dus nog wel wat werk te verrichten maar dan kan ik wel eindelijk weer gaan rijden. Ik wil de baan graag gereed hebben voor het geval Marelburg word opgeroepen voor de beursgang. Er staat al weer eea op de planning voor 2013 :)

Niet geheel onbelangrijk is dat Marelburg volgende week word uitgebreid met een Piko G1206 loc in Husa uitvoering. Deze erg mooie loc gaat rangeerwerk verrichten in het station en mag hij de reinigingstrein gaan trekken bestaande uit een tomix en een reinigingswagen.

Nu denk je wat heb ik eraan, nou de aanpassingen en vooral het rijden zal weer live te zien zijn via de chatsite webcam van MC de Spoorstaaf. Ik hoor je al zeggen, leuk maar met die flut webcam zie ik helemaal niks. Nou daar is nu lekker verandering in gekomen. Ik heb vanaf vrijdag de beschikking over een stabiele wifi verbinding en nog beter: Een HD 1080p webcam met motioncapture. Hopelijk zal het beeld op de cam nu scherp en helder zijn zonder schokkerige beelden.

Er gaat dus weer eea gebeuren, hoe het verder gaat met de scenery, wees niet gevreesd. Dat gaat gewoon door. Zodra alles weer rijd pak ik dat wederom op. Er is al een bestelling geplaatst bij ledbaron voor een lading Led's zodat ik verder kan gaan met o.a. lantaarnpalen en verkeerslichten :)

Zat te doen dus..... word vervolgt

Groetjes Martin

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #102 Gepost op: 04 January 2013, 17:49:07 »
Avond,

Nou de dienstregeling op Marelburg werkt goed. Ik ben erachter gekomen dat de Brawa Ludmilla met N045 een beetje raar gedrag vertoond. Alsof de decoder eventjes op hol slaat. Die gaan we binnenkort eens resetten.

Ik heb de frames voor de perrons gezaagd. Omdat er best veel torsie zit in de module bij het kantelen heb ik afgezien van een gipsen perron omdat die los kan komen of kan barsten. In plaats daarvan heb ik een vuren late gehaald van 26mm breed en 8 mm hoog. Dit is even hoog als het stationsgebouw en precies breed genoeg om de sporen op te vullen:

Op de laaste foto zie je een rechthoek afgetekend, hier komt een bewegend waterkolom.

Nu zit ik nog met twee dilemma's en ik hoop wat hulp van de lezers te krijgen:

Ga ik voor een zandperron of een asfaltperron. Zandperrons stralen echt nostalgie uit en met de stomers is dat een mooi gezicht. Alleen leeft Marelburg in tijdperk V met een enorme knipoog naar tijdperk III en toen zag je ook al geasfalteerde perrons. (beetje zoals bij Duisburg-Beksheim van flyboy Jeroen.

Ik zit dus met een klein cosmetisch dilemma en hierbij moet ik ook nog een keuze gaan maken tussen een overgang of een tunnel of een brug van perron 1 naar perron 2.

Er komt geen overkapping

Graag jullie meningen hierover?

Groetjes

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 05 January 2013, 11:47:41 »
Wat zit er aan het station? En wat voor tijdperk is het station?
Dan zou je je aan dat tijdperk kunnen binden :)
Denk dat er een brug beter zou staan als een tunnel, geen idee of ze toen al tunnels onder t spoor door maakte
groeten,
Auke

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #104 Gepost op: 06 January 2013, 23:16:31 »
Vandaag weer even druk geweest met het stationsplein. Als eerste heb ik de te wensen stoepjes en bestrating afgetekend en de randen afgezet.

Het overzicht van hoe het plein er uit komt te zien. Op de foto zie je een lantaarn liggen hiervan komen er 5 stuks te staan bij de eettent en het standbeeld.

Op de rest van het middenterrein komen een 5-tal bomen en word de grond opgevuld met een grasmat en bloemen.

In de tussentijd heb ik alle lantaarnpalen en verkeerslichten afgetekend en de gaten geboord voor de lantaarns. In totaal komen er 6 verkeerlichten en 30 stuks lantaarns. De tussenafstand van de lantaarns is 12,5 cm wat omgerekend 25 meter is. De twee rijrichtingen verspringen ten opzichte van elkaar. De gaatjes boren heeft wel wat schade geleverd aan de electronica... Niet ernstig, er zijn twee flatcables geraakt en ik ben een paar keer door een MCC terugmeldprint gegaan. Gelukkig is dit vrij simpel te repareren :) Zal wel vaker gebeuren nog hihi, zolang het maar geen dinamo printen zijn  :shock:   :lol:

Daarna heb ik het hotel van een stoeprand voorzien en de tegeld ingekrast. rechts naast het hotel komt een schutting vanaf de poort tot aan het perron. Hierachter komt een grasterras en een treurwilg. Langs het perrons komt een hekwerk. Hekwerk en schutting zijn afkomstig van Markenburg.

Links van het hotel word er aan de riolering gewerkt en is een deel van de weg afgezet. Hiervoor mag ik 12 afzettingsbordjes gaan maken met ledje erop :) Leuk.

Dusss.... Weer zat te doen. Maar maar weer eens beginnen met werken haha

Groetjes