Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 19:26:50
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20

Auteur Topic: Direct einde van programma Koploper  (gelezen 25487 keer)

santerdam

• Offline Offline
Re:Direct einde van programma Koploper
« Reactie #60 Gepost op: 28 July 2012, 00:31:34 »
Toch nog een verrassende wending in het Koploper verhaal !

Zie http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3948

Paul overweegt, met enige beperking, zijn website weer open te zetten en, ook beperkt, versie 8.0 uit te brengen.

Sander
« Laatst bewerkt op: 28 July 2012, 00:38:02 door santerdam »

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #61 Gepost op: 28 July 2012, 00:51:06 »
 (y)

Uitstekend :)

DutchKarma

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 28 July 2012, 00:53:10 »
Wat me, al lezende, eigenlijk een beetje verbaasd is dat open source software zoals Rocrail en Jmri niet genoemd worden.
1 van de hoofdredenen waarom ik (als zware beginner moet ik er wel bij zeggen ;D) heb gekozen om niet met Koploper aan de slag te gaan maar met RocRail is het ontbreken van de broncode van Koploper en een actieve community die daarin ontwikkeld.
Wanneer die zaken er wel zijn is toekomstvastheid veel meer gewaarborgd (niets is natuurlijk 100% zeker, ook niet bij de commercielen).

Het kwaliteits argument wat Ruben een stukje hierboven aanhaalde is denk ik niet waar. Ik ken genoeg commerciele pakketten die met "een vinkje te crashen zijn". En met 18 jaar in de IT al vele uurtjes verloren aan die grappen  :-X

Waar het op neer komt volgen mij is:
- Commercieel: geeft een vorm van zekerheid, bied een vorm van support en je kunt  iemand benaderen bij defect e.d.
- Non-commercieel: heeft dus niet echt een gezicht / iemand die je kunt benaderen. support is dus maar afwachten,maar vaak bij actieve communities op een niveau waar een hoop commercielen een puntje aan kunnen zuigen.  

Hmm dit wordt misschien zo wel heel offtopic. Maar ik moest het ff kwijt aan de hand van bovenstaande discussie :)

« Laatst bewerkt op: 28 July 2012, 00:57:14 door DutchKarma. Reden: opmerking verlies koploper weggehaald vanwege update koploper forum »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 28 July 2012, 01:23:04 »
1 van de hoofdredenen waarom ik (als zware beginner moet ik er wel bij zeggen ;D) heb gekozen om niet met Koploper aan de slag te gaan maar met RocRail is het ontbreken van de broncode van Koploper en een actieve community die daarin ontwikkeld.

Tja, die discussie heb ik dus (persoonlijk zelfs) met Paul gevoerd ergens einde jaren '90. Maar daar zag hij niets in; als ik zijn woorden mag interpreteren (en me die ook goed herinner na al die tijd) is het zo dat hij niemand anders met zijn source vertrouwt.

Dat herken ik als programmeur wel. Alleen, ik ben het er niet mee eens. Als programmeurs kun je elkaar aanvullen en van elkaar leren. Het is typisch een geval waar het geheel groter is dan de som der delen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DutchKarma

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 28 July 2012, 01:41:35 »
Helemaal mee eens Peter, je kunt veel van elkaar leren op die manier.
Plus leidt het ook tot minder fouten e.d. Peer programming is niet voor niets uitgevonden  ;D
Ik heb in het verleden ook veel ontwikkeld, maar de behoefte om die code voor mezelf te houden heb ik nooit zo gehad. Alhoewel ik het wel veel bij andere programmeurs terug vind inderdaad. Mijn ervaring is dan ook dat bij degene die daar niet zo happig op zijn de broncode ook meestal niet zo geweldig is.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2012, 01:44:08 door DutchKarma »

pmh1962

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 28 July 2012, 07:41:15 »
En dan te bedenken dat Koploper in Delphi een leer project was om Delphi te leren kennen. Het is dus eigenlijk een optelsom van alles wat je misschien niet had moeten doen. Als ik het nu opnieuw zou gaan maken, dan zou het qua interface en ook qua source totaal anders gaan worden. Echter ruim 200.000 regels source (inclusief veel commentaar) herschrijf ik niet meer in de na dagen van Koploper.

Mvg,
Paul.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #66 Gepost op: 28 July 2012, 08:37:21 »
Als ik het nu opnieuw zou gaan maken, dan zou het qua interface en ook qua source totaal anders gaan worden.
Paul, wat houdt je dan tegen om geheel blanco overnieuw te gaan beginnen?
Niet herschrijven, maar een andere aanpak, met vermijding van de fouten die je zelf onderkent.
En dan met een nieuwe naam. Net zo pakkend als Koploper, maar dan anders.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

pmh1962

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: 28 July 2012, 09:04:25 »
Klaas,

Op een gegeven moment wordt je geleefd door je gebruikers. Er zijn er bij die zelfs denken dat zij eisen kunnen stellen aan de ontwikkeling wat er in moet komen. Je wil niet weten wat je allemaal over je krijgt. Dit wil ik niet meer.

Ook ben ik mijn echte grote hobby weer goed aan het oppakken luister hier. Dit is altijd mijn grootste hobby geweest en heb nu daar ook weer les in.

Herschrijven is voor mij echt geen optie meer. Je wil niet weten hoeveel tijd in de ontwikkeling van Koploper is gaan zitten. Als ik het al zou doen dan is dit echt alleen voor Selectrix en mijn vrienden. Maar die kans dat dit gaat gebeuren is verwaarloosbaar klein.

Mvg,
Paul.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2012, 09:45:10 door pmh1962. Reden: Link aangepast; werkt nu meteen »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #68 Gepost op: 28 July 2012, 09:34:17 »
Paul, we zullen zien. Als 1962 je geboortejaar is, dan heb je nog een heel leven voor je. ;)
Wellicht dat je er over een poosje anders over gaat denken en het toch weer gaat kriebelen.

Wat die veeleisende gebruikers betreft, je kan je ook voornemen om daar een pantser tegen op te trekken.

Die andere hobby van je kende ik al. Heel mooi, maar niet helemaal mijn muzieksmaak, ik ben meer van jas, rok, bloes en zool.
Ik moest wel je link een beetje oppoetsen, want daar staan wat karakters te veel in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 28 July 2012, 10:30:59 »
Om herschrijven een maat te geven: in de SW industrie meet de produktiviteit van coderen in
(op z'n best) tientallen regels per uur voor zover ik weet. In je eentje ben je misschien wat
efficienteren, maar toveren kun je niet. Maakt Paul's inspanning des te indrukwekkender.

Dan zit je met 200.000 regels toch op manjaren werk, als je dat wilt herschrijven is het toch
zo een manjaar. 'Even' iets doen is er in SW land ook niet bij, zie ik op m'n werk ook weer steeds
gebeuren.

Een community is leuk, kan kwaliteit leveren, maar als je iets van controle wat betreft inhoud en
kwaliteit wilt houden is het ook zo maar weer werk.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Vinkendrecht

• Offline Offline
    • Vinkendrecht
« Reactie #70 Gepost op: 28 July 2012, 10:33:33 »
Paul,

Helemaal geweldig dat de stekker er toch niet helemaal uit gaat.
Ik ben nog volop aan het uitproberen om Koploper mij eigen te maken en vind het een prachtprogramma.
En die andere hobby van je..... Ik ben ook liefhebber van orgelmuziek en kan ook enigzins wat muziek uit een orgel krijgen.
Ik heb er helaas weinig tijd voor, maar kan begrijpen dat je daar weer meer tijd en energie in wilt steken.
Als je nog eens een concert bij mij in de buurt geeft, hoop ik tijd te hebben om te komen luisteren.
groeten, Martin Vink Dordrecht

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 28 July 2012, 10:59:21 »
Paul,
als eindgebruiker van koploper ben ik blij dat je niet de handdoek in de ring gooit,
verbaas mij eigen nog elke keer hoe jou programma het toch weer voorelkaar krijgt om mijn treinen te laten rijden.
dank daarvoor  (y)

Zonder de producten van wim had het uiteraard niet gelukt dus ook wim  (y)

rene (een blije gebruiker)

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 28 July 2012, 11:11:57 »
Ik ben een tevreden gebruiker van Koploper.

gebruik nu misschien 5% van de mogelijkheden, dus of de ontwikkeling nu stopt of doorgaat, zolang mijn centrale het blijft doen kan ik de komende 20 jaar wel vooruit.

dus, succes in de muziek!   (y)

Rubedino

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 28 July 2012, 11:14:37 »
Goed om te lezen!

Mvg

Kees-Jan

NB dan is er toch een andere weg gevonden  ;)

PeterC

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 28 July 2012, 12:30:37 »
ik sluit mij graag aan bij de woorden van Lucky.
Ook ik ben een zeer tevreden gebruiker van Koploper en ben steeds weer verbaasd over de vele mogelijkheden van dit programma. Ik ben er vast van overtuigd dat ik hiermee mijn baan nog vele jaren kan blijven besturen. Uiteraard ben ik geschrokken van de ontwikkelingen rondom Koploper de afgelopen 48 uur. Hoe het ook verder zal gaan, Paul in ieder geval bedankt voor dit geweldige programma en heel veel succes met je andere hobby.

PeterC