Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door BartvD
Vandaag om 16:57:29
Minder wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:21
NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 16:49:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: Maximale belasting tuimelschakelaar  (gelezen 5690 keer)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Maximale belasting tuimelschakelaar
« Gepost op: 29 June 2006, 17:14:30 »
Ik wil de verlichting op mijn baan in zijn geheel kunnen uitschakelen met een tuimelschakelaar vanaf het bedieningsplateau, maar ik weet niet of de schakelaar het aan kan?

De specificaties van de schakelaar is 250volt 3A en ik wil 100 VA per schakelaar kunnen bedienen op 16 volt. Is dit mogelijk?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2006, 17:53:17 »
100 VA bij 16V betekend een stroom van 100/16=6,25A
Voor die toepassing moet je dus een zwaardere schakelaar gebruiken.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2006, 19:32:37 »
Het gevolg?

** klik **

(met dank aan Ad)

Gr/Kees
Groetjes van Kees

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2006, 19:59:18 »
Dat is wel heel drastisch  ;D

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18622
    • Het Groterdam Project
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2006, 20:00:04 »
Dat zie ik niet zo snel op zolder gebeuren.

 ;D

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2006, 23:44:10 »
Hoi,

Je zou in combinatie met een lichte schakelaar een 12 V auto-relais kunnen schakelen. Die hebben een schakelbare stroom van 10A om bijv. mistlampen mee te schakelen. Ook mogen die dingen langdurig geschakeld staan. de stuurspanning zal ook best iets hoger dan 12V (gelijk)-spanning mogen zijn.
Misschien een ideetje  ;)
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2006, 08:17:24 »
Kijk eens bij Conrad. Die hebben tuimelschakelaars voor toepassing in auto's waar je rechtstreeks 20A mee kunt schakelen.
Je kunt ook eens in de specificaties van diverse schakelaars gaan spitten. Dan zie je dat je bij een lagere spanning vaak een hogere stroom mag schakelen. En ook niet onbelangrijk: bij wisselstroom kan een schakelaar vaak meer stroom aan dan bij gelijkstroom.
De beperkende factor bij elke schakelaar is het uitschakelen van de stroom, dan krijgen de contacten het meest te verduren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2006, 22:56:57 »
Ik heb in de Conradgids gezocht en daarin kwam tuimelschakelaars tegen naast  250 volt 3A ook 125 volt 6A aankonden. 6A heb ik nodig en op 16 volt zal het naar mijn idee geen kwaad kunnen met deze schakelaars. Toch?

Anders ga ik inderdaad over op de autoschakelaars, wel zo veilig.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #8 Gepost op: 01 July 2006, 11:40:29 »
Die moet voldoen, dat hij meer spanning aankan (125V i.p.v. 16V) is alleen maar beter. Het belangrijkste is dat hij 6A aankan.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz