Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
Vandaag om 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
Vandaag om 23:16:25
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Eelco Storm
Vandaag om 23:15:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 21:29:56
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:08:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
Vandaag om 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
  

Auteur Topic: Maximale belasting tuimelschakelaar  (gelezen 5786 keer)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Maximale belasting tuimelschakelaar
« Gepost op: 29 June 2006, 17:14:30 »
Ik wil de verlichting op mijn baan in zijn geheel kunnen uitschakelen met een tuimelschakelaar vanaf het bedieningsplateau, maar ik weet niet of de schakelaar het aan kan?

De specificaties van de schakelaar is 250volt 3A en ik wil 100 VA per schakelaar kunnen bedienen op 16 volt. Is dit mogelijk?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2006, 17:53:17 »
100 VA bij 16V betekend een stroom van 100/16=6,25A
Voor die toepassing moet je dus een zwaardere schakelaar gebruiken.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

KC

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2006, 19:32:37 »
Het gevolg?

** klik **

(met dank aan Ad)

Gr/Kees
Groetjes van Kees

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2006, 19:59:18 »
Dat is wel heel drastisch  ;D

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2006, 20:00:04 »
Dat zie ik niet zo snel op zolder gebeuren.

 ;D

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2006, 23:44:10 »
Hoi,

Je zou in combinatie met een lichte schakelaar een 12 V auto-relais kunnen schakelen. Die hebben een schakelbare stroom van 10A om bijv. mistlampen mee te schakelen. Ook mogen die dingen langdurig geschakeld staan. de stuurspanning zal ook best iets hoger dan 12V (gelijk)-spanning mogen zijn.
Misschien een ideetje  ;)
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2006, 08:17:24 »
Kijk eens bij Conrad. Die hebben tuimelschakelaars voor toepassing in auto's waar je rechtstreeks 20A mee kunt schakelen.
Je kunt ook eens in de specificaties van diverse schakelaars gaan spitten. Dan zie je dat je bij een lagere spanning vaak een hogere stroom mag schakelen. En ook niet onbelangrijk: bij wisselstroom kan een schakelaar vaak meer stroom aan dan bij gelijkstroom.
De beperkende factor bij elke schakelaar is het uitschakelen van de stroom, dan krijgen de contacten het meest te verduren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2006, 22:56:57 »
Ik heb in de Conradgids gezocht en daarin kwam tuimelschakelaars tegen naast  250 volt 3A ook 125 volt 6A aankonden. 6A heb ik nodig en op 16 volt zal het naar mijn idee geen kwaad kunnen met deze schakelaars. Toch?

Anders ga ik inderdaad over op de autoschakelaars, wel zo veilig.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Maximale belasting tuimelschakelaar
« Reactie #8 Gepost op: 01 July 2006, 11:40:29 »
Die moet voldoen, dat hij meer spanning aankan (125V i.p.v. 16V) is alleen maar beter. Het belangrijkste is dat hij 6A aankan.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz