Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
Vandaag om 19:51:56
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:41:37
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
Vandaag om 19:33:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 19:26:27
Sfeer op je modelbaan door Luit
Vandaag om 18:57:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Rick
Vandaag om 18:42:15
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
Vandaag om 18:24:58
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
Vandaag om 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:12:28
Ronald doet de Fork Challenge! door MOVisser
Vandaag om 17:05:01
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
Vandaag om 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
Vandaag om 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
Vandaag om 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
Vandaag om 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
Vandaag om 14:54:16
Heroplage Artitec Plan W? door Rob Ellerman
Vandaag om 14:52:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 14:49:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
Vandaag om 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
Vandaag om 11:44:52
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:49:46
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:44:05

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen  (gelezen 24271 keer)

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
Dag allen, maar even een apart draadje, wilde eigenlijk in een ander Koploper draadje posten maar wellicht is dit een nieuw draadje waard.

Het plan is om de koppen van een Mätrix Koploper (evt wat opgerekt tot 1:87) op 3 LSM ICR kappen te fleppen.

Ik heb mijn (Märklin)Koploper gevonden voor weinig op Ebay, er zit geen motor in en het ding heeft geen draaistellen en mist waarschijnlijk ook andere dingen, maar het gaat mij om de kap. Dus perfect om in te hakken en zagen :) Draaistellen voor de tussenbak en motorloze kopbak maak ik wel van de LSM draaistellen. Spiraalveer vervangen door luchtvering en het lijkt volgens mij wel. Voor de motorbak moet ik wat anders verzinnen.

Een BB unit van GM&S als aandrijving lijkt mij ok, desnoods 2 stuks. Ik haat motoren in een interieur en de BBs rijden heel mooi, alleen nog niet digitaal geprobeerd. Draaistelzijkanten voor de motordraaistellen hoop ik los te vinden. Er zijn immers een aantal Koplopers omgebouwd van 4 naar 3 dus een aantal mensen moeten het motordraaistel van een van de tussenbakken overhebben.

Het draadje waar iemand conversies deed van 4 naar 3 bakken kan ik niet meer vinden helaas. Ik zou graag weten wat er veranderd moet worden aan de indeling en details. Als ik een 4tje ging maken kan ik gewoon spieken op de Märklin bakken en dit kopieren naar de LSM bak. Als kopbakken van een 4tje identiek zijn aan een 3tje dan is dat natuurlijk makkelijker. Indeling 1e en 2e klas van de tussenbak(ken) zijn uiteraard ook anders, maar het gaat mij vooral om plaats en grootte van deuren en ramen. Een ICM 3 scheelt mij een ICR van LSM :P

Ik hoop dat er niemand anders van dit forum op deze veiling zat. Ik was bijna vergeten te bieden omdat ik visite had. 10 seconden voor het einde voelde ik een 'disturbance in the Force' en was ik net op tijd om een bod te doen (had de pagina open staan). De hoogste bieder op dat moment dacht 5 seconden voor het einde waarschijnlijk dat het ding van hem was. Maar in de laatste 4 seconden was hij (of zij) overboden met één euro (ik had meer geboden maar Ebay doet automatisch een bod een euro boven het maximum wat een ander bied). Erg lullig om te 'snipen' maar ik was het glad vergeten en ik wilde hem graag hebben :(

Ik had plannen om dit in 3D te laten doen omdat er dan geen schaarse Mätrixen nodig waren. Maar mijn 3D talent is onvoldoende en ik heb te weinig tijd om het echt goed te leren. Eventueel kan er gekeken worden of de uiteindelijke 1:87 bakken gereproduceerd kunnen worden. Maar gezien er dan altijd 3 bakken ICR van LSM nodig is voor de ramen en het interieur en de draaistellen is dit wellicht vat prijzig. Ik had al 3 extra ICR gekocht voordat Matrix de Koploper aankondigde om dit plan uit te voeren met een Lima koploper. Maar toen kwam de Trix Koploper en bracht mij aan het twijfelen: ga ik voor 1:93 of ga ik een 350 euro kostende trein versnipperen?

Ik wacht op de zending uit Duitsland, dus nog geen fotos helaas. Ik zal trachtten om fotos te maken van het project :)

Groetsels,

Robert.

Gert1

• Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Koploper 1:87 frankenstein met Matrix en LSM ICR kappen
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2012, 19:18:55 »
Interessant project Robert. May the force be with you!   ;)

mvg,
Gert

Rubedino

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2012, 19:35:12 »
Ben benieuwd wat het gaat worden met dat versnipperen, plakken, schuren en bouwen.

Mvg

Kees-Jan

NB over hoeveel lengte verschil hebben we het eigenlijk en dat gedeeld door de tijd en geld per cm?

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2012, 20:15:57 »
Als ik het ding binnen heb zal ik de bakken even meten. Hobby mag geld kosten en het lengteverschil zit me vooral tussen de oren.

Ik heb al eens eerder zo'n project gedaan in een ver en grijs verleden toen er nog geen Piko Hondekoppen waren. Maar dat was vooral om een Lima Hondekop te versmallen en verlagen zodat deze beter smoelde gekoppeld met een mat '46. Toen boeide het 1:87 gebeuren mij nog niet echt. Maar toen er opeens een Piko Hondekop verscheen (en het Hondekop project de nek omdraaide) en LSM met de ICR kwam heb ik een besluit genomen om alles 1:87 te doen.

Ik wil ook graag een 1:87 sprinter hebben (Fleischman met plan W wanden en ramen wellicht) en de Roco Plan V komt er ook bij, wacht alleen even een modernere versie af. Artitec komt met de oude dubbeldekker in 1:87. IRM is lastig op te rekken ben ik bang, maar die valt ook net buiten mijn tijdperk. kortom: ik wil een 1;87 Koploper, lekker puh! Ook al scheelt het iets van 15 milimeter.

Groet,

Robert

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #4 Gepost op: 28 July 2012, 01:44:02 »
De Märklin Koploper is binnen, yay!

Zoals verwacht zit er niks wat eventueel als reserveonderdeel kan dienen meer op of in. De kap zelf is compleet met ramen, pantografen, baanschuivers en gesloten kopdeuren. Wat er niet inzit zijn: motor, aangedreven draaistel, de rest van de draaistellen behalve de resterende draaistel aan de motorbak (waar de sleper aan zit), elektronica. Jammer genoeg maar dit zag ik al eerder op de foto op ebay, de apparatenkasten voor onder de motorbak zitten er niet bij. Deze had ik 'op kunnen rekken' naar 1:87 door de onderdelen wat verder uit elkaar te monteren. Ook is het jammer dat de LED printjes voor de seinen er niet bij zitten maar het ging mij om de kap zelf.

De (tussen)bakken van een LSM ICR(1:87), een Mätrix Koploper (1:93) en een Märklin ICR (1:100) even op een rijtje gezet op de salontafel.

Optisch is het best een groot verschil denk ik zo naast elkaar, maar het grootste verschil zit in mijn hoofd. Dus dat word plakken schuren en plamuren... dacht ik...

Om de boel net even wat lastiger te maken is de Märklin kap net iets smaller. Scheelt 1.5 of 2 millimeter. Dit maakt het lastiger om zonder meer de koppen te transplanteren. Ook kwam ik er achter dat de deuren van een Koploper hoger lijken te zijn en verder naar onderen doorlopen, ten opzichte van een ICR. Ik weet dat de blauwe band van een LSM ICR te hoog doorloopt, dit is een foutje. Maar zelfs dit compenseert niet denk ik.

Nog even wat fotos van de kop en einde van de tussenbak.

Ik ga eerst goed uitvogelen hoe ik een iets smallere kop op een bredere bak kan frotten. Ik denk dat ik wat zaagsnedes moet maken zodat de kop wat breder 'opgerekt' kan worden. Waar ben ik aan begonnen? :P

Groet,

Robert.

Bouwe

• Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Nitropa
    • 3D prints treinen N-spoor
« Reactie #5 Gepost op: 28 July 2012, 09:12:51 »
Waar ben ik aan begonnen?

Aan een heel leuk hobbyproject  ;D Veel plezier met bouwen!

mvg Bouwe

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 July 2012, 11:55:08 »
Dat dacht frankenstein ook maar toen hij er stroom opzette en het in beweging kwam riep hij trots "it's alive, it's alive"  (y)

succes.

Bastiaan

• Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
    • Trapho
« Reactie #7 Gepost op: 28 July 2012, 12:23:16 »
Dit project is onmogelijk (y) Ik ben heel benieuwd wat er uitkomt! Als het lukt dan euhhh ... weet ik het ook niet meer ;D

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #8 Gepost op: 28 July 2012, 19:57:53 »
Dit wordt leuk, interessant en uitdagend. Succes met de ombouw.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Overlast

• Offline Offline
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
« Reactie #9 Gepost op: 28 July 2012, 21:20:06 »
Leuk! Mooi dat je mijn idee uit 2009 ten uitvoer brengt, scheelt mij weer een zoveelste project ;). Zie dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,23525.0.html

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #10 Gepost op: 29 July 2012, 00:16:59 »
Hey Maarten,

Cool, ik wist niet dat anderen met dit idee liepen. Ik was iets dergelijks al van plan met een Lima Koploper en Märklin ICR, het is er nooit van gekomen. Toen LSM met de ICR kwam en Matrix met een 1:93 Koploper heb ik het plan aangepast en zelfs al 4 extra ICR rijtuigen gekocht toen deze uitkwamen.

Ik zie in ieder geval dat jij ook al zag dat de deuren een andere hoogte hadden. Dakventilatoren zijn voor mij minder boeiend. Ramen zijn voor zover ik weet gelijk aan de ICR. Ik wil graag voor de motorwagen gewoon de draaistellen van Tric/märkin gebruiken. Het lengteverschil zie je niet echt in een draaistel. Voor de andere bakken wil ik gewoon de LSM draaistellen gebruiken. Luchtvering er op en het lijkt voldoende denk ik. Probleem is dat ik maar één motordraaistel heb gekregen en spare parts doet Märklin tegenwoordig niet meer aan schijnt het.

Voor nu heb ik een Lima ICM-0 draaistel er bij gezet en onder de andere rijtuigen Märklin ICR draaistellen gezet om de trein er niet al te zielig uit te laten zien. Grappig genoeg heeft de (prototype) Koploper op de Märkin doos ook Lima motordraaistellen en Märklin ICR rijtuigen :P .

Mijn oer plan was om 'gewoon' de kop van een koploper te hakken en op een ICR te plamuren. Ik had niet verwacht dat de deuren anders waren. Een idee zou zijn om de omtrek van de deuren als transfer aan te brengen en de groefjes van de LSM deuren dicht te plamuren. Of anders de horizontale groef dicht te maken en wat hoger weer aan te brengen.

Ik zit meer in mijn maag met de breedte verschillen. Behalve het vele werk om dit op te lossen is er een kans dat de kopvorm teveel af gaat wijken. Dit is de reden dat ik nog niet aan het zagen ben. eerst even goed nadenken en visualiseren hoe dit goed aan te pakken. Om een Lima Hondekop te versmallen had ik op strategische plekken zaagsnedes gemaakt, dit moet ook kunnen om de koploper kop een 1.5 mm te verbreden zonder dat de cabineramen niet meer passen en het frontaanzicht verhoudingsgewijs teveel te verstoren. Plamuur doet de rest hoop ik.

Ik ga weer verder nadenken :)

Groetsels,

Robert.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #11 Gepost op: 29 July 2012, 12:49:49 »
Het is misschien ook wel handig om even te weten welke breedte er klopt. Ik vermoed dat de koploper versmald is want dan win je net weer een millimeter qua uitzwaaien in bochten, het stel is ingekort dus blijkbaar was dat een probleem, maar misschien een idee om dat es te checken... hier staat de breedte: http://www.torro-trains.com/plakboek/koploper/koplopers.htm 2,844 m dus, ofwel 32.7 mm in H0.

Rubedino

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 29 July 2012, 13:53:46 »
Effe vraagje tussendoor:

Is trouwens de raamindeling bij de gerenoveerde anders geworden of zijn er alleen airco (dichte) ramen in gekomen?

Kees-Jan

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #13 Gepost op: 30 July 2012, 20:42:39 »
Geen idee wat betreft de verbouwing. Ik wil een ouderwetsche koploper maken. Ik ga voor een 3tje. het liefst zou ik 2 drietjes maken. een normale en een Aegon totaalreclame. Deze twee uitvoeringen had ik van Lima. En dan lekker koppelen natuurlijk.

Ik dacht precies hetzelfde Floris. iets versmallen en je wint weer wat marge om een bak door een tramradius te persen. De LS Models ICR is 33.4 mm breed op het breedste punt, de Märklin 31.8 mm. Dus de LSM is eerder wat te breed dan de Märklin te smal is. Ook is het opvallend dat de bak bij de LSM onder de knik in de zijwand ongeveer even breed loopt naar beneden toe. De Märklin bak loopt onder de knik naar binnen toe.

even overdreven:
  /       \
 /         \
|          |   is lsm

/        \
/          \
\          /    is Märklin

Aangezien ik niet al mijn ICR wil ombouwen hou ik de LSM als template. Ik zal dus proberen de Märklin kap pas te maken op de LSM bak. Spannend  :-X

Groetsels,

Robert.

p-kokkie

• Offline Offline
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2012, 11:50:36 »
Hoi Robert,

Hoe staat het met de verbouwing?
Is het al gelukt om de koppen pas te maken?

Groet,

Pascal
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/