Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 19:38:02
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:34:04
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?  (gelezen 30252 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3301
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #120 Gepost op: 30 April 2024, 22:35:21 »
Bij de SSN in plaats van het Mitropa-restauratierijtuig, dan rijdt het met enkele andere UIC-X rijtuigen mee.

De SSN is bezig met het restaureren van de Kakadu en die vormt straks dus al concurrentie voor het Mitropa rijtuig. Dat zal helaas betekenen dat de SSN niet geïnteresseerd zal zijn in de krokettenkar/buffetrijtuig.
Groeten,
Richard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #121 Gepost op: 01 May 2024, 21:37:04 »
Wilde gok, wilt men van het rijtuig af zal de aanschaf relatief goedkoop kunnen zijn. Dit kan eventueel voor een symbolisch bedrag van 1 euro zijn bijvoorbeeld.

Dan transport gezien de staat van het rijtuig en de locatie waar die staat sowieso 2 mobiele kranen. Gaat die per vrachtwagen heb je hier al 2 vrachtwagens nodig ( 1 voor de bak en 1 voor de draaistellen) of via railadventure op de locobuggy. ( ook hier een kraan benodigd) reken voor beide transport opties een kleine 10 a 20 duizend euro.

En dan het technische verhaal, reken voor een complete revisie om hem weer in een rijvaardige en casco technisch goede staat dat hij inzetbaar is om minimaal 300 duizend euro.

Dus hou rekening met een goeie minimale 350 duizend euro om hem in Nederland te krijgen en zowel technisch als casco 100% in orde te krijgen en en inzetbaar. En dan stalling, hiervoor zou ik kijken of er samenwerking met een museumorganisatie mogelijk is. Op Prorail sporen betaal je sowieso de hoofdprijs, en het rijtuig moet ook in het voertuigregister ingeschreven worden en het EC-M verhaal tegenwoordig. Hiervoor moet je echt in samenwerking zijn, zelfstandig is het niet te doen.

Maar mijn conclusie, heb je het geld en de middelen leuk om te proberen. Heb je het niet is sloop misschien een betere optie voor de wagen.
Het ECM verhaal kost je voor dit rijtuig niets extras wanneer het terecht komt bij een club die die certificering reeds in huis heeft.
Dan is het een kwestie van gewoon documentatie opbouwen en een instandhoudingsplan ontwikkelen.

Wel kun je er op rekenen dat als er asbest in het rijtuig aanwezig is (en die kans is enorm groot gezien zijn leeftijd) je je af kunt vragen of het rijtuig überhaupt naar Nederland getransporteerd krijgt want het invoeren van asbest is niet toegestaan, en ik vrees als je het rijtuig compleet zou ontasbesten je die 3,5 ton daar al aan kwijt bent.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8534
  • Spoor N
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #122 Gepost op: 01 May 2024, 21:42:38 »
De SSN is bezig met het restaureren van de Kakadu en die vormt straks dus al concurrentie voor het Mitropa rijtuig. Dat zal helaas betekenen dat de SSN niet geïnteresseerd zal zijn in de krokettenkar/buffetrijtuig.
Ah, ik wist niet dat ze die hadden. Een Kakadu past wel beter bij de stam.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #123 Gepost op: 01 May 2024, 22:41:37 »
Dat is geen garantie, het Benelux-stel is direct bewaard en je weet in welke staat dat nu verkeerd.

Slecht voorbeeld dan.  ;D ;D

Jamie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1448
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #124 Gepost op: 02 May 2024, 08:59:23 »
Precies. Ooit faillisementsmeevallertje voor de NS, Duits spul, kapotverbouwd en maar 12 jaar dienstgedaan. Gevalletje nostalgie en allesbehalve cultuurgoed.
Steek liever je energie in materieel wat oorspronkelijk Nederlands is, karakteristiek en tientallen jaren hier heeft dienstgedaan.
Maar wie geld heeft en dertig meter spoor in de achtertuin houd ik niet tegen hoor...

In 1978 nam de NS van de DB zes ligrijtuigen Bcm252 en een ligrijtuig Bcm251 over uit 1953/1954 die werden verbouwd tot buffetrijtuig.
Op 24 november 1989 werd het eerste buffetrijtuig afgevoerd.
De resterende zes buffetrijtuigen werden medio 1994 uit het materieelbestand geschrapt.
Bij de NS zijn deze buffetrijtuigen geen 12 maar 16 jaar in dienst geweest  ;)

Rijtuig 51 84 88-80 006-2 is eind 2004 gesloopt.
Rijtuig 51 84 88-80 007-0 werd verkocht en omgenummerd en kreeg bier reclames de termijn laatste revisie van het rijtuig is sinds medio april 2004 verlopen.
Eind november 2013 volgt een laatste transport van het laatst genoemde rijtuig naar Calau waar het nu nog staat.
Het is een beste geschiedenis,ik heb vroeger bij Wagons-Lits gewerkt kwam veel in deze rijtuigen en ben een liefhebber van dit rijtuig maar precies zoals je al zegt of je het moet willen behouden transporteren onderbrengen en opknappen is financieel een bodemloze put gezien de staat waarin het rijtuig zich nu bevind.
Als er dan toch mensen willen zijn die geld uit willen geven aan oud materieel zou het mooi vinden als dat geld besteed zou worden aan museumstichtingen zodat ze daar oud terzijde staande materieel op kunnen knappen en in goede conditie kunnen houden.

« Laatst bewerkt op: 02 May 2024, 09:07:17 door Jamie »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #125 Gepost op: 02 May 2024, 11:35:43 »
 (y)
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.