Zalig zijn de eenvoudigen van geest
Als ik het NSM nog een tip mag geven: in Münster staat nog een voormalig NS Buffetrijtuig te verpieteren. Dat ding zou juist zo mooi zijn om te bewaren omdat 'ie zo goed het tijdbeeld vertegenwoordigd van de vakantietrein tussen grofweg 1978 en 1994. Hoeveel mensen zijn er niet mee naar de zon of de sneeuw gereden? En liefst bewaren in de vorm van een echte krokettenkar. Informeer eens bij de eigenaar van dat ding, wellicht is 'ie voor weinig te koop. Hoop doet leven...
Het stukje was geschreven begin jaren '90 en één van de punten was dat het NSM het toen niet nodig achtte om een 1300 te bewaren aangezien dat slechts een grotere variant van de 1100 zou zijn. De turquoise 1122 stond toen al in het museum. Dat er flinke koerswijzigingen in het beleid zijn geweest, moge blijken uit het feit dat de 1302 en 1311 beide behouden zijn gebleven.Als ik het NSM nog een tip mag geven: in Münster staat nog een voormalig NS Buffetrijtuig te verpieteren. Dat ding zou juist zo mooi zijn om te bewaren omdat 'ie zo goed het tijdbeeld vertegenwoordigd van de vakantietrein tussen grofweg 1978 en 1994. Hoeveel mensen zijn er niet mee naar de zon of de sneeuw gereden? En liefst bewaren in de vorm van een echte krokettenkar.
Om even terug te komen op de discussie over het NSM: er is in de afgelopen twintig jaar veel veranderd. Onlangs bladerde ik door een stapel oude Railhobby's en kwam een artikeltje tegen over het bewaarplan van het NSM over 'binnenkort af te voeren loctypes'. Het stukje was geschreven begin jaren '90 en één van de punten was dat het NSM het toen niet nodig achtte om een 1300 te bewaren aangezien dat slechts een grotere variant van de 1100 zou zijn. De turquoise 1122 stond toen al in het museum. Dat er flinke koerswijzigingen in het beleid zijn geweest, moge blijken uit het feit dat de 1302 en 1311 beide behouden zijn gebleven.
Die NS4464 is niet in Nederland bewaard? Of heb ik wat gemist?