@ Mispoes: volgens mijn kun je het rijtuig zelfs zien staan op Google Maps. Ga naar Münster en kijk eens rond bij de sporen waar de paarse rijtuigen van Euro-Express staan opgesteld, grofweg ter hoogte van de Alfred-Krupp-Weg. Ik kan er een rijtuigje naast zitten, maar de 007 zou er in elk geval tussen moeten staan.
weten we zeker dat het op een dag tot conservenblikjes zal worden verknipt.
Het is het rijtuig aan het stootblok bij het groene pijltje: ik kan het zien aan de ventilatorenverdeling en het dakrooster (boven het aggregaat).
Niks voor de SHD? Er zit een dieselaggregaat in...
Voorlopig maar even blijven dromen.
@ JAB van Ree: is jullie RD een beetje compleet (en origineel)? Zo nee, dan wéét ik nog wel een rijtuigje in Münster dat die functie kan vervullen...
De basis van de buffetrijtuigen zijn toch oude ligrijtuigen uit begin jaren '50? Dat is volgens mij wel de periode dat er asbest is gebruikt. Ik weet niet of dat bij de ombouw eind jaren '70 is verwijderd (ik ken de toenmalige regelgeving niet) of op z'n minst is behandeld (verpakt) zodat het geen kwaad meer kon.Het rijtuig zou sowieso eerst een revisie moeten krijgen voordat het de baan weer op mag. Ik weet niet in welke mate asbest daarbij een probleem vormt. Ben geen technicus, maar ik zou het asbest als isolatiemateriaal vooral verwachten in het dak en in de zijwanden van het rijtuig. Het zou dan pas een gevaar vormen zodra je beplating moet vervangen of het interieur gaat verwijderen.Hm... tijd voor een apart draadje of aparte werkgroep? Ik vind 'Werkgroep 007' niet eens zo slecht klinken. Groeten, Geoffrey