Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:19:02
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Is het laatste buffetrijtuig te behouden?  (gelezen 24390 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2012, 12:27:29 »
@ Mispoes: volgens mijn kun je het rijtuig zelfs zien staan op Google Maps. Ga naar Münster en kijk eens rond bij de sporen waar de paarse rijtuigen van Euro-Express staan opgesteld, grofweg ter hoogte van de Alfred-Krupp-Weg. Ik kan er een rijtuigje naast zitten, maar de 007 zou er in elk geval tussen moeten staan.

Het is het rijtuig aan het stootblok bij het groene pijltje: ik kan het zien aan de ventilatorenverdeling en het dakrooster (boven het aggregaat).
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #16 Gepost op: 24 juli 2012, 12:29:25 »
Even een paar tips:

Zelfs voor het regelen van stalling zal men al moeilijk doen over asbest, dus je kunt het maar beter zsm (laten) saneren.

Wat de rest betreft : volgens mij zijn de draaistellen redelijk standaard duitse dingen, dus kun je desnoods wisselen en (laten) reviseren zal geen groot probleem zijn. Voor de rest is er technisch weinig bijzonders nodig om in elk geval het ding te kunnen/mogen verplaatsen. Ik zou wel heel goed kijken naar de staat van het casco : reviverven kan iedereen maar serieus plaatwerken is zelfs voor de meeste bestaande clubs een flinke uitdaging.

Maar wil je dit wel helemaal zelf doen? Lijkt me beter om een bestaande club hier warm voor te maken en die dan te ondersteunen met handjes en poen... scheelt een hoop gedoe (onderschat regelen stalling, opzetten werkplaats, regelen papierwerk voor inzet ed niet)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #17 Gepost op: 24 juli 2012, 12:32:03 »
Niks voor de SHD? Er zit een dieselaggregaat in...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #18 Gepost op: 24 juli 2012, 12:43:42 »
@Mispoes: De verwarmingskoffers, daar had ik nog niet aan gedacht. Da's een goeie. Verder blijk ik dus op Google Maps per ongeluk het juiste rijtuig te hebben gevonden. Dat moet vanaf de genoemde weg dus te fotograferen zijn - tenzij Euro Express er een sleepje ligrijtuigen voor heeft geplaatst. SHD is een optie, maar hebben die niet nog zat Plan E fietsenrijtuigen om op te knappen? Aan de andere kant zouden ze er met de 007 wel een blikvanger en verhuurobject bij krijgen. Eigenlijk geen gek idee.

@ JAB van Ree: Ben ook zeker niet van plan het zelf te doen, integendeel. Maar ik was wat hardop m'n gedachten aan het verkennen over de haalbaarheid van een dergelijk project. Dit omdat in het NSM-draadje eerder al werd gewezen op de complexiteit van dergelijke conserveringsprojecten, iets waar door het 'grote publiek' vaak te makkelijk over wordt gedacht. Zoals de problematiek rond asbest en stalling, daar staat een museumbezoeker niet bij stil. Eerder gaf ik al aan dat je bij een 'buffetproject' inderdaad beter de steun van een museale organisatie kunt hebben. Maar wellicht maken we met dit draadje wat slapende honden wakker en zoals gemeld wil ik best een bijdrage leveren, maar niet (letterlijk) de hele (kroketten)kar trekken. Maar als we niet eens zouden benoemen dat er interesse is om dit rijtuig te behouden, weten we zeker dat het op een dag tot conservenblikjes zal worden verknipt.

Groeten, Geoffrey

Gert1

  • Gast
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #19 Gepost op: 24 juli 2012, 13:03:26 »
weten we zeker dat het op een dag tot conservenblikjes zal worden verknipt.

Ach dat heeft ook wel weer wat: van Krokettenkar tot blikje knakworstjes.   :-*
[DUIK]

mvg,
Gert

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #20 Gepost op: 24 juli 2012, 13:23:57 »
Het is het rijtuig aan het stootblok bij het groene pijltje: ik kan het zien aan de ventilatorenverdeling en het dakrooster (boven het aggregaat).

Zoals ook te zien is in Bingmaps: http://binged.it/MF7KQO

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #21 Gepost op: 24 juli 2012, 14:17:28 »
Niks voor de SHD? Er zit een dieselaggregaat in...
Het lijkt me meer iets voor Herik Rail, gezien de daar al aanwezige restauratie- en buffetrijtuigen en de treinen die Herik rijdt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2012, 14:29:12 »
Niks voor de SHD? Er zit een dieselaggregaat in...

Sja, we zijn al lekker op dreef met onze RD, welke een vrijwel identieke functie vervult en wat voor de komende tijd al onze werkplaatscapaciteit reeds opslokt.

Je zou ook kunnen denken aan de SSN : Een krokettenbak gaat prima samen met wat Bm's (al horen die dan eigenlijk oceaanblauw-beige te zijn...), maar die hebben ook reeds een mooi Mitropa-rijtuig. Andere clubs hebben denk ik weinig behoefte aan een rijtuig als dit (voor STAR, VSM ed zal het te modern zijn vermoed ik) En @Rick : Herik Rail heeft reeds goede eigen voorzieningen op dat gebied, 2 prima buffetrijtuigen, kleine kans dat die hier brood in zien.

Maar als men echt serieus is zou ik eerst eens met iemand met kennis van zaken een opname doen van het rijtuig. Dan pas kun je zinnige plannen gaan maken, kostenplaatje ed.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2012, 15:22:29 »
@ JAB van Ree: is jullie RD een beetje compleet (en origineel)? Zo nee, dan wéét ik nog wel een rijtuigje in Münster dat die functie kan vervullen...  ;)

Even zonder dollen: ik zie ook niet 1-2-3 een bestaande museumorganisatie die de Buffetwagen naadloos in haar collectie op kan nemen. De meeste organisaties hebben al rijtuigen in het bestand met cateringvoorzieningen, zoals SSN. Daarnaast denk ik dat de VSM nog genoeg andere rijtuigen heeft staan die schreeuwen om een opknapbeurt. Misschien dat de SGB nog een buffetwagen kan gebruiken als ze werkelijk met museummaterieel gaan rijden naar Vlissingen.

Aan de andere kant: ik ben altijd een beetje bang voor het scenario wat veel Nederlandse rijtuigtypes is overkomen: dat mensen wel willen conserveren, maar dat het behoud niet van de grond komt. Vervolgens gaat de boel toch naar de sloop en jaren later doen we veel moeite om het een en ander bij elkaar te schrapen dat representatief genoeg is voor een bepaald tijdperk.

Maar zonder meer heb je gelijk dat kennis over de huidige staat van het rijtuig essentieel is om eventuele haalbaarheid te bepalen. Wat dat betreft vind ik het erg leuk om te zien dat er ook forumleden meelezen die wel eens met het museale bijltje hebben gehakt. Niet alleen ontnuchtend, maar juist ook prikkelend. Het zou toch moeten kunnen... Voorlopig maar even blijven dromen. ;)

Groeten, Geoffrey

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8406
  • Nooit uitgeklust....
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2012, 16:30:45 »
Voorlopig maar even blijven dromen. ;)
Je was net zo lekker bezig.... ;D (y)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #25 Gepost op: 24 juli 2012, 16:39:12 »
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten...  ;D

@ Mispoes: heb jij met jouw Buffetrijtuigenactie wel eens de 007 in uitvoering van Veltins of Krombacher uitgevoerd? Of waren het enkel NS-versies die je hebt gefabriekt?

Groeten, Geoffrey

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #26 Gepost op: 24 juli 2012, 17:09:11 »
@ JAB van Ree: is jullie RD een beetje compleet (en origineel)? Zo nee, dan wéét ik nog wel een rijtuigje in Münster dat die functie kan vervullen...  ;)

Haha nou ik moet je teleurstellen, we hebben alles al behoorlijk rond qua engineering, alleen qua handjes is alle hulp nog welkom.

En ik snap je frustratie over het scenario wat je schetst. Maar juist doordat wij ons nu focussen op een ding hopen wij straks juist wel iets op de baan te kunnen krijgen (en houden! want dat is minstens even lastig...) wat heel representatief is geweest voor het Nederlandse spoorwegnet.

Probleem is gewoon dat ons land eigenlijk te klein is en de verscheidenheid in het recente verleden te groot was om alles te bewaren. Wat dat betreft hebben ze over 30 jaar een luxeprobleem : bewaren we 1 of 2 SLT's en V-IRM's om reizen aan het begin van de 21ste eeuw uit te beelden ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 640
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #27 Gepost op: 24 juli 2012, 18:21:55 »
De basis van de buffetrijtuigen zijn toch oude ligrijtuigen uit begin jaren '50? Dat is volgens mij wel de periode dat er asbest is gebruikt. Ik weet niet of dat bij de ombouw eind jaren '70 is verwijderd (ik ken de toenmalige regelgeving niet) of op z'n minst is behandeld (verpakt) zodat het geen kwaad meer kon.

Het rijtuig zou sowieso eerst een revisie moeten krijgen voordat het de baan weer op mag. Ik weet niet in welke mate asbest daarbij een probleem vormt. Ben geen technicus, maar ik zou het asbest als isolatiemateriaal vooral verwachten in het dak en in de zijwanden van het rijtuig. Het zou dan pas een gevaar vormen zodra je beplating moet vervangen of het interieur gaat verwijderen.

Hm... tijd voor een apart draadje of aparte werkgroep? Ik vind 'Werkgroep 007' niet eens zo slecht klinken.  ;D

Groeten, Geoffrey

Owkee, hier spreekt een asbestsaneerder. het werd pas in 1993 verboden om asbest te verwerken, dus dat het in de jaren 70 is verwijderd lijkt me sterk. toen plempte men het er nog doodleuk overal in. Heb eens bij een bedrijf dat ons inhuurde een foldertje zitten lezen over de asbestsanering bij de sloop plan V's in Groningen. Er bleken stelplaatjes op de draaistellen te zitten van Asbest en een anti  dreun coating dat tussen de buiten en binnenwand zat. Stelde op zich allemaal niet heel veel voor, maar ja, het moet er wel uit.

verder wil ik best meehelpen, maar vergis je niet wat er bij komt kijken als er gesaneerd moet worden, vooral als het binnenin het rijtuig zit, ik noem even een kleine ingreep. hele rijtuig lucht dicht maken (zoveel als mogelijk) Onderdrukmachine er tegenaan. die zorgt ervoor dat het hele rijtuig vacuum getrokken wordt (zodat er lucht naar binnen getrokken wordt in geval van een lek en dat er dus geen vezels naar buiten vliegen) Er moet een speciale douche sluis bij. Want wij mogen maar 2 uren een sanerings shift doen en dan verplicht douchen en je mag maar 3 shifts per dag draaien. Als het werk evt geklaard is moet er een luchtmeting gedaan worden door een speciale laboratorium medewerker die alles eerst visueel inspecteert (of het te saneren project een beetje schoon is en er geen duidelijke asbestresten zijn achtergebleven e.d) Daarna wordt er een luchmeting gedaan. Er worden dan speciale luchtpompen opgezet die 2 uren staan te draaien en in die tussentijd mag er absoluut geen activiteiten plaats vinden in het te saneren object. Vervolgen kijkt de laborant de filters uit die luchtpompen na onder een micoscoop en kijkt dan of er evt asbestvezels aan de filters Zijn blijven hangen, als dit binnen de wettelijke normen valt is het goedgekeurd en is alles weer vrij toegankelijk.

Zoals je leest is dit nogal een ingreep en daarbij hoort helaas ook een fors kostenplaatje. Dat je er maar even rekening mee houdt. En dit zijn nog lang niet alle regeltjes.
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #28 Gepost op: 24 juli 2012, 18:47:00 »
Kijk, dat is nog eens nuttige informatie, Erwin! Nooit geweten hoe dat saneren nou in z'n werk gaat, maar nu kunnen we er ons wèl iets bij voorstellen. Je verhaal geeft ook de gang van zaken aan die veel museumorganisaties tegenkomen wanneer er asbest in het op te knappen materieel blijkt te zitten. Wat dat betreft kan de VSM met alle Bolkoppen, Plan D en Plan K haar lol nog op. Aan de andere kant: als we dan tòch bezig zijn...  ;)

Nogmaals: dit alles is uiteraard verkenning van mogelijkheden en valkuilen. Ik vrees dat de laatste categorie groter is qua aantallen dan de eerste. Maar zoals eerder gemeld: het kan nooit kwaad er hardop over te praten. Wie weet worden mensen op ideeën gebracht, wie weet blijken dingen haalbaar.

Nog even wat anders: is er literatuur over de oude buffetrijtuigen en restauratierijtuigen van NS bekend?

Groeten, Geoffrey

mantaray

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
    • manta400.nl
Re:Is het laatste buffetrijtuig te behouden?
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2012, 18:48:23 »
de laatste buffet of zoals ze in Leidschendam ook noemde dans wagens  stonden stijf van de asbest , er werden er een aantal geplukt voor onderdelen  maar toen er opeens ergens asbest onder vandaan kwam was het vlug afgelopen !!

bron ik zelf als ex monteur uit WPL LDV