Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 17:29:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door henk
Vandaag om 17:26:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30

Auteur Topic: Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?  (gelezen 24612 keer)

Gert1

• Gast
Re:Wat is er 'mis' met de aanwezigheid van de 1000 serie bij het NSM?
« Reactie #75 Gepost op: 23 July 2012, 19:30:04 »
Maar om te voorkomen dat het 'te leuk' wordt wijs ik een ieder graag even op onze netiquette en algemene voorwaarden.
Het absoluut niet de bedoeling dat er hier gescholden gaat worden!
En zoals je kunt zien veranderen sommige scheldwoorden als vanzelf in ***-tekens.

mvg,
Gert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #76 Gepost op: 23 July 2012, 19:39:15 »
Zalig zijn de eenvoudigen van geest
Want hunner is het koninkrijk der hemelen. Matth 5:3

Leuk hoor, om heel casual het eerste deel te citeren, maar wat er toe doet staat in het tweede deel.

engadin

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 23 July 2012, 19:41:59 »
Weet ik , want zij zullen het koninkrijk beërven.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #78 Gepost op: 23 July 2012, 20:17:11 »
Hm, stond er in de Bijbel ook niet iets over naastenliefde? Dan is een drieletterig scheldwoord dat door het systeem is afgevangen niet bepaald netjes. Beter lezen voortaan.

Om even terug te komen op de discussie over het NSM: er is in de afgelopen twintig jaar veel veranderd. Onlangs bladerde ik door een stapel oude Railhobby's en kwam een artikeltje tegen over het bewaarplan van het NSM over 'binnenkort af te voeren loctypes'. Het stukje was geschreven begin jaren '90 en één van de punten was dat het NSM het toen niet nodig achtte om een 1300 te bewaren aangezien dat slechts een grotere variant van de 1100 zou zijn. De turquoise 1122 stond toen al in het museum. Dat er flinke koerswijzigingen in het beleid zijn geweest, moge blijken uit het feit dat de 1302 en 1311 beide behouden zijn gebleven.

Natuurlijk zijn er altijd gemiste kansen. En niet altijd zijn alle wensen te realiseren. Maar als we zien hoeveel er de afgelopen bewaard is gebleven bij het NSM maar ook bij andere Nederlandse museale organisaties zoals SGB en VSM, dan denk ik dat we het zo gek nog niet doen. Natuurlijk is er in Groot-Brittannië misschien méér materieel bewaard gebleven, maar dat land heeft een grotere bevolking. Daarnaast zijn er zat stichtingen die van een bepaald loctype nèt die ene exoot met een ander rijtje klinknagels heeft behouden, maar wie regelmatig de Britse spoortijdschriften leest, weet ook dat de financiën om dat materieel rijdend te houden lang niet altijd vanzelfsprekend zijn.

Als ik het NSM nog een tip mag geven: in Münster staat nog een voormalig NS Buffetrijtuig te verpieteren. Dat ding zou juist zo mooi zijn om te bewaren omdat 'ie zo goed het tijdbeeld vertegenwoordigd van de vakantietrein tussen grofweg  1978 en 1994. Hoeveel mensen zijn er niet mee naar de zon of de sneeuw gereden? En liefst bewaren in de vorm van een echte krokettenkar. Informeer eens bij de eigenaar van dat ding, wellicht is 'ie voor weinig te koop. Hoop doet leven...  ;)

Groeten, Geoffrey

Gert1

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 23 July 2012, 20:23:54 »
Als ik het NSM nog een tip mag geven: in Münster staat nog een voormalig NS Buffetrijtuig te verpieteren. Dat ding zou juist zo mooi zijn om te bewaren omdat 'ie zo goed het tijdbeeld vertegenwoordigd van de vakantietrein tussen grofweg  1978 en 1994. Hoeveel mensen zijn er niet mee naar de zon of de sneeuw gereden? En liefst bewaren in de vorm van een echte krokettenkar. Informeer eens bij de eigenaar van dat ding, wellicht is 'ie voor weinig te koop. Hoop doet leven...  ;)

Kijk, dat noem ik nou nog eens een goede tip! Wat meer aandacht voor de recente geschiedenis kan beslist geen kwaad.
Een fraaie tentoonstelling over vakantietreinen aan het einde van de 20e eeuw zou toch een heel mooi thema kunnen zijn?

mvg,
Gert

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Online Online
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #80 Gepost op: 23 July 2012, 20:26:19 »
Het stukje was geschreven begin jaren '90 en één van de punten was dat het NSM het toen niet nodig achtte om een 1300 te bewaren aangezien dat slechts een grotere variant van de 1100 zou zijn. De turquoise 1122 stond toen al in het museum. Dat er flinke koerswijzigingen in het beleid zijn geweest, moge blijken uit het feit dat de 1302 en 1311 beide behouden zijn gebleven.

Als ik het NSM nog een tip mag geven: in Münster staat nog een voormalig NS Buffetrijtuig te verpieteren. Dat ding zou juist zo mooi zijn om te bewaren omdat 'ie zo goed het tijdbeeld vertegenwoordigd van de vakantietrein tussen grofweg  1978 en 1994. Hoeveel mensen zijn er niet mee naar de zon of de sneeuw gereden? En liefst bewaren in de vorm van een echte krokettenkar.

Het standpunt van we bewaren een 1100, geen 1300 dateert al van begin jaren '80: toen de laatste twee blauwe 1300'en in renovatie dreigden te gaan attendeerde ik de Stibans er op in elk geval de sierlijsten te bewaren van deze locs opdat er ooit een blauwe of zelfs turquoise 1300 terugverbouwd zou kunnen worden. Helaas vond men dat toen niet nodig vanwege de door jou genoemde redenatie. Op zich begrijpelijk, men had net op het nippertje een 1000 voor sloop kunnen behoeden...

Staat dat ding er nog steeds?  Ik kom vaak zat in Münster, alleen nooit op het station... Heb je er foto's van?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #81 Gepost op: 23 July 2012, 20:28:06 »
Om even terug te komen op de discussie over het NSM: er is in de afgelopen twintig jaar veel veranderd. Onlangs bladerde ik door een stapel oude Railhobby's en kwam een artikeltje tegen over het bewaarplan van het NSM over 'binnenkort af te voeren loctypes'. Het stukje was geschreven begin jaren '90 en één van de punten was dat het NSM het toen niet nodig achtte om een 1300 te bewaren aangezien dat slechts een grotere variant van de 1100 zou zijn. De turquoise 1122 stond toen al in het museum. Dat er flinke koerswijzigingen in het beleid zijn geweest, moge blijken uit het feit dat de 1302 en 1311 beide behouden zijn gebleven.

Die Railhobby heb ik idd ook nog liggen. Leuk om te zien hoe het museum in de twintig jaar erna veranderd is.

En inderdaad, de hoeveelheid materieel die bewaard is gebleven, is best indrukwekkend. Als je gaat vergelijken mij het Verenigd Koninkrijk, denk er dan ook aan dat daar de stoomtractie een decennium later pas het veld ruimde. Juist dat decennium waarin het museale bewustzijn voet aan de grond kreeg.

Hypothetiserend: als de NS tot eind jaren '60 stoomtractie had gebruikt, dan was er waarschijnlijk iets meer bewaard dan nu. Niet heel veel, want het grootste deel van het NS stoomlocpark was erg oud. Misschien een 3900 of een 4700. En dat is ook meteen de reden dat de NS er zo'n vaart achter zette de boel te ontstomen. Ze hadden een grote vloot oude stoomlocs die vervangen moest worden. En met een beetje logisch nadenken komt je dan al snel uit op moderne electrische en dieseltractie ipv op nieuwe stoomlocs.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #82 Gepost op: 23 July 2012, 21:34:17 »
@ Mispoes: Ik heb zelf geen foto's, maar redelijk recente kiekjes staan op de site van Martijn Haman op deze plek (link rechtstreeks naar subpagina zonder frame, dat krijg ik er niet op). Foto's dateren van 2011 en het valt me best mee hoe dit rijtuig er uit ziet. Wel heeft het nogal een achterstand qua revisies (hoe verwonderlijk), dus dat zou een eerste zorg zijn als men er in slaagt om het rijtuig aan te schaffen. Komend weekeinde zit ik in Keulen, misschien dan ik er een uitstapje aan waag. Voor jou is Múnster wel aan te rijden vanuit het oosten.

Ik vraag me af of er nog iets aan het interieur van het rijtuig is verspijkerd in de periode na NS. Zo niet, dan is het rijtuig mijns inziens alleen vanwege het interieur al het bewaren meer dan waard. Zo jaren '70 krijg je ze niet meer, en toch een mooi voorbeeld waar NS Materieel & Werkplaatsen in die dagen toe in staat was. Feit is dat er relatief veel van het design van NS uit de jaren '70 en '80 verloren dreigt te gaan, mede door de midlife-revisies van de afgelopen jaren.

Ik ben uiteraard een leek op dit gebied, maar zou de aanschaf en revisie van dit rijtuig te financieren zijn? Ik heb geen idee hoeveel zoiets moet kosten. Maar ik probeer graag in haalbare projecten te denken, en ik ben benieuwd hoe haalbaar dit zou zijn.

@ Gert: En wat dacht je van de cateringmogelijkheden bij rondritten zoals Heimwee-expres e.d.? Bovendien zou zo'n krokettenkar in crème en bruin een mooie blikvanger zijn in zo'n trein. Natuurlijk zou geel/blauw ook mogen.  ;)

@ NS8714: Dat plotselinge einde van de stoomtractie en de afvoer van relatief jonge stoomlocs kan inderdaad worden verklaard met het feit dat het grootste deel van de Nederlandse stoomvloot begin jaren '50 gewoon 'op' was. De kleine series 3900, 4000, 4700 en de el cheapo Austerities konden nog wel rijdend worden gehouden, maar dan hadden alle faciliteiten voor het gebruik van stoomlocs moeten blijven bestaan en onderhoud moeten krijgen. Het in stand houden van een dergelijk 'paradigma' voor stoom náást die voor diesellocs en electrisch materieel kostte simpelweg teveel. Afvoer van de jonge stoomseries en vervanging door goedkope Franse en Nederlandse diesels was qua kostenplaatje veel goedkoper. Helaas voor ons betekent dat dat er weinig aan Nederlands stoommaterieel bewaard is gebleven. Het zij zo.

Groeten, Geoffrey

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #83 Gepost op: 23 July 2012, 21:42:23 »
Het geeft wel stof tot mooie 'wat als'-mijmeringen. Stel je toch voor dat de stoomtractie nog een decennium langer gebruikt was. Zouden we dan Berlijns Blauwe 4000'den of goederenbruine 4700'den gekregen hebben?

1700'den en 3700'den zouden sowieso de jaren '50 niet overleefd hebben. Een museaal bewaarde 1700 (mijn grote mijmering) was dus ook in het hypothetische geval dat stoom het 10 jaar langer uithield, niet realistisch geweest.

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 23 July 2012, 23:07:14 »
Ja, een 1700 en een 4700 hadden er nog best bij gekund. Bij beide locseries is wel een echt steekhoudend verhaal te bedenken. En dan mis ik nog de serie 8700: een zeer fraaie drieasser die ook tot op het laatst heeft gereden en nog lang echt onmisbaar was (en een perfect HO-model zou zijn...............). De tijdgeest (lees: FQdH) had daar echter nauwelijks oog voor, helaas.
Groet, Frank

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #85 Gepost op: 24 July 2012, 00:02:21 »
een 7700 is in het NSM ook een gemis
gelukkig is er nog een  (y)
ook doodzonde dat de 6317 zo verstopt is.
« Laatst bewerkt op: 24 July 2012, 00:09:46 door roadster36 »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #86 Gepost op: 24 July 2012, 10:05:39 »
Ach, als je op gaat sommen wat er aan Nederlandse stoomlocs stoomlocs bewaard is, dan kom je een heel eind:

Arend (replica, maar ondertussen ook alweer 73 jaar oud), SS13, HSM 89 Nestor, SS 326, NRS 109, NS 2104, NS 3737, NS 4464, NS 5085, NS 6317, 'NS 6513', NS 7742, 'NS 7853', NS 8107 (SS 657), NS 8811, NS 8826, NS 8815.

17 loc's. Toch best aardig. Tussen '' staan locs die feitelijk niet in Nederland hebben gereden maar die zijn gebaseerd op buitenlandse locs en een opvolgend NS nummer hebben gekregen.

sander1985

• Offline Offline
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
« Reactie #87 Gepost op: 24 July 2012, 14:58:47 »

Die NS4464 is niet in Nederland bewaard? Of heb ik wat gemist?
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #88 Gepost op: 24 July 2012, 15:24:14 »
Hoe ver is men trouwens met die 6513? De frameplaten hebben destijds de hobbybladen gehaald, maar sindsdien is het stil.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 24 July 2012, 15:29:10 »
Die NS4464 is niet in Nederland bewaard? Of heb ik wat gemist?
Klopt. Die is in Engeland beland en daar weer op de baan gebracht.
Groetjes,
Emiel