Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: Perkhout  (gelezen 24050 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Perkhout
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2012, 17:26:33 »
Inderdaad netjes in de encyclopedie omschreven. Heb het altijd op de "gok" gelegd, kwam altijd ook netjes uit.

Moet wel zeggen dat mijn rails er al jaren ligt en naar dit onderwerp niet veel meer hoef te kijken.

groetjes Dion

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2012, 20:06:50 »
Da's waar :)

De blauwe isolatie in het schaduwstation is gelegd en de eerste testtrein heeft gereden ;) ;)


Voor de overige delen zal ik de isolatie iets netter snijden :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Perkhout
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2012, 20:10:52 »
Kun je later nog wel bij je schaduwstation komen? Als de bovenplaat er op komt, is er nog maar weinig ruimte tussen. Kun je niet makkelijk een wissel oid vervangen.

Gr., Wim
Grt, Wim

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2012, 20:21:56 »
De tussenruimte is zonder isolatie en rails precies 7 centimer. Isolatie is 3mm, rails 5mm en de gemiddelde trein 3cm. Daarmee houd ik dus iets meer dan 3cm over voor mijn dikke vingers. Dat is absoluut niet voldoende om een wissel te vervangen, maar wel net genoeg om een ontspoorde trein weg te plukken.
Er liggen niet veel wissels in het schaduwstation, als het ooit mis gaat dan zal er gesloopt moeten worden...
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Perkhout
« Reactie #19 Gepost op: 22 July 2012, 20:24:27 »
Misschien kun je de bovenplaat demonteerbaar maken? Heb ik ook gedaan bij mijn baan. Handig, want dan kun je nog eens bij je schaduwstation bij calamiteiten.
Ik vind het erg praktisch iig.
Grt, Wim

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #20 Gepost op: 22 July 2012, 21:35:24 »
Ik zal 't overwegen, maar ik weet niet of het door de commissie heen komt ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #21 Gepost op: 24 July 2012, 18:02:09 »
Ondanks dat ik me vandaag niet helemaal lekker voelde, toch nog even wat aan de baan gedaan:



Platen en isolatie voor de schaduw keerlus zijn klaar:


En het schaduwstation begint vorm te krijgen:



Zoals je kunt zien heb ik besloten om nog een spoor toe te voegen aan het schaduwstation. De ruimte is er en de materialen ook (wissel, rails en decoderruimte qua wissel en bezetmeldingen).

Ik heb direct een praktische vraag: hoe zet ik de rails in het schaduwstation vast? Als ik ga schroeven ga ik door de isolatie heen en dan verdwijnt het grootste deel van de geluidsisolatie toch?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Rubedino

  • Gast
Re:Perkhout
« Reactie #22 Gepost op: 24 July 2012, 18:08:47 »
Citaat
hoe zet ik de rails in het schaduwstation vast?

Met een beetje lijm (na het lijmen even de rails fixeren door een klein schroefje met eventueel een ringetje tussen de bielsen te schroeven).

Kees-Jan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Perkhout
« Reactie #23 Gepost op: 24 July 2012, 18:09:12 »
Inderdaad dan is er contact met de plaat. Gewoon lijmen met bijvoorbeeld boekbinderslijm is een goede optie. N-spoor zou je misschien zelfs nog met dubbelzijdigtape kunnen vastleggen, alleen hoe zich dat houdt op de lange termijn is even afwachten.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Perkhout
« Reactie #24 Gepost op: 24 July 2012, 18:14:28 »
Hoi Peter, zie discussie op http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31387.0.html
Ik kan me herinneren dat Klaas ook het een en ander getest heeft zoals hij volgens mij beschrijft in die draad...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Perkhout
« Reactie #25 Gepost op: 24 July 2012, 18:14:56 »
Peter,

Schroeven of spijkeren zal inderdaad de geluidsdemping opheffen. Soms lees je dat de rails vastgezet wordt met houtlijm. Ook dan verlies je demping, omdat de ondervloer doordrenkt wordt met lijm en hard wordt. Ik had zelf goede resultaten door eerst onder de rails breed plastic plakband op de ondervloer te plakken (zoals bijvoorbeeld wordt gebruikt om grote dozen dicht te maken). Daarna kun je met houtlijm of beter nog boekbinderslijm (verkrijgbaar bij Pipoos) de rails vastlijmen. Door het plakband voorkom je dat de lijm in de ondervloer dringt.

Sander

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:Perkhout
« Reactie #26 Gepost op: 24 July 2012, 18:21:05 »
Boekbinderslijm wordt wel gebruikt als alternatief voor houtlijm omdat het flexibel blijft en later weer eenvoudig te verwijderen met spiritus...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Perkhout
« Reactie #27 Gepost op: 24 July 2012, 18:51:02 »
Kom hier op het forum regelmatig boekbinderslijm en het zg voordeel hiervan. Vraag me dat af omdat het over het algemeen ook een PVAc lijm is. Denk dat je misschien beter nog een ordinaire acryl medium kunt gebruiken. Potjes van WS en Polak ruiken ook naar dit spul..

Rubedino

  • Gast
Re:Perkhout
« Reactie #28 Gepost op: 24 July 2012, 19:04:24 »
Peter: pas op met de zgn flexlijm bij je wissels... Zeker in N spoor. Heb al heel wat H0 wissels en aandrijvingen af kunnen schrijven en voor de dempnig maakt het in jouw geval niets uit want de demping zit in je schuim.

Kees-Jan

NB Ik ga trouwens terug naar kurkbedding (zeker in de zichtdelen).

« Laatst bewerkt op: 24 July 2012, 19:06:14 door Kees-Jan van Vessem »

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re:Perkhout
« Reactie #29 Gepost op: 24 July 2012, 19:19:45 »
Dank voor alle reacties, zoals Klaas in het door Hans gelinkte draadje al aangeeft is er niet 1 wonder methode, anders zou die al standaard zijn onder modelspoorders. Helaas is geen van de links in dat draadje nog bruikbaar, alles is inmiddels offline. Met name de testresultaten van Harrie had ik wel willen zien.

Ik denk dat ik in mijn geval toch de rails op een paar tactische plaatsen (uiteraard uit de buurt van wisseltongen) ga lijmen met witte houtlijm. Ik heb een kleine baan, dus rijd overal heel langzaam. Er is geen gelegenheid om snelheid te maken :)
Dubbelzijdig tape is wel leuk om eens uit te proberen, maar ik wil nu niet het risico lopen dat de rails over een tijdje los gaat laten.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek