Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 16:31:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door 1200blauw
Vandaag om 16:30:19
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
Vandaag om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling door 1200blauw
Vandaag om 16:12:37
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 16:08:44
Project seaside Germany door hervé
Vandaag om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 15:55:04
zoeken waar een draad zit op de baan door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:02
Tankinstallaties voor dieseltreinen door j.ossebaar
Vandaag om 15:24:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 14:29:00
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0) door NS264
Vandaag om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:57:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:56:52
Kato ETA 515 door Quinzeedied
Vandaag om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door basjuh1981
Vandaag om 12:17:38
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 11:50:15
Project X...... door Met een sik
Vandaag om 11:00:59
Tram reageert niet door Luc2000
Vandaag om 11:00:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß door Jan Bennink
Vandaag om 09:48:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:42:30
  

Auteur Topic: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd  (gelezen 23213 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Team Mitropa - OHMB
Re: tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #90 Gepost op: 19 August 2014, 15:45:02 »
Bij Nieuwegein zuid zie ik inmiddels wat testritten voorbij komen, althans op het eerste stukje vanaf de eindhalte.
RETROBAHN A.G.

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #91 Gepost op: 19 August 2014, 21:25:02 »
Dit zijn testritten om te beproeven of de nieuwe uithof tramlijn geen verstoringen gaat veroorzaken aan de apparatuur van het AZU / UMC. Dit wordt gedaan op het genoemde stuk in Nieuwegein zuid. Hier komen extra test ritten voor.
Tevens verzekerd het BRU dat de baan die gerenoveerd wordt op tijd af is, we zullen het mee maken.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #92 Gepost op: 20 August 2014, 08:55:16 »
Toch vind ik deze testritten wel typisch. Ruim 31 jaar rijdt de tram al langs ziekenhuis St. Antonius in Nieuwegein en in Utrecht zowat 30 jaar langs het inmiddels naar Leidsche Rijn verhuisde ziekenhuis Ouderijn. Daar zijn voor zover ik weet nooit uitgebreide proefritten voor geweest. En als de nieuwe Uithof-lijn nou op wisselstroombedrijf zou gaan rijden, kan ik me daar dan wel wat bij voorstellen. Maar dat gaat niet gebeuren, het blijft gewoon het huidige systeem van 750 V gelijkspanning.
Groetjes,
Emiel

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5376
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #93 Gepost op: 20 August 2014, 12:44:30 »
Het schijnt te maken te hebben met de geringere afstand tot de locaties op de Uithof, en het zou me niet verbazen als de normen voor aanleg langs een medische post de afgelopen 30 jaar strenger zijn geworden. Het gaat daar tenslotte om de aanleg van een nieuw stuk.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22584
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #94 Gepost op: 25 August 2014, 21:20:33 »
Als de testritten goed verlopen, zou het zondag weer moeten rijden begrijp ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #95 Gepost op: 25 August 2014, 21:58:19 »
vanmiddag zowaar weer een rijdende tram langs batau. Zou het dan echt gaan lukken ?

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #96 Gepost op: 26 August 2014, 00:05:40 »
Citaat
Als de testritten goed verlopen, zou het zondag weer moeten rijden begrijp ik.

jippie  :-\
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #97 Gepost op: 12 September 2014, 16:13:35 »
Ondertussen rijden de trams weer, en zo mogen maar max 40 bij het nieuw geplaatste spoor. Dit heeft te maken met het feit dat de afstand van de wielen van de tram niet goed zijn en deze moeten worden geslepen. Ja je blijft lachen met de bru. Na 32 jaar komen ze erachter dat de wielen niet goed zijn voor het spoor. Nadat deze zullen zijn geslepen zullen de trams wel door het spoor wat de afgelopen jaren zijn opgeknapt zakken.  ;D

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #98 Gepost op: 12 September 2014, 16:45:01 »
Ja, het is elke keer weer wat. De ene keer bestelt het BRU zelf wel even spoorstaven (met geharde koppen, zodat lassen niet meer ging), nu blijkt de spoorwijdte weer niet goed te zijn. Overigens lijkt het me beter de spoorstaven wat bij te slijpen dan de tramwielen. De tramwielen wijken namelijk niet af, maar de spoorwijdte. Ik vrees namelijk dat als ze de tramwielen gaan aanpassen, er buiten de zojuist vernieuwde spoorgedeelten, de vetergang weer ernstig gaat toenemen.
Groetjes,
Emiel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7757
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #99 Gepost op: 13 September 2014, 21:13:38 »
"Spoorstaven met geharde koppen zodat lassen niet meer ging": is er ergens wat info beschikbaar over wat er nu toendertijd mis was? Het klonk allemaal klungelig, dat weet ik wel. (Toendertijd las ik dit forum nog niet dus ik kan info gemist hebben). Zelf kom ik niet verder dan "er was iets mis met de spoorstaven of het laswerk o.i.d.".


Reinout (uit Nieuwegein, vandaar)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7757
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #100 Gepost op: 13 September 2014, 21:23:13 »
Even aanvulling: ik heb zonet alle pagina's van dit onderwerp doorgelezen en heb daar inderdaad de opmerking over de spoorstaafkoppen en de lassen teruggevonden, maar elders nog niet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #101 Gepost op: 13 September 2014, 22:29:20 »
Ik heb dit uit een "niet-online"-bron. Voor zover ik weet is er nergens iets gepubliceerd over de daadwerkelijke oorzaak van het scheuren van de lassen in de spoorstaven. Anderzijds is er met enige kennis van zaken en aan de hand van de omstandigheden de conclusie "er zijn spoorstaven met geharde koppen geleverd" ook wel te trekken.

Dit zijn de feiten:
- er waren problemen met het lassen en er traden scheuren op in het laswerk aan de door het BRU bestelde spoorstaven
- het lassen van gehard staal is bijna niet te doen en geeft bovendien een verhoogde kans op scheuren
- de aanmener bestelde vervolgens zelf spoorstaven en toen ging het lassen wel goed.

Het leverde alleen wel 4 maanden extra buitendienststelling op, maar een kniesoor die daar op let...
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 13 September 2014, 22:32:10 door Emiel_nl »

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #102 Gepost op: 14 September 2014, 00:19:03 »
Ondertussen rijden de trams weer, en zo mogen maar max 40 bij het nieuw geplaatste spoor.

René, vorige week was het zelfs zo dat de trams moesten stoppen op de wisselstraat bij de remise.

Jeroen

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #103 Gepost op: 14 September 2014, 10:19:01 »
- de aanmener bestelde vervolgens zelf spoorstaven en toen ging het lassen wel goed.

Er zijn geen nieuwe spoorstaven besteld. De lasmethode is gewijzigd. Eerst zijn thermietlassen en stuiklassen getest. Uiteindelijk is men gaan bekistlassen.


Groet,
Robert