Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:15:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:06:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:44:57
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 08:19:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
Interieur ideeën voor gebouwen door NL-modelspoor
Vandaag om 08:13:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 08:02:17
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 07:56:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:11:26
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
09 August 2025, 23:49:50
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17
Sfeer op je modelbaan door meino
09 August 2025, 22:42:28
Zelf gebogen brug maken door schipcas
09 August 2025, 22:28:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 August 2025, 21:56:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 August 2025, 21:29:00
Trix BR94 ontspoort door Klaas Zondervan
09 August 2025, 21:26:08
Wat was jullie allereerste loc? door Robert vh Prutsert
09 August 2025, 20:45:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
09 August 2025, 20:14:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
09 August 2025, 19:53:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
09 August 2025, 18:06:27
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
09 August 2025, 17:51:42
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
09 August 2025, 17:44:39
Programmeren cv door Martin Domburg
09 August 2025, 17:39:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 August 2025, 17:30:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
09 August 2025, 16:27:14
  

Auteur Topic: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd  (gelezen 22657 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re: tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #90 Gepost op: 19 August 2014, 15:45:02 »
Bij Nieuwegein zuid zie ik inmiddels wat testritten voorbij komen, althans op het eerste stukje vanaf de eindhalte.
RETROBAHN A.G.

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #91 Gepost op: 19 August 2014, 21:25:02 »
Dit zijn testritten om te beproeven of de nieuwe uithof tramlijn geen verstoringen gaat veroorzaken aan de apparatuur van het AZU / UMC. Dit wordt gedaan op het genoemde stuk in Nieuwegein zuid. Hier komen extra test ritten voor.
Tevens verzekerd het BRU dat de baan die gerenoveerd wordt op tijd af is, we zullen het mee maken.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #92 Gepost op: 20 August 2014, 08:55:16 »
Toch vind ik deze testritten wel typisch. Ruim 31 jaar rijdt de tram al langs ziekenhuis St. Antonius in Nieuwegein en in Utrecht zowat 30 jaar langs het inmiddels naar Leidsche Rijn verhuisde ziekenhuis Ouderijn. Daar zijn voor zover ik weet nooit uitgebreide proefritten voor geweest. En als de nieuwe Uithof-lijn nou op wisselstroombedrijf zou gaan rijden, kan ik me daar dan wel wat bij voorstellen. Maar dat gaat niet gebeuren, het blijft gewoon het huidige systeem van 750 V gelijkspanning.
Groetjes,
Emiel

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5338
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #93 Gepost op: 20 August 2014, 12:44:30 »
Het schijnt te maken te hebben met de geringere afstand tot de locaties op de Uithof, en het zou me niet verbazen als de normen voor aanleg langs een medische post de afgelopen 30 jaar strenger zijn geworden. Het gaat daar tenslotte om de aanleg van een nieuw stuk.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22524
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #94 Gepost op: 25 August 2014, 21:20:33 »
Als de testritten goed verlopen, zou het zondag weer moeten rijden begrijp ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #95 Gepost op: 25 August 2014, 21:58:19 »
vanmiddag zowaar weer een rijdende tram langs batau. Zou het dan echt gaan lukken ?

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #96 Gepost op: 26 August 2014, 00:05:40 »
Citaat
Als de testritten goed verlopen, zou het zondag weer moeten rijden begrijp ik.

jippie  :-\
Mvg Marty,

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #97 Gepost op: 12 September 2014, 16:13:35 »
Ondertussen rijden de trams weer, en zo mogen maar max 40 bij het nieuw geplaatste spoor. Dit heeft te maken met het feit dat de afstand van de wielen van de tram niet goed zijn en deze moeten worden geslepen. Ja je blijft lachen met de bru. Na 32 jaar komen ze erachter dat de wielen niet goed zijn voor het spoor. Nadat deze zullen zijn geslepen zullen de trams wel door het spoor wat de afgelopen jaren zijn opgeknapt zakken.  ;D

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #98 Gepost op: 12 September 2014, 16:45:01 »
Ja, het is elke keer weer wat. De ene keer bestelt het BRU zelf wel even spoorstaven (met geharde koppen, zodat lassen niet meer ging), nu blijkt de spoorwijdte weer niet goed te zijn. Overigens lijkt het me beter de spoorstaven wat bij te slijpen dan de tramwielen. De tramwielen wijken namelijk niet af, maar de spoorwijdte. Ik vrees namelijk dat als ze de tramwielen gaan aanpassen, er buiten de zojuist vernieuwde spoorgedeelten, de vetergang weer ernstig gaat toenemen.
Groetjes,
Emiel

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #99 Gepost op: 13 September 2014, 21:13:38 »
"Spoorstaven met geharde koppen zodat lassen niet meer ging": is er ergens wat info beschikbaar over wat er nu toendertijd mis was? Het klonk allemaal klungelig, dat weet ik wel. (Toendertijd las ik dit forum nog niet dus ik kan info gemist hebben). Zelf kom ik niet verder dan "er was iets mis met de spoorstaven of het laswerk o.i.d.".


Reinout (uit Nieuwegein, vandaar)
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #100 Gepost op: 13 September 2014, 21:23:13 »
Even aanvulling: ik heb zonet alle pagina's van dit onderwerp doorgelezen en heb daar inderdaad de opmerking over de spoorstaafkoppen en de lassen teruggevonden, maar elders nog niet.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #101 Gepost op: 13 September 2014, 22:29:20 »
Ik heb dit uit een "niet-online"-bron. Voor zover ik weet is er nergens iets gepubliceerd over de daadwerkelijke oorzaak van het scheuren van de lassen in de spoorstaven. Anderzijds is er met enige kennis van zaken en aan de hand van de omstandigheden de conclusie "er zijn spoorstaven met geharde koppen geleverd" ook wel te trekken.

Dit zijn de feiten:
- er waren problemen met het lassen en er traden scheuren op in het laswerk aan de door het BRU bestelde spoorstaven
- het lassen van gehard staal is bijna niet te doen en geeft bovendien een verhoogde kans op scheuren
- de aanmener bestelde vervolgens zelf spoorstaven en toen ging het lassen wel goed.

Het leverde alleen wel 4 maanden extra buitendienststelling op, maar een kniesoor die daar op let...
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 13 September 2014, 22:32:10 door Emiel_nl »

Jeroen Heij

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
  • N-spoor
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #102 Gepost op: 14 September 2014, 00:19:03 »
Ondertussen rijden de trams weer, en zo mogen maar max 40 bij het nieuw geplaatste spoor.

René, vorige week was het zelfs zo dat de trams moesten stoppen op de wisselstraat bij de remise.

Jeroen

RobertvM

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Tram Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein gerenoveerd
« Reactie #103 Gepost op: 14 September 2014, 10:19:01 »
- de aanmener bestelde vervolgens zelf spoorstaven en toen ging het lassen wel goed.

Er zijn geen nieuwe spoorstaven besteld. De lasmethode is gewijzigd. Eerst zijn thermietlassen en stuiklassen getest. Uiteindelijk is men gaan bekistlassen.


Groet,
Robert