Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 10:39:00
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:18:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:25
Klompentrein door sneek
Vandaag om 10:01:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Bollenwagen, diverse vragen door sneek
Vandaag om 09:40:35
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
  

Auteur Topic: LDC West  (gelezen 56241 keer)

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: LDC West
« Reactie #195 Gepost op: 25 August 2013, 11:22:23 »
Die animatie is geleend van wikipedia. Hiero Ik ging er niet van uit dat hij het zou doen hier op het forum :p.

Wat de criminele activiteit betreft: All peacefull in LDC West. Wat je ziet zijn de restanten van een tragisch ongeval waarbij twee paarden en een wagenvoerder zijn omgekomen. De bestuurders van de LDC&NW zijn druk aan het vergaderen om deze zeer gevaarlijke onbewaakte overgang met AHOB's, slagbomen e.d. toe te rusten.  ;D Beetje ongelukkig dat de fotograaf net deze foto's uitgekozen had.

@Auke, over de stappenmotor: Dat begrijp ik niet helemaal. Als je het groene wiel met stappenmotor uitrust zal je toch nog steeds een halthoudende schijf krijgen. Als je de stappenmotor aan het rode wiel vastmaakt dan zie ik daar de voordelen wel van in. Bedoelde je dat? Alleen dan kan ik dan net zo goed een nieuwe schijf kopen/bouwen. (misschien niet eens zo'n slecht idee).

Groet,
Paul

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: LDC West
« Reactie #196 Gepost op: 25 August 2013, 11:58:12 »
ik bedoelde dat groene wiel, in de draaischijf zit een ander formaat..
als je snel genoeg dat wiel draait is het stilstaan zeer kort
maar een andere schijf is wel weer een zeer grote investering..
groeten,
Auke

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: LDC West
« Reactie #197 Gepost op: 25 August 2013, 12:15:15 »
De snelheid van het groene wiel maakt niet uit voor het percentage dat de schijf stil staat. Hij zal idd korter stilstaan maar hij zal ook korter draaien. Hij zal dan dus in korte schokjes ronddraaien ipv lange "schokjes" Het groene wiel opvoeren zal dus alleen maar voor misselijk personeel zorgen.  :D

Een andere schijf is zeker een grote investering die ik waarschijnlijk ook wel niet zal maken, bovendien zijn er geen andere schijven met dit formaat die je eenvoudig kunt motoriseren.

EDIT Je zou idd wel het groene wiel snel kunnen laten draaien als het nokje uit de sleuf is en hem een normaler tempo geven als hij erin zit.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: LDC West
« Reactie #198 Gepost op: 25 August 2013, 12:19:30 »
daar doelde ik op ;)
groeten,
Auke

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: LDC West
« Reactie #199 Gepost op: 25 August 2013, 12:24:48 »
Haha oké, sorry ben traag van begrip  ;D

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: LDC West
« Reactie #200 Gepost op: 25 August 2013, 14:26:43 »
Hoi Paul,

Ik had nog een vraagje mbt de draaischijf. Als het motortje straks is ingebouwd, staat er dan ook spanning op de rails van de draaischijf? Anders krijgt de rails op de draaischijf alleen stroom via de rails die aangesloten zijn op de rails van de draaischijf. Hoe heb jij dit gedaan?

Groeten,

Rienk

PS. klinkt beetje vaag, mijn vraag. Hoop dat je het begrijpt. :P

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: LDC West
« Reactie #201 Gepost op: 25 August 2013, 17:44:26 »
Zo vaag is die vraag niet hoor  ;)
De rails op de schijf is volledig geïsoleerd van de omliggende rails. Deze maken dus geen kontakt. De spanning voor de rails op de schijf wordt via borsteltjes en een metalen plaatje opgenomen. Doordat het plaatje eigenlijk uit twee halve plaatjes bestaat (+ en - bij DC) veranderd de polarisatie vanzelf met het draaien.

De borsteltjes zitten los aan het dek. Als je de schijf wilt verwerken in een vaste baan, moet je er rekening mee houden dat deze eruit vallen als je het dek van de schijf haalt. (Wat je zeker een keer zult moeten doen aangezien ballast en andere kleine dingen hieronder rollen). Deze borsteltjes zijn niet terug te krijgen zonder toeren waarbij iedere modelspoorder je zult uitlachen: De eerste keer dat het mij overkwam heb ik mijn complete baan op zijn kop moeten leggen om het weer goed te krijgen. (echt waar!)

Inmiddels heb ik een iets minder beschamende oplossing. Door de borsteltjes aan de zijkant met een drupje lijm (Zeer weinig!) te voorzien blijven ze net hangen en verstoort het de stroomopname niet.

Groet,
Paul

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: LDC West
« Reactie #202 Gepost op: 25 August 2013, 17:48:18 »
breekt het drupje lijm dan niet op het moment dat je ze terug stopt?
misschien is een drupje olie ook al genoeg om de borstels op hun plek te houden ;D
groeten,
Auke

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: LDC West
« Reactie #203 Gepost op: 25 August 2013, 17:54:39 »
Ik noem het wel "borstels" maar dat zijn het eigenlijk niet. Iedere "borstel" bestaat uit twee stalen klompjes met een veertje ertussen. (een staat in contact met de rails, één met het metalen plaatje) Het geheel is denk ik te zwaar om door wat olie vast te worden gehouden.
Wat je zegt over het breken van de lijm. Dat is idd vaak het geval. Het drupje lijm is alleen maar nodig om de korte tijd te overbruggen dat het dek van de schijf incl borstels naar beneden gericht staat (bij het monteren dus). Als hij eenmaal op zijn plek zit maakt het niet meer uit.

Groet,
Paul

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: LDC West
« Reactie #204 Gepost op: 25 August 2013, 18:04:00 »
Hoi Paul,

Oke, bedankt, daar kan ik wat mee ! Ik haalde vandaag toevallig de draaischijf los en stuitte idd. op deze ´borstels´. Na wat gezoek op de grond, (ze waren nl. meteen eruit gevallen) toch weer terug gevonden.  ;D Ik dacht al : ´ deze zitten er vast voor niets´ :). Maar het lijkt mij handig om daar gwn 2 draadjes aan te solderen zodat er spanning op staat als dat aangesloten wordt op een trafo ?

Citaat
Ik noem het wel "borstels" maar dat zijn het eigenlijk niet. Iedere "borstel" bestaat uit twee stalen klompjes met een veertje ertussen. (een staat in contact met de rails, één met het metalen plaatje)

Met welk metalen plaatje staat die ene borstel in contact? Onder mijn draaischijf is geen metalen plaatje te bekennen. Of is die er pas nádat de motor is ingebouwd? Mijne is nu nog handgedraaid nl.

Groeten,

Rienk

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: LDC West
« Reactie #205 Gepost op: 25 August 2013, 18:13:10 »
met draadjes heb je het probleem dat je schijf niet door kan blijven draaien :(
daarvoor zitten die borstels er dus :)
groeten,
Auke

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: LDC West
« Reactie #206 Gepost op: 25 August 2013, 20:16:01 »
Hoi Auke,

Miss. een domme vraag, maar wat is het doel van die 'borstels'. Er staat nog steeds geen stroom op de railstaven van de draaischijf. Kortom : Hoe zorg ik ervoor dat er stroom op de railstaven van de draaischijf komt te staan?

Groeten,

Rienk

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: LDC West
« Reactie #207 Gepost op: 25 August 2013, 20:23:49 »
ik denk dat je de ringen onder je schijf mist die de stroom naar de borstels overdragen :(
groeten,
Auke

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1464
Re: LDC West
« Reactie #208 Gepost op: 25 August 2013, 20:30:45 »
De borstels maken contact met een metalen plaat die op de grondplaat van de schijf zit. Hiervandaan lopen er metalen strips naar twee schroefgaten. (naast de uitstulping van de tandwielkast) Hieraan kun je draden solderen die je met je trafo kunt verbinden. Direct met de rails verbinden zorgt ervoor dat de schijf niet oneindig kan doordraaien en bovendien krijg je kortsluiting wanneer je de schijf 180 graden draait.

Ook bij handaangedreven schijf moet het metalen plaatje om bovenstaande redenen aanwezig zijn. Zo niet dan heb je een oncomplete schijf te pakken.

Groet,
Paul

Rienk

  • Offline Offline
  • Berichten: 443
  • Met de Sik door Bolsward, sikkenlijntjes in H0
Re: LDC West
« Reactie #209 Gepost op: 25 August 2013, 20:31:34 »
@ Auke : Oke, dat zou best eens kunnen.  :-\ Denk je dat dit ook gevolgen kan hebben voor het motoriseren van de draaischijf ? Dus dat 'ie niet goed rond kan draaien?

@ Paul : Zou je eens een foto van de onderkant van je draaischijf kunnen plaatsen ? Dan kan ik zien of de mijne iets mist.

Groeten,

Rienk