Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
bask185
Vandaag
om 22:30:33
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
bask185
Vandaag
om 22:28:21
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
DJV
Vandaag
om 22:12:59
De eerste versie van de Roco 1000
door
Huup
Vandaag
om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 21:48:57
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:45:10
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Ronaldk
Vandaag
om 21:43:24
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 21:28:13
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost)
door
Kees-Jan
Vandaag
om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
Peter J K
Vandaag
om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 21:09:22
upload deleten
door
René 4312
Vandaag
om 20:53:30
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep
door
Henk de Vlaam
Vandaag
om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
spoorijzer
Vandaag
om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 18:24:54
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 17:32:13
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 17:04:30
contacten roco line wissel
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Silvolde
Vandaag
om 15:58:47
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
Vandaag
om 15:42:43
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal
door
Peter J K
Vandaag
om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212)
door
KNed
Vandaag
om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:27:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wissels aansturen met ESU-servo's
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Wissels aansturen met ESU-servo's (gelezen 14628 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
Wissels aansturen met ESU-servo's
«
Gepost op:
08 July 2012, 23:54:57 »
Wissels aansturen met servo’s
De tijd waarin wissels op de modelbaan met klik-klak magneetaandrijvingen werden bediend ligt onderhand wel achter de meeste modelspoorders. Nieuwe technieken en inzichten zorgen voor nieuwe methodes om de wissels te stellen.
De voordelen van een servobesturing voor de wissels zijn groot; de kleine aandrijving zit in een gesloten omhulsel en kan daardoor niet worden verstoord door grindkorrels. De snelheid waarmee het wissel omloopt is nauwkeurig in te stellen evenals de slag die de aandrijving daarvoor moet maken.
ESU heeft inmiddels een reputatie opgebouwd als het gaat om aansturing van de digitale modelbaan. Men heeft daar in Ulm ook al snel de mogelijkheden met servo’s ontdekt en daarmee is een volledig systeem op de markt verschenen.
Om wissels te kunnen bedienen hebben we in ieder geval 3 componenten nodig:
1. de wisseldecoder 51802 SwitchPilot Servo;
2. de relaisschakelaar voor de puntstukpolarisatie 51801 SwitchPilot Extension
3. De servo’s 51804.
We beginnen de beschrijving met het monteren van de servo, daarna de plaatsing onder de baan en daarna staan we kort stil bij het aansturen.
De servo-aandrijving met catalogusnummer 51804 wordt geleverd in een blisterverpakking. De prijs voor een enkele aandrijving inclusief bevestigingsmateriaal ligt rond de 15 euro.
Een duidelijke instructietekening maakt ook deel uit van de verpakking
Pakken we het pakketje vervolgens uit, dan zien we een servo in een bevestigingsbeugel, de nodige bevestigingen voor de motoras en een aantal schroefjes.
Ook 2 steldraden uit verenstaal maken deel uit van de inhoud.
We gaan een steldraad dusdanig buigen zodat deze in het houdertje past dat straks aan de servo-as wordt geschroefd.
Het grote voordeel van de ESU-servo’s is dat een bevestigingsbeugel en montagemateriaal wordt meegeleverd. Dit is straks erg handig bij de ondervloermontage onder de modelbaan.
De servo wordt in de witte kunststofbeugel onder de tafel gemonteerd. Om bij storingen toch nog de servo te kunnen vervangen, wordt deze vastgezet met 2 schroefjes, zoals te zien op deze afbeelding
Draai aan beide zijden een schroefje in en daarna zit de servo klem in de ophangbeugel.
Moet je meerdere servo’s monteren onder de baan dan is het slim om eerst alle servo’s in hun beugels te monteren en te voorzien van de steldraad. Dit kan mooi aan de werktafel gebeuren, waarna de gehele partij straks onder de baan kan worden gemonteerd.
Je ziet er hier een vijftal liggen en ook de positie die de steldraad moet hebben is zichtbaar.
Aan elke servo zit een driepolige aansluiting. De servo’s worden aangestuurd met 5 Volt en krijgen steeds pulsen om ze in de juiste positie te houden. Nu is het kabeltje aan de servo maar een twintig centimeter lang. Die afstand zal vaak te kort zijn van het inbouwpunt tot het schakelbord waar de decoder SwitchPilot Servo een plekje krijgt. Nu kun je tussen servo en stekker de kabel doornippen en verlengen (denk aan krimpkous), maar het kan ook professioneler. Gelukkig zijn er verlengkabeltjes verkrijgbaar, onder meer bij Conrad.
De hier afgebeelde kabels van Modelcraft zijn verkrijgbaar in lengtes van 50 en 100 centimeter.
Zijn de servo’s klaar voor inbouw onder de baan, dan is het tijd om de werkzaamheden naar de onderzijde van de modelbaan te verplaatsen. Eerst moet er op de plek waar de stelstang door de tafel komt een gat worden geboord. Een diameter van 2 centimeter voldoet in de meeste gevallen wel.
Bij gebruik van Tillig Elite wissels, zoals die op inmiddels op vele banen ook hun intrede hebben gedaan, verdient het aanbeveling het gat niet tussen de rails te boren (midden stelbiels), maar naast het wissel. Daar zit ook een gaatje in de stelbiels en het voordeel is dat je tussen de sporen en wisseltongen normaal (en met mate!) kunt ingrinden. De stelstang naast het wissel kan worden gecamoufleerd door de Tillig imitatie –stelkasten.
Nu is het een kwestie van het insteken van de steldraad in het gaatje van de stelbiels van onder de tafel. Zorg dat zowel het wissel als de servo in de middenstand staan en positioneer de beugel dan onder de baan. Met twee van de bijgeleverde lange schroeven zetten we de bevestigingsbeugel vervolgens vast onder de tafel.
Komt de montage ongelukkig uit doordat er net een dwarsbalk loopt, zoals hier te zien
dan kan de servo zelfs nog op die dwarsbalk worden gemonteerd, de steldraad is lang genoeg.
Door de servo nu even voorzichtig handmatig naar beide eindstanden te bewegen en daarbij de stand van het wissel bovengronds te controleren, weet je zeker dat de aandrijving op de juiste plek zit.
De servokabel wordt nu aangesloten op één van de vier uitgangen van de SwitchPilot Servo. Dankzij de duidelijke handleiding is het programmeren niet zo moeilijk. Het komt er op neer dat via de digitale centrale en het programmeerspoor de decoder een adres krijgt. In de software is aan dat adres steeds een vaste groep van vier wisselnummers gekoppeld.
Geef je de SwitchPilot Servo het adres 1, dan hangen aan de uitgangen de wissels 1 tot en met 4. Op de afgebeelde SwitchPilot Servo staat het adres 16. De bijbehorende wissels hebben de nummers 61, 62, 63 en 64.
Als je de handleiding volgt is het prgrammeren en aansluiten werkelijk een makje.
Op de SwitchPilot Servo wordt de SwitchPilot Extension aangesloten. Via een aangebouwde stekkerverbinding wordt de Extension door de decoder met spanning en commando’s gevoed. De Extension bevat een aantal relais, waarmee het puntstuk van het wissel met de juiste spanning kan worden voorzien.
Monteer de SwitchPilot Servo altijd in de buurt van de ringleidingen. Een aansluiting van de klemmen TrkB en TrkA op de digitale spanning is nodig voor de aansturingscommando’s vanaf de centrale of het besturingssysteem zoals TrainController. Op grotere banen is het sterk aan te raden de voedingsspanning niet uit de digitale leiding te betrekken, maar hiervoor de klemmen PwB en PwA aan te sluiten op een wisselspanningtrafo van 16 Volt. Vooral als er veel wissels tegelijk schakelen belast je hierdoor de digitale lijn niet teveel.
De overlengte van de stelstang die uitsteekt boven de tafel kan nu met een scherpe kniptang vlak boven de stelbiels worden verwijderd. Het gat naast het spoor camoufleren we later met een imitatie-wisselstelkast van Tillig, welke bij de wissels wordt meegeleverd.
Tenslotte nog even over de Elite-wissels van Tillig. Het is ongetwijfeld het mooiste railmateriaal dat in grootserie verkrijgbaar is in halfnul.
Een nadeeltje is het soldeerlipje dat aan de onderzijde van het puntstuk is gemonteerd. Dit lipje is bedoeld als punt waar de draad van de puntstukpolarisatie kan worden gesoldeerd.
De elektrische verbinding is echter snel onbetrouwbaar als straks wordt geschilderd en ingegrind. Daarom voor de montage het lipje van het puntstuk aftrekken en vervangen door een aangesoldeerde draad die aan beide railstaven van het puntstuk wordt gesoldeerd.
Nu ontstaat een betrouwbare verbinding en voorkom je de ergernis van haperende treinen op de wissels!
grtz,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2013, 16:15:31 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Rubedino
Gast
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #1 Gepost op:
09 July 2012, 00:41:58 »
Mooi en duidelijk verhaal Wim. Vind alleen de ESU oplossing veel te duur. Voor 16,50 euro heb je namelijk al een complete DCC servo als bouwpaket incl. puntstuk schakeling van je naamgenoot. Veel makkelijker vind ik want je kunt per wissel een decoder er aan zetten en hebt dus nooit 1 adres net te kort en hoeft ook geen meters onnodige draad te leggen.
Mvg
Kees-Jan
Gelogd
Nico Hoogerwerf
Offline
Berichten: 733
DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #2 Gepost op:
09 July 2012, 12:45:28 »
Prima verhaal Wim! OOk ik heb voor het zichtbare deel van mijn baan na een slechte ervaring met Piko aandrijvingen alles omgezet op ESU decoders en servo's. TOP!
De flexibiliteit qua plaatsing, de programmering: allemaal top.
Een kleine aanvulling: ik plak de servo's eerst met dubbelzijdig tape onder de tafel, kijk vervolgens of een en ander werkt en schroef ze dan vast. Dit is ook handige met schroeven omdat het ding al hangt en je niet een schroefje hoeft te draaien in een voorwerp dat je ook omhoog moet houden...
Groet
Nico
Gelogd
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)
Peter Spruit
Offline
Berichten: 1631
SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #3 Gepost op:
09 July 2012, 13:01:26 »
Zeer goed en overzichtelijk geschreven. Heb de esu's al meer dan een jaar liggen en nog niet aan toegekomen. Nu toch maar eens uitproberen
en met deze handleiding moet het gewoon lukken
Mvg
Peter
Gelogd
Petdig1
sneek
Offline
Berichten: 3883
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #4 Gepost op:
10 July 2012, 14:07:55 »
goeie tip van dat dubbelzijdige tape!
Ik deed dat wel destijds bij de Tillig-wisselmotoren, maar bij de montage van de servo's is het ook heel handig
grtz,
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
RA
Offline
Berichten: 46
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #5 Gepost op:
07 September 2012, 16:52:22 »
Beste Wim,
Zit ik me al een poosje te oriënteren op dit onderwerp en te zoeken op internet (en dit forum) naar een goede beschrijving, kom ik op dit draadje uit. Voor iemand die niet zo technisch is aangelegd (zoals ik dus), is dit een fijne beschrijving!
Nu wijs je op het boren van een gaatje in de baan, om de stelstang door heen te laten lopen: "Een diameter van 2 centimeter voldoet in de meeste gevallen wel". Ik gebruik Roco line zonder bedding en die wissels hebben alleen (als ik het goed zie) een gaatje in het midden van de stelbiels. In dat geval moet dus een gaatje worden geboord, loodrecht onder het midden van die stelbiels. Een gaatje van twee centimeter is op die plek volgens mij niet al te goed te camoufleren. Nu ben ik nog niet bekend met "de uitslag" van de steldraad (dus hoeveel deze opschuift bij het stellen van de wissel), maar misschien dat jij hierover iets kunt melden. Immers, hoe minder uitslag, hoe kleiner dat gaatje onder de wissel.
Daarnaast: ik gebruik een MultiMaus van Roco. Kan ik hiermee de servo's (via de servo-decoder) aansturen?
Alvast bedankt!
Mvg,
Robbert
Gelogd
Robert E
Offline
Berichten: 909
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #6 Gepost op:
07 September 2012, 17:24:22 »
Citaat
Een kleine aanvulling: ik plak de servo's eerst met dubbelzijdig tape onder de tafel,
Ik doe er een dot montage kit op, half uurtje laten drogen en dan nog even bijstellen..
Robert
Gelogd
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...
Henk N
Offline
Berichten: 98
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #7 Gepost op:
03 April 2013, 12:56:20 »
Beste mensen,
Ik doe een poging bovenstaande te begrijpen, maar kom er nog niet helemaal uit.
Ik gebruik Rocoline (zonder bedding).
Het puntstuk sluit ik aan op de SP Extension, maar waarop sluit ik de beide spoorstaven aan?
Ik ben een plaatjesdenker en krijg het beeld niet helder. Heeft iemand een schematische voorstelling van de aansluiting?
Je zou me erg helpen.
HenkN
Gelogd
Station Simpelaar, de bouw van een baan.
Ronaldk
Offline
Berichten: 8826
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #8 Gepost op:
03 April 2013, 13:17:55 »
Hoi!
Neem eens een kijkje in de Encyclopedie:
Artikel Puntstuk wissel Polariseren
. Misschien helpt dat een beetje.
Groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27037
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #9 Gepost op:
03 April 2013, 13:24:12 »
Of kijk in de handleiding van de Switch Pilot. Daarin staat een aansluittekening.
Kun je aangeven wat daar niet duidelijk aan is?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Henk N
Offline
Berichten: 98
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #10 Gepost op:
03 April 2013, 14:21:19 »
Ik was niet volledig.
De wissels worden omgezet met een servo. Die sluit ik aan met het stekkertje op SP Servo.
Puntstukaansluiting naar de SP Extension. Maar, waar laat ik de beide railstaafaansluitingen?
Nog een toegevoegde vraag: kan ik de stroom voor de railstaven ook gewoon uit de ringleiding oppakken en dus alleen een draad van het puntstuk laten komen?
Ik ben een een leek op electronisch gebied maar probeer mijn antwoorden te vinden.
Groet,
Henk
Gelogd
Station Simpelaar, de bouw van een baan.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27037
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #11 Gepost op:
03 April 2013, 14:41:22 »
Ik neem aan dat je bekend bent met afbeelding 9 uit de handleiding.
Voor de puntstukpolarisatie moet je op de Extension 3 aansluitingen maken.
De klem gemerkt met Com gaat naar het puntstuk zelf. De aansluitingen I en II gaan naar de spoorstaven, maar die kan je ook uit de overeenkomstige draden van de ringleiding halen, als dat makkelijker is.
De klemmen I en II moeten in ieder geval aangesloten worden, anders krijgt het puntstuk geen spanning. In de Extrension zit nl. een omschakelcontact. In de ene stand maakt dat verbinding tussen I en Com, in de andere stand tussen II en Com.
«
Laatst bewerkt op: 03 April 2013, 14:44:23 door Klaas Zondervan. Reden: toevoeging
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Remunj
Offline
Berichten: 8093
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #12 Gepost op:
03 April 2013, 14:46:01 »
Staat toch duidelijk aangegeven in figuur 9 hoe je het moet aansluiten.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27037
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #13 Gepost op:
03 April 2013, 15:02:12 »
Ja, voor jou wel, en voor mij ook. Maar voor een leek kan zo'n plaatje een groot raadsel zijn.
En ik hoop dat we dat raadsel kunnen ontraadselen. Of al hebben ontraadseld
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Henk N
Offline
Berichten: 98
Re:wissels aansturen met ESU-servo's
«
Reactie #14 Gepost op:
03 April 2013, 15:12:12 »
Klaas, hartelijk dank voor je geduld. Uitleg is helder.
Afbeelding 9 is dat nu ook.
Je wilt op dit forum geen overbodige vragen stellen, maar dit deel van de treinenhobby is niet mijn sterkste kant.
Groet,
Henk
Gelogd
Station Simpelaar, de bouw van een baan.
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wissels aansturen met ESU-servo's