Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38

Auteur Topic: Nieuwe nieuwe Sprinters  (gelezen 18804 keer)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Nieuwe nieuwe Sprinters
« Gepost op: 07 July 2012, 22:47:28 »
De NS heeft een bestelling aangekondigd voor een nieuwe serie Sprinters, zo is te lezen op Treinennieuws.nl, de details van de bestelling staan hier.

In het kort gaat het om een serie Sprinters geschikt voor 1500V, met een WC, (geschikt voor het Nederlandse klimaat ;D,) en bestaande uit stellen met 100-150 en 200-250 zitplaatsen. De levering moet beginnen tussen oktober 2016 en oktober 2017 en kan met vervolgbestellingen doorlopen tot 2024.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
Re:Nieuwe nieuwe Sprinters
« Reactie #1 Gepost op: 07 July 2012, 22:56:54 »
Hoi Rick, e.a.

Inderdaad punten  i en q springen eruit:

l) Containing a toilet;
     q) Fit for use in Dutch weather conditions.

Voor de pruducent is het dus even goed kijken naar de SLT (hoe het beter kan) en dat op een betrouwbaar onderstel te zetten.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 July 2012, 23:17:17 »
Wel een vage eisenlijst. Wat is "Nederlands weer"? Moet de airco het bij 40 graden nog doen? En bij 35 graden? En bij 30 graden? De trein moet "snel acceleren". Alweer, wat is snel? Korte stoptijd op stations: wat is kort? Hoeveel mensen moeten er bij zo'n korte stop in en uit kunnen stappen? Ik mag hopen dat er nog een uitgebreide lijst van eisen is, anders moeten ze straks in zee met het goedkoopste bod waar ze toch niet zo blij mee zijn.

Martijn

rene w.

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 July 2012, 03:17:21 »
Gelukkig worden die lijsten gestuurt naar bedrijven waar mensen werken die er verstand van hebben en begrijpen waar het om gaat.   ::)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 July 2012, 09:16:23 »
Onhandig om geen koppelbaarheid met SLT te eisen. Zo ontstaat er weer een deelomloop.. En die eisen, behoorlijk vaag ja. Voor en adviesklusje van vijf dagen maak ik al een specifiekere omschrijving.. 8), nl. Zo SMART mogelijk (Specifiek, Meetbaar, Acceptalel, Realistisch, Tijdgebonden).
No dress rehearsel, this is our life.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 08 July 2012, 09:39:55 »
Treinennieuws heeft het nogal ongelukkig vertaald, zo kan ik me ook bijzonder weinig voorstellen bij voertuigen met een capaciteit van ongeveer 10 000 tot 20 000 zitplaatsen.  ;)
De orginele tekst in de Railway Gazette maakt het een stuk duidelijker, het is geen bestelling, maar een zgn. prequalification.
Ofwel, de fabrikanten die denken te kunnen leveren wat hier wordt omschreven, kunnen zich melden en zullen tzt de uitgebreide specificaties ontvangen. Pas op basis daarvan wordt de opdracht toegekend. Vrij gebruikelijke gang van zaken bij dit soort opdrachten.

Huub

Darkwing Duck

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 July 2012, 09:56:29 »
Zoals ik dit lees is het alleen een omschrijving en zijn het nog geen functionele eisen dus voor we allemaal gaan roepen dat het vaag is. Dit is alleen de NS die bij de dealer binnen loopt en vraagt om een snelle auto. En zoals ik mijn klanten ken willen functionele eisen nog weleens veranderen gedurende de loop van een project.

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 July 2012, 10:38:24 »
Precies, welkom in de wereld van aanbestedingen.
Waarschijnlijk staat in het bestek bijvoorbeeld dat de inschrijvers moeten aangeven hoe snel hun ontwerp optrekt en stopt e.d. En hoe ze het ontwerp 'dutch weather proof' maken. Aan elk van deze voorwaarden worden dan punten toegekend en zo rolt er normaal gesproken een winnaar uit.

It's all about the politics ... want waarom staat er bv in 'Fit for use in Dutch weather conditions'.
Zijn er 100 jaar lang treinen gemaakt die niet geschikt waren voor 'Dutch weather conditions' ? ... nee natuurlijk niet, maar als er wat voorvalt is het wel 'handig' dat je als afnemer/vervoerder (na allerlei onderzoeken) de schuld in iemand z'n schoenen kunt schuiven.
Zelfde geldt voor kosten voor aanpassingen mbt betrouwbaarheid, die kunnen dan vaak ook 1 op 1 door naar de 'winnaar'.

Ondernemen bestaat natuurlijk altijd uit risico's nemen en gokken, maar met aanbestedingen is het net russisch roulette.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 July 2012, 10:42:30 »
Onhandig om geen koppelbaarheid met SLT te eisen. Zo ontstaat er weer een deelomloop.. En die eisen, behoorlijk vaag ja. Voor en adviesklusje van vijf dagen maak ik al een specifiekere omschrijving.. 8), nl. Zo SMART mogelijk (Specifiek, Meetbaar, Acceptalel, Realistisch, Tijdgebonden).
Onhandig valt wel mee. De nieuwe serie vervangt twee deelseries, dus je gaat van drie deelseries nu naar twee deelseries dan.

Daarnaast pin je je vast op de technische (on)mogelijkheden van de SLT als je kopelbaarheid daarmee eist. Ik kan me zo voorstellen dat men dat in deze situatie zelfs absoluut geen koppeling wil.
Groetjes,
Emiel

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 July 2012, 11:08:19 »
Precies, welkom in de wereld van aanbestedingen.
Waarschijnlijk staat in het bestek bijvoorbeeld dat de inschrijvers moeten aangeven hoe snel hun ontwerp optrekt en stopt e.d. En hoe ze het ontwerp 'dutch weather proof' maken. Aan elk van deze voorwaarden worden dan punten toegekend en zo rolt er normaal gesproken een winnaar uit.
Maar ik neem aan dat de NS ook de minimale eisen specificeerd, en vervolgens extra punten toekent voor de onderdelen die beter zijn dan de minimale eisen? Moet er in de aanbesteding ook al heel specifiek staan hoe ze de fabrikant gaan selecteren? Bijvoorbeel fabrikant 1 heeft een trein voorgedragen die nèt aan alle eisen voldoet, maar wel heel goedkoop is. Fabrikant 2 heeft een trein voorgedragen die een veel beter is, maar slechts een klein beetje duurder. Moet vantevoren duidelijk zijn dat de NS voor de goedkoopste gaan? Of stellen ze een tabel op waarin staat hoeveel punten extra ze hoeveel geld waard is? Of kunnen ze naderhand nog gewoon vrij kiezen voor een kleine meerprijs, maar veel meer kwaliteit?
En het gaat nauurlijk ook fout als de fabrikant een mooie lijst van specificaties uit zijn duim zuigt en dat achteraf blijkt dat ze het niet waar kunnen maken (V250). Blijkbaar was die aanbesteding niet helemaal STAR, wat een blamage en het gros van de kosten is voor de NS (HSA), niet voor AnsaldoBreda.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 08 July 2012, 11:39:42 »
Onhandig om geen koppelbaarheid met SLT te eisen. Zo ontstaat er weer een deelomloop
Gezien de moeite die de NS heeft om nu al onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld een ICM-III en ICM-IV, lijkt me dat maar beter ook. Anders rijden er straks nieuwe stellen met 100 zitplaatsen in een dienst waar een SLT-VI moest rijden. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ATB

• Offline Offline
  • Modelrailroading is fun
« Reactie #11 Gepost op: 08 July 2012, 11:43:00 »
Kunnen we ook niet als aanvullende eis stellen dat er een specifieke modelspoorfabrikant mee moet doen om het model bij oplevering van het eerste treinstel meteen uit te brengen ;D ;D ;D Hoeven we niet eerst een paar jaar te wachten (LSM, Roco) na aankondiging.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Railhopper

• Offline Offline

Alfred O

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 July 2012, 13:16:00 »
Maar ik neem aan dat de NS ook de minimale eisen specificeerd, en vervolgens extra punten toekent voor de onderdelen die beter zijn dan de minimale eisen? Moet er in de aanbesteding ook al heel specifiek staan hoe ze de fabrikant gaan selecteren? Bijvoorbeel fabrikant 1 heeft een trein voorgedragen die nèt aan alle eisen voldoet, maar wel heel goedkoop is. Fabrikant 2 heeft een trein voorgedragen die een veel beter is, maar slechts een klein beetje duurder. Moet vantevoren duidelijk zijn dat de NS voor de goedkoopste gaan? Of stellen ze een tabel op waarin staat hoeveel punten extra ze hoeveel geld waard is? Of kunnen ze naderhand nog gewoon vrij kiezen voor een kleine meerprijs, maar veel meer kwaliteit?
Ja, daar ga ik zeker van uit. Naar mijn weten kun je je inschrijven voor de tender en dan ontvang je een heel boekwerk met de eisen en wensen. Als ik dit vanuit de IT kant (waar ik in zit) doortrek naar het spoor, dan kun je volgens mij echt vragen/eisen verwachten als:
"Uw trein dient te voldoen aan de volgende voorwaarden":
- optrekken van 'x' km/h naar 'y' km/h in 'z' seconden
- afremmen van 'x' km/h naar 'y' km/h in 'z' seconden
- er dient bij een remming van snelheid 'b' naar snelheid 'a' minimaal 'c' aan energie teruggeleverd worden aan het net.
en zo kunnen er wel honderden van deze voorwaarden zijn, zelfs tot aan het materiaal/dikte/lengte/draaihoek van de armleuning van de meester toe (om maar iets te noemen).

Hier geven de aanbesteders dan waarden op en op basis hiervan worden de punten verdeeld.
Je kunt je voorstellen dat in deze tijd van groen denken bepaalde onderdelen zwaarder wegen dan andere.
En dit kan dan ook weer de doorslag geven, dat bv. een iets duurdere maar toch 'groenere' trein wint.

Vaak wordt gewerkt met weegfactoren, dit betekend dat niet altijd de goedkoopste hoeft te winnen.
Stel dat weegfactor voor de prijs x2 is en voor economisch/groen x3.
Bedrijf A heeft voor de prijs 200 punten en voor eco/groen 150 punten = totaal 850 (400+450)
Bedrijf B heeft voor de prijs 150 punten (is dus duurder), maar voor eco/groen 200 punten = totaal 900 (300+600).

Dit is heel erg basaal, want uiteindelijk is het natuurlijk allemaal vééééél ingewikkelder en zullen er echt boekwerken moeten worden aangeleverd met tientallen bijlagen e.d. Maar zo komt het er in de kern wel op neer.

Niels B

• Offline Offline
    • Arnhem in de jaren ´80
« Reactie #14 Gepost op: 08 July 2012, 13:43:43 »
De term "voorbereid" op het Nederlands weer is ook niet echt gelukkig gekozen, dit betekent dat de trein er zoals hij geleverd wordt er dus niet geschikt voor is. Net als digitaal voorbereid nog niet geschikt is voor digitaal bedrijf...

We wachten af!

Grtz,

Niels