Onhandig om geen koppelbaarheid met SLT te eisen. Zo ontstaat er weer een deelomloop.. En die eisen, behoorlijk vaag ja. Voor en adviesklusje van vijf dagen maak ik al een specifiekere omschrijving.. , nl. Zo SMART mogelijk (Specifiek, Meetbaar, Acceptalel, Realistisch, Tijdgebonden).
Precies, welkom in de wereld van aanbestedingen.Waarschijnlijk staat in het bestek bijvoorbeeld dat de inschrijvers moeten aangeven hoe snel hun ontwerp optrekt en stopt e.d. En hoe ze het ontwerp 'dutch weather proof' maken. Aan elk van deze voorwaarden worden dan punten toegekend en zo rolt er normaal gesproken een winnaar uit.
Onhandig om geen koppelbaarheid met SLT te eisen. Zo ontstaat er weer een deelomloop
Maar ik neem aan dat de NS ook de minimale eisen specificeerd, en vervolgens extra punten toekent voor de onderdelen die beter zijn dan de minimale eisen? Moet er in de aanbesteding ook al heel specifiek staan hoe ze de fabrikant gaan selecteren? Bijvoorbeel fabrikant 1 heeft een trein voorgedragen die nèt aan alle eisen voldoet, maar wel heel goedkoop is. Fabrikant 2 heeft een trein voorgedragen die een veel beter is, maar slechts een klein beetje duurder. Moet vantevoren duidelijk zijn dat de NS voor de goedkoopste gaan? Of stellen ze een tabel op waarin staat hoeveel punten extra ze hoeveel geld waard is? Of kunnen ze naderhand nog gewoon vrij kiezen voor een kleine meerprijs, maar veel meer kwaliteit?