Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Raadplaatje door henk
Vandaag om 17:07:40
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:32:55
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 16:21:50
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 15:34:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:13:17
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
  

Auteur Topic: [PECO] Sperrweiche?  (gelezen 16507 keer)

Wilbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • {maintanace}
    • FResource
[PECO] Sperrweiche?
« Gepost op: 29 June 2006, 13:08:45 »
Wat is de bedoeling van de PECO Sperrweiche???
Kan me geen funktie bedenken bij die wissel..??

Mvg,
Wilbert.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2006, 14:28:26 »
Dat is, zo te zien, een ontsporingswissel. Dat is een soort wissel dat toegepast wordt wanneer het beter is dat een trein ontspoort, dan dat hij een spoor oprijdt waar hij absoluut niet mag komen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2006, 14:56:07 »
Peter, dat is toch niet hetzelfde als een stopontspoorblok of ben ik abuis?
Inmiddels een plaatje van de sperrweiche gevonden (Peco website); is inderdaad niet hetzelfde als een stopontspoorblok:


Het stopontspoorblok ziet er zo uit (met dank aan de website van Arie van Zon (webstek Arie van Zon):

« Laatst bewerkt op: 29 June 2006, 15:04:06 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2006, 16:05:31 »
Zo'n blok zet je tijdelijk ergens neer, bijvoorbeeld als er onderhoud gepleegd dient te worden. Een wissel is permanent.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2006, 17:04:11 »
Nou Peter, tijdelijk....?!?

Die blokkken worden volgens mij permanent aangebracht en staan meestal in de ontsporende/blokkerende stand. Voor tijdelijke toegang kunnen ze dan weggeklapt worden nadat de vergrendeling is weggenomen.

Als je bijvoorbeeld van Arnhem komt binnenrijden op Driebergen-Zeist zie je op het kopspoortje rechts er eentje staan.
In de aansluitboog van de Betuweroute op de spoorlijn Arnhem-Nijmegen staat er ook een, die juist meestal open staat en op afstand bediend wordt.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2006, 23:30:57 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Wilbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • {maintanace}
    • FResource
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2006, 20:59:42 »
Dat is, zo te zien, een ontsporingswissel. Dat is een soort wissel dat toegepast wordt wanneer het beter is dat een trein ontspoort, dan dat hij een spoor oprijdt waar hij absoluut niet mag komen.

- Peter

Dat vermoede had ik al.
Maar worden daarvoor speciaal deze wissels gefabriceerd???   :o
Het mag wat kosten zeg maar  ;D

Thanx voor jullie reactie.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #6 Gepost op: 29 June 2006, 21:25:32 »
Hallo,

In het  boek Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk Groningen 1915 -1948 (C.R de Weger, A.G. Jansen 1999) staat zoiets op blz. 108 en op blz. 172. Het heet daar een ontsporingstong en bevond zich waar de spoorlijn Nieuweschans-Winschoten  gepasseerd werd.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 03 July 2006, 19:23:58 door MR. Reden: literatuur opgave gecorrigeerd »

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2006, 16:00:26 »
Stop-ontspoorblokken zijn permanent !

Je komt ze meestal tegen op sporen waar het mogenlijk is dat er materiaal b.v. de weg op zou kunnen rollen en zodoende de weg blokkeerd of in het ergste geval een ongeval veroorzaakt.

Bij ons in Vlaardingen ligt er een voor dat het spoor de weg oversteekt naar de Poort van Tessenderlo (vrm. Windmill Superfosfaat).

Groet,

Gideon

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2006, 16:07:03 »
Als ik het goed begrijp zijn beide methodes voor situaties die van tijdelijke aard zijn?
Want als er permanent geen trein meer komen mag kan je m.i. net zo goed de rails verweideren  :-|

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2006, 16:29:20 »
Die sperweiche lijkt veel op de ontsporingstong van de de OG in Winschoten. Die was permanent en stond alleen in ontsporingsstand wanneer de bomen waren gesloten.  Wanneer de bomen open waren kon de tram de ontsporingstong zonder problemen passeren.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 01 July 2006, 15:15:23 door MR. Reden: spellingscorrectie »

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2006, 22:52:31 »
Zo'n wissel... is dat niet om te voorkomen dat treinen van een zijspoor zomaar de hoofdbaan op kunnen rijden? Zoiets is mij op Beneluxrail ooit verteld.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #11 Gepost op: 30 June 2006, 23:06:44 »
Ja, zoiets heb ik ook gelezen in een railmagazine.

Erin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #12 Gepost op: 01 July 2006, 06:20:09 »
Bij ons op het terein, zowel de werkplaats als het rangeer terein, hebben we beide vormen van beveiliging, ontspoorwissels en ontspoorblokken.

Tevens hebben wij mobiele ontspoorblokken die we overal tijdelijk kunnen plaatsen. Tevens zijn er ontspoorblokken die "permanent" voor een aantal maanden vast genageld worden in de dwarsligger, en daarna weer verweiderd worden.

De werkplaats toegang sporen naar de "mainline" zijn beveiligd met ontspoorwissels en werkplaats sporen zijn op hun beurd weer met ontspoorblokken beveiligd.

Ik weet het is Amerikaans spoor en wet, maar dat zal in Nederland en de rest van Europa ook wel zo zijn.

Oh ja, een trein in een stuk spoor word beveiligd door de desbetreffende wissel naar het andere spoor om te leggen en op slot te doen.

In bepaalde situaties mag een ontspoorblok worden gebruikt als de wissel veel te ver weg is, maar dan zal ik eerlijk gezegd eerst even de regels nog eens door moeten nemen. Komt bij ons op het terein in de praktijk niet voor.

Mvg Erwin
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. Beroep wagenmeester bij CSX transportation, en zelfstandig fotograaf. (USA)

Wilbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • {maintanace}
    • FResource
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #13 Gepost op: 01 July 2006, 14:39:07 »
Leuk onderwerp.

Vind het wel vreemd dat PECO geen kruiswissels leverd, maar wel als enigste(?) een ontspoor-wissel. Deze wordt volgens mij maar zelden gebruikt op een modelbaan. toch?
Overigens wordt deze ook zo in het Nederlands vertaald (ontspoor-wissel) in de NL wintrack.


RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #14 Gepost op: 01 July 2006, 17:23:55 »
Peco levert wel kruiswissels...? ???