Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door Pieter Bregman
Vandaag om 15:15:35
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:09:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
  

Auteur Topic: [PECO] Sperrweiche?  (gelezen 14939 keer)

Wilbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • {maintanace}
    • FResource
[PECO] Sperrweiche?
« Gepost op: 29 juni 2006, 13:08:45 »
Wat is de bedoeling van de PECO Sperrweiche???
Kan me geen funktie bedenken bij die wissel..??

Mvg,
Wilbert.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2006, 14:28:26 »
Dat is, zo te zien, een ontsporingswissel. Dat is een soort wissel dat toegepast wordt wanneer het beter is dat een trein ontspoort, dan dat hij een spoor oprijdt waar hij absoluut niet mag komen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2006, 14:56:07 »
Peter, dat is toch niet hetzelfde als een stopontspoorblok of ben ik abuis?
Inmiddels een plaatje van de sperrweiche gevonden (Peco website); is inderdaad niet hetzelfde als een stopontspoorblok:


Het stopontspoorblok ziet er zo uit (met dank aan de website van Arie van Zon (webstek Arie van Zon):

« Laatst bewerkt op: 29 juni 2006, 15:04:06 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2006, 16:05:31 »
Zo'n blok zet je tijdelijk ergens neer, bijvoorbeeld als er onderhoud gepleegd dient te worden. Een wissel is permanent.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2006, 17:04:11 »
Nou Peter, tijdelijk....?!?

Die blokkken worden volgens mij permanent aangebracht en staan meestal in de ontsporende/blokkerende stand. Voor tijdelijke toegang kunnen ze dan weggeklapt worden nadat de vergrendeling is weggenomen.

Als je bijvoorbeeld van Arnhem komt binnenrijden op Driebergen-Zeist zie je op het kopspoortje rechts er eentje staan.
In de aansluitboog van de Betuweroute op de spoorlijn Arnhem-Nijmegen staat er ook een, die juist meestal open staat en op afstand bediend wordt.
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2006, 23:30:57 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Wilbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • {maintanace}
    • FResource
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2006, 20:59:42 »
Dat is, zo te zien, een ontsporingswissel. Dat is een soort wissel dat toegepast wordt wanneer het beter is dat een trein ontspoort, dan dat hij een spoor oprijdt waar hij absoluut niet mag komen.

- Peter

Dat vermoede had ik al.
Maar worden daarvoor speciaal deze wissels gefabriceerd???   :o
Het mag wat kosten zeg maar  ;D

Thanx voor jullie reactie.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2006, 21:25:32 »
Hallo,

In het  boek Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk Groningen 1915 -1948 (C.R de Weger, A.G. Jansen 1999) staat zoiets op blz. 108 en op blz. 172. Het heet daar een ontsporingstong en bevond zich waar de spoorlijn Nieuweschans-Winschoten  gepasseerd werd.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2006, 19:23:58 door MR. Reden: literatuur opgave gecorrigeerd »

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2006, 16:00:26 »
Stop-ontspoorblokken zijn permanent !

Je komt ze meestal tegen op sporen waar het mogenlijk is dat er materiaal b.v. de weg op zou kunnen rollen en zodoende de weg blokkeerd of in het ergste geval een ongeval veroorzaakt.

Bij ons in Vlaardingen ligt er een voor dat het spoor de weg oversteekt naar de Poort van Tessenderlo (vrm. Windmill Superfosfaat).

Groet,

Gideon

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2006, 16:07:03 »
Als ik het goed begrijp zijn beide methodes voor situaties die van tijdelijke aard zijn?
Want als er permanent geen trein meer komen mag kan je m.i. net zo goed de rails verweideren  :-|

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #9 Gepost op: 30 juni 2006, 16:29:20 »
Die sperweiche lijkt veel op de ontsporingstong van de de OG in Winschoten. Die was permanent en stond alleen in ontsporingsstand wanneer de bomen waren gesloten.  Wanneer de bomen open waren kon de tram de ontsporingstong zonder problemen passeren.

Groeten,

Marco
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2006, 15:15:23 door MR. Reden: spellingscorrectie »

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #10 Gepost op: 30 juni 2006, 22:52:31 »
Zo'n wissel... is dat niet om te voorkomen dat treinen van een zijspoor zomaar de hoofdbaan op kunnen rijden? Zoiets is mij op Beneluxrail ooit verteld.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #11 Gepost op: 30 juni 2006, 23:06:44 »
Ja, zoiets heb ik ook gelezen in een railmagazine.

Erwin P. van Beveren

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
    • Nederlandse modelspoorwegen, en een beetje USA.
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli 2006, 06:20:09 »
Bij ons op het terein, zowel de werkplaats als het rangeer terein, hebben we beide vormen van beveiliging, ontspoorwissels en ontspoorblokken.

Tevens hebben wij mobiele ontspoorblokken die we overal tijdelijk kunnen plaatsen. Tevens zijn er ontspoorblokken die "permanent" voor een aantal maanden vast genageld worden in de dwarsligger, en daarna weer verweiderd worden.

De werkplaats toegang sporen naar de "mainline" zijn beveiligd met ontspoorwissels en werkplaats sporen zijn op hun beurd weer met ontspoorblokken beveiligd.

Ik weet het is Amerikaans spoor en wet, maar dat zal in Nederland en de rest van Europa ook wel zo zijn.

Oh ja, een trein in een stuk spoor word beveiligd door de desbetreffende wissel naar het andere spoor om te leggen en op slot te doen.

In bepaalde situaties mag een ontspoorblok worden gebruikt als de wissel veel te ver weg is, maar dan zal ik eerlijk gezegd eerst even de regels nog eens door moeten nemen. Komt bij ons op het terein in de praktijk niet voor.

Mvg Erwin
1:87 NL en B modelbaan en USA vitrine. 1:1 "tuinbaan", beroep: Carman@CSX transportation.

Wilbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • {maintanace}
    • FResource
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli 2006, 14:39:07 »
Leuk onderwerp.

Vind het wel vreemd dat PECO geen kruiswissels leverd, maar wel als enigste(?) een ontspoor-wissel. Deze wordt volgens mij maar zelden gebruikt op een modelbaan. toch?
Overigens wordt deze ook zo in het Nederlands vertaald (ontspoor-wissel) in de NL wintrack.


RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: [PECO] Sperrweiche?
« Reactie #14 Gepost op: 01 juli 2006, 17:23:55 »
Peco levert wel kruiswissels...? ???