Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:36
AI is (gelukkig) nog niet perfect door bask185
Vandaag om 17:06:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:49:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door Zillertalbahn002
Vandaag om 16:31:44
Piko NS1100, materieelbespreking door Petertje
Vandaag om 16:25:27
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
Vandaag om 16:10:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 15:26:35
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jerrytrein
Vandaag om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
Vandaag om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
Vandaag om 14:35:23
Nahmertaler Kleinbahn door hervé
Vandaag om 14:33:39
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27

Auteur Topic: Testen nieuw baanplan  (gelezen 14622 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re:Testen nieuw baanplan
« Reactie #45 Gepost op: 09 August 2012, 11:16:26 »
Inmiddels een aantal avonden tot in de kleine uurtjes aan het stoeien geweest met fictieve baantjes in Koploper en TC. Nog veel vragen, maar die horen niet onder dit topic thuis. Nu ik iets meer begin te begrijpen van de principes van de besturingssoftware, zie ik beter voor me wat dit kan betekenen voor het testen van een ontwerp sporenplan. Ik ga hier ook beslist mee door.

Ondertussen word ik gedwongen om veel meer in detail na te denken over de verdeling in baanvakken c.q. blokken en de plaats waar bezetmelders moeten komen. Aan de tekentafel had ik dit soort zaken onvoldoende doordacht. Uiteindelijk zal ik hier al een uitgewerkt plan voor moeten hebben, voordat ik de baan kan invoeren in het programma. Dit alles zal beslist nog veel tijd gaan kosten, maar met het doel voor ogen werkt dat een stuk beter. Anders had ik e.e.a. maar uitgesteld tot de bouwfase.

Hoewel het door mij gebruikte tekenprogramma WinRail geschikt is om de bekabeling en de diverse electronische componenten in een ontwerp vast te leggen, heb ik aan de verleiding kunnen weerstaan om hier alvast aan te beginnen. Ik heb nog onvoldoende ervaring in het "digitale" om hiermee in dit stadium al zinvol aan de slag te gaan. Bovendien zal ik nog een aantal keuzes moeten maken.

Wordt vervogd.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #46 Gepost op: 16 August 2012, 21:22:52 »
Het testen van het ontwerp sporenplan begint langzamerhand te ontaarden in een geheel apart project, althans in ieder geval wat betreft de uren die er in gaan zitten. Ik ben nu zover dat ik de basisbeginselen van Koploper en TC enigszins onder de knie denk te hebben. Hoewel ik nog niet kan/wil kiezen voor een van beide programma's, vind ik het tijd worden om de gegevens van de baan in te gaan voeren. Ik zal beginnen met de demoversie van TC Bronze. Aangezien ik niet teveel hooi op mijn vork wil nemen ga ik dat in stappen doen, waarmee ik bedoel dat ik eerst een beperkt gedeelte van de baan wil invoeren. De eerste stap ziet op het opstelstation (paars) en het lage paradespoor (geel) met elkaar vebonden via Hellingen (blauwgroen), zoals hieronder aangegeven.

Vanavond zal ik mij eerst gaan zetten aan de blokkenverdeling en het plaatsen van de terugmeldsecties. Ik ben dus weer even zoet met WinRail voordat ik in TC kan gaan invoeren.

Om straks ook de gegevens van de Loks in te kunnen voeren wil ik een testbaantje maken, dat onderverdelen in een paar blokken en voorzien van een aantal terugmeldsecties. De gecombineerde bezet- terugmelder van mijn voorlopige keuze is reeds besteld.

Ik zie er naar uit om te gaan experimenteren met het ijken van de snelheden.

Wordt vervolgd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 17 August 2012, 01:26:19 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #47 Gepost op: 20 August 2012, 23:33:12 »
Het is mij niet tegengevallen om het bovenstaande gedeelte van het sporenplan in TC in te voeren, de blokken te plaatsen (tot nu toe 52 stuks) en de terugmeldsecties te definiëren. TC kent de adressen van de decoders automatisch toe (doornummering), alsmede de adressen van de bezet/terugmelddecoders. Voor dit gedeelte van de baan heb ik vooralsnog volstaan met één terugmeldsectie per blok. Verder heb ik 12 losse loks (dus nog geen complete treingarnituren) ingevoerd met hun respectievelijke adressen en maximum snelheden. De snelheden zijn nog niet geijkt, maar dat is in dit stadium nog niet aan de orde. Vervolgens heb ik de loks  blokgestuurd op pad laten gaan d.m.v. de "Simulator". Het geheel rijdt nu volledig "toevalsgestuurd" over de ingevoerde baan. Het is een bijzonder fraai gezicht om de bezetmeldingen in de blokken te zien oplichten en de gereserveerde rijwegen door de wisselstraten te zien gaan !
Ik werd er zo enthousiast van dat ik het niet kon laten om ook maar vast het hoge paradespoor met de daarbij behorende hellingen in het "Stellwerk" in te voeren.
Uiteraard moet er nog een berg aan data worden ingegeven, maar heel voorzichtig durf ik in deze tussenfase al enkele voorlopige conclusies te trekken.
Ten eerste blijken de beide dubbelsporige paradesporen (het enige gedeelte dat in het zichtbare bereik zal komen te liggen van de tot nu toe ingevoerde gegevens) geen last te hebben van voor een rood sein tot stilstand komende treinen. Zoals ook mijn wens, worden de blokken in de paradesporen zonder oponthoud doorgereden. Ik vermoed dat dit komt door de vele hellingen tussen de paradesporen en het schaduw/opstelstation op het lagere niveau. De hellingen zijn onderverdeeld in even zoveel blokken, waardoor als het ware een buffer ontstaat tussen de paradesporen en de opstelstations. Het is nog maar slechts een vermoeden; voorlopig zit ik ademloos naar mijn computerscherm te kijken naar wat zich allemaal aan treinverkeer afspeelt.
De tweede voorlopige conclusie ziet op de verkeersafwikkeling in het opstelstation. Zoals uit het ontwerp sporenplan kan blijken betreft het in de basis een groot ovaal, voorzien van twee inrijsporen (West en Oost) en twee uitrijsporen (West en Oost). Aanvankelijk had ik in de Westelijke en Oostelijke boog van het ovaal geen blokken opgenomen. Het gebeurde nog al eens dat bijvoorbeeld een lok op Os01 (het meest Noordelijke opstelspoor) de Westelijke boog reserveerde in plaats van het Westelijke uitrijspoor. Vervolgens werd in voorkomende gevallen tevens de Oostelijke boog geclaimd en tot slot een opstelspoor al of niet naast het actueel bezet gehouden blok. Dit leidde er in dit soort gevallen toe dat de betreffende lok ovaaltjes bleef rijden, waardoor er geen enkele andere lok meer in of uit het opstelstation kon geraken. Met andere woorden zat de gehele boel in die gevallen op "slot". Dit probleem heb ik opgelost door de beide bogen van het ovaal te voorzien van een eigen blok. De genoemde "deadlock" komt nu niet meer voor.

Als dit ook na invoering van de overige gegevens juist blijkt te zijn, zal ik helaas weer terug moeten naar de tekentafel, want op dit moment zijn de betrokken bogen net iets te kort om het langste treingarnituur in werkelijkheid te "parkeren".
Tot slot; het tot nu toe verrichte werk valt nog allemaal onder het hoofdstuk "Schnellstart" in de handleiding bij TC Bronze !  Ik ben benieuwd wat de volgende hoofdstukken mij gaan brengen. Tot dusver ben ik er meer en meer van overtuigd dat het zinvol kan zijn om een ontwerp te testen m.b.v. besturingssoftware.

Peter

P.S.  Het plan is om - zodra ik het sporenplan met TC heb getest - dit ook nog eens te doen met Koploper ter vergelijking. T.z.t. zal ik daar een separaat topic over starten.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2012, 02:29:11 door charp. Reden: beter lopende zin »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #48 Gepost op: 21 August 2012, 21:19:59 »
Weer een stapje verder met het testen van het sporenplan. Ter illustratie:

Dankzij goed advies van Santerdam ga ik mij zetten aan een poging tot het plaatsen van extra bezetmelders teneinde de wisselstaten slimmer door het programma te laten aansturen. Ik hoop hiermee de "capaciteit" van het tot dusver ingevoerde ontwerp nog wat op te schroeven.

Verder staat mij in dit stadium voor ogen om het "deadlock" probleem van het ovaal in het schaduwstation op te lossen, zonder terug te moeten naar de tekentafel. Vooralsnog zie ik niet hoe ik de bogen in het ovaal ruimer kan maken zonder opstelsporen te hoeven opofferen.

Wordt vervolgd.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #49 Gepost op: 06 September 2012, 13:08:07 »
Het gehele baanplan inmiddels in TC Bronze ingevoerd met dien verstande dat voor het Industriespoor en het Bw volstaan is met het voor deze test relevante gedeelte. De verhoudingen kloppen niet, maar dat hindert niet. Het gaat om de relaties tussen de blokken en de wisselstraten. Het Emplacement is in dit stadium slechts voorzien van de voor het in- en uitrijden noodzakelijke blokken.

De fase van het volledig "toevalsgestuurd" laten rijden is afgerond. Teneinde een goede vergelijking te kunnen maken met de "spreadsheetmethode" (zie begin van dit topic) is het zaak om alle daarin begrepen treinbewegingen ook in TC Bronze in te brengen. Om dit te bereiken ben ik nu bezig met het inrichten van de benodigde "Zugfahrten (het is mij even ontschoten hoe dit in Koploper heet). Het vergt even wat tijd - op dit moment zit ik al over de 80 "Zugfahrten" - maar het lijkt er nu al op dat het een zinvolle excercitie gaat worden.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #50 Gepost op: 11 October 2012, 22:09:57 »
Er zijn heel wat (nachtelijke) uurtjes in gaan zitten en het wordt tijd om tot een afronding te komen. Niet gehinderd door enige kennis van digitale baanbesturing in het algemeen en besturingssoftware in het bijzonder, begon ik dit topic met de vraag naar de ervaringen van anderen met het testen van een ontwerp sporenplan. Ik gaf daarbij een beschrijving van mijn methode van testen zonder toepassing van een besturingsprogramma. Gaandeweg is deze methode in dit draadje de "spreadsheetmethode" gaan heten. Ter illustratie:

Het gaat hier niet om de inhoud. Het plaatje is slechts bedoeld als voorbeeld van wat ik aan het begin van dit topic heb gepoogd te omschrijven.

Uit de reacties op dit forum en het daarna op gang gekomen e-mailverkeer, begreep ik dat het onder de ervaren "digitalisten" min of meer communis opinio is dat het testen van een ontwerp d.m.v. een besturingsprogramma zeer zinvol kan zijn. Hierdoor geënthousiasmeerd ben ik aan de slag gegaan met TC Bronze.
Omdat ik nog niet over de juiste hardware beschik om de snelheden van treinen te ijken, heb ik m.b.v. de informatie uit de encyclopedie over realistische snelheden een poging ondernomen om in TC Bronze de treinsnelheden zo goed mogelijk een "real time" karakter te geven. Het komt er op neer dat ik uitgaande van een gegeven lengte van een bepaald baanvak de ingevoerde snelheden zodanig heb aangepast dat er min of meer een realistisch tijdsverloop ontstond in het van blok naar blok rijden van de treinen. Ik kwam daarbij uit op een ingestelde waarde van 50 km/u. Dit getal zegt natuurlijk verder niets, maar met de stopwatch in de hand en kijkende naar de oplichtende bezetmelders op het scherm ben ik denk ik tot een redelijk resultaat gekomen. Om een goede vergelijking te kunnen maken met de spreadsheetmethode heb ik zoveel mogelijk variabelen verder gelijk gehouden. Zo zijn alle treinen ingevoerd met dezelfde Vmax. Verder heb ik de "routegegevens" van de spreadsheetmethode ingevoerd in TC Bronze met behulp van de zogenaamde Zugfahrten. Hiervan had ik er ruim vierhonderd nodig om hetzelfde experiment te bewerkstelligen als met de spreadsheetmethode. Inderdaad eigenlijk meer een klusje voor de lange winteravonden, zoals Santerdam al eerder had opgemerkt !
Inmiddels heeft TC Bronze al een aantal nachten gedraaid op de ingevoerde gegevens. Wat ik opmerkelijk vind is dat de conclusies die getrokken kunnen worden in grote lijnen overeenstemmen met de eerdere conclusie n.a.v. de spreadsheetmethode, zoals ik die al op het forum plaatste (en waar op dit forum al op gereageerd is). Wat mij betreft hoeft de spreadsheetmethode dus niet meteen in de prullenbak.

Maar waar het mij om te doen ging was natuurlijk het antwoord op de vraag die ik op het forum plaatste. Wat is de invloed van het gebruik van besturingssoftware op de "capaciteit" van een sporenplan ? Uiteraard heb ik mij de laatste tijd afgevraagd of dit wel een juiste vraagstelling is. Wat bedoel ik eigenlijk met "capaciteit"? Gaandeweg heb ik dit begrip voor mijzelf nader gepreciseerd. Aanvankelijk had ik voor ogen dat ik wilde vaststellen het maximale aantal treinen dat met een gegeven baanplan zinvol kan worden ingezet. Omdat dit uitgangspunt te vaag bleek ben ik in een later stadium overgegaan tot een iets andere invulling. Nu hanteer ik het begrip van de "niet planmatige stops voor een rood sein in het zichtbare bereik". Ik wil vermijden dat treinen bijvoorbeeld op de paradesporen tot stilstand komen wegens bezetmelding van opvolgende blokken. Juist omdat er een verband is tussen het aantal ingezette treinen en de frequentie waarin dergelijke niet planmatige stops voorkomen, verkrijg ik hiermee inzicht in de grenzen van het voorliggende ontwerp sporenplan. Tevens is het een geschikt hulpmiddel voor het opsporen van echte fouten in het ontwerp of kwesties die met een simpele aanpassing tot een beter resultaat kunnen leiden. Een concreet voorbeeld is hier een aanpassing van het nevenspoor. Uit de testresultaten bleek mij dat het aanbrengen van een inhaal/passeerspoortje tot een aanzienlijk vlottere afhandeling van het treinverkeer leidde.

Terug naar de oorspronkelijke vraag. Het is inderdaad zo dat het testen van een sporenplan m.b.v. besturingssoftware leidt tot een vergroting van het aantal inzetbare treinen in vergelijking tot het testen m.b.v. de spreadsheetmethode. Het verschil valt denk ik te verklaren door het wegvallen van de afgemeten tijdvakken waarin de gegeven treinbewegingen moeten plaatsvinden.

Kortom; ik kan iedere digitale beginneling  van harte aanbevelen om al in de ontwerpfase aan de slag te gaan met besturingssoftware !

Peter

P.S. Mijn excuses aan de ervaren digitalisten voor het intrappen van open deuren.