Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Josephes
Vandaag om 20:15:37
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12

Auteur Topic: Testen nieuw baanplan  (gelezen 14599 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Testen nieuw baanplan
« Gepost op: 04 July 2012, 22:03:57 »
Goedenavond allen,
Als herintreder ben ik al geruime tijd bezig met het ontwerp van een nieuw te bouwen baan. Voordat ik met de bouw wil beginnen heb ik inmiddels enkele testen uitgevoerd om te bezien of het sporenplan voldoet aan mijn wensen. Mijn methode van testen bestaat uit het in spreadseets (Excel) plaatsen van treingarnituren met de baanvakken waarop zij zich op achtereenvolgende tijdstippen bevinden (horizontale rijen). De tijdstippen zijn aangegeven als T, T +1, T +2, etc. (verticale kolommen). Op deze wijze kan een dienstregeling gesimuleerd worden. Vooralsnog zijn de testresultaten bemoedigend in die zin dat ik nog geen reden zie tot aanpassingen van het sporenplan. Om een idee te geven van de omvang van het sporenplan; de laatste versie omvat 8 modules van ieder 2,0 m x 1,6 m. Samengevoegd in U-vorm past het ontwerp in een ruimte van 6,5 x 7,5 m.
Waar ik nu tegenaan loop is het volgende. In de drie schaduwstations is plaats voor 39 treingarnituren. In de laatste test lijkt het alsof de grenzen van de (virtuele) dienstregeling zijn bereikt met 26 treinen. Het is vrijwel ondoenlijk om voldoende vrije baanvakken te vinden om meer treinen te laten rijden. Ik vermoed dat de tegenwoordig beschikbare software voor treinbesturing de capaciteit van mijn sporenplan kan verhogen. Ik ben voornemens een of meerdere demoversies te downloaden om verdere testen uit te voeren, hoewel dit opzichzelf niet de bedoeling is van een demo.
Heeft hier iemand ervaring mee ?
Groet,

Peter 

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

• Offline Offline
Re:Testen nieuw baanplan
« Reactie #1 Gepost op: 04 July 2012, 22:48:56 »
Peter,

Allereerst welkom op dit forum.

Je schrijft dat het schaduwstation plaats heeft voor 39 treinen en je denkt dat slechts 26 stuks gelijktijdig kunnen rijden. Dat klinkt helemaal niet vreemd, lijkt me niets mis mee. Het is heel normaal dat niet alles kan rijden - juist dat geeft uiteindelijk afwisseling op de baan. Verzamelaars hebben soms wel 2 of 3 keer zoveel treinen als ze gelijktijdig kunnen laten rijden. En dan hebben ze vaak ook nog een vitrine omdat niet eens alles in de schaduwstations past.

Voor treinbesturing kun je veel info vinden in de encyclopedie (hierboven in de balk staat een link). Ik gebruik zelf Koploper (zie http://www.pahasoft.nl/ ) en daarmee kun je naar hartelust testen - het programma is gratis dus je hebt geen enkele beperking zoals demo-versies vaak wel hebben.

Sander

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2012, 23:14:17 »
Beste Sander,
Dank voor je welkomstwoord en dank voor je snelle reactie. Ik zal mij gaan verdiepen in Koploper. Ik merk overigens dat ik in mijn vraagstelling enigszins te beknopt ben geweest. Mijn virtuele dienstregeling bestaat op dit moment uit een cyclus van dertig stappen. In deze cyclus probeer ik zoveel mogelijk treingarnituren een omloop te laten maken. Een omloop is gedefinieerd als het vertrek vanaf een dedicated opstelspoor om via de beide paradesporen in het station te belanden, waarna uiteindelijk via de paradesporen weer teruggekeerd kan worden op het dedicated opstelspoor, d.w.z. het opstelspoor van vertrek. Voor mijn testen geldt onder meer als uitgangspunt de kortst mogelijke route.  Uiteraard kan de cyclus met meer stappen worden uitgebreid, teneinde meer treinen aan bod te laten komen. Het doel van het testen is ook om uit te vinden wat de grenzen zijn van de capaciteit van het sporenplan.
Enfin, de suggestie om met Koploper te werken neem ik ter harte. Geen (tijds)beperkingen zoals met veel demo's het geval lijktte zijn.
Groet,
Peter   
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2012, 23:31:23 »
Peter,

De meeste besturingsprogramma's die ik ken, werken niet met 'van vertrek tot terug aankomst'. Deze programma's richten zich op alle mogelijkheden van digitale aansturing, dus per baanvak (blok) wordt gekeken of een trein verder kan/mag. Zodra de trein aan baanvak heeft verlaten kan de volgende trein dat deel al weer gaan bezetten. Een beetje zoals jij het noemt 'met meer stappen'.

Bedenk overigens wel dat inleren van bijvoorbeeld Koploper meer een winterklusje is - dat doe je niet even snel. Neem er maar de tijd voor en eigenlijk heb je ook een (digitaal) testbaantje nodig om wat te kunnen uitproberen. De programma's doen en kunnen vele malen meer dan jij in feite nodig hebt voor jouw doel.

Sander

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4 Gepost op: 04 July 2012, 23:50:10 »
Sander,

Had al enkele avonden besteed aan het bestuderen van de gebruiksaanwijzingen van de verschillende versies van TrainController en met name de wijze waarop de blokbesturing plaatsvindt. Hierdoor ontstond bij mij het vermoeden dat dergelijke software de "capaciteit" van mijn ontwerp sporenplan kan vergroten. Mijn eigen methode van testen is in feite niets anders dan blok- of baanvakbesturing.

Ik ben mij ervan bewust dat het wel enige tijd kost om Koploper onder de knie te krijgen, maar - zoals je zelf al aangeeft - heb ik voor mijn testfase lang niet alles nodig wat dit pakket allemaal kan bieden.

Het gaat er mij om dat ik al in deze fase storende fouten uit het ontwerpsporenplan kan halen. Dit mag wel enige tijd kosten gelet op wat ik al heb uitgegeven en nog moet uitgeven om tot realisisatie van de bouw te komen.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #5 Gepost op: 06 July 2012, 12:10:21 »
Goedenmiddag,

Naar aanleiding van de tip van Sander heb ik de handleiding van Koploper 7.5 om te beginnen in grote lijnen doorgenomen. Reeds op het eerste gezicht lijkt mij Koploper een geweldig programma met veel mogelijkheden. Voor mijn doel in dit stadium - het testen van een ontwerp sporenplan op de mogelijkheden en onmogelijkheden van een gevarieerde en logische treinafwikkeling - dient het programma echter te beschikken over een "simulatiemodus". Na invoering van de baan (incl. bezetmelders, wissels met adressen) en loks en treingarnituren, moet het programma kunnen draaien zonder dat de baan is aangesloten.De baan moet ik immers nog bouwen.
Op dit moment heb ik een dergelijke faciliteit nog niet gevonden in Koploper, maar - toegegeven - ik heb de handleiding nog niet in detail bestudeerd.
Voordat ik verder ga graven; kan iemand mij vertellen of Koploper een simulatiemodus kent zoals bijv. bij TrainController ?

Peter

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 July 2012, 12:50:47 »
Hoe het testen onder TrainController verloopt, weet ik niet. In Koploper heb je bij de globale instellingen de keuze bij 'testen zonder communicatie' aan te vinken. Op dat moment draait Koploper zonder een fysieke centrale en fysieke baan. Op die manier test ik altijd een baanontwerp voordat gebouwd gaat worden.

Sander

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #7 Gepost op: 06 July 2012, 13:18:08 »
Precies wat ik wilde weten. Ik ga mij verder verdiepen in Koploper. Dat het alles bij elkaar een zeer tijdrovende test zal worden, heb ik er wel voor over. Als herintreder vind ik dit voor mij nieuwe aspect van onze hobby buitengewoon boeiend.

Bedankt Sander !

Groet,

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Sporenplan MBC (HO 7,2 m x 6,0 m U-vorm)
« Reactie #8 Gepost op: 09 July 2012, 00:02:42 »
Onderstaand het te testen sporenplan voorzover dat ziet op het zichtbare bereik. Er zijn 4 nivo's.Donkerblaauw is ParadespoorHoog (+ 200 mm), Geel is ParadespoorLaag (o mm), Rood is Nevenspoor (50 mm), Groen is Bw (150 mm), incl. aansluiting op Emplacement in Aquamarijn (150 mm).

Verder in Paars het OpstelstationWest en OpstelstationOost (0 mm).

Vervolgens in Rood het OpstelstationNoord (50 mm) en de HellingenWest en HellingenOost van 200 mm dalend/stijgend naar 0 mm.

En tot slot het geheel.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #9 Gepost op: 09 July 2012, 00:13:07 »
In het navolgende een (deel van de) beschrijving van het sporenplan.

2. Paradespoor Hoog
Afkorting: PsH
Omschrijving:dubbelspoor; één rijrichting per spoor; niet geëlectrificeerd (onder draad gebracht); geen wissels en/of kruisingen opgenomen in zichtbaar bereik
Kleuraanduiding: donkerblauw
Hoogte: 200 mm
Totale lengte zichtbaar bereik: 5,8 m
[het is niet gelukt om volledig aan de eis te voldoen dat het zichtbare bereik minimaal drie keer de max. treinlengte moet omvatten; dit is wél ruimschoots geslaagd bij het tweede paradespoor (zie hieronder)]
Booglengte: 2,6 m
Kleinste radius: 5991 mm
Treinverloop:
westbound via Hellingen West omlaag naar Opstelstation West (OsW),vandaar via Paradespoor Laag (PsL) eastbound naar Opstelstation Oost (OsO), vervolgens via Hellingen Oost omhoog retour naar PsH weer richting westbound.
alternatief  1: vanaf OsO westbound via PsL retour naar OsW en vandaar via Hellingen  West omhoog retour naar PsH richting eastbound (noodzakelijk voor tegen-trein)
alternatief 2: vanaf OsO omhoog via Oprit PsL naar Emplacement.
eastbound via Hellingen Oost omlaag naar OsO en vandaar retour via Hellingen Oost weer omhoog naar PsH richting westbound.
alternatief 1: vanaf PsH afbuigend via Hellingen Oost afdalend naar Emplacement.

3. Paradespoor Laag
Afkorting: PsL
Omschrijving: dubbelspoor; één rijrichting per spoor; geëlectrificeerd; geen wissels en/of kruisingen opgenomen in zichtbaar bereik.
Kleuraanduiding: geel
Hoogte: 0 mm
Totale lengte zichtbaar bereik: 8 m
Booglengte: 4 m
Kleinste Radius: 724 mm
Treinverloop:
westbound via OsW retour PsL richting eastbound.
alternatief 1: vanaf OsW via Hellingen West omhoog naar PsH richting eastbound (uitsluitend voor niet electrische tractie)
eastbound via OsO retour naar PsL richting westbound.
alternatief 1: vanaf OsO via Hellingen Oost omhoog naar PsH richting westbound (uitsluitend voor niet electrische tractie)
alternatief 2: vanaf PsL afbuigend via Oprit PsL omhoog naar Emplacement.

4. Nevenspoor
Afkorting: Ns
Omschrijving: enkelspoor, twee rijrichtingen, niet geëlectrificeerd, geen wissel en/of kruisingen opgenomen in zichtbaar bereik, voorzien van verborgen keerlus met opstel- en inhaalmogelijkheden voor acht treinen
Kleuraanduiding: rood
Hoogte: 50 mm
Totale lengte zichtbaar bereik: 5,8 m
Booglengte: 2,6 m
Kleinste Radius: 5884 mm
Treinverloop:
westbound via keerlus retour Ns richting eastbound
eastbound via Oprit Ns naar Emplacement
Indeling opstelsporen:
N1:  2,6 m
N2:  2,2 m
N3:  1,8 m (pendelzug)
N4:  1,9 m (pendelzug)
Z1:   2,2 m
Z2:   2,0 m
Z3:   1,5 m (pendelzug)
Z4:   1,4 m (pendelzug)

5. BahnBetriebswerke
Afkorting: Bw
Omschrijving: middelgroot niet geëlectrificeerd Bw, voorzien van twee verzorgingssporen met inspectiekuilen, kolenbunkers (z.g. "Tiefbunkers") met overslagvoorziening voor zelflossers, kraan en weegbunkers voor koleninname, twee gelede waterkranen, ontslakkings- en zandinname-installatie, omhaalspoor, één opstelspoor voor aanvoer kolen, één opstelspoor voor aanvoer zand en afvoer slakken, gecombineerd met tweede omhaalspoor, een 27 m draaischijf met ringlokloods voor vijftien loks, drie aansluitingen voor afstellen van loks, drie aansluitingen met persluchtvoorzieningen voor reiniging ketels,één aansluiting voor opslagloods voor materialen en onderdelen; twee separate opstelsporen voor verzorging dieselloks, inclusief installatie voor inname stookolie (oliegestookte stoomloks) en diesel, voorzien van laad- en/of losmogelijkheden d.m.v. bokkraan; één afstelspoor voor kraan/ongevallentrein; het Bw is tot slot via een rechtstreekse - deels dubbelsporige - aansluiting verbonden met het Emplacement; via het Emplacement kunnen Loks zonder verdere rangeerbewegingen over een verborgen keerlus retour Bw gereden worden (Loks kunnen dus naar keuze vóór- of achterwaarts naar Bw), zodat dit niet persé via Os hoeft; spoorlengte ná keerlus is ruim 2,9 m, zodat er maximaal twaalf stoomloks (van gemiddelde l.o.b.) opgesteld kunnen worden volgens "first in first out" principe (terugmelding d.m.v. 12 bezetmelders).
Kleuraanduiding: groen
Hoogte: 200 mm (aansluitspoor van/naar Emplacement steigend/dalend ter overbrugging hoogteverschil van 50 mm tussen Bw en Emplacement).
Totale lengte Bw: circa 3,75 m
Totale lengte aansluiting Bw op Emplacement in zichtbaar bereik: circa 4,7 m waarvan 2,9 m dubbelsporig
Booglengte aansluiting: 2,58 m
Kleinste Radius aansluiting: 818 mm
Treinverloop: conform regulier spoorbedrijf  Bw in periode IIIb/IVa

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 July 2012, 00:18:17 »
Peter,

Op dit moment is het te laat om nog alles in detail te bekijken. Wel een eerste korte reactie.

- Weet je dat je een paar hele complexe keerlussen in dit plan hebt ?
- De bochten in de linker rechter bovenhoek lijken me erg krap.

Sander

edit : de andere hoek natuurlijk !
« Laatst bewerkt op: 09 July 2012, 00:28:32 door santerdam »

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #11 Gepost op: 09 July 2012, 00:20:02 »
In het navolgende de rest van de omschrijving.

6. Emplacement
Afkorting: E
Omschrijving: kopstation, voorzien van wisselstraat in zichtbaar bereik en twaalf opstel- en rangeersporen, inclusief twee uithaalsporen, primair bedoeld voor afhandeling goederenverkeer en secundair (d.w.z. ondergeschikt) voor afhandeling personenverkeer.  Aansluitingen op PsH, PsL, Ns, Industriespoor (Ind) en tot slot Bw. Faciliteiten v.w.b. (bescheiden) containeroverslag, overslag/opslag stukgoederen, overgave nevenspoor (en vice versa) en tot slot rangeermogelijkheden voor o.a. goederentreinen bestemd voor overgave industriespoor (en vice versa).
[in afwijking van spec.mbcversie7.2012 is er voor gekozen om het personenverkeer niet te beperken tot buurtverkeer; ook (internationaal) sneltreinverkeer kan in dit ontwerp worden afgehandeld]
Kleuraanduiding: aquamarijn
Hoogte: 150 mm
Totale lengte zichtbaar bereik: 3,5 m
Booglengte: n.v.t.
Kleinste Radius: n.v.t.
Treinverloop:
1.   Vanaf PsL drie dedicated en onder draad gebrachte aankomst/verstreksporen geschikt voor een maximale treinlengte van 2,4 m gecombineerd met onder draad gebracht opstelpoor voor E-loks.
2.   Vanaf PsH vier dedicated aankomst/vertreksporen voor maximale treinlengten van respectievelijk 2,4 m en 1,9 m.
3.   Vanaf Ns drie dedicated aankomst/vertreksporen voor maximale treinlengten van respectievelijk 2,4, 2,3 en tot slot 2,2 m.
4.   Vanaf Industriespoor gelijk aan onder punt 2.
5.   Vanaf Bw twee aansluitingen via wisselstraten voor geheel E toegankelijk; in een derde aansluiting is een verborgen keerlus opgenomen (zie hierboven onder Bw)
6.   Uitrangeermogelijkheden voor gearriveerde goederentreinen.
7.   Rangeermogelijkheden voor samenstelling vertrekkende treinen.
8.   Containeroverslaggedeelte met twee sporen (waarvan één fake, d.w.z. niet via wissels aangesloten op E), inclusief rangeermogelijkheden.
9.   Omrijmogelijkheden voor loks om weer "kop te maken" (E1/E2 en E4/E5); voor de daarvoor in aanmerking komende Stoomloks geldt uiteraard dat deze eerst in het Bw gedraaid moeten worden via de draaischijf.
10.   De wisselstraat is zodanig ingericht dat er maximaal vier vertrekkende/aankomende treinbewegingen simultaan mogelijk zijn (bijv. twee aankomende en twee vertrekkende treinen of drie aankomende en één vertrekkende trein).
11.   De onder punt 10 genoemde treinbewegingen staan er niet aan in de weg dat er tegelijkertijd gerangeerd kan worden en dat er tevens tegelijkertijd lokomotieven naar het Bw kunnen vertrekken of van het Bw kunnen terugkeren.  
E is als volgt ingedeeld:
Nr.       Max. lengte       Functie(s)                                                                            
E1        2,3 m                Aankomst Nevenspoor (Ns)         Vertrek Ns                              
E2        2,2 m                Aankomst Ns                                Vertrek Ns                              
E3        2,4 m                Aankomst Ns/PsH                        Vertrek Ns/PsH
E4        2,4 m                Aankomst Ns/PsH/Psl                   Vertrek Ns/PsH/PsL
E5        2,4 m                Aankomst Ns/PsH/PsL                  Vertrek Ns/PsH/PsL
E6        2,2 m                Aankomst Ns/PsH/PsL                  Vertrek Ns/PsH/PsL
E7a      1,4 m                Opstel                
E7b      2,5 m                Aankomst Ns/PsH/PsL/Bw             Vertrek Ns/Psh/PsL/Bw
E8a      1,7 m                Opstel            
E8b      2,1 m                Aankomst Ns/PsH/Bw                    Vertrek Ns/PsH/Bw                  
E9a      1,9 m                Opstel containeroverslag      
E9b      1,9 m                Aankomst Ns/PsH/Bw                     Vertrek PsH/Bw            
E10       0,6 m                Aankomst PsL/Opstel E-Loks         Vertrek PsL/Opstel E-Loks
E11       1,3 m                Aankomst Bw/Opstel Loks              Vertrek Bw/Opstel Loks
E12       2,0 m                Opstel containeroverslag (zonder aansluiting)

NB 1: Er zijn bij deze indeling nog geen dedicated sporen aangewezen, volstaan is met het weergeven van alle spoortechnische mogelijkheden; alleen aankomst c.q. vertreksporen voor PsL liggen vast vanwege het feit dat reeds in dit stadium de noodzakelijke bovenleiding gepland moest worden (zie NB 2).
NB 2: Onder draad gebracht zijn uitsluitend de sporen E4, E5, E7, E10 (opstel E-Loks) en tot slot E11 (E11 louter om de suggestie te wekken dat er sprake is van een dubbelsporige onder draad gebrachte aansluiting op E).
NB 3: Met uitzondering van E3 t/m E6 (gedeelte kopstation personenvervoer) zijn alle sporen uiteraard tevens als afstelspoor te gebruiken.
De bedrijfsmatige afwikkeling zou er als volgt kunnen uit zien (P = Personentrein, G = Goederentrein; voor dienstnrs. zie treinsamenstelling.mbc28042012 of lijstrollendmaterieel.mbc29042012):
   E1:  samenstelling/vertrek G06 (vanuit Bw verzamelde met slakken beladen  
       klapdekselwagens en lege schuifdakwagens)
       samenstelling/vertrek G04 (vanuit Bw verzamelde lege    
       kolenbevoorradingswagens)
       omrijden loks vanaf E2
   E2:  aankomst/vertrek  G02 (overslag stukgoederen)
        omrijden loks vanaf E1
   E3:  aankomst/vertrek P02 (buurtverkeer met drie-assige "Umbauwagen")
        aankomst/vertrek P08 (buurtverkeer trek-duw pendeltrein "Silberlingen")
        aankomst/vertrek P09 (buurtverkeer trek-duw pendeltrein "Donnerbuchsen")
   E4:   aankomst/vertrek P01 (sneltrein DRG)
        aankomst/vertrek P03 (D-trein)
        aankomst/vertrek P07 (D-trein Nord-Süd-Strecke periode vroeg IIIb)
        omrijden Loks vanaf E5
   E5:   aankomst/vertrek P04 (TEE Rheingold/Bavaria)
        aankomst/vertrek P05 (sneltrein FS)
        aankomst/vertrek P06 (sneltrein SBB/CFF)
        aankomst/vertrek P10 (D-trein Nord-Süd-Strecke periode laat IIIb)
        omrijden Loks vanaf E4
   E6:   aankomst/vertrek Pt1 (Dieseltreinstel TEE Helvetia)
         aankomst/vertrek Pt2 (Dieseltreinstel TEE Edelweiß)
   E7a: rangeerspoor
   E7b: aankomst G01 (ertstrein; overgave industriespoor Hoogovens)
         aankomst/vertrek/uitrangeren G02 (gemengde goederentrein voor zover niet        
         bestemd voor overgave nevenspoor)
         aankomst/uitrangeren/samenstellen/vertrek G07 (containertrein)
         samenstelling/vertrek G11 (staaltransport)
         aankomst/uitrangeren G12 (schroottransport; overgave bestemd voor
         industriespoor Smelterij)
   E8a: rangeerspoor
   E8b: aankomst/uitrangeren/samenstellen/vertrek G09 (olietrein)
         aankomst/uitrangeren G10 (kolentrein bestemd voor industriespoor Hoogovens)
   E9a   overslag containers
   E9b: samenstellen/afstellen G03 (kraan/ongevallentrein voor zover niet afgesteld op  
         dedicated spoor in Bw)
         aankomst/uitrangeren/samenstellen/vertrek G05 (uitzonderlijk zwaartransport)
   E10: opstellen E-loks
   E11: opstellen rangeerloks (diesel en/of stoom)
   E12: overslag containers
NB:  Uit de hier geschetste bedrijfsafwikkeling blijkt impliciet het probleem van het laden en lossen van open goederenwagons. Zo kan bijv. G01 (ertstrein) wél ter overgave beladen aankomen op spoor E7b, maar vervolgens niet leeg vertrekken (het is immers geen doen om de wagons daadwerkelijk te lossen). Ten dele is hiermee in het sporenplan rekening gehouden, doordat de ertstrein via het niet zichtbare bereik het industriespoor kan verlaten richting opstelstation (Os). Het blijft evenwel vreemd dat louter beladen ertstreinen via het Emplacement worden overgedragen aan het industriespoor, zonder dat er ooit een lege trein weer vertrekt. Dit geldt evenzeer voor de kolentreinen en voor de staaltreinen. Bij de staaltreinen is het probleem overigens andersom; er vertrekken alleen maar beladen treinen zonder dat er ooit lege wagons arriveren. Hiermee zijn we beland bij het volgende. In het grote voorbeeld heeft in beginsel iedere trein zijn tegen-trein. Ter besparing van geld en opstelruimte vormt in het modelspoorbedrijf elke trein zijn eigen tegen-trein (via keerlussen van Os in het niet zichtbare bereik). Dit gaat goed bij personentreinen en goederentreinen met gesloten wagons (uiteraard niet voor wat betreft de wagennummers, maar dat valt zonder vergrootglas niet op). Voor de open goederenwagons bestaat er eigenlijk geen andere oplossing dan het aanschaffen van dezelfde trein in onbeladen uitvoering. Hierop is  slechts één uitzondering. Voor zover de kolenbevoorrading van het Bw  gebeurt met zelflossers van Fleischmann, kan er daadwerkelijk gelost worden. De Fleischmann zelflossers kunnen immers automatisch en op afstand echt gelost worden. De in het Bw geplande "Tiefbunkers" worden daartoe voorzien van een (van onder af verwijderbare) opvangbak. Nadeel blijft dat op enig moment ergens de aldus opgevangen kolen weer in de wagons terecht moet komen (modelspoor-stoomlokomotieven gebruiken immers geen kolen).

7. Industriespoor
Afkorting: Ind
Omschrijving:
ter nadere uitwerking
Kleuraanduiding: zwart
Hoogte: 200 mm
Totale lengte: ruim 4 m
Kleinste Radius: n.v.t.
Treinverloop:
ter nadere uitwerking

8. Opstelstations
Afkortingen: OsW en OsO (West en Oost)
Omschrijving:
OsW bestaat uit acht (tien) opstelsporen met een geïntegreerde keerlus voor PsL. Naast Psl is ook PsH aangesloten;
[het is in OsW door ruimtegebrek niet gelukt om de keerlus voor beide paradesporen toegankelijk te maken; PsH zal hier van de keerlus in OsO gebruik moeten maken (te bereiken via PsL)]
Slechts één rijrichting is toegestaan om treinautomatisering niet te compliceren; in totaal is er ruim 17 m (22 m) opstelspoor (netto) beschikbaar verdeelt over:
W1:   2,0 m (2,1 m)
W2:   2,0 m (2,1 m)
W3:   2,4 m (2,5 m)
W4:   2,2 m (2,3 m)
W5:   2,0 m (2,1 m)
W6:   1,9 m (2,1 m)
W7:   2,3 m (2,5 m)
W8:   2,4 m (2,4 m)
W9:   2,2 m
W10: 2,2 m
NB: De hier in het rood aangegeven wijzigingen in het sporenplan zijn ontworpen naar aanleiding van de uitgevoerde simulatietest (zie omlooptest sporenplan 28 mei 2012).
OsO bestaat uit zeven (negen) opstelsporen met geïntegreerde keerlussen voor PsL en PsH; slechts één rijrichting is toegestaan; in totaal is er ruim 19 m (24)(netto) opstelspoor beschikbaar verdeelt over:
O1: 2,2 m
O2: 2,0 m
O3: 2,1 m
O4: 3,3 m
O5: 3,8 m
O6: 3,4 m
O7: 3,0 m
O8: 2,6 m
O9: 2,3 m
NB: De hier in het rood aangegeven wijzigingen in het sporenplan zijn ontworpen naar aanleiding van de tweede uitgevoerde simulatietest (zie tweedeomlooptest.mbc21062012)
Kleuraanduiding: paars
Hoogte: 0 mm
Totale lengte: OsW circa 4,25 m lang en circa 1,25 m diep; OsO circa 4 m lang en 1,3 m diep
Kleinste Radius: R 2 Profigleis = 420 mm, m.u.v. O7; één maal R 1 Profigleis = 356,5 mm
[van de eis om geen gebruik te maken van R 1 (kleinste boogstraal) is bij één opstelspoor noodgedwongen afgeweken; verder moesten er in twee (drie) gevallen - in afwijking van de eis om geen gecompliceerde wissels toe te passen - niettemin dubbelkruiswissels worden toegepast om voldoende lengte van de opstelsporen te creëren]
Treinverloop OsW:
southbound vanaf PsH via Hellingen West (HW) kan afbuigend naar rechts gekozen worden voor W1 of W2 of rechtdoor naar W3, vervolgens rechtdoor aansluiting op PsL
altenatief 1: vanaf PsL via keerlus naar W1, W2 of W3
NB: Indien W1 t.m. W3 tegelijkertijd bezet zijn is er southbound geen doorgaand treinverkeer meer mogelijk
northbound vanaf PsL rechtdoor naar W4 en vandaar aansluiting op PsH via HW  
alternatief 1:afbuigend naar W5, W6 of W7 en via keerlus naar W1, W2 of W3, vandaar southbound naar PsL
NB: Indien W4 bezet is er northbound geen doorgaand verkeer mogelijk en indien W5, W6 en W7 tegelijkertijd bezet zijn, is er southbound geen doorgaand treinverkeer meer mogelijk
Treinverloop OsO:
southbound vanaf PsL rechtdoor naar O1 of O2 vervolgens via keerlus naar O3 met aansluiting op Hellingen om op PsH uit te komen richting westbound
alternatief 1: vanaf PsL kan afbuigend naar links gekozen worden voor O4 of O5; beide opstelsporen maken onderdeel uit van de keerlus retour naar PsL richting westbound
alternatief 2: vanaf PsH via Hellingen naar O1 of O2 vervolgens via keerlus naar O3 met aansluiting op Hellingen om weer op PsH uit te komen richting westbound
northbound zie verloop via keerlussen

9. Hellingen
Afkorting: HW (West) en HO (Oost)
Omschrijving:
dubbelsporige steigende c.q. dalende trajecten bedoeld om hoogteverschillen te overbruggen tussen PsH en Os (van 200 mm naar 0 mm en vice versa), alsmede tussen PsH en E (van 200 mm naar 150 mm en vice versa); de stijgingen c.q. dalingen blijven allen ruim onder de 3 %; vanwege de relatief grote spoorlengten zijn HW en HO tevens geschikt voor het opstellen van ten minste 10 treinen volgens het "first in first out" principe, d.w.z. zonder inhaalmogelijkheden omdat uiteraard geen wissels zijn opgenomen; de volgende opstelmogelijkheden zijn voorhanden, verdeeld over in totaal ruim 31,5 m (bogen niet meegerekend):
HW1: 3,4 m
HW2: 3,4 m
HW3: 3,4 m
HW4: 3,4 m
HO1: 3,2 m
HO2: 3,2 m
HO3: 2,8 m
HO4: 2,8 m
HO5: 3,0 m
HO6: 3,0 m
Kleuraanduiding: blauwgroen
Hoogte: variërend
Totale lengte: twee maal circa 4,5 m (bogen niet meegerekend)
Kleinste Radius: R2 = 420 mm
Treinverloop: zie hierboven

10. Opritten
Afkorting: OPsLE en ONsE
Omschrijving: enkelsporige trajecten buiten zichtbaar bereik, bedoeld om de hoogteverschillen tussen PsL en E te overbruggen (van 0 mm naar 150 mm) en tussen Ns en E (van 50 mm naar 150 mm); voor beiden geldt dat het spoor in twee richtingen bereden kan worden; de maximale stijging blijft ruim onder de 3 % (2,5 %)
Kleuraanduiding: purper
Hoogte: variërend
Totale lengte: OPsLE is 3,0 m en ONsE is 4 m lang (bogen niet meegerekend)
Kleinste Radius: voor PsLE is dit R2 = 420 mm en voor NsE is dit R4 = 547 mm
Treinverloop: zie hierboven; eventueel kan PsLE en NsE beiden dienen voor opstellen van een trein met maximale lengte (alsdan uiteraard geen treinverkeer mogelijk tussen E en PsL/Ns

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #12 Gepost op: 09 July 2012, 00:25:45 »
Sander,
De complexe keerlussen en de electronische oplossing poog ik uit te werken in een separaat document (volgt nog). Ongetwijfeld zal ik hierbij een ieders hulp nodig hebben.

Wat betreft de bogen linksboven: het betreft Profigleis R4 (547 mm) in de buitenbocht en R3 (483,5 mm) in de binnenbocht.

Peter

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #13 Gepost op: 09 July 2012, 00:31:55 »
11. Opstel/Afstelcapaciteit
In totaal kunnen er 27 (31) treinen uit het zicht worden opgesteld in Os, op Hellingen en Opritten en 12 losse locomotieven op de keerlusaansluiting Bw; tezamen met max. vier treinen met een lengte van ieder max. 2,3 m  op het verborgen (keerlus)gedeelte van het nevenspoor en vier extra opstelsporen voor pendeltreinen tot een lengte van max. 1,8 m, respectievelijk 1,6 m is de max. opstelcapaciteit derhalve 35 (39) treinen; m.a.w. in het zichtbare bereik bevindt zich in deze situatie geen enkele trein (niet realistisch en dus slechts theoretisch).
[aan de in spec.mbcversie7.2012 opgenomen eis om minimaal dertig treingarnituren uit het zicht te kunnen opstellen is dus ruimschoots voldaan]
De voorlopige indeling (d.w.z. indicatief) in Os kan er als volgt uitzien (zie lijst treinsamenstelling versie april 2012):
   W1:   P01    (sneltrein DRG periode IIb/IIIa)
   W2:   G09    (olietrein)
   W3:   G01    (ertstrein)
   W4:   Pt2     (TEE Edelweiß)
   W5:   Pt1     (TEE Helvetia)
   W6:   P06    (sneltrein SBB/CFF)
   W7:   P05    (sneltrein FS)
   W8:   G02    (gemengde goederentrein)
   O1:    P07    (D-trein Nord-Süd-Strecke periode IIIb vroeg))
   O2:    P03    (D-trein IVa)
   O3:    G10   (kolentrein)
   O4:    P10   (D-trein Nord-Süd-Strecke peiode IIIb laat)
   O5:    P04   (TEE Rheingold/Bavaria)
   O6:    G07   (containertrein)
   O7:    G11   (staalproducten hoogovens)
   N1:    G12   (schroottrein hoogovens)
   N2:    G03   (kraanwagentrein)
   N3:    P02   (buurtverkeer "Umbauwagen")
   N4:    G06   (goederentrein aanvoer zand/afvoer slakken Bw)
   Z1:    G04   (kolentrein zelflossers bevoorrading Bw)
   Z2:   
   Z3:    P09   (buurtverkeer "Donnerbüchsen")
   Z4:    P08   (buurtverkeer "Silberlingen")
NB 1: Indien en voor zover W3 en W6, W7 of W8 onbezet blijven kan doorgaand verkeer onbelemmerd westbound van PsL via keerlus terugkeren naar PsL eastbound; er zouden bijvoorbeeld zonder problemen twee treinen opgesteld kunnen worden op Hellingen die in deze indeling nog onbezet gebleven zijn; indien en voor zover O5, O6 of O7 eveneens onbezet blijft, kan doorgaand verkeer onbelemmerd eastbound van PsL via keerlus terugkeren naar PsL westbound
NB 2: P5, P7, P8 en tot slot G7 zijn bespannen met E-loks en kunnen dientengevolge PsL nooit verlaten, immers alleen PsL is onder draad gebracht (naast het onder draad gebrachte gedeelte van E). Deze treinen kunnen derhalve alleen in het keerlusbereik van PsL in Os worden opgesteld (d.w.z. niet W4of W5 en niet O1 t.m. O4); de hierboven weergegeven voorlopige indeling zal in een tweede versie rekening moeten houden met meer E-loks dan de vier waar het nu om gaat (zie aankoopplanning).
12. Verdere planning
Zonder gebruik te maken van de opstelcapaciteit van Hellingen (tien treinen) en Opritten (twee treinen) hebben in bovenstaande indeling tweeëntwintig treinen een plaats gevonden in de opstelstations, waarbij Z2 nog onbezet gebleven is.
Door aanpassingen van OsW en OsO zijn er inmiddels (juni 2012) in totaal 27 opstelsporen beschikbaar.
 Overigens zijn van deze tweeëntwintig treinen er zeventien al vrijwel compleet voorhanden en vijf voor een deel. Met uitzondering van de Br 50 zijn bijvoorbeeld de Loks al aanwezig. Zie lijstmaterieel.mbc01012012 en treinsamenstelling.mbc02022012. Op korte termijn is - naast het op dit moment al aanwezige materieel en de reeds geplande aanschaffen - niet voorzien in een substantiële uitbreiding van het aantal treingarnituren, zodat vooralsnog het huidige sporenplan ruimschoots voorziet in de behoefte voor de komende jaren.
Gelet op het ambitieniveau van het nieuwe sporenplan zal voorlopig voornamelijk geïnvesteerd moeten worden in rails. Om een indruk te geven: aan standaard rechte rails wordt circa 185 meter verwerkt, aan flexrails circa 25 meter, circa 270 standaardbogen verdeelt over verschillende boogstralen, 2 driewegwissels, 5 x 18̊ kruisingen, 10 (11) x dubbelkruiswissels, 57 (64) x rechte wissels en tot slot 3 gebogen wissels. De begroting voor rails sluit op € 7.250,-.
Vooruitlopende op het beschikbaar komen van de noodzakelijke ruimte (bijvoorbeeld door vergroting van de huidige kelder), ligt het in de bedoeling om in 2012 een start te maken met  het bouwen van in ieder geval een groot deel van het Bw (fase 1). Vrijwel al het benodigde materiaal  is al aangeschaft met uitzondering van de rails.

Peter Charpentier
2 maart 2012

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 July 2012, 00:33:22 »
Peter,

Sorry voor m'n foutje, ik bedoelde de rechter bovenhoek.

Als je de keerlussen gaat uitwerken, kijk dan vooral goed naar de noodzakelijke lengte binnen de keerlus. Ik heb zo m'n vermoeden dat je daar wel wat te kost zult komen. En - zoals het nu getekend is - heb je heel veel keerlussen, dat gaat een hele kostbare aangelegenheid worden !

Sander