Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:21
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:38:56
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:36:30
Modelwensen 2026 door Falcon10
Vandaag om 17:29:18
Pfarrerwinkel bahn door Ronald69
Vandaag om 17:18:55
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Ronald69
Vandaag om 17:11:56
bestaand station of eigen bouw? door Falcon10
Vandaag om 17:11:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:09:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:57:23
'Permaloog' met electronenbuizen door Peter Kleton
Vandaag om 16:09:20
Goede wensen voor 2026 door Montanbahn
Vandaag om 15:37:09
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 14:25:54
Aachenau West door Alewijn
Vandaag om 13:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
  

Auteur Topic: RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog  (gelezen 1295 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« Gepost op: 30 June 2012, 12:35:13 »

Voor een projectje zit ik met een vraag over de landcodes van Duitsland op de RIC rasters net na de oorlog.

Voor de oorlog stond er op de rijtuigen DR in het RIC raster.
Rond 1958 kom ik alleen D tegen, maar rond 1950 kom ik DB tegen op de RIC rasters ipv DR.

Weet iemand hoe deze naamgeving is verlopen, en vooral vanaf wanneer.

Ook vind ik het vreemd dat na de oorlog DR nergens meer op staat, maar de rijtuigen wel naar Polen ed mogen lopen.
Hoe was dit georganiseerd?

Groeten Arjen

Hier een foto van het RIC teken van de AB 7516 (staatsspoor 1920, nu bij de SGB) waarbij naast het oude DR* ook de nieuwe DB op staat. (rechtsboven)

Er is ook nog de afkorting CFB-BSM en F no te zien, dit is de afkorting voor de  is Belgische staatsspoorwegen en de Franse Nord.
Het zijn twee RIC rasters over elkaar heen, waardoor de letters enigszins moeilijk te lezen zijn.


Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2012, 13:29:16 »
Meedenken wil ik wel, maar weten doe ik het niet.....

In reactie op je laatste vraag:
Na 1948 hielden de DR en DB op allerlei manieren rekening met elkaar. Vermoedelijk zal er in de achterkamertjes ook wel overleg zijn geweest.
Concreet voorbeeld daarvan is dat men bij de nummering van nieuw of verbouwd materieel duidelijk rekening met elkaar hield, althans zolang de oude vooroorlogse DR nummering werd gebruikt.

Het lijkt me dan ook voor de hand liggen dat een rijtuig dat door de West-Duitsers toegelaten werd en dus DB in het RIC teken droeg, ook automatisch in de DDR was toegelaten, en daarmee Warschau kon bereiken.

Iinteressant zou het dan zijn om te weten wat er in het RIC teken van de PKP en SZD rijtuigen stond die doorreden tot Hoek van Holland Haven.......

Dirk