Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 19:53:03
Rangeren met een pec
door
Karel466
Vandaag
om 19:50:17
PPM kranen van Strukton
door
Eric B
Vandaag
om 19:37:07
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:20:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 19:05:50
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Ronald A.
Vandaag
om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Gerrit H
Vandaag
om 18:43:48
Bauarbeiten im gange
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 17:59:44
Lasersnijder voor karton
door
Frits C
Vandaag
om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator
door
Voske
Vandaag
om 16:37:31
De Projecten van RetroJack
door
741230
Vandaag
om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt
door
Ronald69
Vandaag
om 15:59:21
NS 8100 in 0
door
1795
Vandaag
om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 14:52:38
Mijnbouw Indonesiƫ
door
MOVisser
Vandaag
om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
laurent
Vandaag
om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Huup
Vandaag
om 14:23:16
W.V. Kalender 2026
door
MOVisser
Vandaag
om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
MOVisser
Vandaag
om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
V200-G2000
Vandaag
om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje
door
Eric B
Vandaag
om 12:39:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog (gelezen 1274 keer)
AB 7216
Offline
Berichten: 1640
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
«
Gepost op:
30 June 2012, 12:35:13 »
Voor een projectje zit ik met een vraag over de landcodes van Duitsland op de RIC rasters net na de oorlog.
Voor de oorlog stond er op de rijtuigen DR in het RIC raster.
Rond 1958 kom ik alleen D tegen, maar rond 1950 kom ik DB tegen op de RIC rasters ipv DR.
Weet iemand hoe deze naamgeving is verlopen, en vooral vanaf wanneer.
Ook vind ik het vreemd dat na de oorlog DR nergens meer op staat, maar de rijtuigen wel naar Polen ed mogen lopen.
Hoe was dit georganiseerd?
Groeten Arjen
Hier een foto van het RIC teken van de AB 7516 (staatsspoor 1920, nu bij de SGB) waarbij naast het oude DR* ook de nieuwe DB op staat. (rechtsboven)
Er is ook nog de afkorting CFB-BSM en F no te zien, dit is de afkorting voor de is Belgische staatsspoorwegen en de Franse Nord.
Het zijn twee RIC rasters over elkaar heen, waardoor de letters enigszins moeilijk te lezen zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
dwem
Offline
Berichten: 813
Re:RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
«
Reactie #1 Gepost op:
30 June 2012, 13:29:16 »
Meedenken wil ik wel, maar weten doe ik het niet.....
In reactie op je laatste vraag:
Na 1948 hielden de DR en DB op allerlei manieren rekening met elkaar. Vermoedelijk zal er in de achterkamertjes ook wel overleg zijn geweest.
Concreet voorbeeld daarvan is dat men bij de nummering van nieuw of verbouwd materieel duidelijk rekening met elkaar hield, althans zolang de oude vooroorlogse DR nummering werd gebruikt.
Het lijkt me dan ook voor de hand liggen dat een rijtuig dat door de West-Duitsers toegelaten werd en dus DB in het RIC teken droeg, ook automatisch in de DDR was toegelaten, en daarmee Warschau kon bereiken.
Iinteressant zou het dan zijn om te weten wat er in het RIC teken van de PKP en SZD rijtuigen stond die doorreden tot Hoek van Holland Haven.......
Dirk
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog