Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Entity
Vandaag om 19:43:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:40:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:38:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
  

Auteur Topic: RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog  (gelezen 1255 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« Gepost op: 30 June 2012, 12:35:13 »

Voor een projectje zit ik met een vraag over de landcodes van Duitsland op de RIC rasters net na de oorlog.

Voor de oorlog stond er op de rijtuigen DR in het RIC raster.
Rond 1958 kom ik alleen D tegen, maar rond 1950 kom ik DB tegen op de RIC rasters ipv DR.

Weet iemand hoe deze naamgeving is verlopen, en vooral vanaf wanneer.

Ook vind ik het vreemd dat na de oorlog DR nergens meer op staat, maar de rijtuigen wel naar Polen ed mogen lopen.
Hoe was dit georganiseerd?

Groeten Arjen

Hier een foto van het RIC teken van de AB 7516 (staatsspoor 1920, nu bij de SGB) waarbij naast het oude DR* ook de nieuwe DB op staat. (rechtsboven)

Er is ook nog de afkorting CFB-BSM en F no te zien, dit is de afkorting voor de  is Belgische staatsspoorwegen en de Franse Nord.
Het zijn twee RIC rasters over elkaar heen, waardoor de letters enigszins moeilijk te lezen zijn.


Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2012, 13:29:16 »
Meedenken wil ik wel, maar weten doe ik het niet.....

In reactie op je laatste vraag:
Na 1948 hielden de DR en DB op allerlei manieren rekening met elkaar. Vermoedelijk zal er in de achterkamertjes ook wel overleg zijn geweest.
Concreet voorbeeld daarvan is dat men bij de nummering van nieuw of verbouwd materieel duidelijk rekening met elkaar hield, althans zolang de oude vooroorlogse DR nummering werd gebruikt.

Het lijkt me dan ook voor de hand liggen dat een rijtuig dat door de West-Duitsers toegelaten werd en dus DB in het RIC teken droeg, ook automatisch in de DDR was toegelaten, en daarmee Warschau kon bereiken.

Iinteressant zou het dan zijn om te weten wat er in het RIC teken van de PKP en SZD rijtuigen stond die doorreden tot Hoek van Holland Haven.......

Dirk