Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:48:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:46:47
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:44:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Trein033
Vandaag
om 02:47:35
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jos B.
Vandaag
om 01:22:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
hervé
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje
door
RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen
door
Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje
door
HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog (gelezen 1250 keer)
AB 7216
Offline
Berichten: 1626
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
«
Gepost op:
30 June 2012, 12:35:13 »
Voor een projectje zit ik met een vraag over de landcodes van Duitsland op de RIC rasters net na de oorlog.
Voor de oorlog stond er op de rijtuigen DR in het RIC raster.
Rond 1958 kom ik alleen D tegen, maar rond 1950 kom ik DB tegen op de RIC rasters ipv DR.
Weet iemand hoe deze naamgeving is verlopen, en vooral vanaf wanneer.
Ook vind ik het vreemd dat na de oorlog DR nergens meer op staat, maar de rijtuigen wel naar Polen ed mogen lopen.
Hoe was dit georganiseerd?
Groeten Arjen
Hier een foto van het RIC teken van de AB 7516 (staatsspoor 1920, nu bij de SGB) waarbij naast het oude DR* ook de nieuwe DB op staat. (rechtsboven)
Er is ook nog de afkorting CFB-BSM en F no te zien, dit is de afkorting voor de is Belgische staatsspoorwegen en de Franse Nord.
Het zijn twee RIC rasters over elkaar heen, waardoor de letters enigszins moeilijk te lezen zijn.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
dwem
Offline
Berichten: 813
Re:RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
«
Reactie #1 Gepost op:
30 June 2012, 13:29:16 »
Meedenken wil ik wel, maar weten doe ik het niet.....
In reactie op je laatste vraag:
Na 1948 hielden de DR en DB op allerlei manieren rekening met elkaar. Vermoedelijk zal er in de achterkamertjes ook wel overleg zijn geweest.
Concreet voorbeeld daarvan is dat men bij de nummering van nieuw of verbouwd materieel duidelijk rekening met elkaar hield, althans zolang de oude vooroorlogse DR nummering werd gebruikt.
Het lijkt me dan ook voor de hand liggen dat een rijtuig dat door de West-Duitsers toegelaten werd en dus DB in het RIC teken droeg, ook automatisch in de DDR was toegelaten, en daarmee Warschau kon bereiken.
Iinteressant zou het dan zijn om te weten wat er in het RIC teken van de PKP en SZD rijtuigen stond die doorreden tot Hoek van Holland Haven.......
Dirk
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog