Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 08:35:03
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 07:49:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 07:34:17
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 06:56:12
lichtsluis een bezetmelding laten geven door maartenvdb
Vandaag om 00:12:18
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Martijn193
Vandaag om 00:05:02
Rondom Charlois door Eric B
27 December 2025, 23:23:01
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 December 2025, 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
27 December 2025, 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
27 December 2025, 20:57:34
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
27 December 2025, 20:56:53
Yamorc 7001 dood door ruudns
27 December 2025, 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
27 December 2025, 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
27 December 2025, 19:40:30
Beekdaelen in H0 door Lambert
27 December 2025, 19:04:49
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
27 December 2025, 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
27 December 2025, 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
27 December 2025, 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
27 December 2025, 17:15:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 December 2025, 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 December 2025, 16:08:19
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
27 December 2025, 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
27 December 2025, 15:31:16
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
27 December 2025, 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
27 December 2025, 15:13:56
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
27 December 2025, 12:31:21
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
27 December 2025, 11:27:21
  

Auteur Topic: RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog  (gelezen 1299 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« Gepost op: 30 June 2012, 12:35:13 »

Voor een projectje zit ik met een vraag over de landcodes van Duitsland op de RIC rasters net na de oorlog.

Voor de oorlog stond er op de rijtuigen DR in het RIC raster.
Rond 1958 kom ik alleen D tegen, maar rond 1950 kom ik DB tegen op de RIC rasters ipv DR.

Weet iemand hoe deze naamgeving is verlopen, en vooral vanaf wanneer.

Ook vind ik het vreemd dat na de oorlog DR nergens meer op staat, maar de rijtuigen wel naar Polen ed mogen lopen.
Hoe was dit georganiseerd?

Groeten Arjen

Hier een foto van het RIC teken van de AB 7516 (staatsspoor 1920, nu bij de SGB) waarbij naast het oude DR* ook de nieuwe DB op staat. (rechtsboven)

Er is ook nog de afkorting CFB-BSM en F no te zien, dit is de afkorting voor de  is Belgische staatsspoorwegen en de Franse Nord.
Het zijn twee RIC rasters over elkaar heen, waardoor de letters enigszins moeilijk te lezen zijn.


Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:RIC tekens van Duitsland na de tweede wereldoorlog
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2012, 13:29:16 »
Meedenken wil ik wel, maar weten doe ik het niet.....

In reactie op je laatste vraag:
Na 1948 hielden de DR en DB op allerlei manieren rekening met elkaar. Vermoedelijk zal er in de achterkamertjes ook wel overleg zijn geweest.
Concreet voorbeeld daarvan is dat men bij de nummering van nieuw of verbouwd materieel duidelijk rekening met elkaar hield, althans zolang de oude vooroorlogse DR nummering werd gebruikt.

Het lijkt me dan ook voor de hand liggen dat een rijtuig dat door de West-Duitsers toegelaten werd en dus DB in het RIC teken droeg, ook automatisch in de DDR was toegelaten, en daarmee Warschau kon bereiken.

Iinteressant zou het dan zijn om te weten wat er in het RIC teken van de PKP en SZD rijtuigen stond die doorreden tot Hoek van Holland Haven.......

Dirk