Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:32:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 19:31:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
Vandaag om 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
Vandaag om 18:53:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
Vandaag om 18:12:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
Vandaag om 18:02:59
't Boemeltje door Huup
Vandaag om 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
Vandaag om 17:18:57
Seinschakelaar door klusser
Vandaag om 16:58:24
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Michiel2
Vandaag om 16:34:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
Vandaag om 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
Vandaag om 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:36
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
Vandaag om 13:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27

Auteur Topic: Modulebaan...?  (gelezen 17665 keer)

wvdm

• Gast
Re:Modulebaan...?
« Reactie #15 Gepost op: 26 June 2012, 15:19:17 »
De segmenten hoeven niet allemaal even groot te zijn.
Mijn baan bestaat uit 7 segmenten, elk met zijn eigen 4 poten. (Nr 7 moet ik nog maken.)
Er zitten twee helixen in en twee schaduw stations.
Ze zitten onderling verbonden met M8 bouten (sleutel 13) en moeren en om te voorkomen dat de koppen van de bouten en de moeren in het hout vreten zijn drukken ze tegen brede ringen. De bouten hebben niet over de hele lengte schroefdraad.
De gaten zijn 9 mm. zodat je de segment nog iets kan verstellen tov elkaar en zo gaan de bouten er makkelijker door heen. Met precies 8 mm. heb je een hamer nodig om de bouten er door heen te krijgen.
Zie onder dit bericht mijn bouwdraadje "Nederlandse baan met (model) water".
De rails tot de rand kan ik afraden. Bij een module vereniging, waar ik lid van geweest ben, ging de meeste tijd bij het opbouwen van de modulebaan op aan het afstellen van de modules en door temperatuur verschil verschoven de modules tijdens de rijdagen soms toch nog iets ten opzichte van elkaar met ontsporingen tot gevolg.
Ik gebruik zelf korte stukjes rails, waarvan ik de railspijkers verwijderd van twee dwarsliggers heb aan beide zijden. Zo kan ik de raillassen er helemaal op schuiven en zijn de korte stukjes makkelijk verwijderen. Ook zorgen de raillassen het voor een goede stroomverbinding. Tevens voorkomt het spoorspatting.
Ik zou bij de deur geen segmenten of modules plaatsen, maar een wegneembare brug, om het telkens onder de tafel doorkruipen te voorkomen.(Is voor bezoekers/sters ook handiger.)
Voor stroom doorvoering kan je twee kroonsteen strippen gebruiken, waar je aan kant van een kroonsteen strip stukjes koperdraad (Aarde montage draad, bijvoorbeeld ;D) van 2 cm lang doet. Die korte stukjes komen in een lege kant van een andere kroomsteen strip. Voila, stekkers en stopcontacten met 12 polen en goedkoop. ;D

Groeten
Wil

**Jelle**

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 June 2012, 23:38:47 »
Om de (grote) modules tegen elkaar aan te trekken gebruik ik geen draadeinden/ vleugelmoeren etc maar lijmklemmen uit de 5-euro bak bij de Gamma. Werkt ook uitstekend, daarmee trek je de vlakke zijkanten zo tegen elkaar aan.
NS, DDW, Edits booster, LocoNet met LbServer, besturing met eigen geschreven software in VB

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #17 Gepost op: 30 June 2012, 11:18:22 »
Zijn er behoefte aan de H0bbytrack normen die ooit in de RailHobby hebben gestaan? Ik heb ze toen gekopieerd voor m'n eigen project.
(Ringvaartspoorbrug Haarlemmermeer/Sassenheim in de Schiphollijn).
Als er vraag naar is maak ik een nieuw topic aan.
Ik zag al dat er niets van terug te vinden is in de encyclopedie.
 Ik verneem het wel......
« Laatst bewerkt op: 30 June 2012, 11:24:11 door nighttrain1. Reden: zins opbouw, gestroomlijnd »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #18 Gepost op: 30 June 2012, 22:04:29 »
De HObbytrack normen, is inderdaad een mooie richtlijn voor modules. Zeker als je analoog aan andere banen wilt koppelen.
Zo werd er in 1990 geloof ik (kan ook enkele jaren later zijn geweest), een recordpoging gehouden in de Veilinghal in Honselersdijk (nabij Naaldwijk), om de langse modelbaan in H0 schaal op te bouwen. Diverse verenigingen stonden er aan elkaar gekoppeld.
Als je een trein weg stuurde de baan op, duurde het ongeveer een half uur voor je hem weer terug zag. Echt fantastisch was dat.

Jammer genoeg werkt tegenwoordig iedereen met een eigen digitaal systeem en is dit niet meer zo eenvoudig te realiseren.

De HObbytrack normen waren nog geheel op het analoge systeem gemaakt en hierdoor iets achterhaald maar zeker op de andere vlakken als goede richtlijn en handleiding bruikbaar.

Groeten,

Christoph

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 June 2012, 22:17:47 »
Zo werd er in 1990 geloof ik (kan ook enkele jaren later zijn geweest), een recordpoging gehouden in de Veilinghal in Honselersdijk (nabij Naaldwijk), om de langse modelbaan in H0 schaal op te bouwen. Diverse verenigingen stonden er aan elkaar gekoppeld.
Als je een trein weg stuurde de baan op, duurde het ongeveer een half uur voor je hem weer terug zag. Echt fantastisch was dat.
Iets eerder, 1987.  ;)
Een klein deel van die baan voor het idee.

Ook toen al enigszins problematisch omdat diverse verenigingen hun eigen oplossing hadden gekozen voor wat tekortkomingen in de normen.

Voor wat betreft thuisgebruik, ik heb zelf een combinatie van vast deel (waar het sporenplan wat gecompliceerd is) en de rest modules. Ik vind die modules toch wel ideaal bij het bouwen, vooral bij het elektra-werk. Heb ze zelf grotendeels op een frame liggen, dus niet met losse poten.

Huub

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #20 Gepost op: 30 June 2012, 23:02:19 »
Ach, iets eerder. Ik was toen ook nog maar 14.  ;)
Jammer genoeg nog geen foto's van gevonden.  :'(

Verder is het belangrijk om je aan de NEM normen te blijven houden, dit als aanvulling op de HObbytrack normen.

Groeten,

Christoph
« Laatst bewerkt op: 30 June 2012, 23:04:00 door Christoph. Reden: aanvulling op berichtje »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #21 Gepost op: 01 July 2012, 02:26:00 »
Erg lekker, d'r is geen google kopschot in Hbeetrack te vinden...................
Maakt voor een baan thuis ook geen reet uit, doe gewoon wat je zelf makkelijk vind...

thijs

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 July 2012, 11:34:05 »

De HObbytrack normen waren nog geheel op het analoge systeem gemaakt en hierdoor iets achterhaald maar zeker op de andere vlakken als goede richtlijn en handleiding bruikbaar.

Groeten,

Christoph

Als je in plaats van de analoge spanning digitale op de jack plug zet kun je prima digitaal rijden.
In het verleden wel eens mee geexperimenteerd. Nadeel is alleen dat je alle adres nummers van de lok's
uit je hoofd moet kennen.

Thijs

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 July 2012, 12:04:23 »
Thijs, maak je toch een lijstje en die kopieër je voor je mede teamgenoten, fototje van desbetreffende lok erbij maakt het nog makkelijker, net zoiets als bij bijvoorbeeld Koploper.

N. Kerkhof

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 01 July 2012, 13:16:41 »
Super! Bedankt voor alle reacties.

Ik ben best benieuwd naar die normen (zijn er ook waardes bij?), die kan ik misschien nog wel implementeren of misschien houdt ik er wel goede ideeën aan over...

Ondertussen heb ik  8 modules gebouwd en ook al grijs geverfd... Er moet denk ik nog wel een laag verf over heen voor het mooi is...
De volgende stap is een potensysteem, railplan (wil ik op de baan zelf gaan uitleggen en lekker mee gaan spelen) en dan vastleggen en elektronica.

Ik vindt het voornamelijk leuk om te rijden en te schakelen en zo, daar zal de voorkeur in ieder geval naar uit gaan. Waarschijnlijk blijft het zo'n universiteitsbaantje wat heel steriel oogt zonder gras, huisjes en bomen :-)
Maar als ik meer wil later kan dat altijd nog.

Mochten er nog tips zijn en zo is dat super welkom! Als de bakken echt klaar zijn en gekoppeld kunnen worden dan komt er vast wel een foto...

Enorm bedankt allemaal!
Fleischmann Profirails, Gelijkstroom, Analoog, H0, Speelbaan/Paradebaan met NS materieel 1940 / nu.

Henk H

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 01 July 2012, 13:32:49 »
Hallo,

Voor poten kun je gebruikmaken van 44 x 44mm. balken, met hieronder een stelpootje.

Onderin de poot boor je een gat en plaatst hierop een slagmoer, vervolgens pak ge een klein stukje 44 x 44 balk en plaatst hier een moer in.
Dit draai je inelkaar en op deze manier kun je elke module op alle 4 de hoeken waterpas stellen.
Als je met de elektronica begint, maak dan gelijk een goede CVL onder elke module (hierop sluit je de sporen aan zodat je overal een goede stroomafname op de baan hebt)

Ik hoop dat je hier wat aanhebt.

Gr. Henk

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 01 July 2012, 13:42:06 »

thijs

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 01 July 2012, 15:58:40 »
Thijs, maak je toch een lijstje en die kopieër je voor je mede teamgenoten, fototje van desbetreffende lok erbij maakt het nog makkelijker, net zoiets als bij bijvoorbeeld Koploper.

Yep, maar voordat je de lok gevonden hebt op het lijtstje istie alweer van de module verdwenen ;D

ronald1956

• OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
« Reactie #28 Gepost op: 01 July 2012, 17:35:59 »
Nadeel is alleen dat je alle adres nummers van de lok's uit je hoofd moet kennen.

Wij gebruiken lange nummers .
Loc 3737 heeft dus adresnummer 3737
Er kan dus maar één loc met dat nummer op de baan staan (is in het echt ook )

Herwim Frank

• Offline Offline
  • De Franklin Rail Compagnie
« Reactie #29 Gepost op: 02 July 2012, 08:41:45 »
Hallo Hr.Kerkhof

Na een paar keer deze topic gelezen te hebben constateer ik dat er eigenlijk nog weinig over een oplossing is gesproken v.w.b. de rail overgangen bij de scheidingen van de diverse moduuls.
Onderstaand verhaaltje heb ik zelf beschreven in mijn eigen topic en misschien heeft u daar wat aan.

Railovergang van moduul tot moduul
Een bijzonder aandachtspunt is de railovergang tussen twee modulen, Als we de rails recht op de scheiding afzagen en de moduuls gaan verhuizen is het mogelijk dat de rails op de rand los laat met alle gevolgen van dien. Daar heb ik een trucje toegepast die ik ooit in een hobby blad heb gelezen. Op de rand van het moduul wordt een houtenlat geplaatst van ± 4 cm breed en net zo dik als de bovenlaag ( bij mij is was dat niet nodig omdat mijn moduuls niet steeds afgebroken en opgebouwd worden ) van het moduul, hierover heen loopt dan de rails. Onder de rails zowel rechts als links van de overgang plaats je een plaatje pertinax met koperlaag. Je haalt over de totale lengte van het stuk pertinax de bielzen weg en de spoorstaven soldeer je vast op het koperlaagje. Dit plaatje pertinax schroef je vast aan de ondergrond, vervolgens slijp je de koperlaag tussen de railstaven in de lengte weg i.v.m. kortsluiting. Hierna slijp je de railstaven door precies op de scheiding van de twee modulen, hierna wordt aan één kant het koperplaatje opgeschoven zodat de scheiding tussen de twee tafel delen zo klein mogelijk is. Zowel links als rechts dienen nu een draadje gesoldeerd te worden aan de railstaaf die aan de onderkant doormiddel van een tweepolige stekker aan elkaar verbonden worden.

de opening tussen de twee railen is op bijgaand plaatje wat aan de grote kant, ik heb dit later nog wat opgeschoven.
Bij latere overgangen heb ik eerst de rails gesoldeerd op de koperplaat, doorgezaagd en daarna met 2 schroefjes vast gezet.
de schroefjes worden later deels weg geslepen of helemaal weg gehaald als de afwerkingen zijn gedroogd.

succes met de hele opzet van alles.
Herwim Frank

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html