Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:48:28
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:38:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jan-Peter
Vandaag om 11:14:03
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:11:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 10:59:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
  

Auteur Topic: 1700 loc met 4 lampen aan???  (gelezen 4623 keer)

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #15 Gepost op: 08 July 2007, 20:10:34 »
... NS medewerkers zijn nooit ambtenaren geweest. Net als de medewerkers van de meeste (vroegere) provinciale elektriciteitsbedrijven...

Dan heb je het toch mis Klaas. Citaat uit de Ambtenarenwet (nog steeds geldig):

<citaat>

"Artikel 1
1.   

Ambtenaar in de zin van deze wet is degene, die is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn.
2.   

Tot den openbaren dienst behooren alle diensten en bedrijven door den Staat en de openbare lichamen beheerd.
3.   

Niet is ambtenaar in de zin van deze wet degene, met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is gesloten.
"

<einde citaat>

Spoorwegmedewerkers, PTT'ers en medewerkers van nutsbedrijven zijn wel degelijk ambtenaren geweest. Heden tendage hebben deze medewerkers een publiekrechtelijke arbeidsovereenkomst.

Groeten, Lukas

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2007, 21:35:38 »
Spoorwegmedewerkers, PTT'ers en medewerkers van nutsbedrijven zijn wel degelijk ambtenaren geweest.

Daar noem je dus verschillende categoriën.
PTT'ers waren inderdaad ambtenaren, want die werkten bij het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Een echt overheidsbedrijf dus.
Net als de meeste gemeentelijke energiebedrijven. Die stonden onder direct beheer van het gemeentebestuur, en de medewerkers waren dus ambtenaren.
Maar de NS en de meeste provinciale energiebedrijven waren/zijn gewone NV's.
Ik werk zelf al 37 jaar voor het energiebedrijf in Zeeland, maar ik ben nooit ambtenaar geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2007, 21:51:20 »
Hoi Klaas, heb dertig jaar bij NS gewerkt als machinist, en nog nooit een dag ambtenaar geweest. Wij vielen altijd onder de regelingen voor de trendvolgers.
Waar je met vier lampen al niet op uit kunt komen. ;)
Groeten van Jan
« Laatst bewerkt op: 08 July 2007, 21:59:22 door DelticPower »
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #18 Gepost op: 08 July 2007, 21:58:27 »
Ben ik even abuis  :-[

De wikipedia geeft ook aan dat NS geen staatbedrijf is geweest maar een semi-overheidsinstelling. De medewerkers waren semi-overheidsambtenaar.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen
Groeten, Lukas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #19 Gepost op: 08 July 2007, 22:12:21 »
Dan hebben ze het weer mis. Het begrip staatsbedrijf gaat alleen maar over de eigendomsverhoudingen. Alle aandelen van de NV Nederlandse Spoorwegen waren en zijn in handen van de staat, ergo NS was en is een staatsbedrijf.
Een Staatsbedrijf hoeft arbeidsrechterlijk geen ambtenaren in dienst te hebben. Daavan is pas sprake als het betreffende bedrijf de rechtsvorm van een overheidsdienst heeft.
De mate waarin een staatsbedrijf daadwerkelijk ook door de overheid wordt aangestuurd kan sterk verschillen. Vroeger moest NS iedere belangrijke beslissing (aanschaf nieuw materieel, de dienstregeling) aan de Minister van Verkeer en Waterstaat voorleggen. Tot in het parlement is gediscussieerd over de aanschaf van elocs. Tegenwoordig hoeft NS alleen maar te laten zien hoeveel treinen er op tijd reden en hoeveel geld ze hebben verdiend geloof ik.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #20 Gepost op: 08 July 2007, 23:04:22 »
Nederland heeft slechts twee staatsbedrijven gekend: de PTT en de Staatsmijnen. Beiden zijn sindsdien verzelfstandigd en geprivatiseerd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #21 Gepost op: 08 July 2007, 23:29:17 »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2007, 07:36:20 »
Ja, maar die zinnen in de Wikipedia zijn dus tegenstrijdig.
De eerste zin klopt: Een staatsbedrijf is een bedrijf dat eigendom is van de staat.
De tweede zin klopt niet. Ook een NV met alle aandelen in handen van de staat is een staatsbedrijf.
Lijke me typisch zo'n Wiki waar twee mensen onafhankelijk van elkaar in hebben zitten knoeien. Krijg je een soort compromis.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #23 Gepost op: 09 July 2007, 09:54:48 »
Heren,
Mijn grapje over ambtenaren heeft veel losgemaakt....
Dat was niet echt de bedoeling, en we zijn enorm off-topic.
Hoe zat het nou met 4 lampen a/d voorzijde van een loc?

Nico

« Laatst bewerkt op: 09 July 2007, 11:55:25 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8568
  • Spoor N
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #24 Gepost op: 09 July 2007, 11:16:39 »
Zie daarvoor de tweede post in dit topic. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.