Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:48:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:46:02
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door bask185
Vandaag om 12:41:02
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
  

Auteur Topic: 1700 loc met 4 lampen aan???  (gelezen 4649 keer)

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #15 Gepost op: 08 July 2007, 20:10:34 »
... NS medewerkers zijn nooit ambtenaren geweest. Net als de medewerkers van de meeste (vroegere) provinciale elektriciteitsbedrijven...

Dan heb je het toch mis Klaas. Citaat uit de Ambtenarenwet (nog steeds geldig):

<citaat>

"Artikel 1
1.   

Ambtenaar in de zin van deze wet is degene, die is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn.
2.   

Tot den openbaren dienst behooren alle diensten en bedrijven door den Staat en de openbare lichamen beheerd.
3.   

Niet is ambtenaar in de zin van deze wet degene, met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is gesloten.
"

<einde citaat>

Spoorwegmedewerkers, PTT'ers en medewerkers van nutsbedrijven zijn wel degelijk ambtenaren geweest. Heden tendage hebben deze medewerkers een publiekrechtelijke arbeidsovereenkomst.

Groeten, Lukas

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #16 Gepost op: 08 July 2007, 21:35:38 »
Spoorwegmedewerkers, PTT'ers en medewerkers van nutsbedrijven zijn wel degelijk ambtenaren geweest.

Daar noem je dus verschillende categoriën.
PTT'ers waren inderdaad ambtenaren, want die werkten bij het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie. Een echt overheidsbedrijf dus.
Net als de meeste gemeentelijke energiebedrijven. Die stonden onder direct beheer van het gemeentebestuur, en de medewerkers waren dus ambtenaren.
Maar de NS en de meeste provinciale energiebedrijven waren/zijn gewone NV's.
Ik werk zelf al 37 jaar voor het energiebedrijf in Zeeland, maar ik ben nooit ambtenaar geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #17 Gepost op: 08 July 2007, 21:51:20 »
Hoi Klaas, heb dertig jaar bij NS gewerkt als machinist, en nog nooit een dag ambtenaar geweest. Wij vielen altijd onder de regelingen voor de trendvolgers.
Waar je met vier lampen al niet op uit kunt komen. ;)
Groeten van Jan
« Laatst bewerkt op: 08 July 2007, 21:59:22 door DelticPower »
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #18 Gepost op: 08 July 2007, 21:58:27 »
Ben ik even abuis  :-[

De wikipedia geeft ook aan dat NS geen staatbedrijf is geweest maar een semi-overheidsinstelling. De medewerkers waren semi-overheidsambtenaar.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen
Groeten, Lukas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #19 Gepost op: 08 July 2007, 22:12:21 »
Dan hebben ze het weer mis. Het begrip staatsbedrijf gaat alleen maar over de eigendomsverhoudingen. Alle aandelen van de NV Nederlandse Spoorwegen waren en zijn in handen van de staat, ergo NS was en is een staatsbedrijf.
Een Staatsbedrijf hoeft arbeidsrechterlijk geen ambtenaren in dienst te hebben. Daavan is pas sprake als het betreffende bedrijf de rechtsvorm van een overheidsdienst heeft.
De mate waarin een staatsbedrijf daadwerkelijk ook door de overheid wordt aangestuurd kan sterk verschillen. Vroeger moest NS iedere belangrijke beslissing (aanschaf nieuw materieel, de dienstregeling) aan de Minister van Verkeer en Waterstaat voorleggen. Tot in het parlement is gediscussieerd over de aanschaf van elocs. Tegenwoordig hoeft NS alleen maar te laten zien hoeveel treinen er op tijd reden en hoeveel geld ze hebben verdiend geloof ik.  ;)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #20 Gepost op: 08 July 2007, 23:04:22 »
Nederland heeft slechts twee staatsbedrijven gekend: de PTT en de Staatsmijnen. Beiden zijn sindsdien verzelfstandigd en geprivatiseerd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #21 Gepost op: 08 July 2007, 23:29:17 »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2007, 07:36:20 »
Ja, maar die zinnen in de Wikipedia zijn dus tegenstrijdig.
De eerste zin klopt: Een staatsbedrijf is een bedrijf dat eigendom is van de staat.
De tweede zin klopt niet. Ook een NV met alle aandelen in handen van de staat is een staatsbedrijf.
Lijke me typisch zo'n Wiki waar twee mensen onafhankelijk van elkaar in hebben zitten knoeien. Krijg je een soort compromis.  ::)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #23 Gepost op: 09 July 2007, 09:54:48 »
Heren,
Mijn grapje over ambtenaren heeft veel losgemaakt....
Dat was niet echt de bedoeling, en we zijn enorm off-topic.
Hoe zat het nou met 4 lampen a/d voorzijde van een loc?

Nico

« Laatst bewerkt op: 09 July 2007, 11:55:25 door Nico Hoogerwerf »
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #24 Gepost op: 09 July 2007, 11:16:39 »
Zie daarvoor de tweede post in dit topic. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.