Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: 1700 loc met 4 lampen aan???  (gelezen 4456 keer)

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
1700 loc met 4 lampen aan???
« Gepost op: 06 May 2007, 20:21:15 »
Hoi,

Ik stond vandaag op A'dam Sloterdijk te wachten op de stoptrein van 16.41u  naar Enkhuizen. En wat me opviel was dat hij (naast het gebruikelijke A-sein) ook een extra brandende lamp achter het raam had staan van de cabine. Ik meen te herinneren dat hij rood licht gaf... Volgens mij heb ik dit al eens eerder gezien, maar wat is de functie van deze extra lamp? ::)

Mike

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2007, 20:45:10 »
Als er een losse rode lamp brande dan zal er een sluitsein aan die kant defect zijn geweest en is de machinist na het kopmaken vergeten de noodseinlantaarn uit te zetten.

De enige reden die ik weet om normaal 4 lampen aan te hebben is 4 frontseinen bij de laatste trein die passeert voordat met werkzaamheden aan het spoor begonnen kan worden. Bron; seinenregelement 1975.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2007, 20:59:48 »
Een losse rode lamp, knipperderde die ?

Het kan zijn dat deze bezig was met rangeerwerkzaamheden. Of eventueel op het verkeerde spoor stond. Zo kan het ook zijn dat deze van een opstel terrein kwam en na rangeerwerkzaamheden vergeten is deze uit te zetten. Zo zie je ook wel eens loc's die van een trein komt en de sluitlichten niet aan heeft. Of als deze tractie rijden alle lampen aan zijn. Grote kans dat het dus een fout was. Want deze samenstelling herken ik alleen tijdens het rangeren.

Groetjes,

Robbert

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2007, 21:32:41 »
Op deze site vond ik het antwoord op de vraag. Het gaat om het 1 na laatste plaatje.

Het komt voor als een trein wordt getrokken door 2 locomotieven met elk een eigen machinist. De machinist van de meewerkende loc moet maximale trekkracht leveren. Als het knipperende witte licht niet (meer) wordt getoond, moet de hulpbiedende machinist geen trekkracht (meer) leveren.

Echter gaat het hier om een wit licht. Weet je dit zeker ?

Groetjes,

Robbert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2007, 21:37:01 »
Ga er maar vanuit dat dat bij een 1700 niet van toepassing is omdat die in dit geval neem ik aan met DDAR reed, dat zijn vaste stammen en als er 2 aan elkaar zitten rijden ze mutiple geschakelt en zit er dus maar 1 machinist in.
Ik hou het nog steeds bij mijn eerste uitleg, want dat komt wel vaker voor.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2007, 22:11:30 »
Het gaat inderdaad over een normale DDAR, afkostig uit Amserdam Centraal, onderweg naar Enkuizen. In eerste instantie dacht ik zelf dat het om een "gevaar" teken ging, maar dankzij de link van Robbert weet ik dat het gevaarteken er anders uit ziet. De verklaring van Michiel lijkt me het meest logisch...

Bedankt voor het meedenken!

Mike

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2007, 22:14:34 »
Mijn vermoeden is ook het eerste.
In mijn seinregelement bestaat geen seinbeeld met 3 witte en 1 rode lamp.
Dat uit 1975, wordt niet meer toe gepast, dus dat valt zowiezo af.
Ik kan gaan zoeken in het handboek maar weet zeker dat ik het niet tegen komt.
Ook de extra lamp met twee loc's is hier niet van toepassing, dus gewoon vergeten de noodseinlantaarn uit te zetten cq weg te halen.
Raymond.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2007, 22:41:11 »
Duidelijk, mijn raadsel opgelost ;D

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #8 Gepost op: 07 May 2007, 23:24:47 »
Ach zo zie je nog meer variaties. Ik zag hier in Enschede drienerlo toen een intercity rondrijden met achter geen sluitseinen aan, maar de 3 frontseinen. Zag er wel grappig uit. In zwolle kwam ik toen een stoptrein tegen met 2 frontseinen aan en één sluitsein. En bij gekoppelde ICM's stonden de lichten nog gewoon aan bij de gekoppelde delen etc. etc.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 708
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2007, 10:56:16 »
Sinds het geen overheidsbedrijf is wordt men wat slordiger.... (geen ambtenaar meer, he?  ;D )
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #10 Gepost op: 08 May 2007, 11:53:40 »
NS-medewerkers zijn nooit ambtenaren geweest, maar daar staat tegenover dat de NS-holding maar één aandeelhouder heeft en dat is de staat.  8)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #11 Gepost op: 08 May 2007, 15:45:47 »
Sinds het geen overheidsbedrijf is wordt men wat slordiger.... (geen ambtenaar meer, he?  ;D )
Nico

Nou ja... toen we met Plan U remwegritten moesten rijden werden toch echt de seinen gechecked, en hebben we +60 opgelopen door een kapot sein... Dus die zorgvuldigheid is er heus nog wel. Maar ja, een foutje (vergeetje) is zo gemaakt...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

intercitystephan

  • Gast
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #12 Gepost op: 08 July 2007, 17:31:31 »
Gewoon vergeten uit te zetten. gebeurt inderdaad wel vaker

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #13 Gepost op: 08 July 2007, 19:00:15 »
hoezo geen amtenaar geweets,mijn vader was conducteur en hij was vroeger toch echt amtenaar(vroeger)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #14 Gepost op: 08 July 2007, 19:49:51 »
Het is toch zoals Henk zegt, NS medewerkers zijn nooit ambtenaren geweest. Net als de medewerkers van de meeste (vroegere) provinciale elektriciteitsbedrijven.
Al die bedrijven zijn (waren) gewone NV's. De aandelen waren weliswaar in handen van de diverse overheden, maar dat maakt de werknemers nog geen ambtenaren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.