Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
Duits transport, waar in NL? door WimC
Vandaag om 18:37:07
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
De Projecten van RetroJack door Frits C
Vandaag om 17:43:23
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 16:21:25
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 16:12:21
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
  

Auteur Topic: 1700 loc met 4 lampen aan???  (gelezen 4640 keer)

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
1700 loc met 4 lampen aan???
« Gepost op: 06 May 2007, 20:21:15 »
Hoi,

Ik stond vandaag op A'dam Sloterdijk te wachten op de stoptrein van 16.41u  naar Enkhuizen. En wat me opviel was dat hij (naast het gebruikelijke A-sein) ook een extra brandende lamp achter het raam had staan van de cabine. Ik meen te herinneren dat hij rood licht gaf... Volgens mij heb ik dit al eens eerder gezien, maar wat is de functie van deze extra lamp? ::)

Mike

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2916
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #1 Gepost op: 06 May 2007, 20:45:10 »
Als er een losse rode lamp brande dan zal er een sluitsein aan die kant defect zijn geweest en is de machinist na het kopmaken vergeten de noodseinlantaarn uit te zetten.

De enige reden die ik weet om normaal 4 lampen aan te hebben is 4 frontseinen bij de laatste trein die passeert voordat met werkzaamheden aan het spoor begonnen kan worden. Bron; seinenregelement 1975.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #2 Gepost op: 06 May 2007, 20:59:48 »
Een losse rode lamp, knipperderde die ?

Het kan zijn dat deze bezig was met rangeerwerkzaamheden. Of eventueel op het verkeerde spoor stond. Zo kan het ook zijn dat deze van een opstel terrein kwam en na rangeerwerkzaamheden vergeten is deze uit te zetten. Zo zie je ook wel eens loc's die van een trein komt en de sluitlichten niet aan heeft. Of als deze tractie rijden alle lampen aan zijn. Grote kans dat het dus een fout was. Want deze samenstelling herken ik alleen tijdens het rangeren.

Groetjes,

Robbert

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #3 Gepost op: 06 May 2007, 21:32:41 »
Op deze site vond ik het antwoord op de vraag. Het gaat om het 1 na laatste plaatje.

Het komt voor als een trein wordt getrokken door 2 locomotieven met elk een eigen machinist. De machinist van de meewerkende loc moet maximale trekkracht leveren. Als het knipperende witte licht niet (meer) wordt getoond, moet de hulpbiedende machinist geen trekkracht (meer) leveren.

Echter gaat het hier om een wit licht. Weet je dit zeker ?

Groetjes,

Robbert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2916
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #4 Gepost op: 06 May 2007, 21:37:01 »
Ga er maar vanuit dat dat bij een 1700 niet van toepassing is omdat die in dit geval neem ik aan met DDAR reed, dat zijn vaste stammen en als er 2 aan elkaar zitten rijden ze mutiple geschakelt en zit er dus maar 1 machinist in.
Ik hou het nog steeds bij mijn eerste uitleg, want dat komt wel vaker voor.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #5 Gepost op: 06 May 2007, 22:11:30 »
Het gaat inderdaad over een normale DDAR, afkostig uit Amserdam Centraal, onderweg naar Enkuizen. In eerste instantie dacht ik zelf dat het om een "gevaar" teken ging, maar dankzij de link van Robbert weet ik dat het gevaarteken er anders uit ziet. De verklaring van Michiel lijkt me het meest logisch...

Bedankt voor het meedenken!

Mike

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2007, 22:14:34 »
Mijn vermoeden is ook het eerste.
In mijn seinregelement bestaat geen seinbeeld met 3 witte en 1 rode lamp.
Dat uit 1975, wordt niet meer toe gepast, dus dat valt zowiezo af.
Ik kan gaan zoeken in het handboek maar weet zeker dat ik het niet tegen komt.
Ook de extra lamp met twee loc's is hier niet van toepassing, dus gewoon vergeten de noodseinlantaarn uit te zetten cq weg te halen.
Raymond.

Mike

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #7 Gepost op: 06 May 2007, 22:41:11 »
Duidelijk, mijn raadsel opgelost ;D

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #8 Gepost op: 07 May 2007, 23:24:47 »
Ach zo zie je nog meer variaties. Ik zag hier in Enschede drienerlo toen een intercity rondrijden met achter geen sluitseinen aan, maar de 3 frontseinen. Zag er wel grappig uit. In zwolle kwam ik toen een stoptrein tegen met 2 frontseinen aan en één sluitsein. En bij gekoppelde ICM's stonden de lichten nog gewoon aan bij de gekoppelde delen etc. etc.

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2007, 10:56:16 »
Sinds het geen overheidsbedrijf is wordt men wat slordiger.... (geen ambtenaar meer, he?  ;D )
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22624
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #10 Gepost op: 08 May 2007, 11:53:40 »
NS-medewerkers zijn nooit ambtenaren geweest, maar daar staat tegenover dat de NS-holding maar één aandeelhouder heeft en dat is de staat.  8)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #11 Gepost op: 08 May 2007, 15:45:47 »
Sinds het geen overheidsbedrijf is wordt men wat slordiger.... (geen ambtenaar meer, he?  ;D )
Nico

Nou ja... toen we met Plan U remwegritten moesten rijden werden toch echt de seinen gechecked, en hebben we +60 opgelopen door een kapot sein... Dus die zorgvuldigheid is er heus nog wel. Maar ja, een foutje (vergeetje) is zo gemaakt...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

intercitystephan

  • Gast
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #12 Gepost op: 08 July 2007, 17:31:31 »
Gewoon vergeten uit te zetten. gebeurt inderdaad wel vaker

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #13 Gepost op: 08 July 2007, 19:00:15 »
hoezo geen amtenaar geweets,mijn vader was conducteur en hij was vroeger toch echt amtenaar(vroeger)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: 1700 loc met 4 lampen aan???
« Reactie #14 Gepost op: 08 July 2007, 19:49:51 »
Het is toch zoals Henk zegt, NS medewerkers zijn nooit ambtenaren geweest. Net als de medewerkers van de meeste (vroegere) provinciale elektriciteitsbedrijven.
Al die bedrijven zijn (waren) gewone NV's. De aandelen waren weliswaar in handen van de diverse overheden, maar dat maakt de werknemers nog geen ambtenaren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.