Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Huup
Vandaag om 10:54:49
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11
  

Auteur Topic: 00 het zelfde als H0 ???  (gelezen 10566 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #15 Gepost op: 07 May 2007, 13:34:23 »
Spoorwijdte.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

EdTheModeltrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Beginnend N-Spoor Machinist
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #16 Gepost op: 07 May 2007, 16:44:33 »
als ik het dus goed heb kan je gewoon met 00 op H0 rails rijden.

Edwin

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7485
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #17 Gepost op: 07 May 2007, 16:48:34 »
Yep, alleen niet op Märklin m-rails. Dat heb ik als 10 jarige eens geprobeerd met mijn 'Evening Star' van Hornby maar rijden ho maar!  ;D ;D ;D

Engeland was het vakantieland van mijn ouders zodoende ben ik via hornby met de hobby gestart. Niet heel standaard, maar wel leuk!

Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

arjen

  • Gast
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #18 Gepost op: 07 May 2007, 17:29:49 »
De schaalverhoudingen komen voort uit een omrekening van voeten naar millimeters.

00 is 4 mm per voet, m.a.w. 1 voet in werkelijkheid is 4 mm in model. Dan moet je nog wel weten hoe groot een voet is, en dan kom je op 1:76,2, afgerond 1:76.

H0 is 3,5 mm per voet, dat is 1:87,1, afgerond 1:87.

De berekeningen kloppen, maar ik vraag mezelf al jaren af of het echt zo is gegaan. Mensen die met Engelse maten rekenen, rekenen zelden of nooit met millimeters. Omgekeerd geldt hetzelfde. Dat ze bij het bepalen van schaalverhoudingen telkens zo'n omrekening van het ene naar het andere stelsel hebben gemaakt, klinkt op z'n minst onwaarschijnlijk. Je zou eerder verwachten dat de schalen bij toeval zijn ontstaan en dat ze pas veel later de omrekeningsfactor hebben ontdekt.
Heeft iemand een keihard bewijs  ??? ??? ???

Arjen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #19 Gepost op: 07 May 2007, 18:30:48 »
Zijn ze niet op de schaal 0 =1:43,5 gekomen doordat de grootspoor spoorbreedtes in Engelse maten zijn en ze in Europa op modelspoor in mm. zijn gaan rijden waardoor je die omrekening krijgt.
In half nul is dan de helft van 0 dus 1:87

groeten Stephan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #20 Gepost op: 07 May 2007, 19:44:21 »
De berekeningen kloppen, maar ik vraag mezelf al jaren af of het echt zo is gegaan. Mensen die met Engelse maten rekenen, rekenen zelden of nooit met millimeters. Omgekeerd geldt hetzelfde. Dat ze bij het bepalen van schaalverhoudingen telkens zo'n omrekening van het ene naar het andere stelsel hebben gemaakt, klinkt op z'n minst onwaarschijnlijk. Je zou eerder verwachten dat de schalen bij toeval zijn ontstaan en dat ze pas veel later de omrekeningsfactor hebben ontdekt.
Heeft iemand een keihard bewijs  ??? ??? ???

Het harde bewijs is te vinden in de Engelstalige literatuur op dit punt. Daaruit heb ik geput voor mijn artikel in RM 154, Het Schaalverhaal.
Een uittreksel uit dat artikel over het ontstaan van de schaalverhoudingen:

De spelers: William Basset-Lowke, een Engelse handelaar in speelgoed, en Stephan Bing, een Duitse fabrikant van modeltreinen.
Zij ontmoetten elkaar op een speelgoedbeurs in Parijs, in het jaar 1900. Basset-Lowke ontdekte dat de prijsstelling van de Duitse fabrikanten een stuk gunstiger was dan die van de Engelse fabrikanten. Beide mannen sloten daarom ter plekke een overeenkomst. Bing zou modellen gaan maken naar Brits voorbeeld, en Basset-Lowke zou die in Engeland op de markt brengen.

Bing wilde de tekeningen graag in millimeters, en daarom huurde Basset-Lowke een zekere Henry Greenly in om ze te maken. En het was deze Greenly die de link legde tussen de grootbedrijfmaten in voeten en inches, en de modelmaten in millimeters. En daaruit zijn de verhoudingen ontstaan zoals 1:87 = 3,5 mm per voet en 1:43,5 = 7 mm per voet. Schaal 1 legde hij vast als 10mm per voet, dat is ongeveer 1:30.

Het verband tussen schaal en spoorwijdte klopte niet altijd precies, maar daar maakte Greenly zich niet druk om. Hij was een techneut die meer waarde hechtte aan goed werkende modellen dan aan de exacte verhoudingen.

De relatie tussen millimeters en voeten is dus geen toevalligheid, het is bewust zo gekozen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #21 Gepost op: 07 May 2007, 19:50:29 »
In ieder geval, OO is 1:76 (voor treinen) en de spoorbreedte is 16,5 mm voor de meeste, echter 18,2 mm voor de puristen.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #22 Gepost op: 07 May 2007, 19:54:48 »
Voor Paul, voor Sander, en voor alle anderen:



Als maat voor het spoor gebruiken we altijd de spoorwijdte.
Als iemand het woord spoorbreedte gebruikt, dan gaan bij mij gelijk de alarmbellen rinkelen, want dat woord wordt bijna altijd verkeerd gebruikt.

...echter 18,2 mm voor de puristen.

Voor de echte puristen: 18,83 mm (reken maar na, moet lukken met alle informatie die ik al heb gegeven)  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 May 2007, 19:57:55 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6718
  • Spaar ze allemaal.
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #23 Gepost op: 07 May 2007, 20:08:00 »
En het was deze Greenly die de link legde tussen de grootbedrijfmaten in voeten en inches, en de modelmaten in millimeters.
Yep, dat bedoel ik.

En verrek voor Wikipedia bestaat het begrip spoorbreedte niet, je krijgt dan automatisch spoorwijdte. Behalve voor CD's dan.

Groten Stephan.

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #24 Gepost op: 07 May 2007, 21:56:19 »
Zoals al eerder aagegeven is hier, is OO de engelse versie van HO. Het grappige is dat N aan de overkant van de plas ook N heet, maar dan in schaal 1:148. Het verschil tussen de engelse en niet-engelse treinen is zo klein, dat je niet ziet dat de engelse trein een klein tikje te groot is. Komt ook omdat niet elke HO trein 1:87 en niet elke N trein 1:160 is. Overigens kan je HO gelijkstroomtreinen op de OO rails (en andersom) laten rijden. Mijn pa rijdt OO en laat regelmatig, om ze toch in beweging te houden, zijn oude HO treinen rondjes maken. Wel een grappig gezicht: een 1200 met 3 plan E in een engels landschap  ;D
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #25 Gepost op: 07 May 2007, 21:59:42 »
Het verschil tussen de engelse en niet-engelse treinen is zo klein, dat je niet ziet dat de engelse trein een klein tikje te groot is.

Je ziet het heel goed, omdat een Engelse trein eigenlijk een kleiner profiel hoort te hebben en dat hebben 00 modellen in vergelijking met H0 modellen niet.
Zet voor een goede vergelijking tussen H0 en 00 maar eens class 66 van Mehano naast een class 66 van Lima (00). Het verschil is enorm.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

arjen

  • Gast
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #26 Gepost op: 08 May 2007, 07:17:54 »
Het harde bewijs is te vinden in de Engelstalige literatuur op dit punt. Daaruit heb ik geput voor mijn artikel in RM 154, Het Schaalverhaal.
Een uittreksel uit dat artikel over het ontstaan van de schaalverhoudingen:

De spelers: William Basset-Lowke, een Engelse handelaar in speelgoed, en Stephan Bing, een Duitse fabrikant van modeltreinen.
Zij ontmoetten elkaar op een speelgoedbeurs in Parijs, in het jaar 1900. Basset-Lowke ontdekte dat de prijsstelling van de Duitse fabrikanten een stuk gunstiger was dan die van de Engelse fabrikanten. Beide mannen sloten daarom ter plekke een overeenkomst. Bing zou modellen gaan maken naar Brits voorbeeld, en Basset-Lowke zou die in Engeland op de markt brengen.

Bing wilde de tekeningen graag in millimeters, en daarom huurde Basset-Lowke een zekere Henry Greenly in om ze te maken. En het was deze Greenly die de link legde tussen de grootbedrijfmaten in voeten en inches, en de modelmaten in millimeters. En daaruit zijn de verhoudingen ontstaan zoals 1:87 = 3,5 mm per voet en 1:43,5 = 7 mm per voet. Schaal 1 legde hij vast als 10mm per voet, dat is ongeveer 1:30.

Het verband tussen schaal en spoorwijdte klopte niet altijd precies, maar daar maakte Greenly zich niet druk om. Hij was een techneut die meer waarde hechtte aan goed werkende modellen dan aan de exacte verhoudingen.

De relatie tussen millimeters en voeten is dus geen toevalligheid, het is bewust zo gekozen.

Hmm, zou kunnen. Of die blikken modellen uit die tijd zo precies op schaal waren, waag ik te betwijfelen. Het was niet eens de gewoonte om de schaalverhouding te noemen, alleen de spoorwijdte stond in de catalogus en dan kon je zelf uitrekenen wat ongeveer de schaal had moeten zijn.  Maar Bassett-Lowke gaf ook een modelspoorhandboek uit en wellicht worden Greenly's theoretische verhoudingen daarin genoemd. Zou het niet weten, heb het boek nooit gezien. Het zou wel de reden kunnen zijn dat Britse modelspoorbouwers altijd met millimetermaten werken, terwijl het grootbedrijf met voeten en inches rekende.

Dat de spoorwijdte bij Greenly niet helemaal klopte zal wel te maken hebben gehad met de grove mechanismes uit die tijd. Om brede wielen onder een kap kwijt te kunnen, kun je die kap beter ook wat breder maken. Zeker bij 00 was dat essentieel. Ik vermoed dat de Duitsers ergens in de jaren vijftig de schaal van 00 naar H0 hebben verkleind om de modellen beter bij het spoor te laten passen.

Arjen.



modelspotter

  • Gast
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #27 Gepost op: 08 May 2007, 09:37:11 »
Om het nog complexer te maken hanteerde Trix in de jaren vijftig de schaalaanduiding 1:90 (de modellen varieerden van 1:90 naar 1:85 en qua lengte van 1:120 via 1:100 (Willy Ade met Trix/Röwa) naar 1:85), Rivarossi en Fleischmann pasten 1:82 toe. En dat liep door tot in 'onze' tijd, de jaren 60 en 70.

De eerste modellen van stoomlocomotieven met door een motor aangedreven tender, Br55 en Br01 van Fleischmann waren voor hun tijd fraai, met de bril van nu zijn het overgedimensioneerde monsters.

En bij de 01 220 stond ook nog eens de schuifbeweging helemaal verkeerd, die stond met een maximale vulling op achteruit.

Modelspotter (wijz.: Willy Ade enz.)
« Laatst bewerkt op: 12 May 2007, 10:15:10 door modelspotter »

arjen

  • Gast
Re: 00 het zelfde als H0 ???
« Reactie #28 Gepost op: 08 May 2007, 20:17:48 »
En daar kun je nog aan toevoegen dat Japans H0 bijna altijd 1:80 is. Handig, omdat de meeste echte Japanse spoorwegen  smalsporig zijn. Onder een 1:80 bak valt iets minder op dat het standaard H0 spoor voor zo'n model veel te wijd is.