Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 12:54:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 12:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:47:20
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
Mijn geweatherde modellen door RikM
Vandaag om 11:34:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
  

Auteur Topic: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)  (gelezen 122349 keer)

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #570 Gepost op: 12 April 2008, 23:06:59 »
Ja, ik blijf natuurlijk je site bezoeken ;D Ik wil natuurlijk al die bouwerken niet missen ;)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #571 Gepost op: 12 April 2008, 23:37:29 »
Jongens en meisjes,

Ik heb besloten om hier zelf niet meer verder ontwikkelingen rondom mijn baan zelf te schrijven.

Waarom dan niet? Heel simpel: geen zin meer om HIER te schrijven, sorry.

Ontwikkelingen rondom het project komen vanaf nu alleen nog maar van mij op mijn site.

Kees-Jan



Kees-Jan, bijzonder jammer. Je project volgde ik met grote belangstelling. Berlijn heeft lang geleden al mijn hart gestolen.
Ik ben een zeer matig private-site-bezoeker. BNLS is dan juist prettig vanwege de grote diversiteit.
Als hier geen info verschijnt, zal ìk iig je site minder bezoeken dan wanneer je hier wel post.
Jammer.

Groet,

Huibert

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #572 Gepost op: 12 April 2008, 23:43:39 »
...en bepaalde dingen in de toekomst via een tijdschrift.

Als je maar niet vergeet om tzt even te melden om welk tijdschrift het gaat. Wil dat niet missen!

Freek.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #573 Gepost op: 12 April 2008, 23:50:31 »
ik denk dat je over het tijdschrift wel een subtiele hint kan vinden op zijn website ;)

Joost.

  • Offline Offline
  • Berichten: 665
    • Foto Website
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #574 Gepost op: 19 April 2008, 23:25:39 »
Kees-Jan jammer dat je stopr maar ik blijf je natuurlijk gewoon volgen op je site en forum.
Veel succses ;)

groeten joost

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #575 Gepost op: 20 April 2008, 11:04:03 »
Jammer uiteraard, maar ik hou de vorderingen op mijn baantje ook alleen op m'n eigen website-je bij. Dat houdt het overzichtelijk.
Misschien kun je af en toe een linkje plaatsen naar je site als er interessante ontwikkelingen zijn ??(JaJo-style)

Groeten, marc
No dress rehearsel, this is our life.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #576 Gepost op: 23 April 2008, 21:43:53 »
Updates op mijn site!

www.reel-cees.nl

Kees-Jan

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #577 Gepost op: 23 April 2008, 23:46:25 »
Cees, ik volg je project met grote belangstelling, omdat ik zie dat je de sfeer van lichtelijk vervallen Berlijn zo goed mogelijk probeert te benaderen. Dat gaat je op zich goed af, en het resultaat is prachtig. Ik vind die Berlijnse U-bahn stellen er ook altijd zo lekker industrieel uitzien; technisch een grootstedelijk tegelijk. Voor wat betreft jouw verwering van baksteen heb ik nog wel een opmerking. Aangezien je de achtergrond ook moet kennen om het te snappen ben ik even vrij breedvoerig. Op je site bij HH zie ik  dit plaatje. Zo op het eerste gezicht is het metselwerk onder die boog  leuk verouderd. Maar kennis opent je ogen. Ik werk in de bouw en heb geleerd dat als het om de veroudering van metselwerk gaat ongeveer alles uitmaakt. Denk maar eens mee.
Ooit was dat deel metselwerk onder die boog mooi gelijk gemetseld en netjes egaal gevoegd. De eerste jaren bleef dat natuurlijk zo. Maar toen begon het voegwerk te slijten. En waar slijt het dan het eerst? Daar waar er de grootste 'krachten' op staan. Ter hoogte van de rails spat nog wel eens wat ballast tegen de muur aan, daarnaast hebben werklui de onhebbelijke gewoonte tegen muren als deze te piesen. Ook de regen heeft grote invloed.  Je kunt er dus vanuit gaan dat het gedeelte direct onder de boog nauwelijks last heeft van regen, ballast en urine. Het onderste gedeelte wel en daar spoelt de voeg als eerste weg. Daarbij komt dat regenwater ergens naartoe moet verdwijnen. Ook hier geldt de wet van de zwaartekracht; als water boven tegen een muur aanslaat en erin dringt, zakt het vrij snel naar de voet van het metselwerk of het droogt gewoon op (verdwijnt in de lucht). Onderaan de muur verzamelt het regenwater zich en zakt heel langzaam in de grond. Het waait daar niet droog (te laag, geen luchtstroming) en daarbij zal het regenwater wat vanuit de bovenliggende straat naar beneden zakt ongeveer op dezelfde plaats terechtkomen. Oftewel; die onderste halve meter metselwerk blijft in de regel altijd nat. Baksteen kan daar normaal wel tegen, maar in de winter niet; natte bakstenen vriezen stuk en de toplaag barst eraf.
Dus; wil je het metselwerk realistisch vervuilen, dan moet je zorgen dat het bovenste metselwerk nog vrij gaaf oogt en de onderste halve meter grotendeels voegloos is en beschadigd. De bovenste bakstenen hebben dus een normaal verdonkerde kleur, de voeg is wat donkerder geworden, maar zeker niet zwart. De onderste bakstenen zijn nog veel donkerder (vocht) met zwarte voegen en er zijn een heel aantal met vorstschade; dan worden ze opeens weer helrood (de donkere toplaag is verdwenen) Vergeet ook de mos en de alg niet die op kletsnatte baksteen groeit. Succes verder.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #578 Gepost op: 24 April 2008, 23:48:09 »
Bedankt voor de tip's Gert.

Kijk das nou weer eens wat anders dan oeeeeeeeeeeh of aaaaaaaaaaah.

Kees-Jan

NB "Met onwillige honden is het kwaad kersen eten" die had mijn 20 jaar geleden overleden vader ook al bedacht! Zoek inspiratie en kom met en "verse". ;)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #579 Gepost op: 25 April 2008, 00:21:46 »
OK Cees, jij je zin  ;) .
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #580 Gepost op: 25 April 2008, 07:39:09 »
Deze is ook leuk:

Wie een kuil graaft voor een ander is een grondwerker ( of zit geen dag zonder werk). Zijn niet van mezelf maar wel leuk!

"Al is het haasje nog zo snel de kersepit achterhaalt hem wel"

Kees-Jan


W. Denie

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #581 Gepost op: 25 April 2008, 10:14:08 »
'wie een kuil graaft voor een ander wordt moe" gr. W.Denie

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #582 Gepost op: 26 April 2008, 12:38:51 »
Wie een kuil graaft voor een ander ... , is begrafenisondernemer  ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #583 Gepost op: 21 May 2008, 18:29:23 »
Nu op mijn site een prijslijst van Anita Decor producten om down te loaden.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #584 Gepost op: 27 May 2008, 22:17:20 »
Druk aan het bouwen, Nee.

Druk met plannen van werkzaamheden: Ja

Wat ben ik allemaal aan het doen?

Een hele partij met huisjes gekregen/gekocht met daarbij een verf fabriek van Kibri. Ik vind het zeer mooie gebouwen echter ze zijn niet zo mooi geweatherd dus ben ik ze nu één voor één aan het schoon maken en geef ze een nieuwe laag verf (veel werk maar mooi). Foto's volgen wel een keer.

Het plannen voor de baan:

Druk bezig om een beslissing te nemen wat ik met station Friedrichstrasse ga doen. Welk jaar?

Ws gaat het de uitvoering worden van net na de "wende" begin jaren 90 als er nog niet alle sporen liggen zoals het lag of nu ligt.

Dit jaartal geeft me de mogelijkheid om met veel verschillend materiaal te gaan rijden (DB,DR,PKP enz enz).

Hoe moet het dan gaan worden?

Nou zo ongeveer:


Hier kan de S-Bahn nog niet doorrijden van oost naar west maar alleen maar (in het oosten) tot hier en dat geldt ook voor de S-Bahnen uit het westen vandaan (tot daar= meest rechtse spoor).

Ietsie later waren de hekken weg en kon de S-Bahn doorrijden naar het westen:

Het Rechtse S-Bahn spoor is nu "gewoon" spoor geworden.


Hier zie je links de twee "fern-Bahn"sporen en wat opvalt is dat er sporen weg zijn bij het perron!


180 graden omgedraaid tov de vorige foto.

Bron Foto's: http://drehscheibe-online.ist-im-web.de/

Goed we gaan dus hiervoor. Lekker simpel maar één wissel (en die is zonder aansluiting).

Kees-Jan