Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:22:52
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)  (gelezen 122196 keer)

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #480 Gepost op: 02 February 2008, 23:11:23 »
Oh ja.

Hier gaan de sporen lopen naar de ingang van de spiraal die naar het eerder getoonde station lopen.





Ze lopen onder het station door.

Kees-Jan

Wesley

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
  • NS tussen WO2 en deklassering
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #481 Gepost op: 02 February 2008, 23:23:29 »
zoo heb je dat vandaag nog ff neergelegd na houten? ;) ziet er wel veelbelovend uit

Wesley
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #482 Gepost op: 03 February 2008, 14:48:15 »
Ja Wesley.

Vanavond de rest van de rechtopstaande delen zagen en een begin maken met het leggen van de sporen naar de spiraal.

Kees-Jan

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #483 Gepost op: 03 February 2008, 14:56:55 »
Dit is een eerste tekening van het zichtbare deel van de baan.



De meeste sporen liggen "onder" de grond.

Kees-Jan

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #484 Gepost op: 03 February 2008, 15:00:29 »
Indrukwekkend Kees!

ik zie alleen wel een enorm ontwerp verschil tussen het "bovenste" en "onderste" deel.
Persoonlijk geen ik de voorkeur van de onwerpstijl die je "onderaan" bij ik meen de "friedrichstrasse" hebt gebruikt.

Maar nogmaals indrukwekkend!
Misschien kan je ook wat maatvoering van de grote lijnen in je tekening verwerken?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #485 Gepost op: 03 February 2008, 15:06:09 »
Mark,

De sporen op het bovenste deel liggen in werkelijkheid iets speelser (er zitten in het parade stuk heel flauwe bochten). De bochten van het bovenste deel hebben een zeer grote radius van meer dan een meter.

Technische update:

De maten van de baan zijn:
horizontaal 6,50 meter en vertikaal op de tekening 6 meter.

Ongeveer 350-400 meter rails in totaal, 75 wissels, 5 keerlussen, 3 schaduwstations (2x8 en 1x5 sporen) alles via vijf boosters en een ECoS voor de wissels aangestuurd.

Kees-Jan

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #486 Gepost op: 03 February 2008, 17:36:20 »
Ongeveer 350-400 meter rails in totaal, 75 wissels, 5 keerlussen, 3 schaduwstations (2x8 en 1x5 sporen) alles via vijf boosters en een ECoS voor de wissels aangestuurd.

Kees-Jan


En dat is geen clubbaan?  :o :o
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #487 Gepost op: 03 February 2008, 23:24:45 »
Nee Amber het is de baan van Kees en Jan  ;D.

Nog maar wat foto's van de puzzel van de eeuw:


Totaal overzicht van Friedrichstrasse tot nu toe.


De Spree komt hier.


Hier komt de aansluiting naar de bestaande baan.


Zo bouw ik nu. met tekeningen deels via Google Earth ingemeten en terug naar 1:87 gerekend.


En zo ziet de vloer er uit na een paar avondjes zagen ( opruimen dus morgen ;D).

Kees-Jan


neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #488 Gepost op: 03 February 2008, 23:30:03 »
Zo zie je toch maar weer lang leve google earth en de echte hobbyist kent ook al nie zonder IKEA ;)

Maaruh dat ziet er al flink groot uit, word echt heel stoer als dat klaar is denk ik :o ;).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #489 Gepost op: 03 February 2008, 23:33:15 »
Goed toch die Ikea!

Ooit eens gekocht toen ik voor een houten WC bril (model: Stründ Klebb) naar Barendrecht ging.

Kees-Jan

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #490 Gepost op: 04 February 2008, 07:54:36 »
Die Kees en Jan kunnen er wat van..... ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #491 Gepost op: 04 February 2008, 09:50:55 »
Ooit eens gekocht toen ik voor een houten WC bril (model: Stründ Klebb) naar Barendrecht ging.

Ik vind zelf model Püpp Døs mooier en fijner zitten.  ;)

Werner

Michiel van der Eijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
  • Trains, plains and automobiles
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #492 Gepost op: 04 February 2008, 10:34:57 »
Ziet er weer goed uit allemaal.

Heb trouwens nog mooie herinneringen aan de Friedrichstrasse en de S-Bahn in het algemeen.
Elke spoorliefhebber moet een keer naar Berlijn zijn geweest  ;D.

Veel succes en hopelijk snel weer wat scenery  ;)

Groeten,
Michiel van der Eijk

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #493 Gepost op: 04 February 2008, 13:10:27 »
Zoals Michiel al zei: elke (model)spoor liefhebber moet eens naar Berlijn zijn geweest. Nou, dat kan ik bevestigen en vergeet dan vooral niet ook Loxx te bezoeken. Sinds september zit deze grote modelbaan bij de Alexanderplatz (zat voordien in een zijstraat van de Kudamm). Werkelijk een schitterende baan met zeer veel details. Heb de baan diverse keren bezocht en ben achter de schermen in de werkplaats in contact gekomen met de bouwers. Zeer veel goede informatie gekregen.

Voor wat betreft het sporen in Berlijn. Alle spoorsystemen zijn echt leuk om te bekijken. Het nieuwe Hauptbahnhoff is echt geweldig. Kun je ook je vrouw mee naar toe nemen want er zijn rond de 150 winkels in onder gebracht. De treinen rijden op verschillende niveaus door het station.

Ben je op zoek naar wat andere, minder moderne situaties, dan is een rit met de S-bahn naar verder van het centrum gelegen S-bahn stations in het voormalige Oost-Berlijn zeer de moeite waard.

Verder is het ook zinvol S-bahn sporen te volgen die langs de gewone spoorlijnen liggen. Dat levert vaak mooie plaatjes op van diverse soorten treinen.

Een van mijn geliefde U-bahn locaties is Olympia station. Er zit een werkplaats en er zijn opstelsporen, plus dat het een bovengronds station is met een loopbrug over de sporen. Goed voor het fotograferen van treinstellen en werktreinen van de BVG.

Vergeet ook de tram niet. Mooie locaties te over met fraai tram verkeer. En als laatste ook de moeite waard, een rit met wat bussen op de diverse lijnen buiten het centrum. Vergeet dan ook niet om met lijn 218 te gaan. (Die bussen zijn off-topic voor dit forum, excuus).

Bezoek ook het techniek museum, met naast vele zaken, ook veel aandacht voor de spoorgeschiedenis van Duitsland. Locomotieven schaal 1:1 staan ter bezichtiging opgesteld. Het geheel is ondergebracht in de gebouwen van het opstelterrein van het voormalige Anhalter Bahnhof.

Voor zover mijn bijdrage.

Richard

ReesCees

  • Gast
Re: Berlijn vanaf de jaren 70 (we zijn weer aan het bouwen)
« Reactie #494 Gepost op: 04 February 2008, 13:20:57 »
Klopt helemaal Richard.

Ben er zelf wel 100 of meer keren geweest en vandaar ook het thema voor mijn baan.

Kees-Jan