Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:44:29
Spoor- en tramweg parafernalia door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:53:57
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 00:40:53
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Blausee-Mitholz
Vandaag om 00:07:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:02:02
Roco versus Lima uitzichtwagens Rheingold door Luc2000
17 November 2025, 23:55:06
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
17 November 2025, 23:38:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 November 2025, 23:25:24
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
17 November 2025, 23:17:04
Het ontstaan van Trammenlandt door Robkop
17 November 2025, 23:08:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Frits Westers
17 November 2025, 23:06:10
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
17 November 2025, 23:04:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
17 November 2025, 22:55:21
Bahnstrecke 5867 door RobVille
17 November 2025, 22:53:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
17 November 2025, 22:50:15
Aachenau West door Silvolde
17 November 2025, 22:44:43
20 jaar BNLS jubileum door Robkop
17 November 2025, 22:37:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
17 November 2025, 22:27:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 November 2025, 22:06:59
Zee. Land. door Huup
17 November 2025, 22:02:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
17 November 2025, 21:38:19
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
17 November 2025, 21:33:04
KADEE Digitale koppeling door Mark D.
17 November 2025, 21:29:51
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
17 November 2025, 21:20:41
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Mark D.
17 November 2025, 21:18:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
17 November 2025, 21:02:03
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 November 2025, 20:55:58
Sluitseinen REEtitec 1300 door Blausee-Mitholz
17 November 2025, 20:22:52
Line-up foto's van modellen door defender
17 November 2025, 20:07:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
17 November 2025, 20:06:17
  

Auteur Topic: Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht  (gelezen 8030 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Gepost op: 22 June 2012, 07:01:49 »
Groot artikel in De Volkskrant

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3275010/2012/06/22/Veel-meer-geluidsoverlast-door-vrachttreinen.dhtml

Een serie goederentreinen in de nacht is toch wat anders dan reizigerstreinen overdag.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2012, 07:03:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26962
    • Pagina van klaas
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #1 Gepost op: 22 June 2012, 08:48:48 »
Op dat "overlastkaartje" zie ik Zeeland er niet bij staan. Maar ook dat gaat veranderen. Vanaf komend voorjaar 2 kolentreinen per dag van Sloe naar Duitsland.
http://www.pzc.nl/regio/zeeland/11263895/Ovet-vervoert-steenkool-per-trein.ece
Dus de bewoners van de Willem Zelleweg in Goes gaan weer genieten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #2 Gepost op: 22 June 2012, 08:56:16 »
In Borne 80 tot 90 goederentreinen per dag?
In mijn ogen rechtvaardigt dat een eiegen spoorlijn, ben er niet zeker van maar rijden er zoveel goederentreinen per dag over de Betuweroute?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #3 Gepost op: 22 June 2012, 09:13:10 »
In het hoofdartikel over twee pagina's hebben ze het over 50 tot 90 goederentreinen per etmaal door Twente in 2020, afhankelijk van gemaakte keuzes en de economische ontwikkeling. De exacte route waar de treinen worden geconcentreerd staat nog niet vast.

Het is sowieso een genuanceerd artikel. Er wordt goed uitgelegd wat de achtergronden zijn, maar ook dat concentratie en groei concentratie van overlast betekent. Er is met mensen gesproken die langs het spoor wonen en niet moeilijk doen over reizigerstreinen en wat goederentreinen, maar tientallen per dag wat ruig vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #4 Gepost op: 22 June 2012, 10:17:12 »
Volgens mij herhaalt de geschiedenis zich zelf weer. In boeken over de zogenoemde vroeger was alles beter tijd. Reden 's nachts ook goederentreinen. Misschien wel niet zoveel als dat er nu gepland is. En het zal wennen zijn voor de bewoners langs het spoor.

Bas

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #5 Gepost op: 22 June 2012, 10:23:31 »
Verschil met vroeger was dat er toen slechts één spoorwegmaatschappij reed (NS) die zowel het goederenvervoer als het reizigersvervoer in Nederland regelde. De loks die overdag reizigerstreinen trokken, trokken 's nachts goederentreinen.

Tegenwoordig rijdt er helaas relatief weinig getrokken reizigersmaterieel in NL... :(

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
  • Spoor N
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #6 Gepost op: 22 June 2012, 10:47:20 »
Op dat "overlastkaartje" zie ik Zeeland er niet bij staan.
Het is verwarrend maar dat kaartje gaat niet over het goederenvervoer per spoor maar de uitbreiding van het spoorvervoer door het spoorboekloos rijden. Richting Alkmaar is er immers geen goederenvervoer maar wel uitbreiding van het reizigersvervoer. Helaas is het te klein om de tekst linksboven te lezen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22674
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #7 Gepost op: 22 June 2012, 12:49:22 »
Dat kaartje is ook niet zo boeiend. Het zijn de lijnen die zijn betrokken bij het hoogfrequent sporen, zodat de goederentreinen die daar nu overdag komen naar de 'randen van de dag/ nacht' worden gestuurd. De kleuren geven aan hoeveel mensen er binnen een straal van 300 meter wonen. Feitelijk een weergave van de urbanisatoegraad.
Het is nog niet duidelijk waar de goederenroutes dan komen, los van de Betuweroute, maar in ieder geval eentje over Venlo en eentje via Hengelo. In Borne kunnen ze dus nog geluk hebben.

Het hele idee achter de conentratie is dat er dan gerichter kan worden geïnvesteerd in geluidwerende maatregelen. Maar leuker wordt het op die plekken natuurlijk ook weer niet.
Keuzes, keuzes, keuzes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
    • kusee.nl
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #8 Gepost op: 22 June 2012, 13:21:18 »
Hoe realistisch is het om goederentreinen alleen maar in de nacht te laten rijden? We doen net alsof Nederland alleen is en de rest van Europa niet bestaat.

Voorbeeld: Een trein die om 5 uur 's middags uit Italië is vertrokken, komt om 6 uur 's morgens in Venlo aan. Blijft die trein dan de hele dag in Venlo wachten?

Concentratie op bepaalde lijnen zie ik wel zitten. Die lijnen kunnen extra sporen krijgen en extra geluidsisolatie. Maar concentratie in de nacht?  Vergeet het maar.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #9 Gepost op: 22 June 2012, 13:59:55 »
In Borne kunnen ze dus nog geluk hebben.

Tenzij ze alsnog de lijn Zutphen-Hengelo dubbelsporig maken en elektrificeren kun je er van uitgaan dat (vrijwel) alles wat over Hengelo gaat ook door Borne komt... Zutphen-Hengelo is ook 's nachts een te grote flessenhals (al was het maar vanwege beperkte lengte kruisingsporen) voor grote stromen goederenvervoer.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #10 Gepost op: 22 June 2012, 14:05:08 »
Als het over de lijn Zutphen-Hengelo gaat dan komt het niet door Borne toch?
Nee sorry.. te snel gelezen weer..   :-[
« Laatst bewerkt op: 22 June 2012, 14:31:32 door Viktor »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #11 Gepost op: 22 June 2012, 14:08:02 »
Tenzij ze alsnog de lijn Zutphen-Hengelo dubbelsporig maken en elektrificeren kun je er van uitgaan dat (vrijwel) alles wat over Hengelo gaat ook door Borne komt... Zutphen-Hengelo is ook 's nachts een te grote flessenhals (al was het maar vanwege beperkte lengte kruisingsporen) voor grote stromen goederenvervoer.
Makkelijk praten allemaal.........Goederentreinen verbannen naar de nacht.....Dan beginnen die Nimby's weer te zeuren dat ze niet kunnen slapen omdat de goederentrein ze uit hun slaap houdt........

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2012, 14:11:40 »
@Viktor : Misschien nogmaals mijn bericht lezen voor je antwoord?  ::)

@Andre82 : het is niet mijn plan, ik zeg ook niet dat ik er achter sta, ik trek alleen maar een paar simpele conclusies op basis van wat er in dit draadje gepost word. Maar ik denk dat, zeker zolang de Betuweroute niet optimaal gebruikt kan worden vanwege het ontbrekende stuk over de grens, dit best wel eens op korte termijn kan gaan gebeuren. En NIMBY's zijn er om genegeerd te worden :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1924
    • Flickr pagina
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #13 Gepost op: 22 June 2012, 14:21:52 »
Artikel niet gelezen, meeste is toch onzin, maar in de reacties zag ik tot 90 goederentreinen per dag door Twente. ben wel benieuwd waar die treinen dan allemaal vandaan moeten komen. Ga 'ns op een site kijken als www.sporenplan.nl en moet je voor de gein alle opstelspoortjes 'ns bekijken in het Rotterdamse... Zoveel opstelcapaciteit is er helemaal niet eens... Zelfs met Maasvlakte 2 straks komen we er niet!

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Goederentreinen geconcentreerd en naar de nacht
« Reactie #14 Gepost op: 22 June 2012, 14:31:55 »
Die 90 treinen per dag door Twente hoeven niet meer dan 45 fysieke treinen te zijn. Een trein die heen gaat, komt over het algemeen ook weer terug. Eén trein die (terecht) twee keer meetelt.

Dat kun je wel kwijt in het Rotterdamse.
Voor het idee, in het 2e kwartaal van 2011 reden volgens keyrail al zo'n 70 treinen per dag alleen over de betuweroute
« Laatst bewerkt op: 22 June 2012, 14:35:44 door hubertus »