Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Nieuwe Modelspoorwinkel Amsterdam-Zuid  (gelezen 20692 keer)

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nieuwe Modelspoorwinkel Amsterdam-Zuid
« Reactie #30 Gepost op: 24 October 2007, 09:50:04 »
Och, aanmatigend?
Fred, ik weet niet wanneer je gestopt bent met je zaak, maar tegenwoordig zijn veel zaken ook op beursen te vinden. Je kunt dat noodgedwongen noemen (negatieve kijk), maar ook een uitvloeisel van een veranderend gedrag van de koper, waar je als winkelier op inspeelt (positieve kijk).
Ik kan me je frustratie wel voorstellen. Je betoog gaat echter mijns inziens in deze tijd niet (meer) op.

Groet,

Huibert

Pleun Baan

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 24 October 2007, 13:39:35 »
@Fred

Vrij logisch dat je als consument aan jezelf denkt: het is nu eenmaal je eigen geld. Een winkel mag zijn eigen prijzen kiezen en als die hoger liggen dan elders ga je als consument verder kijken. Niet voor 1 Euro verschil op een loc van 150 Euro, maar wel als die loc ineens 15 Euro duurder is. Dan ga ik echt niet denken 'laat ik dat toch maar uitgeven, want anders heeft die arme winkelier het moeilijk'. Hier in Eindhoven zit ook zo'n winkel met zeer hoge prijzen. Daar zie je mij niets kopen; ik ga wel elders kijken en kopen.

Het is nu eenmaal een marktwerking en dan krijg je dit soort dingen. Niks mee mee, mijns inziens.

WillemNS

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 24 October 2007, 13:48:15 »
Inderdaad, de goedkoopste blijven bestaan, de duurdere gaan weg!
En zo is het in elke tak van winkeliers, dus bij modelspoorders niet anders ;D

willem

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 24 October 2007, 14:17:36 »
Jammer genoeg gaat wat (niet alleen) Willem zegt niet helemaal op; je hoeft niet perse de goedkoopste te zijn. Als er een service (klantvriendelijkheid, hulp/uitleg, garantie, reparaties, bakje koffie, ...) tegenover staat, is men best bereid iets meer euros neer te leggen, zo werkt het overal.

Jammer genoeg koopt men het bekende zakje gras bij de winkeliers, krijgt de eerder genoemde service maar koopt het dure lokje bij dumper uit Duitsland (lekker algemeniseren  :)).
Natuurlijk is er iets als marktwerking, en natuurlijk koop je je lokje niet voor 'die arme winkelier', daar is iedereen vrij in. Maar niet gaan miepen als alleen de grote jongens nog bestaan en je in een straal van 40 km van je huis geen winkels meer hebt, zodat je voor dat ene onderdeel of stukje scenery wat je nodig hebt apart een bestelling moet plaatsen bij de internetshop ;).

Joeri

WillemNS

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 24 October 2007, 14:44:59 »
Hier in de buurt zitten 2 winkeliers, een aardige waar altijd de thee klaar staat en er verstand van heeft, en een die een grote winkel heeft maar geen interesse in je schenkt. Nummero 1 is wel ietsjes duurder, maar nummer 2 is klantonvriendelijk.
Toch denk ik dat nummer 2 blijft bestaan, want voor 30 euro verschil voor een loc ga je toch snel naar die klant-ontvriendelijke toe ;)

Willem

jumboy

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 24 October 2007, 14:49:08 »
Inderdaad, de goedkoopste blijven bestaan, de duurdere gaan weg!
En zo is het in elke tak van winkeliers, dus bij modelspoorders niet anders ;D
willem

Het is niet zo in iedere tak van winkeliers. Je vindt op het gebied van modelspoor wel verschillen die schelen. Maar in de detailhandel qua kleding/electronica vind je deze niet zo gauw.

Hier in de buurt zitten 2 winkeliers, een aardige waar altijd de thee klaar staat en er verstand van heeft, en een die een grote winkel heeft maar geen interesse in je schenkt. Nummero 1 is wel ietsjes duurder, maar nummer 2 is klantonvriendelijk.
Toch denk ik dat nummer 2 blijft bestaan, want voor 30 euro verschil voor een loc ga je toch snel naar die klant-ontvriendelijke toe ;)
Willem

Maar hoe zit het dan in service tussen beide zaken? Klantonvriendelijk, ok! Maar service... daar zit vaak ook het prijsverschil in ;).
Mits het gaat om kleine modelzaken.
Nederlands H0 Modelspoor

ronald56

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 24 October 2007, 14:50:36 »

De consument denkt (EN VOORAL BIJ DE TREINENHOBBY MAG HET NIKS KOSTEN)

Toevallig ben ik vandaag een aantal dozen aan het uitpakken , en de modellen gaan nu in de nieuwe vitrine

Valt me gelijk weer op welke prijzen er op die dozen staan ( ja , nog in guldens )
Alleen de prijzen zijn ondertussen verviervoudigd , maar mijn salaris helaas niet

INFLATIE ???   EURO ??? ik weet het niet

Ronald

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #37 Gepost op: 24 October 2007, 15:10:55 »

Willem
Ab-so-luut niet! Een klantonvriendelijke winkel ziet mij niet meer terug al is ie 100 Euro goedkoper!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 24 October 2007, 15:14:55 »
Ik niet... Als ik in winkel1 goed behandeld word en de service is er top, en in winkel 2 totaal niet, zou ik die 30 euro er wel voor over hebben (als de prijs van winkel1 niet absurd is). Ik zou kijken naar de lange termijn, en vaste klant zijn bij winkel 1. Niet dat ik graag geld over de balk smijt, maar kwaliteit mag best wat kosten... niet alleen in de modelspoorwereld.

Joeri

WillemNS

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: 24 October 2007, 15:22:41 »
Dat klopt, ik ga ook vaker naar Winkel 1, maar ik denk dat beginners toch wel naar Winkel 2 gaan hoor.

Toen ik begon, 10 jaar geleden, was er een setje bij de Praxis of Gamma in de aanbieding, marklin voor 110 euro.
Ik kocht hem toch bij een winkel voor 150, omdat hij het netjes uit kon leggen, garantie en dergelijke.

Maar vooral voor jonge beginners gaat het om prijs, en dan denk ik toch dat winkel 2 blijft bestaan.

Want er zijn meer mensen die met het oude Lima rijden (kijk maar op marktplaats, allemaal mensen die hun oude Lima spulletjes verkopen, als je kijkt hoeveel 1220 erop marktplaats staan, dan snap je wat ik bedoel) dan mensen die met Trix Systems/Piko/Roco oid rijden, snapje?
Die mensen die met het oude Lima rijden, zitten hier ook niet op het forum.
En als die mensen die 30 euro ervoor over hadden voor goede service, zouden ze ook wel geld over hebben om een goed systeem te rijden, rails te kopen, alles betere kwaliteit te nemen dan.

stig

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 24 October 2007, 15:44:03 »
Willem, ik vind dat je nu echt uit je nek loopt te l*llen.

Je generaliseert van heb ik jou daar met je opmerkingen over jonge beginners en mensen die met oude lima spullen rijden.

Nog een vraag van mij. Heb je werkelijk 88 gulden meer bij een winkelier uitgegeven omdat je veronderstelt dat je dan wel garantie hebt? Elke winkelier die jou iets verkoopt moet jou garantie verlenden, of dat nu intertoys, de gamma of een "speciaalzaak" is. En waar ben je zo bang voor dat je er zoveel geld voor extra uittrekt?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #41 Gepost op: 24 October 2007, 15:55:58 »
Tjonge , tjonge , wat een geklaag ::)

Denk even na voordat je wat koopt. Loks en wagons zit gemiddeld zo'n 3 tot 5% marge op voor de winkelier ,Scenery daarentegen ( faller . Kibri boompjes etc ) vaak meer dan 50% , veel winkeliers verkopen alleen nog maar loks om klanten binnen te krijgen waar ze dan weer lekker scenery aan verkopen : is toch weer netto meer in t laatje.
Nog even afgezien van de vraag warom Europese modellen zoveel duurder zijn dan amerikaanse.
Misschien moet Nellis smit kroes iets aan het treinen kartel doen? :P
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

JoeriL

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 24 October 2007, 15:56:35 »
Stig,
Als je met je 'kapotte' startset in de speciaalzaak komt gaat het meestal een stuk gemakkelijker met garantie en/of oplossen van problemen.
Ik ben het wel eens met je opmerking over het generaliseren.

Willem,
De slimme beginner kiest voor een winkel met goede service, je ziet dat dan een veel hoger percentage daadwerkelijk modelspoorder blíjft. Je merkt ook dat als ze een keer bij een winkel komen waar ze alle uitleg krijgen die ze willen/nodig hebben, ze daar terug blijven komen, óók de jongere beginners  :).

Joeri

WillemNS

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 24 October 2007, 16:33:41 »
Willem, ik vind dat je nu echt uit je nek loopt te l*llen.

Je generaliseert van heb ik jou daar met je opmerkingen over jonge beginners en mensen die met oude lima spullen rijden.

Nog een vraag van mij. Heb je werkelijk 88 gulden meer bij een winkelier uitgegeven omdat je veronderstelt dat je dan wel garantie hebt? Elke winkelier die jou iets verkoopt moet jou garantie verlenden, of dat nu intertoys, de gamma of een "speciaalzaak" is. En waar ben je zo bang voor dat je er zoveel geld voor extra uittrekt?

Ja, dat heb ik toen zeker gedaan.
Omdat hun mij konden informeren over wat het beste was, en de mensen bij de Gamma weten meestal niet eens wat Marklin is.
Garantie moeten ze allemaal geven, maar als ik perongeluk het knopje van bovenleiding fout heb gezet, dan stuurt de Gamma die loc op naar de Marklin fabriek, waarna ik hem weken kwijt ben (Want toen wist ik nog niet met bovenleidings schakelaar etc)
De modelspoorwinkel zet gewoon het knopje om.

Het ging mij (en vooral degene met wie ik de set ging halen) om goede service, dat het goed werd uitgelegd en dat alles duidelijk was.
Naar die treinenwinkel ben ik daarna ook nog teruggegaan om vanalles te halen (huisjes, bomen etc). Ook zoiets verkochten ze niet bij de Gamma.

Willem 

Emiel-L

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 24 October 2007, 16:58:41 »
De slimme beginner kiest voor een winkel met goede service, je ziet dat dan een veel hoger percentage daadwerkelijk modelspoorder blíjft. Je merkt ook dat als ze een keer bij een winkel komen waar ze alle uitleg krijgen die ze willen/nodig hebben, ze daar terug blijven komen, óók de jongere beginners  :).
Niets boven goede service...

En ik ben een wandelend voorbeeld van een jonge beginner die bij een goede winkel terecht is gekomen. Zonder die service zou ik waarschijnlijk geen modelspoorder meer zijn.

Emiel