Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 16:06:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:57:37
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: Voortgangstopic beginnersbaan  (gelezen 41885 keer)

joop100

• Offline Offline
Re:Voortgangstopic beginnersbaan
« Reactie #75 Gepost op: 28 June 2012, 19:38:32 »
Sparrow,

De muren insmeren met voegpasta van Anita (te koop in Houten)

dan sla je twee vliegen in een klap, je hebt een mooie voeg en de plastic look is verdwenen,

Daarna kan je nog extra vervuilen.

mvg Joop

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #76 Gepost op: 28 June 2012, 19:40:55 »
Sorry, ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelk het rode dakstuk.

Wat je eens kan proberen is eerst alleen de voegen te vullen en dan heel subtiel drybrushen. Eventueel meerdere lagen tot het helemaal naar je zin is.

Misschien dat anderen ook nog tips hebben want ik heb er ook nog weinig ervaring in.

Groet,
Chris

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #77 Gepost op: 28 June 2012, 19:56:50 »
Ok, maar in het dak zitten geen voegen, dus wat bedoel je precies? En subtieler drybrushen, doe je dat met nog minder verf? Of is het handiger om de verf ietsje te verdunnen? Want ook met heel weinig verf heb je toch, waar je begint komt meer verf dan er omheen. Mss dat de verf iets verdunnen beter werkt?

Sparrow,

De muren insmeren met voegpasta van Anita (te koop in Houten)

dan sla je twee vliegen in een klap, je hebt een mooie voeg en de plastic look is verdwenen,

Daarna kan je nog extra vervuilen.

mvg Joop

Dank je, ben wel van plan langs die kraam te gaan en mss wat voegenpasta mee te nemen, maar op zich vind ik het voegen met acrylverf ook mooi.

Maar jij zegt dat die voegenpasta ook wat doet voor het gladde gedeelte van het plastic? Dat poets je toch weg na het voegen? Wat heeft die anita voegenpasta nog voor effect wat acrylverf niet heeft?
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 19:58:54 door Sparrow »

joop100

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 28 June 2012, 20:01:40 »
Sparrow,

Zoals de naam al aangeeft is het voegenpasta.
Als je het op een vlak stuk doet en je veegt voorzichtig (ik doe dat met een kwast) dan blijft er toch genoeg achter om de plastic look te laten verdwijnen.

Ook hier geld proberen en doen en weer proberen en doen net zolang tot het naar het zin is.

mvg Joop

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #79 Gepost op: 28 June 2012, 20:03:41 »
Ok, ik vraag me af in welke zin dat anders is dan bij acrylverf, maar mss neem ik wat mee om te proberen ;) Jij haalt na het voegen de overtollige verf weg met een kwast? ik doe dat met papier, maar ook dan blijft er nog een dun laagje zitten.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2012, 20:10:43 door Sparrow »

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #80 Gepost op: 28 June 2012, 20:13:19 »
Ik heb niet goed opgelet, het gaat over het dat. Met een half oog dacht ik dat het een muur was :)

Wat je ook kan doen is even bij bv Wentink langs gaan, een potje humbroll enamel verf kopen, deze (sterk) verdunnen met terpentine/wasbenzine en daarmee voegen. Mijn ervaring is dat de plastic look dan ook gelijk afneemt.

Zie hier het verschil:

In dit voorbeeld is er verder niks weggeveegd met een kwast/papiertje oid, de verf loopt nl gelijk in de voegen.

Groet,
Chris

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #81 Gepost op: 28 June 2012, 21:08:58 »
ok, dat ziet er mooi uit! op zich is voegen nieg zo t probleem, meer de andere stukken plastic. behandel je die ook met die humbroll enamelverf? en hecht dat wel op het gladde plastic?

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #82 Gepost op: 29 June 2012, 21:59:21 »
Ik heb vandaag een potje enamel verf gekocht, binnenkort maar eens proberen. Ik wou de verf van de proefstukjes halen om het opnieuw te doen, maar de verf kreeg ik niet goed meer uit de voegen. Mss met een mesje ofzo proberen. De rest wou er wel af. Heb uiteindelijk terpentine gebruikt, maar daardoor is het plastic ook matter geworden, maar ik weet niet of ik dit nou zo mooi vind, je kan het op de foto wel een beetje zien, de verf is van het dak af, maar het plastic is mat, geldt ook voor het gele gedeelte, maar is op de foto lastiger te zien:

het plastic is als t ware wit uitgeslagen.
« Laatst bewerkt op: 29 June 2012, 22:06:55 door Sparrow »

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #83 Gepost op: 10 July 2012, 21:06:12 »
Even een update tussendoor.

Zaterdag in Houten geweest en veel aankopen gedaan plus nog wat marktplaatsaanwinsten.

Ben me aan het verdiepen in kitbashen en zelfbouw.

Ben laatste dagen bezig om mn Pola kerkje te schilderen, vooral heel veel experimenteren met technieken en materialen.

Aardige partij rails bijeengekocht en er is nu 1 deel van mn baan die ik al wel weet. Ik wil een rangeerterrein maken met 6 sporen naast elkaar zodat ik alle treinen die ik nu heb daar kwijt kan. Mss komt er dan nog een zelfbouwloods overheen om ze tegen stof te beschermen. Maar ik heb dan dus 5 wissels nodig, in dit geval WR. Ik heb er 3 maar die heb ik mss voor de rest van de baan nodig (die ligt nog niet vast), dus ben hard op zoek naar meerdere WR of desnoods WL.

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #84 Gepost op: 10 July 2012, 22:01:55 »
Even in anyrail bezig geweest met mn rangeerterrein en al weer een boel geleerd. in ieder geval dat je niet 5 linker of rechter wissels nodig hebt, maar 1 L en 4 R of andersom. Daarnaast wordt dit een veel te lang traject. Ik wou dit op de korte kant van mn baan (2m20 bij 1m40) doen, maar dat gaat denk ik niet passen en omgedraaid neemt t bijna mn hele baan in beslag. Eens proberen met andere wissels.

http://img546.imageshack.us/img546/8489/naamloosii.jpg
« Laatst bewerkt op: 10 July 2012, 22:06:42 door Sparrow »

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #85 Gepost op: 10 July 2012, 22:19:22 »
Nog even geknutseld en kan het beter zo doen, 1 spoor extra en minder lengte en is ook een mooi plan voor een groot centraal station als je hem aan de andere kant weer bij elkaar brengt.

http://img685.imageshack.us/img685/446/naamloos2r.jpg

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #86 Gepost op: 10 July 2012, 22:33:48 »
Daar zij we nog een keer. Ik heb zitten meten en als ik het opstel zoals hierboven past het al niet, en om de lange treinen kwijt te kunnen moeten er nog meerdere rechte delen aan vast dus dat is geen optie. Heb dus besloten om er een loc-rangeer van te maken waar dus alleen de locs komen te staan zonder wagons. Dat is wel wat minder handig, moet ik de wagons apart van de baan bewaren, maar dan past het wel. Er kan dan zelfs nog 1 sectie rechte rails af en dan past het perfect en ik heb nog ruimte voor een extra loc. Daarnaast kunnen er ook meerdere locs op 1 rail staan natuurlijk.

Dit wordt dan het rangeerterrein met bovenaan de verbinding met de rest van de baan, die nog niet bestaat, ook niet digitaal ;D

« Laatst bewerkt op: 10 July 2012, 22:56:14 door Sparrow »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 10 July 2012, 22:55:06 »
Die vier spoortjes, die bestaat uit 1 stukje rechte rails, zijn te kort. Menige locomotief zal met de buffers en bufferbalk te dicht op de wissel staan en daarmee de doorgang op de wissel vanaf het andere spoor blokkeren. In spoortermen kun je even zoeken naar 'vrijbalk'.

Sander

Sparrow

• Offline Offline
    • Treinen Fotografie
« Reactie #88 Gepost op: 10 July 2012, 23:01:30 »
Die vier spoortjes, die bestaat uit 1 stukje rechte rails, zijn te kort. Menige locomotief zal met de buffers en bufferbalk te dicht op de wissel staan en daarmee de doorgang op de wissel vanaf het andere spoor blokkeren. In spoortermen kun je even zoeken naar 'vrijbalk'.

Sander
Bedankt voor het meedenken, je hebt gelijk dat dit wel krap is, een lange loc als die van de ICE gaat net niet passen als de neus tot aan het eind van het spoor reikt. Als de wielen tot aan het eind reiken past het wss wel. Ik wil aan de uiteindes railstops neerzetten, weet niet hoever de loc dan komt. Maar anders zet ik gewoon de kortere locs op de uiteindes zoals de NS 6485.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 10 July 2012, 23:06:50 »
.... gaat net niet passen als de neus tot aan het eind van het spoor reikt. Als de wielen tot aan het eind reiken past het wss wel. Ik wil aan de uiteindes railstops neerzetten ....
Hier bestaat maar één woord voor : "geknoei".

Sander