Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
Vandaag om 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
Vandaag om 23:14:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 23:13:08
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: De metaalhandel Gröger  (gelezen 57903 keer)

Rubedino

  • Gast
De metaalhandel Gröger
« Gepost op: 16 June 2012, 08:48:56 »
Een nieuw project. Nu eens niet in H0 maar in spoor 1.

Tijdens Dortmund, Intermodellbau, ben ik definitief verliefd geworen op de schaal 1/32.

Er ontstond een idee om een spoor 1 baan te gaan bouwen. Nu is het zo dat je voor zo'n baan ongeveer in vergelijking met H0 3 maal meer plaats nodig hebt. Anders gaan denken is dus het devies.

Zo kwam het idee van een oudmetaal handel al snel naar boven. Tevens bedacht ik dat de modelspoorhobby een impuls zou moeten hebben en je de jeugd weg zou moeten krijgen achter hun PC en TV vandaan > de baan zou interactief moeten worden. Dat interactive deel zal een kraan zijn die door kinderen bestuurd kan worden en waarmee ze het oudmetaal uit de trein kunnen halen en in een bunker kunnen storten.

Bovenstaande plan is al meer concreet geworden door een baanplan en de (ver)bouw van wat spoor 1 treinen.

Het baanplan:

Zoals in de titel reeds staat zal de baan een vrije interpretatie worden van de Metaalhandel Gröger. Dit bedrijf bestaat ook in het echt en had oa een Köf in dienst. Zie: http://www.groeger-schrott.de/

De baan zal dan ook niet meer zijn dan een doorgaand enkelspoor met een aftakking naar de metaalhandel. Aan beide kanten van de baan zal een fiddle yard komen om zo wat afwisseling in het verkeer te krijgen.


groger by Rail-Kees, on Flickr

De bouw:

Inmiddels zijn alle modules op papier getekend en hoop ik volgende week mijn laatste ontbrekende wissels te kunnen kopen. De bouw zal dan gaan beginnen. Het worden modules van 90 cm diep en 130 lang. De hele baan zal gaan steunen op een stevig frame van aluminium en de achtergrond en frieslijst zullen geheel los staan van de modules om zo een beter ruimtelijk effect te geven.

De besturing zal eenvoudig zijn deze keer en met een twee tot drietal Roco muizen zal de baan bediend kunnen worden. Wissels worden ook digitaal en na jaren met de schildpadden gewerkt te hebben ben ik over gegaan op servo aandrijvingen die gelijk DCC kunnen begrijpen. De eerste tests zijn al naar volle tevredenheid gedaan en de ruimte besparing is enorm tov de schildpad.

Voor de achtergrond heb ik een fabriek gekozen die hier bij mij in het dorp staat. De vroegere Nedstaal is namelijk een uitstekende fabriek om als achtergrond te kunnen dienen. De kleuren die er in zitten wil ik terug laten komen in de baan zelf zodat er een eenheid zal ontstaan tussen achtergrond en voorgrond.

Om te kijken of dit zou werken heb ik via Albelli al een stukje achtergrond laten printen zie zelf:


Nedstaal Alblasserdam by Rail-Kees, on Flickr

Tot zover de eerste ontwikkelingen.

De baan hoop ik af te hebben eind van dit jaar om deze volgend jaar te kunnen gaan showen in binnen en buitenland. Op de eerst komende Benelux dag zal ik een module meenemen ivm de demo weatheren en airbrushen.

mvg,

Kees-Jan


Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2012, 11:29:17 »
Kees Jan

Mooi idee, spoor 1 rijdt ook perfect en dan is rangeren een plezier. Ik ben benieuwd naar de opbouw, dus als je foto's etc van de voortgang kunt laten zien is dat wel heel leuk.

Gr. Bert

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17824
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2012, 16:07:12 »
Kees, mooi plan en een mooie grote uitdagende schaal. Voor de bediening met muizen heb je goed naar de "concurrentie" gekeken ;)

Citaat
Dat interactive deel zal een kraan zijn die door kinderen bestuurd kan worden

Zouden we meer moeten doen, na de "concurrenten" op OT te hebben gezien (voor wie denkt; wie? Dat is de groep van Forks Creek Yard (http://www.forkscreekyard.nl/) ;)) heb ik ook al diverse keren over dit item nagedacht.

Ik hou je in de gaten ;)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2012, 18:01:26 »
ik heb de snoepjes die hier op komen te rijden al van heel dicht bij gezien en die zien er (y) uit....



eric

Rubedino

  • Gast
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2012, 18:19:15 »
Ben net terug om een ander snoepje op te halen Eric  ;)

Nog een Köf maar nu een Köf II met deuren en sound  (y).

De linker zal de Gröger Köf gaan worden:


2x Köf von Marklin by Rail-Kees, on Flickr

Verder ben ik van de schildpadden afgestapt en naar de digitale servo's over gegaan:


DCC Servo antrieb by Rail-Kees, on Flickr

Hier een filmpje er van.

Kees-Jan
« Laatst bewerkt op: 17 June 2012, 12:04:29 door Kees-Jan van Vessem. Reden: foutje in de tekst Köf II ipv Köf III »

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2012, 21:29:04 »
zeker een koopje???   ;D ;D ;D




eric

Rubedino

  • Gast
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2012, 22:01:26 »
Zeker. En als klap op de vuurpijl een 3 tal kranen waar wat motortjes in gaan komen!



Nou dat was weer een goede dag zo  ;D

Kees-Jan

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #7 Gepost op: 16 June 2012, 22:32:44 »
Het wordt prachtig Kees Jan. Anders gaan denken is in grote schalen inderdaad het devies. En de beperking (in ruimte) kan heel stimulerend werken op de kwaliteit.  (y)

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rubedino

  • Gast
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #8 Gepost op: 16 June 2012, 23:01:27 »
Dat klopt Paul.

Het anders gaan leren denken in deze schaal is ws het moeilijkste. In dit soort schalen is voor de meeste niet een stomer met 8 rijtuigen te realiseren op een baantje, ook niet voor mij

Gelukkig ben ik in de omstandigheid in H0 ook nog een baantje te hebben om daar te kunnen "slierten".

Kees-Jan

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2012, 09:02:22 »
Weer goed bezig KJ  (y)
Ik denk dat ik in het najaar maar naar Zwolle toe moet  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #10 Gepost op: 17 June 2012, 11:12:32 »
Ziet er veel belovend uit Kees! Heb je nog overwogen omvang het sporenplannetje een timesaver te maken?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Rubedino

  • Gast
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #11 Gepost op: 17 June 2012, 11:25:46 »
Hallo e_p. Nu heb ik je zin een paar keer gelezen maar ik snap het niet.

Kees-Jan

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #12 Gepost op: 17 June 2012, 11:37:34 »
Excuus, de autocorrectie was mij voor ;D
Omvang = om van , dus waarom maak je van het sporenplan geen time-saver, zodat een loc kan omlopen?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9402
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #13 Gepost op: 17 June 2012, 11:42:44 »
Vet is dat spoor 1. Moet idd wat anders gaan denken als bij de kleinere schalen, maar ik denk altijd aan de rijke detailering die mogelijk is. Ga dit zeker volgen ..

Rubedino

  • Gast
Re:De metaalhandel Gröger
« Reactie #14 Gepost op: 17 June 2012, 11:51:14 »
Okay,

Het sporenplan is zo bedacht:

Een schroottrein komt van het hoofdspoor en zet de trein op een opstelspoor.
De Köf haalt dan in delen de trein op en zet deze bij de kraan om te lossen.
(de Köf mag namelijk niet op het hoofdspoor komen).
De lok die de trein gebracht heeft gaat weg van het opstelspoor.
Als de schroottrein leeg is zet de Köf alles weer terug zodat de andere lok de trein weer kan ophalen.
De lege trein gaat weg (in de yard wordt er omgelopen en de trein weer vol met schroot gegooid).



Thuis heb ik er nog een stuk baan aan met een omloopspoor:


Modulanlage spur 1 by Rail-Kees, on Flickr

Dit is ook tevens het definitive plan. De bocht tussen de twee zichtdelen kan vervangen worden voor een rechtstuk (ook zichtdeel) zodat een baan van meer dan 10 meter lang ontstaat. Andere mogelijkheid is om aan weerskanten een yard te plaatsen.

mvg,

kees-jan