Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
Vandaag om 22:10:34
Het Boemeltje - Electronica door RobVille
Vandaag om 21:56:01
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Ronald69
Vandaag om 21:55:59
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
Vandaag om 20:44:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 20:38:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:34:37
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:31:28
LS Models 2025 door Rick
Vandaag om 20:16:25
Modeltreinen Pierre Dominique door bekie
Vandaag om 20:05:48
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
Vandaag om 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m  (gelezen 55697 keer)

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #60 Gepost op: 07 January 2013, 10:44:42 »
Het ziet er netjes uit. Als je een mooie kleine motor wilt hebben dan zijn Mashima motortjes misschen iets, Ze draaien prima en zijn niet al te duur. Ze zijn onder andere verkrijgbaar bij GM&S.

Een paar puntjes over de stangen; ze zien er goed uit. Als je de schaarboog(stang met de gleuf rechtsonder) nog mooier wilt maken dan moet je de schaarboog een boog met een straal gelijk aan de lengte van de schaarstang maken.(Oftewel, de schaarstang, die in het echt in de schaarboog schuift kan als de schaarboog verticaal staat kan op en neer bewegen zonder dat de schaarboog hoeft te bewegen) De schaarboog heeft ook een scharnierpunt in het midden.

Een andere opmerking is dat echte locs wel gelede koppelstangen hebben voor dezelfde reden als sommige modellocs. Je zult daarom vaak zien dat de koppelstang net achter de middelste krukpen(nen, afhankelijk van de hoeveelheid assen)  een andere vorm heeft, waar het scharnier punt van de koppelstang zit.

Als je meer info wilt, kun je makkelijk een Duitse (model)loc opmeten, de schuifbeweging is identiek aan die van de getoonde Garratt.

mvg,

Rick

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #61 Gepost op: 07 January 2013, 10:52:42 »
Dank voor je opmerkingen Rick, ik ga ermee aan de gang.

Je opmerking van de gelede koppelstangen ga ik verder uitzoeken, ik heb weinig goede foto's van koppelstangen van Garrats van dit type of vergelijkbare types (de GMAM bijvoorbeeld)

Heb jij wellicht foto's waarop duidelijk gelede koppelstangen te zien zijn? Dat kan handig zijn als richtlijn voor de uitvoering.

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #62 Gepost op: 07 January 2013, 12:58:55 »
Hierbij nog wat dingen waar je misschien iets mee kan.
Te beginnen met 2 filmpjes waar je miss wel dmv beeld stil zetten iets kunt ontdekken:
http://www.youtube.com/watch?v=lMei2nMceX4
http://www.youtube.com/watch?v=AxEAfw7Sgr4

Nog wat linkjes met miss nuttige info:
http://www.nicospilt.com/index_NS1989_oudjes.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Garratt
kant en klaar kopen kan miss nog:
http://eurekamodels.com.au/Garratt.html

Tot zover mijn inbreng,ben benieuwd naar de voortgang van dit fraaie project  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #63 Gepost op: 09 January 2013, 09:10:09 »
Dank voor de video's. Volgens mij is er wel iets van geleding in de koppelstangen te zien - het zou kunnen zijn dat ik dat nu zie omdat ik aanneem dat het er zou moeten zijn. Op die manier blijf je twijfelen dus daarom maar praktisch met dat gegeven aan de slag.

Ik heb de koppelstangen nu gesplitst. Wat een beetje lastig is, is dat door de minimum afmetingen waar ik voor het etsen rekening mee moet houden, het scharnier naast de kruk wat groter wordt dan ik zou willen. Het is sowieso passen en meten want de minuscule klinknagetjes die ik heb zijn 0,8mm in diameter met een kop van 1,2mm - het gaatje moet 0,85 groot zijn voor het etsproces en daar komt nog eens 0,1mm bij vanwege het overetsen. Heel veel groter moet het gaatje niet worden anders kan het kopje er straks doorheen.

Weet iemand trouwens hoe je die minuscule klinknagels bevestigt? Ik heb wel ervaring met grotere klinknagels - daar timmer je gewoon het uiteinde plat maar ik kan me voorstellen dat dat bij zo'n klein dingetje minder makkelijk gaat.
 
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3479
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #64 Gepost op: 09 January 2013, 11:01:20 »
Toch is het principe gelijk. Een kleinere hamer, of in voorkomende gevallen een tangetje ipv een hamer.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #65 Gepost op: 09 January 2013, 12:30:21 »
dank... ik ga gewoon lekker oefenen...

Ik ben ondertussen allerlei checks aan het doen. Het etsen van het chassis gaat me naar schatting rond de €40 euro kosten dus ik wil het het liefst geen tweede keer hoeven doen.

Dus heb ik in de tekening de wielen even toegevoegd om te controleren of daar geen knelpunten ontstaan:


Ik ben even uitgegaan van een flens van 1mm - dat is volgens mij vrij ruim maar aangezien ik de wielen nog niet in huis heb is het verstandiger het in ieder geval niet te krap te nemen.

Er zijn duidelijk een paar plaatsen waar het krap is, zo zit er een van de schroefgaten voor de afstandhouders (met de rode rand) te dicht op het wiel. Ook de motoruitsparing met een stuk kleiner omdat de motor anders op het wiel zal komen.

Op sommige plekken is de ruimte juist weer te groot: de bogie aan de voorkant en de loopwielen achter hebben veel teveel ruimte.

Over het algeheel vind ik de ruimte tussen de drijfwielen wel heel erg klein: 0,5mm is een marge die je natuurlijk al wel snel kwijt bent bij het minste of geringste foutje. Ik denk daarom dat ik de wielafstand vergroot van 19 naar 20mm.

 
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:00:31 door guest7823 »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #66 Gepost op: 09 January 2013, 13:02:44 »
Zoek je nog foto's van drijfwerk? Op deze site vind ik er wel wat:
http://www.sa-transport.co.za/trains/sa_garratt/gmam.html

Bijv:


of



of




of deze tekening met maten:

« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:01:07 door guest7823 »
Jeroen

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #67 Gepost op: 09 January 2013, 13:19:01 »
Hé thnx,

Op die eerste foto is wel heel duidelijk te zien dat de GMAM in ieder geval gelede koppelstangen heeft. Dat maakt het weer des te aannemelijker dat gelede koppelstangen inderdaad gangbaar zijn.

Kijk, zo leer je dingen.

Ben trouwens ook blij met die link want ik overweeg om na de Mountain Class te zijner tijd ook de GMA en GMAM te gaan maken.

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #68 Gepost op: 09 January 2013, 23:33:43 »
ik ken geen locs met starre koppelstangen eigenlijk... (en ik ken vrij wat locs zegmaar)
Bij een model met star opgehangen assen werken starre koppelstangen helemaal niet slecht, vooral als je een van de middelste 2 assen aandrijft. Een beetje ruimte rond de loopassen is helemaal niet verkeerd, is het echt teveel want lelijk dan vul je het wat op met styreen later... Nu kun je in elk geval zorgeloos proefrijden zonder dat de zaak steeds ergens aanloopt.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2013, 23:36:23 door Floris Dilz »

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #69 Gepost op: 09 January 2013, 23:55:42 »
Bij mijn 3900 is de koppelstang star. Het zijn dan ook maar 3 wielen, maar het functioneert uitstekend. Wel moet je rekening houden met de toleranties m.b.t. De gaten in de koppelstang en de pennen waaraan deze bevestigd wordt. Die moeten echt minimaal zijn, het liefst er strak overheen passen, dat garandeerd echt een rustige vloeiende loop... En dat is dus ook zo, het ding rijdt in 1 woord geweldig...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #70 Gepost op: 26 January 2013, 13:35:19 »
...het is weer even stil, ik wacht alweer een week of twee drie op de wielen die ik heb besteld bij een engels bedrijfje dat zich specialiseert in de TT-schaal.

Het zou verzonden zijn met Royal Mail per luchtpost en er binnen vijf dagen zijn maar ik heb het pakje nog steeds niet. Het begint me nu ook wel te irriteren.

Heeft iemand ervaring met Royal Mail en de bezorgtijden? Wat doen jullie als een pakje niet aankomt? Stel je dan de winkel aansprakelijk?

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #71 Gepost op: 16 February 2013, 08:30:31 »
...met de leverancier waar ik begin januari mijn wielen heb besteld ben ik inmiddels in dispuut over het terugbetalen van mijn geld. Gelukkig liep de betaling via PayPal en die hebben een hele nette service waarbij zij het geld voor me gaan terughalen.

Nieuwe wielen zijn inmiddels onderweg, via verzekerde post want daar trap ik niet nog een keer in. Zodra ik ze heb kan ik de laatste controles van het chassis doen en het ontwerp naar de etsservice sturen.

Ondertussen ben ik aan het nadenken hoe ik de bovenbouw ga doen. Mijn belangrijkste eis is dat het ontwerp reproduceerbaar is. Ik wil zelf uiteindelijk twee of drie Mountain-classes hebben en wellicht zijn er meer mensen die geïnteresseerd zijn.

Zoals je op de onderstaande foto ziet, is die bovenbouw niet heel complex en zijn de hoeken niet al te afgerond dus is een bovenbouw van messing een optie.



Een andere optie is 3D-printen: de voordelen daarvan zijn dat ik wat makkelijker allerlei details op de ketels mee kan nemen. Ik ben helemaal niet zo thuis in 3D-tekenen maar goed, ik kan me erin verdiepen en we zien wel waar het schip strandt. Ik ben van plan ooit ook andere Garrats te bouwen zoals de Zuid-Afrikaanse GMAM en daar zal ik vanwege de rondere vormen sowieso met 3D-printen aan de slag moeten.

Vooralsnog is mijn keuze gevallen op Blender - een veel gebruikt pakket dat echter wel ook vrij complex is. SketchUp (vroeger van Google) is wat eenvoudiger maar werkt niet op Linux. Gelukkig is Blender een zeer populair open source pakket waar op de Blender-website en Youtube enorm veel instructievideo's te vinden zijn.

« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:01:24 door guest7823 »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12155
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #72 Gepost op: 16 February 2013, 14:57:30 »
De gemiddelde tijd dat iets vanuit Engeland arriveert in NL met royal mail is ong anderhalve week.
Toevallig afgelopen tijd nog iets uit engeland ontvangen van een kennis van me via RM  ;)
Ben benieuwd naar de verdere resultaten  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #73 Gepost op: 27 February 2013, 12:01:00 »
Zo, de wielen zijn binnen. Ik zal ze moeten gaan aanpassen: de drijverwielen zijn de 15,6mm wielen van Gibson die worden geleverd met 16.5-assen. Die zal ik 4,5mm moeten inkorten. De loopwielen zijn tenderwielen van Romford en daar moeten dus de puntjes vanaf.

Maar ik ben eerst met de echte wielen nog maar eens even alles goed nameten: oorspronkelijk was ik uitgegaan van grotere wielen en bovendien wist ik niet met welke flensmaat ik rekening moest houden. De afstand tussen die wielen had ik dus initieel op 19mm gehouden. Met de uiteindelijke wielen in de hand en de schuifmaat ben ik er nu wel uit: de wielen die ik nu hebben een buitendiameter van 16.9mm. De wielafstand kon ik dus terugbrengen tot 18mm - wat ook weer helemaal op schaal is.

Het terugbrengen van de onderlinge wielafstand betekent echter dat ik ook het drijfwerk moet aanpassen. En dat was meteen een goed moment om alle onderdelen van dat systeem nog even goed te controleren:



Daartoe leg ik de onderdelen in mijn tekening zo neer dat ik de verhoudingen goed kan controleren. Dat doe ik voor de fase waarin de zuiger helemaal in is omdat in deze fase van de cyclus alle stangen hun meest rechte positie hebben.

De exercitie was nuttig: ik heb nog aardig wat foutjes eruit gehaald.

Na de controles zal ik alles netjes en economisch op de bladzijde leggen en de tekening opsturen naar de ets-service. Eindelijk wat vaart in het project...
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 17:01:42 door guest7823 »
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw: Een Garratt locomotief in H0m
« Reactie #74 Gepost op: 27 February 2013, 13:02:57 »
Mooi zo. We wachten vol spanning af, want dit is een interessant project.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40