Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:18:18
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door rhberk
Vandaag om 16:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:11:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:07:23
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:03:48
Roco BR 93 stroomafname door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:50:23
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:43:53
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 15:43:22
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:38:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:13:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door VAM65
Vandaag om 14:50:47
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door VAM65
Vandaag om 14:49:19
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door v140
Vandaag om 14:42:34
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:30:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:57:10
Uhlenbrock Intellibox 3 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:31:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
  

Auteur Topic: Tweede baanplan om te leren  (gelezen 7312 keer)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Tweede baanplan om te leren
« Gepost op: 11 June 2012, 20:26:46 »
Goedendag,

sinds ruim een jaar verdiep ik me in modelspoor.
Ik ben begonnen met het voorbeeld baantje vanuit koploper: De Aelderbaan.
Dit om bekend te worden met blokken, secties, bezetmelders, koploper etc.
Dit is gelukt.
Ik wil nu aan mijn tweede proefbaantje beginnen om iets te leren op het gebied van:
- Servo besturing van wissels
- Hoogteverschillen in de baan
- Beginnende scenery - bergen op verschillende manieren maken
- Gebouwen maken + weatheren etc.
- Engelse wissels
- Principe van schaduwstation

Ik ben gekomen tot onderstaand ontwerpje:
Ik had de loods eerst rechts, maar hierdoor waren de stationssporen wel erg kort.
Ik zie nog geen andere oplossing/idee om toch aan de rechter kant een spoor te krijgen en de hoofdbaan niet steeds te blokkeren.
- HO
- Tafel max: 295x120
- Koploper via Intellibox.
- Bovenste stationsspoor is station
- Middelste stationsspoor is doorgaand spoor
- Onderste stationsspoor is "industrie"
- (Nog) geen schaduwstation onder de tafel, omdat ik nu een vaste plaat heb en geen open constructie.





Graag hoor ik of jullie nog ideeen/verbeteringen zien.

Alvast bedankt,

remko






Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #1 Gepost op: 11 June 2012, 20:44:54 »
Als je de loods wilt bereiken,moet je onder het stijgende spoor door.
Dat spoor is net begonnen met stijgen, heeft dus nog niet veel hoogte.
Ik denk dat je lok tegen het stijgende spoor knalt, als ie de loods wil bereiken.

Verder is de basisvorm best okee. Ik zou proberen wat meer optische scheiding aan te brengen tussen de trajecten.
Komt deze baan los in de kamer of tegen een wand?

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #2 Gepost op: 11 June 2012, 21:05:45 »
Hoi Hedrik-Jan,

bedankt voor je reactie.
De baan staat tegen de wand, maar er zitten wielen onder, zodat indien nodig ik er aan de achterkant bij kan.

Het spoor begint te stijgen na de wissel aan de achterzijde als de trein uit de "berg" komt.
Wintrack geeft 3.48% aan. Ik weet dat 3% max. het streven is, maar ik zal toch korte treintjes hebben.
Ik hoop dat dat genoeg is.

Die optische scheiding is wel een goed idee.
Bedoel je dan van die verstevingsmuren etc. of heb je een ander idee?

Groeten Remko

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #3 Gepost op: 11 June 2012, 21:30:49 »
Je laat verschillende sporen die niets met elkaar te maken hebben, vlak naast elkaar lopen.
Dat is natuurlijk niet logisch, daarom leg je een deel al in een tunnel.
Je kunt proberen nog wat meer scheiding aan te brengen door bv een beekje, hoge industriegebouwen, een rij bomen.
Op die manier leid je de aandacht af en lijkt alles een stuk "logischer".

Zoiets dus.

Nog een totaal andere methode:
In de VS zetten ze soms een achtergrondplaat diagonaal over de baan. De ene kant heeft dan bv een stads karakter; station, huizen etc, de andere kant heeft bv een landelijk karakter met een spooraansluiting voor een fabriek of zagerij.


Dat werkt natuurlijk alleen als je baan los in de kamer staat. Staat hij tegen de muur, dan kun je ineens de halve baan niet meer zien!

In de amerikaanse "Model Railroader" staan vaak leuke voorbeelden van banen op ongeveer jouw formaat (4x8 ft, 122x244cm)

Ten slotte: je zou de tunnel best kunnen gebruiken als toegang naar een lager schaduwstation.
Daarmee moet je dan wel rekening houden bij de constructie van je tafel.
Anders zit er straks een poot of balk in de weg.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #4 Gepost op: 11 June 2012, 21:49:27 »
Hendrik Jan,

Ik vind je ideeen om de sporen te scheiden leuk.  (y)
Ik zal eens kijken of hier voldoende ruimte voor heb of dat ik nog wat ruimte kan creeren.

Je zet me wel aan het denken met je opmerking om de huidige "berg" te gaan gebruiken als ingang naar een schaduwstation.
Probleem is dat ik dan eerst dat nivo moet creeren in mijn tafel. Normaal gesproken zou ik eerst mijn schaduwstation maken (+testen) en dan verder naar boven werken.
Maar het biedt natuurlijk weer allerlei mogelijkheden........

Ik heb volgens mij al eens wat banen bekeken van Model Railroder.
Zal er nog eens verder op googelen.

bedankt voor de tips.

Zie je nog opties voor de ruimte aan de rechterkant van het station?
Ik zou graag daar de loods + werkplaatsje maken.
Op de plek van de huidige loods had ik in het begin een pendelstationnetje gedacht.

Remko

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #5 Gepost op: 11 June 2012, 22:18:50 »
je zou natuurlijk ook je schaduwstation op het level kunnen bouwen wat je nu hebt en daarop een laagje toevoegen waar je de rest op aanlegt ;D
ik zou persoonlijk dat achterste spoor misschien zelfs nog langer in een tunnel houden en er een soort rotswand bij gebruiken.. dan komt de trein al op hoogte uit de rotswand.. denk dat dit het scenario ook wat realistischer maakt..
veel succes met het bouwen!
vergeet niet lekker rond te kijken op het forum en hier en daar ideeën op te doen ;)
groeten,
Auke

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #6 Gepost op: 12 June 2012, 07:27:21 »
Hoi,

misschien wel een goed idee om het achterste spoor geheel uit zicht te houden door een rotswand.
De wissel kan ook nog verder naar links, maar dan zou de wissel op een helling komen.
Is dat een probleem of maakt dat niets uit?

Remko

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #7 Gepost op: 12 June 2012, 07:53:47 »
Ik heb volgens mij al eens wat banen bekeken van Model Railroder.
Zal er nog eens verder op googelen.

Zie je nog opties voor de ruimte aan de rechterkant van het station?
Ik zou graag daar de loods + werkplaatsje maken.
Op de plek van de huidige loods had ik in het begin een pendelstationnetje gedacht.

Remko
Pasop de banen in de MR zijn meestal vrij (lees heel,heel,heel, heel erg)groot je moet er echt de zoekfunctie 4x8 bij voegen
Ik zou geen extra sporen meer toevoegen het is tenslotte leuk om ook nog wat vrije baan overte houden

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #8 Gepost op: 13 June 2012, 10:42:30 »
De twee sporen in de berg zijn al een "schaduwstation". Wel is waar voor maar 1/2 treinen, maar toch. Verder kun je met scenery een boel doen om dit plan logisch te maken.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #9 Gepost op: 13 June 2012, 14:10:17 »
Gerard,

bedankt voor je reactie.
Dit blijft voor mij ook vooral een probeer baantje.
Mede omdat ik volgend jaar waarschijnlijk opnieuw ga beginnen in een andere kamer.
Ik wil het principe van een schaduwstation (in koploper) te snappen.

Aan wat voor scenery denk je om dit plan logischer te maken.
Tips?

Alvast bedankt,

Remko

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #10 Gepost op: 14 June 2012, 08:22:44 »
De tips van Henk Jan lijken mij voldoende. Persoonlijk zou ik de tunnel doortrekken tot voorbij het wissel (aan de bovenkant) en ik zou het hoogliggende spoor ook voor een klein stuk in een tunnel laten lopen. Hierdoor valt het ronddraaien minder op.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Tweede baanplan om te leren (295x120 cm)
« Reactie #11 Gepost op: 15 June 2012, 11:13:16 »
Gerard,

ok.
Op basis van jullie input zal ik het plan eens aanpssen om een goed beeld te krijgen.

Groeten Remko
« Laatst bewerkt op: 15 June 2012, 12:27:04 door h0Gelijkstroom »

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #12 Gepost op: 18 June 2012, 21:23:22 »
Hierbij een update nav jullie opmerkingen.
Nog verbetereingen mogelijk of zo maar laten?




Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7199
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2012, 21:52:50 »
Misschien de berg aan de achterkant wat hoger maken? Nu zou je je kunnen afvragen, waarom de spoorwegen niet gekozen hebben voor een ingraving.
Nee, zonder gekheid, dit is muggenziften.

Ik denk dat je gewoon moet beginnen. Het is een probeerbaantje, schrijf je zelf. Dus als het niet 100% naar je zin is, geeft dat niks. Daar kun je alleen maar van leren.

Wees nooit bang om een stukje af te breken en opnieuw te beginnen.
Zelfs Rembrandt schilderde wel eens een half doek over, omdat ie niet tevreden was.

Suc6

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Tweede baanplan om te leren
« Reactie #14 Gepost op: 19 June 2012, 09:35:18 »
Remko,

Het onderste wissel (een rechts wissel), vervangen door een links wissel. Normaal wordt een doorgaand spoor 'rechtdoor' gereden, en een opstelspoor middels de afbuigende kant.

Gr, Bert