Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door MadhouseNL
Vandaag om 20:18:19
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Wat was jullie allereerste loc? door Frits C
Vandaag om 20:03:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
  

Auteur Topic: sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen  (gelezen 1641 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1589
sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
« Gepost op: 09 June 2012, 23:14:57 »
Hoi

Ik maak al sinds enige tijd films, met een automatische instelling. Mn. bij snelle treinen vraag ik me af of het niet verstandiger is om de sluitertijd handmatig in te stellen, bijvoorbeeld op 1:1000. Heeft iemand hier ervaring mee en wat is de ideale sluitertijd voor rijdende treinen? En hoe voorkom ik dat de beelden door de vaste sluitertijd-instelling onderbelicht worden (bijv. bij minder licht)?


Groetjes
Luc

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
« Reactie #1 Gepost op: 10 June 2012, 09:44:59 »
Het beste gebruik je de sluitertijd die gelijk is aan de framerate, dus als je filmt met 25 fps gebruik je 1/25 als sluitertijd of als je filmt met 50 fps gebruik je 1/50 als sluitertijd.
Als je dan de individuele beelden bekijkt, zal een snel voorbij rijdende trein er bewogen uitzien, maar als je de video normaal afspeelt rijdt de trein in een vloeiende beweging voorbij. Dit komt omdat er geen tijd tussen de beelden zit waarin niets opgenomen wordt, en er dus geen delen van een beweging missen.

Indien je kiest voor een kortere sluitertijd, zoals 1/1000, worden er nog steeds 25 of 50 beelden per seconde gemaakt. Als je dan de video afspeelt ziet dat er ook uit als 25 of 50 foto's per seconde. De individuele beelden zijn haarscherp, maar als je het afspeelt gaat de trein in stapjes voorbij. Natuurlijk merk je dit maar zeer beperkt omdat de beelden snel achter elkaar worden afgespeeld.

Maar om het verschil duidelijk te maken; bij een sluitertijd van 1/25 duurt één opname 0,04 seconde. Bij 1/1000 0,001 seconde. Tussen de beelden mis je dan dus steeds 0,039 seconde. Als een trein 140 km/h rijdt (38,9 m/s) betekent dat, dat de trein bij ieder beeldje steeds 1,5 meter verder is. Als je ver weg van een trein staat merk je dit nauwelijks, maar dichtbij is het zichtbaar.

Het regelen van de belichting bij een vaste sluitertijd is afhankelijk van wat voor soort camera je gebruikt, bij een wat betere camera met mee mogelijkheden doe je door het iris/diafragma te verlagen. Hierdoor verlaag je de scherptediepte maar verhoog je de lichtinval. Als deze op zijn laagst staat kan je de gain/versterking nog verhogen, maar dit zorgt voor meer ruis in de opnames.