Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Duits transport, waar in NL?
door
1200blauw
Vandaag
om 16:01:02
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:57:49
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 15:51:56
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 15:51:34
ESU 2025
door
Marcel112
Vandaag
om 15:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Marcel112
Vandaag
om 15:43:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 15:42:23
VAM containerwagens spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 15:41:47
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel
door
kempke
Vandaag
om 15:24:46
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Nijboer
Vandaag
om 15:22:05
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:10:25
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Joz
Vandaag
om 15:07:21
Raadplaatje
door
ajb42
Vandaag
om 15:04:24
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus
door
Bob R.
Vandaag
om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:27:14
Zwederbaan
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:13:26
Artitec 6300
door
MathynK
Vandaag
om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:53:58
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:52:30
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 13:29:15
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 10:30:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen (gelezen 1689 keer)
Luc2000
Offline
Berichten: 1615
sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
«
Gepost op:
09 June 2012, 23:14:57 »
Hoi
Ik maak al sinds enige tijd films, met een automatische instelling. Mn. bij snelle treinen vraag ik me af of het niet verstandiger is om de sluitertijd handmatig in te stellen, bijvoorbeeld op 1:1000. Heeft iemand hier ervaring mee en wat is de ideale sluitertijd voor rijdende treinen? En hoe voorkom ik dat de beelden door de vaste sluitertijd-instelling onderbelicht worden (bijv. bij minder licht)?
Groetjes
Luc
Gelogd
Bruno
Offline
Berichten: 612
Re:sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
«
Reactie #1 Gepost op:
10 June 2012, 09:44:59 »
Het beste gebruik je de sluitertijd die gelijk is aan de framerate, dus als je filmt met 25 fps gebruik je 1/25 als sluitertijd of als je filmt met 50 fps gebruik je 1/50 als sluitertijd.
Als je dan de individuele beelden bekijkt, zal een snel voorbij rijdende trein er bewogen uitzien, maar als je de video normaal afspeelt rijdt de trein in een vloeiende beweging voorbij. Dit komt omdat er geen tijd tussen de beelden zit waarin niets opgenomen wordt, en er dus geen delen van een beweging missen.
Indien je kiest voor een kortere sluitertijd, zoals 1/1000, worden er nog steeds 25 of 50 beelden per seconde gemaakt. Als je dan de video afspeelt ziet dat er ook uit als 25 of 50 foto's per seconde. De individuele beelden zijn haarscherp, maar als je het afspeelt gaat de trein in stapjes voorbij. Natuurlijk merk je dit maar zeer beperkt omdat de beelden snel achter elkaar worden afgespeeld.
Maar om het verschil duidelijk te maken; bij een sluitertijd van 1/25 duurt één opname 0,04 seconde. Bij 1/1000 0,001 seconde. Tussen de beelden mis je dan dus steeds 0,039 seconde. Als een trein 140 km/h rijdt (38,9 m/s) betekent dat, dat de trein bij ieder beeldje steeds 1,5 meter verder is. Als je ver weg van een trein staat merk je dit nauwelijks, maar dichtbij is het zichtbaar.
Het regelen van de belichting bij een vaste sluitertijd is afhankelijk van wat voor soort camera je gebruikt, bij een wat betere camera met mee mogelijkheden doe je door het iris/diafragma te verlagen. Hierdoor verlaag je de scherptediepte maar verhoog je de lichtinval. Als deze op zijn laagst staat kan je de gain/versterking nog verhogen, maar dit zorgt voor meer ruis in de opnames.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen