Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 23:12:28
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
Vandaag
om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
Vandaag
om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
Vandaag
om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
Vandaag
om 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
Vandaag
om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
Vandaag
om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
Vandaag
om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
FransW
Vandaag
om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
Vandaag
om 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
Vandaag
om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
Vandaag
om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101
door
bellejt
Vandaag
om 12:29:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen (gelezen 1642 keer)
Luc2000
Offline
Berichten: 1589
sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
«
Gepost op:
09 June 2012, 23:14:57 »
Hoi
Ik maak al sinds enige tijd films, met een automatische instelling. Mn. bij snelle treinen vraag ik me af of het niet verstandiger is om de sluitertijd handmatig in te stellen, bijvoorbeeld op 1:1000. Heeft iemand hier ervaring mee en wat is de ideale sluitertijd voor rijdende treinen? En hoe voorkom ik dat de beelden door de vaste sluitertijd-instelling onderbelicht worden (bijv. bij minder licht)?
Groetjes
Luc
Gelogd
Bruno
Offline
Berichten: 612
Re:sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen
«
Reactie #1 Gepost op:
10 June 2012, 09:44:59 »
Het beste gebruik je de sluitertijd die gelijk is aan de framerate, dus als je filmt met 25 fps gebruik je 1/25 als sluitertijd of als je filmt met 50 fps gebruik je 1/50 als sluitertijd.
Als je dan de individuele beelden bekijkt, zal een snel voorbij rijdende trein er bewogen uitzien, maar als je de video normaal afspeelt rijdt de trein in een vloeiende beweging voorbij. Dit komt omdat er geen tijd tussen de beelden zit waarin niets opgenomen wordt, en er dus geen delen van een beweging missen.
Indien je kiest voor een kortere sluitertijd, zoals 1/1000, worden er nog steeds 25 of 50 beelden per seconde gemaakt. Als je dan de video afspeelt ziet dat er ook uit als 25 of 50 foto's per seconde. De individuele beelden zijn haarscherp, maar als je het afspeelt gaat de trein in stapjes voorbij. Natuurlijk merk je dit maar zeer beperkt omdat de beelden snel achter elkaar worden afgespeeld.
Maar om het verschil duidelijk te maken; bij een sluitertijd van 1/25 duurt één opname 0,04 seconde. Bij 1/1000 0,001 seconde. Tussen de beelden mis je dan dus steeds 0,039 seconde. Als een trein 140 km/h rijdt (38,9 m/s) betekent dat, dat de trein bij ieder beeldje steeds 1,5 meter verder is. Als je ver weg van een trein staat merk je dit nauwelijks, maar dichtbij is het zichtbaar.
Het regelen van de belichting bij een vaste sluitertijd is afhankelijk van wat voor soort camera je gebruikt, bij een wat betere camera met mee mogelijkheden doe je door het iris/diafragma te verlagen. Hierdoor verlaag je de scherptediepte maar verhoog je de lichtinval. Als deze op zijn laagst staat kan je de gain/versterking nog verhogen, maar dit zorgt voor meer ruis in de opnames.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
sluitertijd handmatig instellen bij filmen van rijdende treinen