Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
  

Auteur Topic: Van Kaap naar Cairo  (gelezen 14170 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #60 Gepost op: 30 May 2012, 21:22:19 »
Je  moet nu echt al heel veel info hebben, Fedor. 1tje erbij kan ook nog wel.
Het boek: Railway across the equator, over Uganda en Kenia. Auteur: Mohamed Amin e.a. ISBN 3280015332
Jeroen

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #61 Gepost op: 31 May 2012, 06:13:31 »
...ik heb wel mijn bedenkingen bij een auteur die over Uganda schrijft en Amin heet... maar goed ik heb het boek meteen besteld, dank je voor de tip.

Mochten mensen meer boeken over dit onderwerp weten dan hou ik me aanbevolen. Mij lijkt dat er wel een boek over Cecil Rhodes te vinden zou moeten zijn maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8597
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #62 Gepost op: 31 May 2012, 10:36:46 »
;D  Hoeft niet, deze man is zelfs een soort van held. Lees maar: http://en.wikipedia.org/wiki/Mohamed_Amin
Jeroen

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #63 Gepost op: 31 May 2012, 10:43:40 »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #64 Gepost op: 31 May 2012, 10:56:11 »
@Han - ik wil in totaal graag ... even rekenen: deze zomer 18 dagen met vakantie, gemiddeld 80 bladzijde per dag... kom ik op een kleine 1500 bladzijden. Er zou bij Bol.com een optie moeten zijn dat je suggesties kunt vragen voor boeken waarmee je precies op het opgegeven aantal bladzijden komt.

Dank voor je tip - ik heb wel een voorkeur voor Nederlandstalige boeken in mijn vakantie maar deze hou ik even in het achterhoofd.
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #65 Gepost op: 12 June 2012, 06:10:05 »
Ik ben ondertussen bezig met het inkopen van oud TT-materiaal om te gebruiken voor de te bouwen Garratt. Ik heb bij Conrad spulletjes besteld en ik zal een apart draadje starten om de bouw te beschrijven.

Ik hou me nog steeds aanbevolen voor boeken over Afrikaanse spoorwegen. Ondertussen ben ik aan het verder lezen - ik moet zeggen dat ik de afrikaanse diesels ook wel heel erg mooi vindt.




Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #66 Gepost op: 12 June 2012, 10:22:16 »
Leuke locjes! Van boven naar beneden lijken het mij een General Electric, een Alco/Baldwin en het onderste ding is iets Chinees.

Onlangs was er nog een interessante documentaire op de BBC over het spoor in oostelijk Afrika, ik meen Tanzania. De Afrikanen hadden Chinese 'hulp' geaccepteerd, wat geresulteerd had tot de import van Chinees materieel en Chinese adviseurs. Desondanks stond een groot gedeelte van de vloot (ook het nieuwe Chinese spul) buiten dienst als gevolg van weinig onderhoud en geldgebrek. Met kunst en vliegwerk hield men nog een handjevol locs, rijtuigen en wagens draaiende...

Groeten, Geoffrey

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #67 Gepost op: 12 June 2012, 10:28:45 »
Een beetje afhankelijk van je tijdperk kun je zelfs nog elektrische tractie overwegen. In Belgisch Congo reden E-locs rond. Ik ben nog verder zoekende, maar alvast dit:

http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=54&t=5685

Eelco

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #68 Gepost op: 12 June 2012, 10:36:50 »
Dat elektrische ding op die munt lijkt wel wat op de oude NMBS reeks 28 (type 120). Geinig! Zeker weinig van dat elektrische net overgebleven, zeker?

Groeten, Geoffrey

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #69 Gepost op: 12 June 2012, 10:46:27 »
Daar lijkt het vooralsnog wel op ja... Ik ben op dit moment weinig tegen gekomen op het wereld wijde web.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #70 Gepost op: 12 June 2012, 11:14:38 »
Op de Franstalige Wikipedia staat het volgende:

Citaat
La République du Congo dispose de 5 033 km de voies ferrées non interconnectées et n’ayant pas les mêmes standards. 858 km de voies électrifiées desservent la région minière au sud du Katanga, 1 026 km de voies à un écartement de 0,6 m desservent la région agricole et aurifère du nord-est de la RDC, le tronçon Kisangani – Ubundu a un écartement de 1,00 m tandis que tout le reste du réseau a un écartement de 1,067 m.
(bron)

Maar goed, dat is Wikipedia. De Engelstalige Wikipedia vermeld niet zoveel over electrische tractie.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #71 Gepost op: 12 June 2012, 11:17:00 »
Ah, Katanga, beroemd/berucht mijngebied. Nog enige tijd 'onafhankelijk' geweest. Zal eens kijken wat zoeken via Katanga oplevert.

En bingo: http://rixke.tassignon.be/spip.php?article758

Verder nog geen info, maar gezien de roerige geschiedenis sinds het vertrek van de Belgen, denk ik niet dat er momenteel actieve elektrische tractie is...
« Laatst bewerkt op: 12 June 2012, 11:25:23 door NS8714 »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #72 Gepost op: 12 June 2012, 12:40:32 »
Vertaling aanwezig  ??? Heb op school niet zo m'n best gedaan dat ik 4 talig ben  ;D

Ben toch erg benieuwd waar dit uiteindelijk naar toe gaat leiden, thema vindt ik super !

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #73 Gepost op: 12 June 2012, 12:42:47 »
Als je het stukje bedoelt waar ik naar link, er staat boven het artikel de mogelijkheid naar het nederlands te vertalen. Maar dat maakt de leesbaarheid er niet veel beter op...  ;)

Fedor

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
    • Trax
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #74 Gepost op: 12 June 2012, 12:53:42 »
...tja congo is ook interessant, met name dat ze daar electrisch reden spreekt me wel aan. Als iemand daar nog boeken of websites over weet hoor ik het graag.

Gaande weg krijg ik het idee dat ik me wel ergens moet gaan beperken maar misschien is het interessant om een modelspoorgroep op te richten met meer mensen die een Afrikaans thema zouden willen gaan bouwen. Wie zou daar interesse in hebben?
Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan