Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
Vandaag om 23:16:43
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Edsko Hekman
Vandaag om 23:15:09
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
Vandaag om 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
Vandaag om 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38

Auteur Topic: Van Kaap naar Cairo  (gelezen 14161 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re:Van Kaap naar Cairo
« Reactie #30 Gepost op: 18 May 2012, 23:18:06 »
model loco heeft wat zuid-afrikaanse locs, er is daar een vreemd compromis gaande van modellen die net wat te groot zijn (1:80 meen ik) op te breed spoor (gewoon 16,5mm)
http://www.djhmodelloco.co.uk/ho-gauge.asp?Country=Rest%20of%20World
Er is ook wel wat zuid-afrikaans materieel gemaakt door lima, ik men dat dat dezelfde schaal is, google maar es.
Mocht je daar geen trek in hebben omdat het niet klopt en je ziet meer in zelfbouw dan kun je natuurlijk in plaats van het spoor smaller de trein groter maken, dan kom je op schaal S (1:64) uit, dat gebruik ik voor mn indonesische meuk op kaapspoor. (dat is dan gewoon 16,5mm)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19165.0.html
als je gewoon H0 wilt aanhouden op 16,5mm-spoor kun je wat diesels betreft wellicht ook terecht bij frateschi, das zuid-amerikaans en die hebben een stel diesels die destijds vrij veel naar ontwikkelingslanden gingen en het zou me niet verbazen als er dus ook voor afrika bruikbaar spul bij zit, maar dat weet ik zo niet, heb niet zo'n verstand van dat dieselspul. Twee locs die frateschi maakt rijden in elk geval ook in indonesie, om maar even aan te geven dat het redelijk wereldwijd te gebruiken spul is.
http://www.frateschi.com.br/site/index_eng.php?page=home_eng

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #31 Gepost op: 19 May 2012, 05:55:19 »
@Floris: Het gaat mij niet om letterlijk nabouwen maar om de sfeer, de sfeer van kaapstad is wat mij betreft Waterfront, hollandse geveltjes, kasteel Goede Hoop in een mix met een Amerikaans-aandoende moderne stad. (wel jaren 50/60)

@Floris: Ik vind sowieso je Indische loc geweldig - en ik zou zeer benieuwd zijn naar een indische baan, bouw je die ook? Zelfbouw is mijn ideaal - zeker gezien de prijzen van H0m-materieel. Maar hoe kom je aan de maten voor je materieel? Moet ik met een meetlint op reis of is er op Internet genoeg te vinden?

Schaal Sm heb ik ook overwogen - is nog steeds een optie. Ik zou dan mijn Marklinrails kunnen gebruiken, dat is kostentechnisch wel interessant, maar de boel wordt wel een stuk groter. S-spul zoals figuren en auto's is ook wat lastiger te verkrijgen. Wat wel weer leuk is, is dat de Afrikaanse-seinen op Amerikaanse seinen lijken, die in S wel goed verkrijgbaar zijn.

Het valt trouwens sowieso niet mee om Afrikaanse preisertjes te vinden. Een Afrikaan - en die verschillen onderling ook nogal - is niet zomaar een bruine Europeaan, en zelfs niet eens hetzelfde als een afro-amerikaan.

Bezig met:
- De bouw van een EAR Class 59 Garratt
- Diverse andere Afrikaanse modelspoorprojecten
- TRAX - de gratis webbased ontwerpsoftware voor jouw modelbaan

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #32 Gepost op: 19 May 2012, 10:36:33 »
Je kan natuurlijk ook in 009 wat doen... goede nabootsing van 60 cm spoor en rijdt gewoon op 9 mm. SAR maakte er ook gebruik van en het kwam ook veel voor in de andere Afrikaanse landen, waaronder zowel voormalige Franse als Engelse koloniën.

Bovenstaand model van een SAR Garratt is een 009 kit van Backwoods Miniatures. Ook werd er veel met materieel uit WWI gereden en deze stoomlocomotieven zijn zowat allemaal als kit in 009 verkrijgbaar.

Ook is dan de 9 mm rails van Peco te gebruiken, wat beter uitkomt in 009 (1:76) dan in H0. Bijkomend voordeel is dat er in 1:72 voldoende Afrikaanse figuurtjes te koop zijn... zeker meer dan in H0. Al moet je het geen probleem vinden om ze zelf te beschilderen.

Onderstaand een mooi voorbeeld in 1:72:

« Laatst bewerkt op: 19 May 2012, 10:57:38 door Spoors »

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #33 Gepost op: 20 May 2012, 06:49:08 »
OO9 is inderdaad ook een heel goed idee. Ik ben altijd erg onder de indruk van banen in die schaal. Ik zag sowieso dat de locjes heel wat betaalbaarder zijn dan de H0m locjes.

Die afrikaanse figuurtjes heb ik echter nog niet gevonden, ik zie vooral veel militairtjes.

Overigens: ik richt me niet zozeer op Zuidafrika. Mijn primaire inspiratie is het station met werkplaats van Asmara. Daar ligt eigenlijk 950mm spoor maar 2ft spoor biedt meer mogelijkheden voor kleinschalige en toch geloofwaardige emplacementen.

Wat ik trouwens zeker wil bouwen is zo'n italiaanse Fiat railbus die ze in Eritrea gebruiken.

Ik heb nu alleen mijn mobiel voorhanden, ik zal komende week wat foto's plaatsen.
Bezig met:

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 20 May 2012, 10:42:48 »

Overigens: ik richt me niet zozeer op Zuidafrika. Mijn primaire inspiratie is het station met werkplaats van Asmara. Daar ligt eigenlijk 950mm spoor maar 2ft spoor biedt meer mogelijkheden voor kleinschalige en toch geloofwaardige emplacementen.

De Railhobby heeft over een aantal nummers verspreid wat geschreven over Eritrea. Dat wist je?

Wat ik trouwens zeker wil bouwen is zo'n italiaanse Fiat railbus die ze in Eritrea gebruiken.

De Litorrina

(van http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/36/Litorrina_railcar.JPG/640px-Litorrina_railcar.JPG)
Jeroen

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 20 May 2012, 10:58:05 »
Op dit forum bied iemand een boek Stoom in Afrika aan. Misschien heb je daar iets aan?
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42408.msg702586.html#msg702586

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #36 Gepost op: 20 May 2012, 11:00:36 »
voor allerlei vaag stoomgebeuren kun je ook hier es rondpeuren. http://www.internationalsteam.co.uk/internat.htm
Maarre, zo'n litorrina is nog best een lastig ding om te maken, alles is rond enzo... zou ik niet meteen als eerste project nemen.

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #37 Gepost op: 20 May 2012, 13:42:54 »
Dat is 'm inderdaad. Maar het emplacement van Asmara is ook heel leuk, met die schattige draaischijf en die werkplaats.

Ik heb meteen even naar de prijs gevraagd van dat boek.

Vraagje aan de OO9 rijders: ik lees wat verontrustende berichten over de rij-eigenschappen. Wat is jullie beleving?

En voor de baanplanning: in het echt wordt smalspoor ook voor behoorlijk steile trajecten gebruikt maar ik begrijp dat met name de OO9 lokjes dat niet zo goed aan kunnen. Wie heeft er goede resultaten met 5%+ stijgingen?
Bezig met:

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #38 Gepost op: 20 May 2012, 14:43:42 »
Eerder hebben er op dit forum ook wat links naar filmpjes van Amerikaanse diesels in Mauretanië gestaan. Wat zoeken op Youtube leverde dit filmpje op van wat verbouwde SD's voor een ertstrein. Aan het begin van het filmpje komt er zelfs nog een troep kamelen voorbij.

Misschien valt het niet helemaal te plaatsen tussen de Kaap en Caïro, maar het levert wel veel sfeer op. En makkelijk te maken: koop een paar oude SD-40's of GP-38's via eBay (bijvoorbeeld Athearn Blue Box) en sla aan het verbouwen. De ertswagens zullen vast wel uit één of ander oud wagentje van Lima te maken zijn en de kamelen zijn volgens mij bij Preiser verkrijgbaar. Zelf zou ik de spoorbreedte wel gewoon op 16,5 mm laten, maar wat let je om de boel om te sporen?

Met andere woorden: als je een Afrikaanse baan wilt maken bestaande uit diverse secties die een deel van het continent uitbeelden, dan zou dit één van de makkelijker secties kunnen zijn.

Groeten en succes, Geoffrey

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 20 May 2012, 15:38:51 »
Nou Geoffrey zo'n SD is natuurlijk niets in vergelijking met wat er al rondreed.

Die contrapties op het dak doen het natuurlijk, hè? Zijn installaties nodig voor het rijden in de woestijn.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/MIFERMA_Class_CC_01-21

Zo'n loc staat ook op de voorkant van het boek "De wereld rond per trein" door Thierry Nicolas (Uitg Artis ISBN9056572482) die een (1) rijtuig trekt.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2012, 16:17:15 door J J H S »
Jeroen

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #40 Gepost op: 22 May 2012, 06:38:36 »
Zoals beloofd wat plaatjes die mij inspireren, het is allemaal op en rond het station van Asmara:

Bezig met:

Fedor

• Offline Offline
    • Trax
« Reactie #41 Gepost op: 22 May 2012, 06:52:16 »
Overigens blijven in mijn onderzoek naar OO9 nog vragen open staan, bijvoorbeeld welke rails te gebruiken? Peco heeft een bescheiden programma waar kruiswissels bijvoorbeeld in ontbreken. En hoe staat het met de rijervaringen?

Aan de andere kant: is er in H0m alleen maar zwitsers materieel te vinden?

Bezig met:

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 22 May 2012, 08:34:20 »
Laatst was ik nog eens op H0m aan het zoeken (de Malta Railway reed ook op meterspoor) en kwam daarbij Australisch spul tegen. Maar het houdt inderdaad niet over.

Ook kun je wel trammetjes in H0m krijgen, maar daar zul je ook niet zo heel veel mee opschieten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #43 Gepost op: 22 May 2012, 10:16:16 »
Het zal qua materieel waarschijnlijk vooral veel zelfbouw worden, vergelijkbaar met het indo-spul van Floris. Die locjes op de foto's van Asmara zien er trouwens verdacht Italiaans en Zwitsers uit, dus wellicht kun je met een Zwitsers model een eind komen?

Leuk hoor, zit veel sfeer in die plaatjes. Ik vind het alleen niet uitgesproken Afrikaans (zonder in alle clichés te willen vervallen), op de onderste foto na.

@ J J H S: leuk ding! Interessant om zoiets eens na te bouwen op basis van wat oud Jouef-spul. Want dit machientje komt toch uit de stallen van Alsthom? Het ding heeft net zo'n doosvorm als de CC7100, wat misschien een aardige basis voor scratchbuilding kan zijn.

@ Peter: Australisch spul in H0m? Interessant! Waar had je dat gezien?

Groeten, Geoffrey

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #44 Gepost op: 22 May 2012, 10:40:42 »
Het zal qua materieel waarschijnlijk vooral veel zelfbouw worden, vergelijkbaar met het indo-spul van Floris. Die locjes op de foto's van Asmara zien er trouwens verdacht Italiaans en Zwitsers uit, dus wellicht kun je met een Zwitsers model een eind komen?

Leuk hoor, zit veel sfeer in die plaatjes. Ik vind het alleen niet uitgesproken Afrikaans (zonder in alle clichés te willen vervallen), op de onderste foto na.

Dat het er niet uitgesproken Afrikaans uitziet en wel verdacht Italiaans of Zwitsers, heeft natuurlijk een historische reden...  ;)

Leuk thema trouwens, de fameuze Britse noord-zuid as door Afrika die tot een conflict (Fashoda) leidde met de Fransen die een west-oost as wilden...

Qua materieel zou je dus ook creatief leentjebuur kunnen spelen bij Beyer Peacock die aardig wat spul hebben geleverd aan de Britse kolonies in Afrika. Een leuk Duits vakwerkhuisje kan ook nog wel als je een zijlijntje naar Windhoek maakt..  ;D

Eelco
« Laatst bewerkt op: 22 May 2012, 10:55:07 door NS8714 »