Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)  (gelezen 23781 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Gepost op: 29 April 2007, 11:31:11 »
In het draadje over het gespotte gele rijtuig in Helmond schreef Julius over de nieuwe Duitse rijtuigen die in Nederland rondrijden:

Citaat
-Aimz 261, eerste klas IR-bak, tot zover alleen nog in IR-blauw
-Avmz 111, eerste klas TEE/EC-rijtuig, omgespoten naar NS-geel/blauw (deze rijtuigen zijn niet gehuurd, maar zijn echt van NSR)
-Bimz 264, tweede klas IR-bak, in alle kleuren: IR-blauw, IC-wit en NS-geel/blauw
-Bimdz 268, tweede klas IR-bak met fietsenafdeling eveneens in alle kleuren.

Wie kan mij vertellen welke fabrikanten deze rijtuigtypes in 1:87 (dus niet in 1:100) hebben geproduceerd/produceren?

De Avmz ben ik al bij Roco tegengekomen, maar dat gaat om niet om de Avmz111, maar om Avmz207 (art. no. 44653) en Avmz207 (art. no. 45176 & 45225).

De Bimz zag ik ook bij Roco, maar het gaat hierbij om Bimz264.5 (art. no. 45045) en niet om Bimz264.

De Aimz heeft Roco eveneens, maar ook hierbij gaat het om een net wat ander serienummer, nl. Aimz261.2 (art. no. 45047) i.p.v. Aimz261.

De Bimdz ben ik helaas nergens tegengekomen.


Wie kan mij vertellen welke rijtuigen wel en welke rijtuigen niet bruikbaar zijn? :)

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #1 Gepost op: 29 April 2007, 11:46:07 »
De Bimdz 518084-95-032-9 is door Roco in de internationale collectie geproduceerd. Het artnummer heb ik even niet voor je. Maar dat heeft Julius ongetwijfeld.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2007, 11:47:48 door Arnold »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #2 Gepost op: 29 April 2007, 11:49:35 »
De Avmz ben ik al bij Roco tegengekomen, maar dat gaat om niet om de Avmz111, maar om Avmz207 (art. no. 44653) en Avmz207 (art. no. 45176 & 45225).

Ik weet niet precies hoe je dit bedoelt maar de Avmz207/107 is een heel ander soort rijtuig als de in Nederland rijdende Avmz111. De Avmz 207 en 107( waarbij de 107 een aangepaste 207 is) stammen uit de Eurofima familie uit de tweede helft van de jaren 70. De Avmz111en reden al vanaf 1962( eerst met boldak de rijtuigen met rechte daken zijn later gelevert(vanaf 1965)) rond. Voor de NSR rijtuigen moet je dus de Avmz111 hebben en niet de Avmz207.

Ps; een Amvz111 verbouwen uit een Avmz207 lijkt me ook geen handig idee.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 29 April 2007, 11:55:41 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #3 Gepost op: 29 April 2007, 11:51:29 »
De Bimz zag ik ook bij Roco, maar het gaat hierbij om Bimz264.5 (art. no. 45045) en niet om Bimz264.
Bimz 264.5 is een Unterbauart van de Bimz 264. Tussen de verschillende rijtuigen binnen zo'n serie zitten vaak kleinere verschillen, dat kan zitten in bijvoorbeeld of het een eenspanningsrijtuig is of een internationaal inzetbaar meerspanningsrijtuig, een open of gesloten wc-systeem, etc. Wanneer iets een criterium is voor een geheel nieuw Bauartnummer en wanneer wordt volstaan met een getalletje achter de punt weet ik niet.

Goed, naar de modellen. De Avmz 111 verschilt duidelijk van de Avmz 207, het zijn ook twee verschillende generaties. De Avmz 111 is ooit door Lima gemaakt en nu door Roco aangekondigd, maar beide niet in de uitvoering zoals ze hier rijden uiteraard.
De IR-bakken zijn door Roco gemaakt. De Aimz 261 is in het verleden geleverd in het IR-blauw (45050), het artikelnummer dat je noemt is van een wit rijtuig en die heb je hier bij mijn weten niet. Bimz 264 zijn zowel in IR-blauw (45051) als wit (45045) gemaakt, niet in het geel natuurlijk. De Bimdz 268 is in ieder geval ooit als speciale serie uitgebracht in het blauw met fietsje erop (45054) ; interieur daarvan is wel ongewijzigd. Een deel van de rijtuigen is beschrift als een eenspanningsvariant dus niet voor Nederland, maar dat is niet zo heel interessant denk ik - slaat slechts op nummer en het getalletje achter de punt ;)

Groet, Julius
[edit: artikelnummers toegevoegd]
« Laatst bewerkt op: 29 April 2007, 11:54:44 door Julius »

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #4 Gepost op: 29 April 2007, 11:53:03 »
Ah, met wat zoeken kom je wat verder:

Maar weer eens Julius kwoten... :P
Citaat
Roco 45050 Aimz261
Roco 45051 Bimz264
Roco 45054 Bimdz268 (eenmalige serie, helaas interieur niet gewijzigd)

Dus dit zijn precies dezelfde series als die wat nu in NL rijden?

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #5 Gepost op: 29 April 2007, 12:06:23 »
Helemaal of nagenoeg, zie ook de laatste zin van mijn bericht hierboven. Voor de kleuren nog aardig te weten: IR-blauwe Bimz/Bimdz in Nederland zijn er niet veel van, misschien zelfs maar eentje van allebei.
De stamnummers zijn inmiddels wel opgeplakt (met witte cijfers, ook op de witte rijtuigen...), in het begin, dus voordat de gele Bimz en de Avmz kwamen, was dat echter niet het geval.
« Laatst bewerkt op: 29 April 2007, 14:20:47 door Julius »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #6 Gepost op: 29 April 2007, 14:50:19 »
Het interieur van het fietsrijtuig is wel gewijzigd. De stoelen zijn weg (één coupé). Alleen staat de glaswand er nog. En dat is onjuist.  Behalve de instap is de ruimte een oase voor fietsers. De DB weet hoe het moet.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #7 Gepost op: 30 April 2007, 11:59:24 »
De Lima nummers van Avmz111:
309456 (IC kleuren)
309169 (TEE kleuren)

@Julius, wat klopt er niet aan de Lima Avmz111 tov de NSR rijtuigen?

mvg.

Sander.

Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICB_001.jpg
Link: https://images.beneluxspoor.net/bnls/ICB_002.jpg

Edit: 2 foto's toegevoegd: Lima Avmz111+Roco Aimz261
« Laatst bewerkt op: 30 April 2007, 12:10:58 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #8 Gepost op: 30 April 2007, 12:14:37 »
@Julius, wat klopt er niet aan de Lima Avmz111 tov de NSR rijtuigen?
Mijn opmerking sloeg gewoon met name op de kleurstelling, maar in ieder geval een gedeelte van de Lima's had zo'n aflopend dak waar de NSR-bakken een Steildach hebben. Kennelijk zijn er ook exemplaren met Steildach geleverd zie ik op de foto's :)

Groet, Julius

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2008, 16:21:47 »
Tis een wat oud draadje, maar mijn vraag past hier goed in :)

Regelmatig reis ik van Hengelo via Deventer naar Zwolle (of andersom). In Deventer zie ik dan van die mooie bonte stammen staan (nu wat minder bont dan eerst helaas).  Nu lijkt het mij leuk om zo'n stam na te bouwen.

Via de site van Martijn Haman kwam ik erachter dat ze als volgt hebben gereden:

Loc - Bimz - Aimz - Bimdz - BD - Bimz - Bimz - Aimz - Bimz - Loc

Dit betekent dat ik het volgende aan moet schaffen:

2x Aimz (uitgebracht door Roco, nr 45050)
4x Bimz (uitgebracht door Roco, nr 45051)
1x Bimdz (uitgebracht door Roco, nr 45054)
1x BD

Nu vraag ik mij af wie de BD heeft uitgebracht, schaal 1:87. Heeft Roco deze ook uitgebracht? Wat is dan het artikelnummer? Kleurstelling maakt niet uit, maar wel een kloppend serienummer van het rijtuig.

Als ik de fabrikant en artikelnummer weet kan ik mijn zoektocht beginnen:D

Groet,

Lars

Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2008, 18:01:20 »
Het BD rijtuig type ICK is een verbouwd Duits rijtuig dat door geen enkele modelspoorfabrikant in model is gemaakt.

Martijn

manuelspot

  • Gast
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2008, 19:03:05 »
Toch wel gek he. Dat NS dan altijd precies weet te kopen wat er in model niet is :P.

Maar een paar van de 1500 rijtuigen zijn er dus wel. Zag laatst dat er zelfs een ICR bij in zat. 1e klas om precies te zijn.

Manuel

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #12 Gepost op: 10 May 2008, 19:46:21 »
De NS heeft dat rijtuig niet zo gekocht, maar laten verbouwen naar eigen inzichten.
Tbinnebarretije…

manuelspot

  • Gast
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #13 Gepost op: 10 May 2008, 19:52:27 »
Wat zijn dan de de dingen die veranderd zijn tenopzichte van de duitse uitvoering?

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #14 Gepost op: 10 May 2008, 19:53:09 »
Jammer dat dat rijtuig niet in model te krijgen is. Dan moet ik eens kijken of ik een andere realistische stam kan maken.

Iemand nog ideeën?
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x