Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)  (gelezen 23785 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #15 Gepost op: 10 May 2008, 20:07:18 »
Wat zijn dan de de dingen die veranderd zijn tenopzichte van de duitse uitvoering?

Ja-a toen was het even stil 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #16 Gepost op: 10 May 2008, 20:40:53 »
Kan ik me voorstellen Hans. Neem rustig de tijd om het ff op te zoeken.....
Tbinnebarretije…

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #17 Gepost op: 10 May 2008, 21:07:52 »
Jammer dat dat rijtuig niet in model te krijgen is. Dan moet ik eens kijken of ik een andere realistische stam kan maken.
Tegenwoordig zit niet in elke trein meer zo'n ICK BD. Een trein zonder BD met allemaal rijtuigen in Duitse kleuren lijkt me alleen erg onwaarschijnlijk, dus je schiet er niet veel mee op.
Wat zijn dan de de dingen die veranderd zijn tenopzichte van de duitse uitvoering?
Ze zijn omgebouwd uit rijtuigen die geen bagageafdeling hadden...

Julius

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #18 Gepost op: 10 May 2008, 21:22:12 »
Jammer dat dat rijtuig niet in model te krijgen is. Dan moet ik eens kijken of ik een andere realistische stam kan maken.

Iemand nog ideeën?

Ook verbouwen. Nou ja, laten verbouwen, kan ook. Zie Groterdam site.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #19 Gepost op: 10 May 2008, 23:17:36 »
Zat ik inderdaad ook aan te denken om een Roco ICK te laten verbouwen. Eens een paar mensen lief aankijken ;)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #20 Gepost op: 11 May 2008, 00:00:05 »
Het kan ff duren maar voor de liefhebbers wil ik wel de ICL treinen die ik tegenkom op station Arnhem( Ah) spotten en de samenstellingen incl. nummers en types hier plaatsen.

Alleen in Arnhem blijft het wel beperkt tot 2 setjes materieel wat in de dienst rijd en als ik mazzel heb dat er uitgewisseld word met Zutphen( Zp) dan kan ik nog een 3e setje tegen komen.

Groetjes Michiel.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #21 Gepost op: 18 May 2008, 00:16:48 »
Afgelopen Woensdag spotte ik een stam ICL als IC naar Den Haag in Arnhem aangezien mijn trein een stuk later vertrok heb ik even wat dingen op geschreven:

15-5-2008
ICL als IC Nijmegen-Arnhem-Den Haag
loc 1747
Bimz264.9( Geel/blauw)
Aimz261.9( Geel/blauw)
Bimdz268.3( ICE huisstijl)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Bimz264.9( Geel/blauw)
Aimz261.9( Geel/blauw)
1845

Dit was de eerste keer dat ik in Arnhem een stam zag zonder Amvz111 of ICRm A.

Groetjes Michiel

Ps; zelf heb ik inmiddels ook ICL plannen in 1:160, ik kan het nie laten ik wil het spul hebben.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #22 Gepost op: 23 May 2008, 19:19:06 »
Gister avond kwam ik weer een nieuwe variant van ICL samenstellingen tegen in Arnhem:

De trein van 17.46u van Arnhem naar Den Haag( afkomstig uit Nijmegen) had de volgende samenstelling:
Loc 1772
ICRm A
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Bim263.9( Geel/Blauw)
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Bimdz268.9( Geel/Blauw)
ICRm A
Bimz264.9( Geel/Blauw)
Loc 1732

Edit: 2 foto's van een trein die ik een aantal weken terug zag tussen Elst en Arnhem;



Persoonlijk vind ik dit niet zo'n mooie samenstelling, groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 23 May 2008, 19:22:00 door neudalhausenstadbahn. Reden: foto\'s toegevoegd »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #23 Gepost op: 23 May 2008, 20:17:15 »
Mischien een rare vraag voor jullie in Nederland ,maar waarom lopen in deze trein 2 loks mee?
Kan me niet indenken dat er in Nederland een lok de trein een helling op moet drukken als schiebelok zoals hier op De Brenner gebeurd?
« Laatst bewerkt op: 23 May 2008, 20:23:46 door Richard Snijder »

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #24 Gepost op: 23 May 2008, 20:36:21 »
Dat is om bij het eindpunt niet met de lok te hoefen rangeren. Ook als er onderweg iets is gebeurd kan er gemakkelijk gekeert worden.

Het is dus alleen machinst omlopen en weer wegwezen. Scheelt trouwens ook weer tijd op het station.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #25 Gepost op: 23 May 2008, 20:44:28 »
Het is vooral ook de sporencapasiteit die er van profiteerd als er als trek/trek( of trek/duw) trein gereden word. Met het zeer dichte treinverkeer in Nederland zijn wisselstraten bij grotere station altijd zwaar belast en hoe minder je er overheen hoeft hoe beter het is. Dus door dat trek/trek rijden hoef je locs niet af te rangeren of om te laten lopen en dat scheelt je per trein toch 2 rangeerbewegingen over wisselstraten.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #26 Gepost op: 24 May 2008, 00:26:40 »
Maar je rijdt dan toch een hoop onnodige slijtage kilometers met deze loks en de lok weegt toch ook niet niets.
Dit gewicht moet toch meegesleept worden en dit kost toch energie en dat met deze energie prijzen.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #27 Gepost op: 24 May 2008, 08:11:17 »
Het is maar net wat je het belangrijkste vind en NSR kiest er voor het zo te doen omdat het flexibeler is, het minder personeel kost en veel tijd en sporen bezetting scheelt.

Getrokken treinen worden in Nederland niet versterkt, die rijden de hele dag op de zelfde lengte rond dus dat is ook geen probleem en die loc achter op daar heb je volgensmij weinig last van. Ik zie de treinen er niet langzamer door optrekken ofzo. Die locs rollen dan wel vele kilometers mee maar dat staat tegen over dat ze minder op eigenkracht rijden omdat rangeerbewegingen van losse locs vervallen( niet dat dat heel spannend is maar toch).

Daar komt ook bij dat bijvoorbeeld in Arnhem treinen uit Nijmegen richting Utrecht of anders om moeten keren in Arnhem. Dit moet in een korte tijd, met rangeer werk red je dat niet.

Ook hier in Arnhem komt buiten de spits de IC uit Den Haag op spoor 3 binnen om 31min later weer vanaf spoor 6 of soms 7 te vertrekken naar Den Haag. In die tijd moet dat materieel via het rangeerterrein omgereden worden. Hiervoor word in 31min 3x van rijrichting gewisseld, dat ja je met het omrangeren van een loc gewoon niet redden. Ruimte om die treinen al die tijd gewoon aan het perron te laten keren is er simpelweg niet dus rangeren is noodzakelijk ook al maakt dat de dienstregeling heel erg kwetsbaar. Tijdens dat rangeren moeten op één na alle sporen die aan de westzijde het station in en uitgaan gekruist worden.

Verder kan ik maar één ding zeggen onderschat de drukte op het spoor niet en de beperkte infra niet.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

jakop

  • Gast
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #28 Gepost op: 27 May 2008, 20:35:05 »
Zijn de Aimz, Bimz, Bimdz of Avmz ook door een fabrikant op 1:100 uitgebracht?

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Nieuwe Duitse rijtuigen (Aimz 261, Bimz 264 & Bimdz 268)
« Reactie #29 Gepost op: 02 June 2008, 00:26:29 »
Deels volgensmij door roco, maar dan zou ik eens wat oude katalogussen moeten door spitten, ga'k nu ff niet meer doen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.