Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
25 October 2025, 23:41:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
25 October 2025, 23:31:58
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Raadplaatje door eemstede
25 October 2025, 23:04:07
Duits transport, waar in NL? door R1954
25 October 2025, 22:51:30
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Klaas Zondervan
25 October 2025, 22:47:44
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
25 October 2025, 22:32:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
25 October 2025, 22:25:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
25 October 2025, 20:25:50
Cranicher Altbahn door Arjen52
25 October 2025, 20:24:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
25 October 2025, 20:00:37
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
25 October 2025, 19:51:02
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
25 October 2025, 19:46:28
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
25 October 2025, 19:23:06
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
25 October 2025, 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
25 October 2025, 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
25 October 2025, 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
25 October 2025, 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
25 October 2025, 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 October 2025, 18:28:00
Märklin 2025 door borotof
25 October 2025, 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
25 October 2025, 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
25 October 2025, 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
25 October 2025, 15:51:34
  

Auteur Topic: wisselterugmelding met bi-polair relais  (gelezen 6040 keer)

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
wisselterugmelding met bi-polair relais
« Gepost op: 05 May 2012, 14:16:06 »
Ik heb bij de spoelen van mijn Marklin c-wissels de eindschakelaars eraf gehaald omdat die steeds storing gaven. ik ben nu de wisselmeldingstand op de Marklin schakelkastjes kwijt. (rood/groen)
Nu wil ik parallel aan de drukknoppen op het schakelkastje een bi-stabiel relais zetten met een rode en een groene Led.
Moet ik hiervoor een bi-polair relais met één of twee wisselcontacten hebben.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #1 Gepost op: 05 May 2012, 19:51:51 »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #2 Gepost op: 05 May 2012, 20:08:36 »
Moet ik hiervoor een bi-polair relais met één of twee wisselcontacten hebben.
Hangt er vanaf wat je er mee wil doen. als je alleen maar een rood of een groen ledje wil laten branden, dan is 1 wisselcontact genoeg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #3 Gepost op: 05 May 2012, 21:07:00 »
Persoonlijk zou ik, als het alleen om LEDjes gaat, geen relais gebruiken maar bijvoorbeeld een CMOS flipflop ofzo...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2012, 21:15:39 »
Het nadeel van een CMOS flipflop is dat die bij inschakelen van de spanning niet perse in de goede stand komt te staan.
Dan zou je al je wissels eerst een keer heen en weer moeten schakelen om alles in de pas te krijgen.
Een ander nadeel is dat een CMOS flipflop voor de vraagsteller geen optie is. Als hij daar verstand van had, dan had hij hier de vraag helemaal niet gesteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #5 Gepost op: 05 May 2012, 22:38:57 »
Het is maar een suggestie en bij het eerste nadeel had ik nog niet stilgestaan... Weer wat geleerd!   ;)
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #6 Gepost op: 06 May 2012, 23:15:33 »
Je moet inderdaad een bi-polair relais hebben. Een "normaal" moet je blijven bekrachtigen om in de andere stand te staan.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #7 Gepost op: 07 May 2012, 16:10:17 »
Bedankt. Maar die relais zijn 12V DC en mijn stroomtrafo voor o.a. de wissels is 16-18V AC.
Met een gelijkrichter is het dan 16-18V DC. Dat is dan nog 4V teveel.
Moet ik er dan een weerstand voorzetten.
Inderdaad heb ik geen verstand van flip-flop e.d. Relais snap ik wel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #8 Gepost op: 07 May 2012, 16:16:17 »
Maar die relais zijn 12V DC en mijn stroomtrafo voor o.a. de wissels is 16-18V AC.
Wat voor relais zijn dat? (fabrikaat, type)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #9 Gepost op: 07 May 2012, 18:05:47 »
Dat is de Omron G6AK-234P
Spoelspanning 12 V DC

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #10 Gepost op: 07 May 2012, 18:15:03 »
Zet een diode in serie met elke spoelwikkeling. Dan krijg je enkelzijdig gelijkgerichte spanning op de spoel. Daar doet hij het uitstekend op, en je hebt dan effectief nog maar 9 volt op de spoel.

Je kunt ook gelijkspanning maken door je wisselspanning dubbelzijdig gelijk te richten. Dan krijg je wel 18 volt, maar daar kunnen ze tegen. Volgens de datasheet mag je maximaal 200% van de nominale spanning op de spoel zetten.
Bovendien stuur je met een korte puls, dus dan is het helemaal geen probleem.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marklingek

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #11 Gepost op: 08 May 2012, 10:00:18 »
Oké. Domme vraag, maar moet de diode dan vanaf de pulsschakelaar naar de spoel doorlatend zijn.
Is de diode 1n4148 hiervoor geschikt?
Kan ik het relais ook laten schakelen op 16-18V AC of gaat hij dan brommen.
Ik heb namelijk mijn Märklin ontkoppelrails via een gelijkrichter en een condensator. Die bromden heel erg op wisselspanning. Nu is het alleen maar klik zonder brom.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #12 Gepost op: 08 May 2012, 10:13:26 »
Ik neem aan dat je je wissels met wisselstroom aanstuurt. Dan maakt he niet uit welke kant je de diode op zet, in allebei de richtingen wordt de wisselspanning 'gehalveert'. Volgens de specs die ik heb gevonden is van de 12V versie van de Omron G6AK-234P de spoelweerstand 800 Ohm dus bij 12 Volt gaat daar 15 mA lopen. De 1N4148 kan 100mA verwerken (nieuwe versies 150 mA?) dus dat gaat goed. Als je een ander, zwaarder relais gaat gebruiken eerst de stroom door de spoel checken en dan eventueel een 1N4001 (1 A diode) gebruiken als het meer dan 100mA wordt.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #13 Gepost op: 08 May 2012, 10:21:29 »
Nog een aanvulling op het bericht van Hans:
In de datasheet heb ik gezien dat bij de spoelaansluitingen een + en - zijn aangegeven. Je moet de diode dus zo plaatsen dat de stroom door de spoel in de goede richting loopt.
Het zou nl. kunnen dat het relais precies andersom schakelt als de stroom verkeerdom door de spoel loopt. Daar maakt de fabrikant overigens slim gebruik van. Ze hebben ook relais met maar 1 spoel. Stroom door de spoel in de normale richting levert een set van het relais, stroom in de tegengestelde richting levert een reset.

Een DC relais kan je niet met wisselstroom aansturen. Dan gaat hij inderdaad brommen en weet niet goed wat te doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:wisselterugmelding met bi-polair relais
« Reactie #14 Gepost op: 08 May 2012, 10:48:11 »
Ah, het is er een waarbij de stroomrichting de stand bepaalt. Dan moet je dus de 1e diode voor de aansturing vanaf de ene knop er net andersom tussen zetten als de 2e diode die vanaf de andere ondere drukknop voor de wissel komt. Waarschijnlijk is even testen gemakkelijker om uit te zoeken hoe ze moeten zitten dan van te voren proberen te bepalen... (voor mij in ieder geval ;-).
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix