Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
cor_b
Vandaag
om 21:24:29
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 21:13:43
Piko EUROCITY 2969 traxx
door
DBCargo
Vandaag
om 21:13:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
spoorijzer
Vandaag
om 21:09:18
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:56:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:51:01
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
spoorijzer
Vandaag
om 20:49:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 20:09:23
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 19:28:37
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot
door
Arjan6511
Vandaag
om 18:56:31
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 18:36:51
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:16:23
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
janvanbemmel
Vandaag
om 17:30:07
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 16:29:19
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:11:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:04:34
Een nieuw begin
door
bask185
Vandaag
om 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
PBModels
Vandaag
om 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 11:58:32
20 jaar BNLS
door
Met een sik
Vandaag
om 11:49:10
NZH A 1001 - 1004
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
Vandaag
om 08:50:38
Raadplaatje
door
Dpc Fo
Vandaag
om 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
janw
Vandaag
om 01:16:13
keerlusproblemen
door
astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
...
27
Omlaag
Auteur
Topic: Materieel verzameling van Michiel(NDS) (gelezen 100301 keer)
neudalhausenstadbahn
Re:Materieel verzameling van Michiel(NDS)
«
Reactie #240 Gepost op:
23 April 2009, 00:05:04 »
Hoi Tis, ja hij moest zo afgeragd worden dus dan doe ik dat maar he
Vanavond moest mijn printer plotseling hard werken
, een vitrinekast aanpassen is leuk, maar de sporen indeling moest opnieuw uitgeprint worden( 2 A4tjes), de verzamel steuerwagen lijst moest opnieuw uitgeprint worden( 16 A4tjes), de materieellijst( 14 A4tjes) en de lijst met geplande maar nog niet gebouwde treinsamenstellingen( 3 A4tjes), alles uiteraard in kleur.
Om alles opnieuw in de te delen( alleen de bovenste 3 sporen bleven ongewijzigd) koste me 40min.
Maarja dan heb je ook wat, namelijk foto's
:
Op deze foto zie je vooral duidelijk hoe het gaat worden als over een paar jaar alle stuurstandrijtuigen klaar zijn.
Het nadeel is wel dat ik vanaf m'n bureaustoel de treinen op de onderste laag niet zien kan.
Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #241 Gepost op:
03 May 2009, 00:01:43 »
De laatste week ben ik beetje bij beetje bezig met een stammetje ICR A+BKD+BKD+B en met de 2 WiesbadenCity rijtuigen Apzf209 en Bpmz298. De kale rijtuigbakken zijn nog niet helemaal klaar maar dat duurt vooral bij de ICR bakken niet lang meer.
Daarom heb ik tussendoor de nodige tijd gestoken in het tekenen van de zijwanden op de inmiddels gebruikelijke manier. Deze heb ik nu uitgeprint op etiketvel:
Hierbij wil ik bastiaan bedanken voor het overtekenen en aanleveren van de pictogrammen van de ICR rijtuigen. Dit zorgt voor leuke extra details op de rijtuigen vooral bij de 2 BKD rijtuigen.
Ps; omdat niet alle rijtuig bakken even lang zijn zijn de zijwanden dat ook niet. Zo heel precies kan ik de koppen nu ook weer niet schuren. Ik ben allang blij als ik ze eindelijk vlak heb, dus moet er wat gesmokkeld worden
Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #242 Gepost op:
03 May 2009, 19:25:06 »
Citaat van: rail4marcel op 21 April 2009, 23:51:46
Wat ik me nog altijd afvroeg is ga je ook nog de diverse CNL's namaken die hier hebben gereden?
Ik heb eens goed na gedacht of ik wel een CNL in model wil of niet. Een beetje CNL kost me een heel spoor van 210cm lengte( de 2 korte treinen uit de laatste 1,5 jaar niet mee gerekend). Dat is ruimte die ik er niet aan wil besteden om dat er te veel interessante regionale treinen zijn die ik liever wil hebben. Na mijn besluit dat ik de hele Duitse 627/628 familie wil hebben moet ik ook daar rekening mee houden. Om helder te krijgen wat ik in ieder geval nog hebben wil en om een beetje in de gaten te houden of het past heb ik alles voor zover ik het nu bedacht heb in een paint bestand gezet:
De RE5 RheinExpress die ik wil hebben in model rijd met verschillende rijtuigtypes en de eerst volgende keer als ik met die trein reis zorg ik wel dat ik de benodigde foto's en info krijg. Wat er precies achter m'n Br194 moet komen weet ik nog niet, dat zie ik nog wel.
Edit: uitgebreid de lengtes door rekenen heb ik de sporen indeling op de tekening wat gewijzigd. De spoor 9 in m'n vitrinekast word dan zwaarder belast, spoor 10 ook maar daar past nog een trein van 17cm bij. Spoor 11 word minder belast daar is alleen de Br194 gepland, daar zit dus nog rek in.
Groetjes Michiel
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2009, 20:37:03 door neudalhausenstadbahn
»
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #243 Gepost op:
06 May 2009, 21:45:31 »
De bouw van m'n ICR rijtuigen, Apzf209 en Bpmz298 vordert aardig. Het plamuren en glad maken van de daken is veel meer en moeilijker werk als wanneer een rijtuigbak geheel uit hout geschuurd is. Het maakt het werk niet leuker maar je moet wat als je een ribbeldak wilt hebben.
Bij één ICR rijtuig is het geribbelde deel van ribbel styreenplaat, bij de andere een houtlijm afdruk ervan. Puur styreen is niet voor herhaling vatbaar, het moest in terpentine weken en met secondelijm vast worden gelijmd en dan nog dagen uitharden. De houtlijm afdruk is ook niet ideaal, het laat zich al het vochtig word redelijk buigen maar om het heel te houden ook al gouw 1mm dik. Die rand moet dus dicht geplamuurd worden en in model geschuurt waarbij de kans op het dicht plamuren van de ribbels of het weg schuren ervan vrij groot is.
Ik moet even afwachten hoe het er uit ziet als het klaar is maar het is iets wat ik als ik het even kan ontwijken liever niet herhaal. Bij de zijwanden van de Apzf209 en Bpmz298 zitten de ribbels er opgetekend, zie m'n eerdere post.
Zo staan ze er nu bij:
2 oude rijtuigen die al richting de rommeldoos verbannen waren ga ik hergebruiken. Daken en ruiten heb ik vast gelijmd en daarna een laag zelf gemaakte plamuur er overheen. Als dit droog is wil ik het helemaal vlak schuren zodat er daarna stikkers overheen kunnen. De bak met het grijze dak word een Bm234/235, de bak met het lichte dak word een ABnrz418.
Groetjes Michiel
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #244 Gepost op:
07 May 2009, 20:54:28 »
Vandaag bij de wentinkjes geweest en iets gezien wat ik echt moet hebben, de
Schiestrabus van KATO-LEMKE
in gemotoriseerde uitvoering.
Foto is van hun internetsite
Word m'n eerste nieuwe trein van meer dan 20 euro in 3 jaar tijd( zover ik me herinner), zaterdag, heel misschien morgen ga ik hem ophalen.
Als de kap er een beetje redelijk af te krijgen is schilder ik hem zo snel mogelijk om in de Ense Soester Kleinbahn huisstijl voor inzet op de modulebaan die in aanbouw is.
Groetjes Michiel
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #245 Gepost op:
07 May 2009, 22:08:21 »
Meteen maar even aan het tekenen gegaan, hier onder de basis huisstijl, nog zonder logo's en reclame:
Dit alles is onder het voorbehoud dat de kap simpel te demonteren is want ik wil niks aan het onderstel hoeven doen.
Groetjes Michiel
T.Spat
«
Reactie #246 Gepost op:
07 May 2009, 22:40:18 »
Dit is natuurlijk het ideale voertuig voor de modulebaan
Bus en trein ineen
Moet ik op mijn modluledeel nu een bushalte of een stationnetje
maken?
Mvg,
Tis
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #247 Gepost op:
09 May 2009, 17:00:08 »
Vanmorgen gelijk bij wentink de bus op gehaald:
Ik vind het een heel leuk ding, het busje ziet er prima uit het zilver bij de raampjes had iets strakker gekunt, maar een prima model. Er zit verlichting in als ik het goed gezien heb is hij digitaal voorbereid. Hij is aangedreven op één as en heeft daar 2 anti slipbandjes de andere wielen nemen stroom af. De kap kan er bijna te simpel af, 4 bolletje in het onderstel vallen in kuiltjes in de kap. Dit is zonder gereedschap er prima af te krijgen, ideaal voor mij dus.
Wat rijden betreft heb ik hem even bij wentink zien rijden maar verder heb ik hem nog niet getest.
Groetjes Michiel
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #248 Gepost op:
10 May 2009, 23:21:11 »
Gister avond en vandaag ben ik een beetje met m'n rijtuigen bezig geweest. De ICR rijtuigen zijn bestikkerd en hebben hun eerste laag vuil zwart gekregen. Het zelfde geld voor de Bpmz298. De ICR rijtuigen moeten na het schilder werk aan de onderkant nog dakventilatoren krijgen waarna het dak nog een verflaag krijgt. Daarna moeten alle 5 de rijtuigen buffers en buisbalgen krijgen. De Bpmz298 krijgt ook nog kopdeuren en sluitseinen.
Dit begint in iedergeval al ergens op te lijken.
Met de WiesbadenCity stuurstand Apzf209 schiet het minder op. Op sommige plekken is net even iets te veel weg geschuurd wat ik nu weer beetje bij beetje met plamuur moet zijn op te bouwen. Met het goed er op krijgen van die houtlijm laagjes met ribbels en het plamuren en bij schuren van de randen er omheen is dat mis gegaan. Dat laat gelijk één van de grootste nadelen want het op die manier maken van ribbel daken zien. Er is veel meer kans dat het fout gaat, is waar ik niet blij mee ben.
De ex. rommeldoos rijtuigen hadden na het schuren een 2e plamuur laag nodig en die zit er inmiddels ook op. Dit kan ik misschien morgen maar mogelijk pas woensdag( dinsdag heb ik namelijk geen tijd) schuren omdat het wat traag uithard.
Groetjes Michiel
Sven
Eton Wick, UK
«
Reactie #249 Gepost op:
10 May 2009, 23:30:32 »
"zelf gemaakte plamuur"? Leg dat eens uit, als je wilt? Of heb ik dat ergens gemist?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #250 Gepost op:
11 May 2009, 11:28:16 »
Hoi Sven, mijn zelf gemaakte plamuur is een mix van meel, houtlijm, Uhu Plast water en muurverf en dat werkt prima als je de mengverhouding goed hebt. Ik heb er nu te veel Uhu Plast inzitten en dan hard hij te slecht uit het blijft lang taai. Ander punt waar je op moet letten, zit er te weinig lijm in dan gaat de meel schimmelen, zit er te weinig meel in dan word het veel te dun. Soms dan loopt het spul erg terug en moet je er na een aantal dagen nog wat meel bij doen om het weer op de juiste dikte te krijgen.
Wat ik dus nu heb is dat de mengverhouding niet optimaal is en dan ik een ander soort meel had gebruikt daardoor werkt m'n plamuur iets minder goed en vooral snel als normaal. Je kan het beste gewoon goedkoop wit meel gebruiken zonder zooi er in. Je kan er ook er ook verf voor wegen mee maken gewoon de mengverhoudingen aanpassen.
Normaal gesproken ontstaan er door de reactie van de verschillende stoffen veel gassen en als je dan een potje hebt waar je de deksel/dopje opdruk dan kan die na 2 dagen wel eens door de kamer vliegen. Dus neem of een stevige schroefdop( waar als het potje vol zit ook wel eens wat onder door kan borrelen) of bij een druk dop prik er een gaatje in.
Het is eigenlijk gewoon proberen en kijken wat het word, het werkt vooral goed op hout. Wat ik nu heb zit nu ook op kunststof rijtuigbakken, maar ik weet niet of het altijd op kunststof werkt.
Ik kan dus niet zeggen van zoveel van dit en zoveel van dat en dan is het goed, dat blijft voor mij ook nog zoeken.
Groetjes Michiel
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #251 Gepost op:
11 May 2009, 20:54:49 »
Vandaag heb ik in een lekker tempo door kunnen werken en de ICR rijtuigen en de Bz298( Bpmz298 bleek niet de correcte naam) zijn nu klaar:
ICR A;
ICR BKD-1;
ICR BKD-2;
ICR B;
De ICR rijtuigen hebben geen knik in de zijwand die ze in het echt wel hebben. Uit de informatie die ik van Martijn Haman kreeg kon ik nog niet precies opmaken hoe groot de breedte verschillen van de bak zouden zijn maar wel dat het weinig was. Nadat ik de maten van Jos Beckers door kreeg bleek het per zijwand om verschillen van minder als een millimeter per zijwand te gaan dus heb ik de knik achterwege gelaten want die is gewoon niet te maken( tenminste dat gaat mij niet lukken).
Bz298;
In de vitrinekast ziet het er als volgt uit:
De 103 met ICR rjituigen zoals dat als D trein Köln-Venlo(-Eindhoven) v.v. reed;
En de Oriëntrode Br141+Bz298;
Groetjes Michiel
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #252 Gepost op:
14 May 2009, 23:53:44 »
De oude rijtuig bakken uit de rommeldoos die er in de post van 6 Mei nog zo ranzig uit zagen in hun grove plamuur laag zijn nu na veel schuurwerk en een 2e laag plamuur lekker glad:
De Bm235;
De ABnrz418;
De Azf209 is nu ook eindelijk glad genoeg, het koste me wel wat ribbels in het dak maar goed het is niet anders. De grijze verf zit er op en het front van de cabine is rood waar het rood moet zijn;
Word uiteraard vervolgt, groetjes Michiel
Marc tramt
«
Reactie #253 Gepost op:
15 May 2009, 09:04:35 »
Je productietempo blijft indrukwekkend!
Even vraagje uit nieuwsgierigheid; wat is het voordeel van zelfgemaakte plamuur?
No dress rehearsel, this is our life.
neudalhausenstadbahn
«
Reactie #254 Gepost op:
15 May 2009, 09:27:53 »
Het kost zo goed als niks en ik hoef er niet voor naar een winkel en ik kan het evt. verdunnen met water als het zou moeten, meer kan ik ff niet verzinnen
Ps; dadelijk ff langs de gamma kijken wat de mogelijkheden zijn om hout te kopen voor het maken van dubbeldeks rijtuigen.
Groetjes Michiel
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10