Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door jerrytrein
Vandaag om 15:41:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 15:24:57
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 15:04:34
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50

Auteur Topic: Materieel verzameling van Michiel(NDS)  (gelezen 100339 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re:Materieel verzameling van Michiel(NDS)
« Reactie #255 Gepost op: 17 May 2009, 23:22:04 »
Zo vandaag niks over wat ik bouw of gebouwd heb, vandaag met Tjeerd Duitsland onveilig gemaakt ;D Allerlei goederen aansluitingen enzo af rijden om te kijken of er wat te zien viel rond Moers, Krefeld, Rheinhausen, Witten en Hagen.

En ja dan dus ook weer inkopen gedaan ;D, in Krefeld dit keer een mens moet wat als de "juiste" trams niet rijden 8). Ik had vandaag in Krefeld met een metersporige Düwag GT8 tram mee willen rijden, maar zoals een trambestuurder opmerkte "Zondags hielden ze de oude dames op stal" ;D
Tja jammerrrrrrrrrrrrrr, dan maar keertje door de weeks er heen ;)

Tja weer wat boeken die in de aanbieding waren, je moet je kennis op peil houden en uitbouwen natuurlijk ;)

En op de terug reis na het eten nog enkele bordjes ingeslagen die ik wel passend vond 8)
voor thuis;

En voor op het werk;

Zo de volgende keer is het weer tijd voor wat ik op modelbouw gebied uitspook :P ;D

Groetjes Michiel

Edit: zowaar eindelijk eens een nieuwe pagina, ik had bijna gedacht dat dat er niet meer van zou komen, pagina 17 was wel erg lang ;) 8)
« Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 23:23:53 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #256 Gepost op: 22 May 2009, 13:11:35 »
Nu nog wat nieuws over andere lopende projecten, m'n A[p]zf209 bleek een project van 2 stappen vooruit en weer 1 stap achter uit. Van de week wilde ik de cabine ramen aftekenen bleek dat de knik in de kopwand zo'n 3mm te laag zat. De enige oplossing was met de miniboormachine de kop bij schuren, weer plamuren en glad schuren en dan weer schilderen. Al die stappen heb ik nu afgerond, dus ik ben nu weer net zover als waar ik was voor ik m'n fout ontdekte. Ik heb nu ook de beugeltjes die hem in het spoor houden er op zitten en geschilderd. Nu moet ik dat van een slijt vaste beschermlaag voorzien en dat doe ik met ongeveer 1 op 2 verdunde houtlijm, dat werkt toch beter dan transparante lak( denk ik). Als ik dat gedaan heb gaan de spijkertjes er in die voor buffers mogen spelen.

Verder zijn op de foto's hierboven de 2 rijtuigbakken voor m'n Bm235( met het donker grijze dak) en m'n ABnrz418( met het licht grijze dak) te zien.
De Bm235 moet nog een laag donker grijs krijgen en dan kan hij bestikkerd worden. Daarna moet ik kijken wat er nog aan moet gebeuren om het rijtuig verder af te bouwen.
De ABnrz418 moet nog een laagje verf krijgen op het papier dat de rolluiken in de kopwanden vormt. Daarna kan hij bestikkerd worden en als dat klaar is moeten de kopwanden verder afgeschilderd worden. Dan moeten er ook dakventilatoren op komen en daarna moet ik kijken wat er naast het afschilderen van het dak nog aan werkzaamheden gedaan moet worden.

Door het werken met oude rijtuigbakken kan ik niet m'n normale werkwijze volgen en is het steeds kijken wat er moet gebeuren en ook wanneer.

Dan heb ik nog een ombouw actie gestart, de al eens eerder genoemde oude Br141 in het blauw/beige word kompleet verbouwd. De kap is inmiddels gestript en de panto's zijn veilig opgeborgen.

Daarna heb ik de loc op geschuurt zodat de zijwanden al wat gladder werden. Die zijn alles behalve glad en recht vooral rond de cabine deuren zaten deuken. Om dit op te vullen heb ik er een laag plamuur op gesmeerd, dit staat nu te drogen.

Laatst heb ik nog eens uitgebreid deze oude loc vergeleken met de modellen van vorig jaar en het lengte verschil is veel kleiner als het leek. Het leek een centimeter te zijn maar bleek na opmeten maar 3mm te zijn. Zo zie je wat te grof schilderwerk kan doen.

De loc word nu verkehrsrot en krijgt ook net als de locs van vorig jaar ventilatie roosters van grijs papier. Als deze loc klaar is moet hij zich perfect kunnen meten met m'n 141ers van vorig jaar of zelfs beter zijn.

Als ik div. andere lopende dingen heb afgerond wil ik me gaan richten op de bouw van een 3 (ex. DR) dubbeldeks rijtuigen DBuza747/749, een (ex.) Reko fietsrijtuig Bbd499 voor achter de Br141 in combi met de ABnrz418 en een CityBahn Br218 voor voor het Bm235 rijtuig.

Lopende dingen die nodig afgerond moeten worden zijn o.a.:
1; Diorama Busstalling Diestedde
2; De voor zijde van Boppard hbf
3; Esslinger Triebwagen voor de Ense Soester Kleinbahn(ESK)
4; Het afbouwen van een gemotorisserd onderstel voor een NE81 of Esselinger Triebwagen
5; Het opsplitsen en repareren van een spoor Z stationsgebouw, dat op gesplitst moet worden tot 3 aparte gebouwen*.
6; schilderen van 3 spoor Z huisjes*.
7; omschilderen en bestikkeren van de SchiStraBus in ESK huisstijl.

*; zelf begin ik niet met spoor Z maar m'n vader bouwt in Z.

Hier fietst de ESK modulebaan nog een beetje tussen door en ook daarvan moet het stationsgebouw nog afgebouwd worden.

Voorlopig werk zat dus, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #257 Gepost op: 25 May 2009, 14:53:46 »
De afgelopen dagen heb ik redelijk door kunnen werken aan het materieel al was het veel steeds maar een 10 a 15min ofzo.

Het A[p]zf209 stuurstandrijtuig zorgde voor de nodige frustratie en probleempjes, op de een of andere manier was het bij dat rijtuig steeds 2 stappen vooruit en dan weer 1,5 stap terug. Dat schoot echt niet op dus en ben nu toch ook wel heel blij dat dat ding af is.

De rubber naad achter de cabine, de ruitenwissers en de randjes van het rolluik zijn er met potlood opgetekend.

Nu is mijn Wiesbaden City eindelijk kompleet, de loc was namelijk al sinds 15-7-2008 klaar:

Mijn Br141 die ik van de week in een laag plamuur heb gezet heb ik zo goed als het ging glad geschuurd. Daarna heb ik één zijwand een laagje secondelijm gegeven en hem daarmee even in meel gedrukt. Daarna dat weer glad geschuurd gevolgd door nog meer secondelijm waar het nog nodig was. Nu is hij bijna glad maar op beide zijwanden zit nog wat secondelijm dat ik nog glad moet schuren waarmee ik een gaatje of randje opgevuld heb:

Als dat schuren klaar is kan ik hem opnieuw gaan schilderen.

Voor de 2 rijtuigen waar ik nog mee bezig ben, de ABnrz418 en Bm235 liggen de zijwanden inmiddels klaar. Die moeten nog uitgeknipt worden maar dan kunnen ze er ook gelijk op:

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 25 May 2009, 19:58:56 »
Ik heb dan nu mijn Wiesbaden City compleet en heb er uitgebreid foto's van gepost, maar ik ga er vanuit dat het de gemiddelde en zeker de Nederlands georiënteerde hobbyist bar weinig zegt. Daarom denk ik dat het handig is als ik wat meer over die treindienst en het materieel vertel.

De Deutsche Bundesbahn heeft begin jaren 70 een netwerk van snelle in vast patroon rijden reizigers treinen opgezet onder de naam InterCity. Deze treinen reden iedere 2 uur en hadden uitsluitend 1e klas net als de toen rijdende TEE treinen. Dit netwerk verbond alle belangrijke steden met elkaar door middel van 4 IC lijnen die op 5 stations een crosplatform aansluiting op een andere IC lijn boden.

In 1979 werd het IC netwerk uitgebreid door op alle lijnen een uursdienst in te voeren en ook 2e klas aan te bieden in deze treinen. Wiesbaden werd toen bedient door IC lijn 2 Hannover-Dortmund-Köln-Koblenz-Wiesbaden-Frankfurt a. M.-Würzburg-München v.v.

Met het IC net dat in 1985 werd ingevoerd kreeg het IC net 6 lijnen en ging IC lijn 1 Hamburg-Bremen-Dortmund-Köln-Koblenz-Wiesbaden-Frankfurt a. M. via Wiesbaden rijden.

In 1988 besloot de DB alle IC lijnen via de linker zijde van de Rijn te laten rijden, daardoor zou Wiesbaden als hoofdstad van de deelstaat Hessen geen IC verbindingen meer hebben. Dan kwam veel protest vanuit de lokale politiek op waardoor de DB uiteindelijk voor een nood oplossing koos. Deze nood oplossing bestond uit het invoeren van zogenaamde "Korrespondenz-IC-Züge(treinen)" als IC lijn 1a en 2a in een 30min dienst tussen Mainz hbf en Wiesbaden hbf v.v.. Deze treinen werden ook wel "Wiesbaden-City" genoemd.

Om te voorkomen dat er 4x per uur van locomotief gewisseld moest worden werden op deze dienst voor het eerst bij een IC stuurstandrijtuigen in gezet. Als locomotieven werden locs Br141 ingezet die normaal niks met IC treinen te maken hadden maar, het ging hier om een kort traject met lage snelheid. Als rijtuigen werden de LHB prototype rijtuigen uit de jaren 70, types Bnrzb726/727 en BDnrzf732 omgebouwd tot IC rijtuigen type Apzf209( rijtuig met open afdeling(en) 1e klas, cabine en energie verzorging uit doorgaande treinleiding) en Bpzb298( 2e klas rijtuig met openafdelingen, geschikt voor trek/duwtreinen en met energie verzorging uit doorgaande treinleiding). Deze rijtuigen kwamen pas vanaf Maart 1989 beschikbaar en tot die tijd werden de treinen gereden door 2 locs Br141 met er tussen een 1e klas rijtuig zijgangcoupés Avmz en 2e klas rijtuig met openafdeling Bpmz.

Voor de WiesbadenCity dienst werden 4 Frankfurtse 141er in de nieuwe Oriëntrode huisstijl gespoten en in een aparte omloop ingezet. Dat bleek in de praktijk alleen iets anders te werken waardoor eigenlijk alle Frankfurtse 141ers wel eens met de WiesbadenCity te zien waren.
De rijtuigen bleken vrij storingsgevoelig waardoor eigenlijk alles wat 4assig was wel in de WiesbadenCity te vinden is geweest. Als vervanging voor een defect stuurstandrijtuig werden vanaf 1990 ook de goederenlocs Br140 ingezet.

In 1991 werd de aparte omloop voor de 4 oriëntrode 141ers officieel opgeheven en werd de dienst zo aangepast dat er voor de verbinding Wiesbaden-Mainz v.v. nog maar 1 setje materieel nodig was. Het andere setje werd toen als IC 1a in 2uurdienst ingezet op Wiesbaden hbf-Frankfurt a. M. hbf v.v.

Vanaf Mei 1994 werden er ook locs Br111 ingezet in de WiesbadenCity treinen. Na afloop van de dienstregeling werd in Mei 1995 de WiesbadenCity opgeheven omdat die dienst niet rendabel was. Naar mijn mening is dat iets wat al vanaf dat die treindienst in het leven was geroepen te verwachten was. Zo'n treindienst kan geen stand houden.

Het WiesbadenCity materieel is vanaf 1990 doordeweeks ook s'nachts ingezet als nacht IC Airport-City tussen Frankfurt Flughafen en Köln/Ludwigshafen. In 1992 werden deze verlengt naar Düsseldorf en Karlsruhe. Met de dienstregeling 1994/95 werd dit Frankfurt Flughafen-Frankfurt a. M. hbf-Stutttgart hbf v.v. om een jaar later ook te verdwijnen.

De rijtuigen zijn in 1998 terzijde gesteld.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 26 May 2009, 22:47:30 »
Gister avond en vanavond ben ik druk bezig geweest met het rood schilderen van m'n Br141 nadat het laatste schuur werk was voltooit. Ndat hij begin van de avond rood was ben ik gelijk alles wat grijs moest worden maar gaan aftekenen en daarna schilderen.

Het grijze schilderwerk bestaat aan de zij en onderkant uit 1 laagje grijze verf, 2 laagjes licht verdunde grijze verf en 1 tot 2 laagjes grijze verf/houtlijm mengsel om het slijtvast te maken.
Het dak ben ik gelijk met verdund grijs gaan doen en daar zitten nu 2 laagjes op en daar komt zeker nog een 3e bij en dan 2 aflak laagjes.

De rijtuigen heb ik gister avond laat nog bestikkerd:

Vanavond heb ik kleine stukjes hout achter de trapjes enzo gelijmd voor de stefigheid. Hierna volgt bij de Bm235 gelijk schilderwerk en bij de ABnrz418 eerst nog het aanbrengen van dakventilatoren. Daarna kan ook dat rijtuig afgeschilderd worden.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #260 Gepost op: 28 May 2009, 00:06:00 »
Vanmiddag lekker aan m'n 141er verder gewerkt, na dat alles wat grijs moest worden grijs was ben ik alle ramen, deuren en de licht grijze balkjes gaan aftekenen. Daarna ben ik met een trekpen en licht grijze de ramen gaan schilderen:

Daarna moesten er nog handgrepen, front en sluitseinen en het licht grijze balkje voor op. Toen dit klaar was ben ik ruitenwissers en regen goten gaan tekenen. Daarna wat aflak en verouder werk, toen nog wat logo's en de panto's er weer op en nu is dit het resultaat:

En dan te bedenken dat hij er zo uit zag:

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #261 Gepost op: 29 May 2009, 00:04:34 »
Vanavond heb ik weer eens lekker zitten tekenen en wat zijwanden voor 5 type rijtuigen gemaakt. 4 van deze type rijtuigen heb ik uit geprint sommige meerdere keren, welke type rijtuigen het zijn mogen jullie lekker zelf raden ;):

Dit is bij lamp licht.

Dit met de flitser.

De zwarte randjes om de tekeningen heen zijn om het uitknippen makkelijker te maken bij lichte kleuren.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #262 Gepost op: 31 May 2009, 16:10:56 »
Schijnbaar vind niemand het interessant van welke rijtuigen die zijwanden zijn, prima dat kan. Zien jullie dan misschien vanzelf nog wel een keer ;).

M'n zoveelste Bm235 is klaar:

En de ABnrz418 is nu ook klaar:

Als ik verstandig ben laat ik het bouwen van materieel nu even voor wat het is en ga ik eerst enkele andere dingen afmaken. Tussen door maak ik nog tekeningen voor rijtuigen die nog niet bestikkerd zijn.

Groetjes Michiel

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #263 Gepost op: 31 May 2009, 16:15:01 »
Schijnbaar vind niemand het interessant van welke rijtuigen die zijwanden zijn, prima dat kan. Zien jullie dan misschien vanzelf nog wel een keer ;).
Duitse huppeldepup rijtuigen, verder ken ik ze niet. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #264 Gepost op: 31 May 2009, 16:33:35 »
Nou maar even een schot voor de boeg dan... Is het zoiets als deze? RegionalExpresswagen 2. Klasse, Bauart Bpmz 293, der DB AG.
mvg Tinussie.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #265 Gepost op: 31 May 2009, 16:44:00 »
Jep, 4 stuks, moet die dingen toch ook maar eens bestikkeren ;), nu is de rest ook niet moeilijk meer 8)

Ps; er is maar één trein van DB Regio die met dat soort rijtuigen rijd ;)

Groetjes Michiel

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #266 Gepost op: 31 May 2009, 16:50:35 »
Ze zijn leuk Michiel, is weer wat anders dan die witte IC-jongens en toch net zo snel als ik me goed herinner. Was dit mat niet geschikt voor 200km/h?
mvg Tinussie.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #267 Gepost op: 31 May 2009, 17:02:08 »
Jep klopt, de München-Nürnberg-Express rijd met 200km/u om tussen Ingolstadt en Nürnberg de ICE's niet al te veel in de weg te zitten, die gaan er tenslotte met 300km/u overheen. Ex. IR materieel was geen optie omdat er druk dicht materieel nodig is ivm de tunnels op het traject.

Normaal rijden locs Br101 deze treinen maar ik kwam op internet ook al foto's tegen van een Br120 met zo'n RE.

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #268 Gepost op: 12 June 2009, 00:08:46 »
Ik kon het niet laten, ik ben gister avond en vandaag toch weer bezig geweest met rijtuigen bestikkeren met dit resultaat:

Ik had even geen zin ze één voor één op de dijk te fotograferen.

Dan heb ik nog tekeningen van rijtuigen die ik nog moet printen:

Dan heb ik vanavond nog zitten tekenen, ik ben begonnen met NDS dieselspul serie 2700 en 2800. Hiervan heb ik meteen een vel uitgeprint, 2x2 kopbakken en 3 motorwagens:

De kleuren zijn veel feller als op de foto, dat komt door de belichting.

Daarna ben ik nog rijtuigen aan het tekenen geweest.

Apmz121:

Bnrzf480.1:

Daarna moest er nog wat NDS materieel getekend worden;
NDS 9800 railbusjes:

En het halve S-bahn stel NDS serie 7400:

Mijn printer drukt het roze veel donkerder en feller af als het op de tekening is.

Groetjes Michiel

Monobrachius

• Offline Offline
  • LE II
« Reactie #269 Gepost op: 12 June 2009, 08:24:08 »
Michiel, Ik hoorde dat een aantal wadlopers niet naar Polen zouden gaan, maar verkocht zouden worden aan de NDS. Hier zouden ze de oude Uerdinger railbussen vervangen. Kan je misschien wat toelichten over deze aankoop. In Utrecht waren ze wat terughoudend met het verstrekken van informatie.

Bedankt,

Henk
K.Bay.Sts.B