Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
26 June 2025, 23:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
26 June 2025, 23:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje door Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS door Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10

Auteur Topic: Materieel verzameling van Michiel(NDS)  (gelezen 100296 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re: Materieel verzameling van Michiel(NDS)
« Reactie #120 Gepost op: 21 June 2008, 22:57:07 »
tja Floris als ik wilde rijden had ik je gelijk gegeven, maar ik heb rijden 1,5jaar terug afgeschaft en heb juist extra bijna alle rijtuigen van hun koppelingen ontdaan( wel zo dat ze weer terug geplaatst kunnen worden), en die korte draaistelletje vind ik toch minder mooi.

Ik lak mijn rijtuigen altijd geheel af met zijde glans lak, daarna verouder ik ze en plak ik de logo's er op.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #121 Gepost op: 21 June 2008, 23:24:02 »
ja snap ik dat je ze lakt, maar ik bedoel met blanke lak, dus dat ze nog mooi houtnerf hebben, staat wellicht ook wel een keer sjiek  :P

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 21 June 2008, 23:28:19 »
Zal dr voor jou eentje doen binnenkort, en dan gewoon helemaal zonder er verder iets op geschilderd?, of wel de ramen er op?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 21 June 2008, 23:39:56 »
[...] en die korte draaistelletje vind ik toch minder mooi.

Maar je ramen zijn allemaal zwart en opgeschilderd. Niet om iets af te doen aan je werk, het verbaast me alleen een beetje dat je prioriteiten heel ergens anders liggen dan bijvoorbeeld de mijne. Ik zou moeite hebben met materieel zonder enig reliëf en zonder interieur, terwijl iemand me zou moeten vertellen dat een draaistel een millimeter te kort zou zijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #124 Gepost op: 21 June 2008, 23:45:21 »
mwah, minder detail maar de zaak wel goed in verhouding kan er wel degelijk beter uitzien, 't is net wat voor uitstraling je je model wilt geven, het idee van maquettebouw en zo. En probeer maar es in N een helemaal strak rijtuig te bouwen met alles erop en eraan...

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 21 June 2008, 23:53:31 »
Peter, kijk korte draaistellen heb ik zat gebruikt, maar er zijn veel verschillende korte draaistellen, bij de eene valt het wat minder op dan bij de ander, bij de minitrix draaistellen die ik veel gebruikt heb vind ik hoofdzakelijk de asafstand te opvallend te kort.

Verder klopt het wel wat je zegt, ik leg mijn prioriteiten anders als vele andere zouden doen, maar dat zijn bewuste keuzes die ik gemaakt heb en is gewoon mijn stijl. Het resultaat ervan bevalt me wel, en bevalt het me nie dan bouw ik gewoon nieuwe rijtuigen. Dat zie je nu ook met enkele stuurstandrijtuigen, het resultaat van vooral een aantal van m'n eerste modellen bevalt me niet meer omdat ik weet dat ik het nu beter kan, dus worden ze vervangen.

Dat is iets wat ook in de toekomst wel blijft, als ik nu naar de laatste modellen kijk, die Apmz121 vind ik gewoon super mooi geworden. Die Bim rijtuigen vind ik voor nu goed geslaagd gezien mijn eerdere zelfbouw modellen ervan, maar daar zal ik zeker nog zoeken naar dingen die ik anders kan doen bij toekomstigge rijtuigen. Die verbeteringen of veranderingen komen denk ik vanzelf en anders maar niet ;). Het zal daarbij niet worden van het moet en het zal anders, het komt vanzelf n anders maar niet denk ik dan ;)( anders krijg ik stres van m'n hobby en daar he'k weinig zin in ;) 8) ;D)

Edit: wat ramen betreft bij vele oudere rijtuigen zoals ook die Bim rijtuigen kunnen in het echt div. ramen open. Ik zou dat graag in model weergeven, maar dat word het te precies, te dun en te inspannend werk, en dat leverd met te veel trillende handen op( spier en zenuw trillingen is nu eenmaal een beperking waar ik rekening mee moet houden en die voor een groot deel ook m'n keuzes bepaald), dus daar begin ik om die reden niet aan. Het kost me soms heel veel moeite om bijvoorbeeld de ramen er goed op te krijgen. Ik heb gemerkt dat biezen, ramen en scheidingen tussen kleuren aftekenen met een potlood me al heel veel scheelt en daardoor alles rechter en dus strakker word.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 22 June 2008, 00:03:24 door neudalhausenstadbahn. Reden: stuk tekst toegevoegd »

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 21 June 2008, 23:59:25 »
mwah, minder detail maar de zaak wel goed in verhouding kan er wel degelijk beter uitzien, 't is net wat voor uitstraling je je model wilt geven, het idee van maquettebouw en zo. En probeer maar es in N een helemaal strak rijtuig te bouwen met alles erop en eraan...

Klopt, maar ik meen me te herinneren dat Michiel het allemaal wat duur zou worden als hij alles als al dan niet omgeschilderd model zou willen hebben. Kwestie van kwaliteit tegenover kwantiteit, waarbij 'kwaliteit' een persoonlijke maatstaf is.

Zelf heb ik ook een enigszins beperkt budget, wat voor mij inhoudt dat ik me op een beperkt aantal deelgebieden richt. Daar kan dan wel eens 12 stuks ICRm tussen zitten, maar bijvoorbeeld geen Mätrix ACTS 1251.

Inmiddels heeft Michiel gereageerd terwijl ik dit aan het typen was. 't Is inderdaad wat je belangrijk vindt. Zelf doe ik moeilijk over dat ieder wagentje zijn eigen unieke nummer heeft, zelfs al kun je het nauwelijks met het blote oog zien, terwijl andere mensen hier bezorgd van opkijken en tellen of ze al hun huisdieren nog hebben. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 22 June 2008, 00:13:59 »
, terwijl andere mensen hier bezorgd van opkijken en tellen of ze al hun huisdieren nog hebben. :)

Nou je het zegt... Ff kijken...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 22 June 2008, 00:17:19 »
Ja Peter en dat vind ik dan ook wel weer leuk om te lezen dat andere modelbouwers zo weer hun eigen dingen hebben waar ze zich op richten en wat voor hun belangrijk is( zoals jij met bijvoorbeeld de unieke nummers per voertuig) ;).

Het klopt ook dat kosten sterk mee spelen maar ik vind ook dat ik dan liever zelfbouw draaistellen onder een rijtuig zet als gekochte draaistellen die dan niet het goede type zijn. Dat vind ik dan weer een beetje zonde van m'n geld.
Ook heb ik bijvoorbeeld een rijtuig wat veel te smal lijkt, maar dat achter af toch niet echt blijkt te zijn maar dat komt weer omdat de goedkope draaistellen van een oud rijtuig veel breder en lomper zijn dan wat er onder hoort te zitten.
Zo heb je ook in dit topic kunnen zien dat ik enkele silberlinge heb die op draaistellen van eurofima rijtuigen staan.

Dan zeg ik weer tegen mezelf, ja wil ik daar m'n geld dan aan uitgeven, uh nee eigenlijk niet, want........... Als ik ze zelfbouw kan ik er voor het zelfde geld veel meer bouwen en kan ik bouwen waneer en wat ik wil zonder na te hoeven denken heb ik draaistelllen, ja/nee of kan ik er draaistellen voor kopen. Nu kan ik ze dan voor een paar centen, heel veel meer is het ook niet gewoon zelf bouwen en hebben ze altijd de lengte die ze in het echt ongeveer ook hebben als ik daar de informatie voor heb.

Ik ben bevoorbeeld bij m'n stuurstandrijtuigen niet van plan op korte termijn gekochte draaistellen te vervangen door zelfbouw, maar bij rijtuigen waar ik de gekochte niet helemaal mooi vind gaat dat vast een keer komen want daar ga ik me vanzelf aan ergeren namelijk.

Groetjes Michiel

Ps; meer van dat soort vragen?, laat maar komen ;)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #129 Gepost op: 22 June 2008, 02:13:48 »
Hoi Michiel,

Ik moet toegeven dat ik de voortvarendheid waardeer waarmee je aan de slag gaat. Ook ik zou sommige keuzes anders doen, zoals bijvoorbeeld bouwen in massief hout en niet rolbare draaistellen. Maar het is precies wat je zegt: waar liggen je prioriteiten en hoe hoog is je budget. Eventuele lichamelijke beperkingen heb ik dan nog niet eens meegeteld.

Wat betreft de bouw in hout: bij het kijken naar jouw werk heb ik wel het gevoel dat er meer uit te halen valt.  Je weet vaak de grondvorm goed te treffen (soms wat bijschaven, zoals de stuurstandrijtuigen) en wat jij met beperkte middelen weet neer te zetten, is indrukwekkend. Rijtuigen, bussen, werkelijk super. Ik als modelbouwer met twee linker handen kan daar een puntje aan zuigen. Je produktiviteit? Super, daar zal ik niks over zeggen. Mijn ideeën zijn talrijk, maar uitvoering er van? Uhm ja.... dus moet ik mijn mond houden.

Toch wringt er iets als ik houten draaistellen met afstandhoudertjes zie. Als je inderdaad zo mooi de rijtuigvorm weergeeft in model, waarom dan geen functionele draaistellen? Of wordt het dan toch te pietepeuterig? En in plaats van blokken hout, is het misschien een idee om juist met plaathout te werken en daar de wanden uit op te trekken? Begrijp me niet verkeerd, ik kijk met bewondering naar je werk. Ik heb alleen het idee dat er meer in zit. Ik heb ooit in RailMagazine een artikel gelezen over modellen in schaal TT gemaakt van hout. En als ik jouw werk zie, moet ik daar weer aan denken: lekker eigenzinnig klussen met hout, en het nog werkend krijgen ook.

Mocht je lekker je eigen koers blijven varen, geen punt. Je hebt in elk geval een originele en lekker eigenzinnige draai gegeven aan de modelspoorhobby!

Groet,  Geoffrey

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 22 June 2008, 11:20:18 »
Hoi Geoffrey, bedankt voor je reactie, ik kom even terug op je opbouwende kritiek op m'n draaistellen.

Ik heb heel lang na gedacht hoe ik iets kon maken wat de indruk wekte een draaistel te zijn en hoe ik dat dan weer in het spoor kan houden. Uiteindelijk is er na heel wat nadenken en een enkele nacht met weinig slaap en veel denk werk dit uitgekomen. Ik heb nu 6 paar van die nep draaistellen gebouwd, ik zie het als een begin. Ik kan dit allemaal redelijk goed doen zo, ik krijg aardig zo als ik het hebben wil.

Als de nep draaistellen donker geschilderd zijn vind ik het er persoonlijk er aardig goed uit ziet al denk ik wel dat er in de toekomst meer in moet zitten. Daarbij moet ik het niet hebben van het beter in model brengen van het hout dat de zijkanten van het draaistel moet vormen.

Waar voormij wel werk/ontwikkelings ruimte in zit is het aankleden er van. Dan denk ik aan iets als het weer geven van iets wat de indruk wekt veren pakketten te zijn of iets van een asgenerator bij rijtuigen die dat hebben.

Bij alles van die draaistellen dat het de indruk moet wekken dat er zit wat er hoort te zitten maar dat ik het zeker niet tot in detail wil weer geven. Ook wil ik niet op de vierkante milimeter gaan prutsen, dat bespaar ik liever voor plekken waar ik het echt belangrijk vind zoals bij stroomafnemers en schilderwerk aan de bakken van voertuigen.

Het grote voordeel van bouwen uit massiefhout is trouwens voormij dat het massief en sterk is en niet snel stuk kan. Balsahout gebruik ik niet meer omdat als ik dan door trillende handen even iets uit schiet ik meteen een deuk, kras of andere beschadiggingen heb. Karton gebruik ik ook niet meer als het even kan voor de modellen omdat dat na schuren bijna niet glad te krijgen is. Kunstof kan ik alleen gebruiken als ik het kan knippen, bij snijden gaat m'n mesje overal heen behalve de goede en een liniaal blijft dan ook niet liggen waar ik hem hebben wil.
Ik merk wel dat het vurenhout wat ik nu gebruik minder makkelijk in model en glad te maken is als het MDF dat ik laatst gebruikt, dus of dat vuren houtblijft, ik denk het niet, maar ik heb nu nog hout voor ik zat een 20 rijtuig bakken liggen, dus dit gebruik ik nog wel even.

Groetjes Michiel

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #131 Gepost op: 22 June 2008, 11:37:05 »
michiel,

ik houd niet zo van zelfbouw modellen maar dit is wel redelijk knap( en mooi). suc7 verder met bouwen.

MvG

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 25 June 2008, 16:56:25 »
Inmiddels zijn er weer 2 rijtuigen klaar, als eerste m'n nieuwe DABgbuzf760:

Dit is de eerste van de 4 nieuwe stuurstandrijtuigen die ik bouw om oude minder geslaagde rijtuigen te vervangen die klaar is.

Dan voor een andere trein nog een Bm235 rijtuig, een aangepast Arnold rijtuig:

Strak moet ik voor een restauratiewagen die nog in ombouw is een pantograaf solderen, gister een nieuwe soldeerbout gekocht, dus moest ik straks maar eens mee gaan stoeien.

Heel langzaam aan word m'n werklijst wat korter, groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 26 June 2008, 18:22:09 »
Vandaag heb ik mijn restauratie rijtuig WRmz135 eindelijk afgerond, het solderen van de panto was niet zo makkelijk want m'n nieuwe soldeerbout bleek toch wat aan de sterke kant.
De meeste tijd ging uit eindelijk zitten in het laten drogen van de lijm waarmee m'n panto vast zit:

Vanavond ga ik aan 2 stuurstandrijtuigen verder, en ik hoop die vandaag, morgen of uiterlijk zaterdag af kan ronden.

Groetjes Michiel

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #134 Gepost op: 26 June 2008, 18:29:22 »
Die Panto's zijn mooi geworden! Maar probeer voor die dichtbij fotos de macro stand van je camera te gebruiken! dat is het symbool van het tulpje!