Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q  (gelezen 17772 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Gepost op: 30 april 2012, 22:12:18 »
Naar aanleiding van het draadje ‘Pimp my Hondekop’ zelf ook maar begonnen met het opknappen van mijn Piko. Omdat er al zoveel dezelfde hondekoppen rondrijden wil ik zelf maar eens beginnen aan een Plan Q, een twee-wagen hondekop uit de tweede serie, die met de schuiframen.
Dat er voor Plan Q werd gekozen betekend dus dat er lekker veel aan veranderd moet worden aan de bestaande Piko kap en onderstel.
Er is natuurlijk begonnen met het opsporen van informatie en het naar boven halen van eigen foto’s en boeken.
Daarna is er bekeken wat er aan onderdelen wordt gemaakt door anderen en kwam o.a. bij Karst Drenth en FRIE uit. Nadat de bestellingen binnen kwamen langzaam begonnen met de verbouw.
Er zal wel van hot naar haar worden gesprongen in de verbouwing want lang aan hetzelfde werken vind ik nu ook weer niet alles en ik ben ook geen Karst die snel achterelkaar lijkt te bouwen en dit meteen goed gedocumenteerd in BNLS neerzet.
Eerst maar wat er al in het draadje “pimp my hondekop’ staat
Als eerste komen de draaistellen aan de beurt want de Piko ’s zijn wel erg vlak.
Om met de makkelijkste te beginnen het loopdraaistel onder de ABDk bak aangepakt.
Om te weten welk draaistel waar zit gebruik ik de gedetailleerde tekening uit het Enter-boekje uit de tijd van Barrabas.
Het is handig het originele frame van het Piko draaistel te behouden en hierop de draaistelzijkanten van FRIE op te monteren. Om te voorkomen dat je dan wel heel dikke draaistelschenen krijgt moeten zowel de FRIE onderdelen als de Piko draaistelzijkanten dunner worden gemaakt. Eerst dus de nieuwe draaistelzijkanten onder de frees gelegd en aan de achterzijde afgefreesd. Voordeel is dat je dan meteen alle gietvellen tussen de openingen kwijt ben en een mooi open zijkant overhoud.


Hierna de Piko draaistelzijkanten zo dun mogelijk afgefreesd.


Op de plaatsen van de puntlagering in het Piko frame vallen gaten en die kunnen weer gebruikt worden om de lagerpunten in de FRIE onderdelen over te nemen. In de FRIE zijkanten worden messing puntlagerbussen gemonteerd. Hiertoe heb ik voorzichtig met de hand gaten geboord tot net achter het oppervlak van de voorzijde van het rollager en hierin worden de puntlagerbussen gelijmd.




Na het overnemen van de gaten voor de puntlagering kunnen de gaten in het draaistelframe worden opgeboord tot de diameter van de kraag van de puntlagerbus. De kragen van de puntlagerbussen die nu in de draaistelzijkanten zijn gelijmd vallen dan in de gaten van het draaistelframe en hierdoor zijn de nieuwe draaistelzijkanten gecentreerd op het frame en in lijn met de asgeleiders in het Piko frame zodat alles weer mooi kan draaien.




Het spul spuiten, wielen erin en weer monteren.
Dat ziet er al weer een stukje beter uit.

links FRIE   rechts Piko
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2012, 22:13:33 »
Handrails met de grote bobbel onder cabinemiddenraam verwijderen, heeft geen enkele groene Hk gehad.
Meteen maar de andere aangegoten handrails verwijderd, wordt vervangen door staaldraad.
Overigens zijn bij de groene hondekoppen met of zonder L-sein de ladders niet verplicht, er werd ook zonder gereden.



En de plaatsen van de losse handrails bepaald op de neus. Ook zijn bij plan P en Q de handgrepen naast de cabinedeuren langer dan bij de eerder gebouwde hondekoppen. Deze moeten dus ook aangepast worden. De oude aangegoten handgrepen verwijderd en gladgeschuurd en gaten voor de nieuwe handgrepen geboord.

En meteen maar de te kleine cabinezijramen groter gemaakt.

« Laatst bewerkt op: 30 april 2012, 22:18:42 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2012, 22:19:42 »
Ik durf het bijna niet te vragen.... ga je nog wat aan "De Naad" doen?
No dress rehearsel, this is our life.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2012, 22:39:23 »
Natuurlijk wordt er ook wat aan 'de naad'gedaan, er is nu al zoveel aan de kap geschuurd en verwijderd dat er toch gespoten moet worden dan is die naad een kleinigheidje wat je tegen die tijd meteen meeneemt (kan nog wel even duren) ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2012, 22:41:00 »
Geen kano’s dus op plan Q dus het dak kan worden schoongemaakt. Dit moet toch gebeuren omdat het dak vol met verstevigingsribben moet komen. De eerste kano is eraf.


In de verbouwde draaistellen van de Bk stroomafname gemonteerd van Digirails.


Een warm-wit SMD ledje ingebouwd volgens de bekende methode uit ‘Pimp my hondekop’.

Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2012, 23:15:53 »
Vandaag weer even de kans gehad het een en ander aan de hondekop te doen.
De gaten die het weghalen van de kano's op de ABDk achterlaten gedicht met uit styreenplaat gezaagde vulstukken.  Later worden de dakleidingen weggehaald en door de juiste vervangen, ook de verstevigingsribben moeten eerst nog worden aangebracht.


De eerste proeven voor de nieuwe zijwanddelen uit styreen met de juiste ramen zijn klaargemaakt. De raamgaten zijn op maat gemaakt met behulp van de geëtste raamsponningen van FRIE. Ook meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ramen op de juiste afstand van elkaar te zetten, bij de Piko zitten ze iets te dicht op elkaar en zit het eerste B-raam in de ABDk te dicht naar de vlakke kopwand toe. Ook de afstand van het derde raam tot het WC-raam klopt niet.


Het originele zijwandstukvan het B gedeelte uitgesneden en het gat op maat van het nieuwe zijwanddeel.


Na het op maat maken van het gat het zijwanddeel vastgelijmd.


Over een tijdje weer verder.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2012, 10:32:52 »
Je bent echt ingrijpend in de weer Gerard  (y)

't is niet te hopen dat Piko 'm uitbrengt net nadat je klaar bent  ;)

groet,

Jakop

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2012, 10:48:03 »
Tis dat ik geen NS rij.... maar anders.... had ik dit voorbeeld wel gevolgd :P
Goed bezig!

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2012, 11:43:49 »
@Jakop; alles wat je maakt wordt na verloop van tijd uitgebracht door een fabrikant. Van alles wat ik gebouwd en verbouwt heb is uiteindelijk een model uitgekomen bij groot- of kleinseriefabrikant.

@44: Bedankt, maar je kan altijd wat nieuws beginnen. ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #9 Gepost op: 14 mei 2012, 11:54:18 »
Nou ja, wie weet.... de 2400 van Roco is ook al zoiets.... en de DE I en II van Artitec idem.... allemaal jeugdsentiment. En een Hondekopje vierbak, met een Pec erachter :P

Och, hou op!   ::) :o

Groet,
Jan

jakop

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #10 Gepost op: 14 mei 2012, 12:08:58 »
alles wat je maakt wordt na verloop van tijd uitgebracht door een fabrikant.

Ja, maar het is dubbel zuur als je net klaar bent.....ik had net de 1310 verbouwd en omgenummerd naar 1313 toen men er wel mee kwam, met juiste seinbalk, panto's etc. terwijl men beweerde na de 1310 geen nieuwe nummers uit te brengen  ::)

Maar goed......jouw Plan Q is dan wel de eerste  :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #11 Gepost op: 14 mei 2012, 12:11:49 »
Heel mooi. Een Piko zou kunnen, maar dan moeten alle wanden opnieuw. Anderzijds hebben ze dat met de Benelux ook gedaan.

Ik weet dat Gerco van Beelen voor de plan Q voor de Piko plots heeft ontworpen. Dat werkt misschien iets snelller.

Ik kan niet linken naar zijn site, behalve de algemene Sleutelspoor

Ga naar het kopje projecten, kies dan in het pull down menu modeltreinen en scroll in de pagina die je dan krijgt omlaag naar plan Q. Dan krijg je 2 pagina's met mooie foto's, inclusief een plot met vinyl opdruk voor de ramen.

Jouw dakreparatie bij de schuitjes ziet er bij hem net zo uit.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2012, 00:13:22 »
He grappig, die ken ik nog niet. Bedankt.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2012, 23:18:51 »
Nadat bleek dat de ingezette wanddelen toch niet helemaal aan de maat waren deze maar overnieuw gemaakt en vervangen. Bij het overzetten van de tekening naar het lasersnijprogramma was de plaats van de ramen een paar tienden mm. gezakt. Op de vorige foto's is net te zien dat de rand tussen bovenzijde raam en dakrand te groot is. Tekening opnieuw overgezet en na het snijden goed nagemeten, nu klopte de zaak wel dat zag er beter uit en konden ook de eerste klas ramen worden vervangen.
Wanddelen afgetekend en uitgesneden, daarna nieuwe ingezet.


Meteen maar de voorste kano's verwijderd.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3503
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
« Reactie #14 Gepost op: 01 september 2012, 17:20:58 »
Afgelopen week weer eens tijd gehad om wat aan dit projectje te doen.
Van de rechterwand gaan we over het dak naar de linkerwand. Nu zijn de daklangsribben en de leidingen aan de beurt.
Goed gekeken waar de langsribben ophouden en weer beginnen, ventilatoren opm de juiste plaats gezet en de dakleidingen aangebracht.
Van 0,5mm koperdraad de langsribben gemaakt. De draad in bankschroef gezet en de andere zijde in een tang, even flink trekken, de draad rekt op en je hebt een kaarsrechte draad. Gaten uitgezet op de plaats waar de dakribben eindigen. Aan het eind van de dakrib een gat geboord, draad haaks om en in het gat steken. Zo ook aan de andere zijde van de dakrib. Zaak goed aandrukken en voorzichtig een kleein beetje scondenlijm tussen dakrib en dak laten lopen en er ligt een kaarsrechte dakrib op het dak.
Daarna dakleidingen gemaakt van 0,8mm schelledraad, ook opgerekt en in de juiste vormen gebogen met een overlengte waar de stroomafnemers komen zodat ik ze later op de juiste lengte kan afknippen. Ook met sec.lijm vastgezet.
Nu nog een paar dakveiligheidkatjes plaatsen en nog één of twee leidingen erbij.



Vandaag de BBC stroomafnemers voor de hondekoppen binnengekregen dus de steunen voor de stroomafnemers die in de plaats van de kano's komen kunnen ook op hun plaats worden gezet.


De BBC stroomafnemers staan al klaar!
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
128* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde