BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: GerardvV op 30 april 2012, 22:12:18

Titel: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 30 april 2012, 22:12:18
Naar aanleiding van het draadje ‘Pimp my Hondekop’ zelf ook maar begonnen met het opknappen van mijn Piko. Omdat er al zoveel dezelfde hondekoppen rondrijden wil ik zelf maar eens beginnen aan een Plan Q, een twee-wagen hondekop uit de tweede serie, die met de schuiframen.
Dat er voor Plan Q werd gekozen betekend dus dat er lekker veel aan veranderd moet worden aan de bestaande Piko kap en onderstel.
Er is natuurlijk begonnen met het opsporen van informatie en het naar boven halen van eigen foto’s en boeken.
Daarna is er bekeken wat er aan onderdelen wordt gemaakt door anderen en kwam o.a. bij Karst Drenth en FRIE uit. Nadat de bestellingen binnen kwamen langzaam begonnen met de verbouw.
Er zal wel van hot naar haar worden gesprongen in de verbouwing want lang aan hetzelfde werken vind ik nu ook weer niet alles en ik ben ook geen Karst die snel achterelkaar lijkt te bouwen en dit meteen goed gedocumenteerd in BNLS neerzet.
Eerst maar wat er al in het draadje “pimp my hondekop’ staat
Als eerste komen de draaistellen aan de beurt want de Piko ’s zijn wel erg vlak.
Om met de makkelijkste te beginnen het loopdraaistel onder de ABDk bak aangepakt.
Om te weten welk draaistel waar zit gebruik ik de gedetailleerde tekening uit het Enter-boekje uit de tijd van Barrabas.
Het is handig het originele frame van het Piko draaistel te behouden en hierop de draaistelzijkanten van FRIE op te monteren. Om te voorkomen dat je dan wel heel dikke draaistelschenen krijgt moeten zowel de FRIE onderdelen als de Piko draaistelzijkanten dunner worden gemaakt. Eerst dus de nieuwe draaistelzijkanten onder de frees gelegd en aan de achterzijde afgefreesd. Voordeel is dat je dan meteen alle gietvellen tussen de openingen kwijt ben en een mooi open zijkant overhoud.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0161a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0161a.jpg)

Hierna de Piko draaistelzijkanten zo dun mogelijk afgefreesd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0167a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0167a.jpg)

Op de plaatsen van de puntlagering in het Piko frame vallen gaten en die kunnen weer gebruikt worden om de lagerpunten in de FRIE onderdelen over te nemen. In de FRIE zijkanten worden messing puntlagerbussen gemonteerd. Hiertoe heb ik voorzichtig met de hand gaten geboord tot net achter het oppervlak van de voorzijde van het rollager en hierin worden de puntlagerbussen gelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0168a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0168a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0173a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0173a.jpg)

Na het overnemen van de gaten voor de puntlagering kunnen de gaten in het draaistelframe worden opgeboord tot de diameter van de kraag van de puntlagerbus. De kragen van de puntlagerbussen die nu in de draaistelzijkanten zijn gelijmd vallen dan in de gaten van het draaistelframe en hierdoor zijn de nieuwe draaistelzijkanten gecentreerd op het frame en in lijn met de asgeleiders in het Piko frame zodat alles weer mooi kan draaien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0174a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0174a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0175a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0175a.jpg)

Het spul spuiten, wielen erin en weer monteren.
Dat ziet er al weer een stukje beter uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0183a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0183a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0314a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0314a.jpg)
links FRIE   rechts Piko
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 30 april 2012, 22:13:33
Handrails met de grote bobbel onder cabinemiddenraam verwijderen, heeft geen enkele groene Hk gehad.
Meteen maar de andere aangegoten handrails verwijderd, wordt vervangen door staaldraad.
Overigens zijn bij de groene hondekoppen met of zonder L-sein de ladders niet verplicht, er werd ook zonder gereden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0359a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0359a.jpg)

En de plaatsen van de losse handrails bepaald op de neus. Ook zijn bij plan P en Q de handgrepen naast de cabinedeuren langer dan bij de eerder gebouwde hondekoppen. Deze moeten dus ook aangepast worden. De oude aangegoten handgrepen verwijderd en gladgeschuurd en gaten voor de nieuwe handgrepen geboord.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0376a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0376a.jpg)
En meteen maar de te kleine cabinezijramen groter gemaakt.

Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Marc tramt op 30 april 2012, 22:19:42
Ik durf het bijna niet te vragen.... ga je nog wat aan "De Naad" doen?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 30 april 2012, 22:39:23
Natuurlijk wordt er ook wat aan 'de naad'gedaan, er is nu al zoveel aan de kap geschuurd en verwijderd dat er toch gespoten moet worden dan is die naad een kleinigheidje wat je tegen die tijd meteen meeneemt (kan nog wel even duren) ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 30 april 2012, 22:41:00
Geen kano’s dus op plan Q dus het dak kan worden schoongemaakt. Dit moet toch gebeuren omdat het dak vol met verstevigingsribben moet komen. De eerste kano is eraf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0378a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0378a.jpg)

In de verbouwde draaistellen van de Bk stroomafname gemonteerd van Digirails.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0360a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0360a.jpg)

Een warm-wit SMD ledje ingebouwd volgens de bekende methode uit ‘Pimp my hondekop’.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0363a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0363a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 13 mei 2012, 23:15:53
Vandaag weer even de kans gehad het een en ander aan de hondekop te doen.
De gaten die het weghalen van de kano's op de ABDk achterlaten gedicht met uit styreenplaat gezaagde vulstukken.  Later worden de dakleidingen weggehaald en door de juiste vervangen, ook de verstevigingsribben moeten eerst nog worden aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0407a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0407a.jpg)

De eerste proeven voor de nieuwe zijwanddelen uit styreen met de juiste ramen zijn klaargemaakt. De raamgaten zijn op maat gemaakt met behulp van de geëtste raamsponningen van FRIE. Ook meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de ramen op de juiste afstand van elkaar te zetten, bij de Piko zitten ze iets te dicht op elkaar en zit het eerste B-raam in de ABDk te dicht naar de vlakke kopwand toe. Ook de afstand van het derde raam tot het WC-raam klopt niet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0412a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0412a.jpg)

Het originele zijwandstukvan het B gedeelte uitgesneden en het gat op maat van het nieuwe zijwanddeel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0413a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0413a.jpg)

Na het op maat maken van het gat het zijwanddeel vastgelijmd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0414a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0414a.jpg)

Over een tijdje weer verder.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: jakop op 14 mei 2012, 10:32:52
Je bent echt ingrijpend in de weer Gerard  (y)

't is niet te hopen dat Piko 'm uitbrengt net nadat je klaar bent  ;)

groet,

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: ex44 op 14 mei 2012, 10:48:03
Tis dat ik geen NS rij.... maar anders.... had ik dit voorbeeld wel gevolgd :P
Goed bezig!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 14 mei 2012, 11:43:49
@Jakop; alles wat je maakt wordt na verloop van tijd uitgebracht door een fabrikant. Van alles wat ik gebouwd en verbouwt heb is uiteindelijk een model uitgekomen bij groot- of kleinseriefabrikant.

@44: Bedankt, maar je kan altijd wat nieuws beginnen. ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: ex44 op 14 mei 2012, 11:54:18
Nou ja, wie weet.... de 2400 van Roco is ook al zoiets.... en de DE I en II van Artitec idem.... allemaal jeugdsentiment. En een Hondekopje vierbak, met een Pec erachter :P

Och, hou op!   ::) :o

Groet,
Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: jakop op 14 mei 2012, 12:08:58
alles wat je maakt wordt na verloop van tijd uitgebracht door een fabrikant.

Ja, maar het is dubbel zuur als je net klaar bent.....ik had net de 1310 verbouwd en omgenummerd naar 1313 toen men er wel mee kwam, met juiste seinbalk, panto's etc. terwijl men beweerde na de 1310 geen nieuwe nummers uit te brengen  ::)

Maar goed......jouw Plan Q is dan wel de eerste  :P
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Ivo tB op 14 mei 2012, 12:11:49
Heel mooi. Een Piko zou kunnen, maar dan moeten alle wanden opnieuw. Anderzijds hebben ze dat met de Benelux ook gedaan.

Ik weet dat Gerco van Beelen voor de plan Q voor de Piko plots heeft ontworpen. Dat werkt misschien iets snelller.

Ik kan niet linken naar zijn site, behalve de algemene Sleutelspoor (http://www.sleutelspoor.nl/)

Ga naar het kopje projecten, kies dan in het pull down menu modeltreinen en scroll in de pagina die je dan krijgt omlaag naar plan Q. Dan krijg je 2 pagina's met mooie foto's, inclusief een plot met vinyl opdruk voor de ramen.

Jouw dakreparatie bij de schuitjes ziet er bij hem net zo uit.

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 15 mei 2012, 00:13:22
He grappig, die ken ik nog niet. Bedankt.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 18 mei 2012, 23:18:51
Nadat bleek dat de ingezette wanddelen toch niet helemaal aan de maat waren deze maar overnieuw gemaakt en vervangen. Bij het overzetten van de tekening naar het lasersnijprogramma was de plaats van de ramen een paar tienden mm. gezakt. Op de vorige foto's is net te zien dat de rand tussen bovenzijde raam en dakrand te groot is. Tekening opnieuw overgezet en na het snijden goed nagemeten, nu klopte de zaak wel dat zag er beter uit en konden ook de eerste klas ramen worden vervangen.
Wanddelen afgetekend en uitgesneden, daarna nieuwe ingezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0416a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0416a.jpg)

Meteen maar de voorste kano's verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0418a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0418a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 01 september 2012, 17:20:58
Afgelopen week weer eens tijd gehad om wat aan dit projectje te doen.
Van de rechterwand gaan we over het dak naar de linkerwand. Nu zijn de daklangsribben en de leidingen aan de beurt.
Goed gekeken waar de langsribben ophouden en weer beginnen, ventilatoren opm de juiste plaats gezet en de dakleidingen aangebracht.
Van 0,5mm koperdraad de langsribben gemaakt. De draad in bankschroef gezet en de andere zijde in een tang, even flink trekken, de draad rekt op en je hebt een kaarsrechte draad. Gaten uitgezet op de plaats waar de dakribben eindigen. Aan het eind van de dakrib een gat geboord, draad haaks om en in het gat steken. Zo ook aan de andere zijde van de dakrib. Zaak goed aandrukken en voorzichtig een kleein beetje scondenlijm tussen dakrib en dak laten lopen en er ligt een kaarsrechte dakrib op het dak.
Daarna dakleidingen gemaakt van 0,8mm schelledraad, ook opgerekt en in de juiste vormen gebogen met een overlengte waar de stroomafnemers komen zodat ik ze later op de juiste lengte kan afknippen. Ook met sec.lijm vastgezet.
Nu nog een paar dakveiligheidkatjes plaatsen en nog één of twee leidingen erbij.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0884a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0884a.jpg)


Vandaag de BBC stroomafnemers voor de hondekoppen binnengekregen dus de steunen voor de stroomafnemers die in de plaats van de kano's komen kunnen ook op hun plaats worden gezet.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0877a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP0877a.jpg)
De BBC stroomafnemers staan al klaar!
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Rubedino op 01 september 2012, 17:32:08
Leuk en mooi project Gerard ik ben met iets bezig waar twee bakkies meer in zitten  :D

Waarom maak je de wand nou niet uit 1 stuk? Je hebt toegang tot een laser en dat kan toch anders? Zodra ik zo ver ben laat ik mijn oplossing zien.

mvg,

Kees-Jan.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 01 september 2012, 21:05:01
Achteraf had ik dat dus moeten doen, een wand uit een stuk maken.
Heeft ook te maken dat ik mij nog niet door een tekenprogramma heen heb geworsteld, zelfs 2D lukt me nog niet zo best. Het laseren en graveren in één bewerking heb ik ondertussen wel onder de knie.
Gewoon tekenen op een tekentafel geeft geen enkel probleem, op school was ik daar altijd heel rap mee en later in mijn werk ook maar dan jaren lang niet nodig gehad en toen ik terug kwam ging alles met tekenprogramma's.
Eigenlijk is tekenen voor mij nu ook niet nodig, wel het leren verwerken en intrepeteren door studenten, maar het blijft een beetje knullig dat het mij maar niet wil lukken.
Een complete wand tekenen lukt me dus nu nog niet, maar zodra ik het kan zullen er gegarandeerd ontzettend veel onderdelen uit de laser van mijn werkgever rollen ;D ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Rubedino op 01 september 2012, 23:32:39
Alles is te leren. Het is me gelukt om inkscape te gebruiken voor het snijprogramma. Eerst dacht ik nog aan omscholing in CAD of Draw maar met het voor mij bekende programma lukt het ook.

Mvg

Kees-Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Niels B op 02 september 2012, 09:53:43
Gaaf project! Mooie typische en herkenbare raampartijen! Ik blijf het volgen en wie weet.... Ik heb hier nog een paar b-keusjes liggen....  ;D

Grtz,

Niels
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 12 oktober 2012, 22:23:43
Zo, van de eerste bak eindelijk de wanden klaar, de dakribben en dakleidingen en kastjes gemaakt, pantostoeltjes erop, hoekruit van de kabine vergroot, aangegoten handrails en handgrepen verwijderd en 'de naad' weggewerkt. Eindelijk klaar om de primerlaag aan te brengen. Eens kijken of ik dat morgen kan doen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1133a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1133a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: janw op 12 oktober 2012, 23:41:06
Dat begint op een Hondekop te lijken, Gerard...

Welke stroomafnemers zijn dat trouwens hierboven? Rivarossi? Philotrain?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Papierbouwer op 13 oktober 2012, 11:52:32
Ziet er mooi uit!
Ik ga je volgen.

Erik
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 14 oktober 2012, 00:09:55
Stroomafnemers Philo maar voor vervolgstellen ga ik eens kijken hoe de Riva's eruitzien.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Railroadtycoon op 14 oktober 2012, 09:43:54
Mooi hoor  (y)

Allie
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Rubedino op 14 oktober 2012, 09:49:34
Gaat er goed uit zien Gerard!

mvg,

kees-Jan

B-Kneusjes? Die vragen eerder om twee tussenbakken  ;)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Biesje op 15 oktober 2012, 05:44:23
Stroomafnemers Philo maar voor vervolgstellen ga ik eens kijken hoe de Riva's eruitzien.

De Rivarossi zien er goed uit maar het schuitje is wat gammel en kan 'omklappen'. Het opzetten en inklappen is een ramp.

Ik waardeer het zeer dat Rivarossi correcte stroomafnemers heeft gemaakt, het ziet er zoveel beter uit. maar het omklappen en het vastzetten en loshalen levert wat origineel taalgebruik op  :P .

Ben wel benieuwd naar de prijs van de Rivarossi's. Zowel Philotrain ald Rivarossi hebben goed naar het origineel gekeken. Wat looks betreft doen ze niet veel voor elkaar ondervind ik. Als ze alleen voor de vitrine zijn of je rijdt niet tegen de draad aan dan kan je flink besparen wellicht.

Groet,

Robert.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 03 januari 2013, 14:50:48
Gelukkig weer wat tijd om wat te doen aan de Hondekop 2 Q.
De 'naad' weggewerkt, eerste bak opnieuw in de lak, decals erop en wat handrails (Jakop ;D).
Op naar het ramenwerk!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1572a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1572a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1573a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1573a.jpg)

Alleen het nummer 385 nog rechtzetten  :(
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: ex44 op 03 januari 2013, 14:55:04
Ik mag het wel lijden, zoals je hier bezig bent! Ziet er mooi uit allemaal.
Maarreuh, dat nummer, is dat een transfer/decal? En zo ja, hoe ga je dat rechtzetten dan?

Groet,
Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 03 januari 2013, 14:57:35
Is een decal van Karst, nummer is 365 waarvan ik expres de 6 zodanig heb beschadigd dat een 8 lijkt.
Met een of ander microset-sol oid kan-ie vast wel weer loskomen.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: jakop op 03 januari 2013, 15:20:30
.....en wat handrails (Jakop ;D).

Ja, ja.....eerst de ramen in de kop...ook op jouw manier....ook jouw schuld dus  ;)  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 03 januari 2013, 15:28:42
Ik richt graag een hoop ellende aan  ;D ;D, vooral bij anderen (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Ivo tB op 03 januari 2013, 19:07:51
Is een decal van Karst, nummer is 365 waarvan ik expres de 6 zodanig heb beschadigd dat een 8 lijkt.
Met een of ander microset-sol oid kan-ie vast wel weer loskomen.
Gerard, kun je wel proberen, maar met microset/sol wordt het decal juist heel erg kwetsbaar en scheurt en verfrommelt het heel makkelijk. Ik zou het met gewoon water proberen en anders gewoon een nieuwe decal.

Leuk project een plan Q  (y)

mvg,
Ivo
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 03 januari 2013, 20:27:47
Ja, daar dacht ik later ook aan. Vroegâh deed ik dit ook gewoon met water en van wat voor Sol je ook gebruikt, ze worden er week van. Verder heb ik ook al foto's gevonden waar het nummer scheef in het rooster staat, dusss... en nieuwe zitten er genoeg in de set.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 16 januari 2013, 23:33:25
Zo, de ABDk 385 is klaar.
De raamlijsten van Frie geplaatst en de uitlaserde ramen geplaatst. Philo stroomafnemers erop, binnenverlichting en chinezen erin en dat was de eerste helft van de ombouw. :P

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1653.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1653.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1652_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1652_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1646.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1646.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1645.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1645.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1641.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1641.jpg)

En voor diegenen die nu denken 'hé Gerard, heb jij geen wormen vergeten, die horen toch op bakken met blauwe reclamebanen?' de foto hieronder;

(http://farm6.staticflickr.com/5052/5553749869_055fffe095_z.jpg) (http://farm6.staticflickr.com/5052/5553749869_055fffe095_b.jpg)klik
Mat'54 tweetjes met blauwe reclamebanen, zonder NS vignet,
Den Haag CS,
21 februari 1977.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: ex44 op 17 januari 2013, 00:14:56
Heeft wel wat, een paar van die chinezen erin.
Mooi gedaan zo!

Groet,
Jan
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Pauldg op 17 januari 2013, 07:09:07
Mooi werk! Die nieuwe cabineramen aan de zijkant maken een wereld van verschil. The devil is in the details zeggen de britten en ze hebben gelijk.

Mvg, Paul
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Railroadtycoon op 17 januari 2013, 10:02:04
Ziet er erg leuk uit  (y)

Groet,
Allie
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: jakop op 17 januari 2013, 10:05:18
Mooi Gerard!  (y)

Zit die handrail nou niet in het midden? zie ik dat goed...
Hoort dat bij mijn 1737 ook zo?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 17 januari 2013, 12:58:01
De handrail onder de cabineramen hoort bij deze uitvoering zo, geen handrail onder de middenfrontruit. De handrails met de krul onder de middenfrontruit is pas tijdens de vergeling op de neus gekomen.

(http://farm4.staticflickr.com/3355/3187990313_9e2e9c91bb_z.jpg) (http://farm4.staticflickr.com/3355/3187990313_9e2e9c91bb_b.jpg)klik
346 zonder 3e frontsein,
Voorburg,
10 april 1976
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: jakop op 17 januari 2013, 13:26:43
Duidelijk  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: NS 1607 op 17 januari 2013, 15:35:24
En waar is die naad wat in die neus hoort te zitten? ik vind m nergens.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D


Jos
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 17 januari 2013, 16:06:45
Als liefhebber van de Mat.54 vind ik het geweldig om te zien wat een pracht model je hebt gemaakt van de plan Q, Gerard. Is het je nog gelukt het nummer 385 recht te zetten?
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Nederduitsemeester op 17 januari 2013, 18:59:11
Ziet er goed uit, je zou niet zeggen dat het een Piko is 8)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: martijn v m op 17 januari 2013, 19:12:44
mooie philo plan Q

Dit vind ik erg knap gemaakt en ik zou niet zeggen dat dit een piko is.

Ben benieuwd hoe die er uit ziet als de andere bak ook af is.

Groet Martijn
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 17 januari 2013, 23:14:30
Dank u allen.
Stom, vergeten de naad te maken.  :-\
Het nummer laat ik zo zitten, zaten in het echt ook niet allemaal recht. [/gemaksmodus uit]
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 17 april 2013, 21:54:27
Zo, eindelijk tijd gehad om de lessen autocad tijdens de laatste Beneluxspordag in Wommelgem in de praktijk te brengen, nogmaals bedankt J.Moors  :)
Wanden voor de B-bak getekend en uitgelaserd.
De zaak ligt klaar om te beginnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1987a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1987a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 23 oktober 2013, 23:48:05
Al heel lang niet meer gewerkt aan de ombouw.
In de tussentijd nieuwe zijkanten gelaserd omdat de vorige net niet goed waren. Ook al vast nieuwe luchtroosters geplaatst, handrails onder de cabineramen weggehaald, gaatjes voor de nieuwe handrails van 0,3 mm verenstaaldraad gemaakt en natuurlijk de 'naad' opgevuld.
Eerste zijkant met de plan F raampjes met de zaagfrees uit de Piko kap gehaald en de nieuwe wand, deze keer uit doorzichtig acryl, in op zijn plaats gelijmd door kleine hoeveelheden di-chloor met de injectienaald tussen de naad laten lopen.
Nu goed laten uitdampen voordat de andere zijde wordt gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2821a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2821a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2822a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2822a.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: jakop op 24 oktober 2013, 10:21:08
Dit wordt wel een groot project zo, Gerard!
Het lijkt onderhand wel een Lima-verbouwing  ;D

Waarom doorzichtig acryl eigenlijk?

Jakop
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 24 oktober 2013, 13:54:21
Acryl 1 mm doorzichtig heb ik toevallig op mijn werk liggen en bovendien kan ik dat heel goed gebruiken om de raamglazen te snijden.
Wit of anderkleurig acryl zou ook goed zijn maar de 1mm variant is daar wat moeilijker van te krijgen. Acryl snijdt op de laser bereglad en zonder bramen.
De ramen van de ABDk-bak zijn hier ook van gemaakt, griezelig helder ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 04 januari 2014, 00:25:30
De kerstvakantie maar eens gebruikt om het al erg lang lopende project van de Piko Hondekop 2 maf te maken. Het laatste wat gedaan is was de nieuwe zijwanden met de raamgaten voor de schuifraampjes plaatsen.
Nu de op plan Q horende dakverstevigingen maken.
Net als bij de ABDk-bak worden deze gemaakt van schelledraad waarvan de isolatie is verwijderd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2952b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2952b.jpg)
Eerst worden in het dak gaten geboord waar de dakverstevigingen eindigen (let op dat bij elke ventilatoropening de verstevigingsribbel eindigt en erna weer verder gaat). In de gaten wordt het strakgetrokken schelledraad vastgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2949b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2949b.jpg)
Om mooie rechte draden te krijgen wordt de draad vastgezet in de bankschroef en met een tang uitgetrokken, niet te ver uittrekken natuurlijk anders breekt de draad. Dan voorzichtig neerleggen en op lengte afknippen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2953b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2953b.jpg)

Omdat de Piko inrichting nogal kaal is en de hondekoppen, net als alle andere klassieke treinstellen van de NS, banken met ‘oren’ hadden moeten deze oren ook nagemaakt worden op de banken. Omdat ik geen Mastica Plan E banken meer had zijn hiervoor met de gatenponstang rondjes uit dun kunststof (zoals bijvoorbeeld in de verpakking van nieuwe overhemden zit) uitgeponst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2966b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2966b.jpg)
Deze ponsrondjes door de helft gesneden en tegen de zijkanten van de rugleuningen geplakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2967b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2967b.jpg)
Zelfs voor het schilderen zien de banken er al wat beter uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2965b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP2965b.jpg)
Zo eerst maar weer eens pitten en morgen verder.
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: ruudns op 04 januari 2014, 00:34:48
Wat een monnikenwerk Gerard. Wel erg mooi (y).
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: dh3201 op 04 januari 2014, 10:31:28
En nu maar hopen dat die banken nu wel willen luisteren  :P

Ziet er gelijk al een stuk herkenbaarder uit  (y)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: GerardvV op 05 januari 2014, 00:08:01
Daarna de hele inrichting van kleur voorzien, bankenframes zilver met zwarte handenleggers en stukjes draad in de banken gezet om de bagagereksteunen te imiteren. Meteen de hele bak maar vol gezet met chinezen, in het voorbijrijden zie je toch geen verschil tussen de Digichinezen of mooie Preisers (als de trein stilstaat wel)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3068a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3068a.jpg)
De bak gespoten, van opschriften voorzien en de raamstijlen van FRIE gemonteerd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3066a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3066a.jpg)
De ramen van de stuurstand uitgesneden zodat ze gelijk met de wand liggen en nieuwe grotere zijraampjes gemaakt voor de cabine.
Van hardgetrokken staaldraad de handrails bij de cabinedeuren, de handrails op de neus en de ruitenwissers gemaakt.
Verlichting van digirails ingebouwd en alle bedrading onder de vloer gelegd.
In de draaistellen stroomafnemers gemaakt. In de originele Piko koppelingen worden een aantal pennen niet gebruikt en deze koppeling omgebouwd voor de railspanning zodat op alle assen spanning wordt opgenomen en ook de spanning voor de binnenverlichting van de ene naar de andere bak wordt doorgegeven.
In de ABDk bak een decoder voor de motor, kop- en sluitlichten gezet, kan ook rangeerlicht tonen. In de Bk bak een functiedecoder voor de binnenverlichting, kop- en sluitlichten en rangeerlicht geplaatst.
Daarna kon de zaak weer in elkaar gezet worden en op de baan worden gezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3071a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3071a.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3118a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3118a.jpg)

Met frontlichten;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3102a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3102a.jpg)
Hm, had hem wel even af moeten stoffen.
Grote frontseinen uitgeboord, lichtgeleiders ingekort en rondjes uit de ponstang (ja, die van de bankoren) als frontlenzen ingezet, daarvoor weer de lensringen van FRIE gemonteerd.

Rangeerlicht;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3100a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3100a.jpg)

En sluitlichten;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3103a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3103a.jpg)
Een kleine lichtlekkage bij de ramen, valt alleen in het donker op en vanuit het normale vogelstandpunt dan ook niet.

Binnenverlichting;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3156.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3156.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3113a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP3113a.jpg)

Al met al een leuk projectje wat iets te lang heeft geduurd door tijdgebrek.
De Piko toont zonder naad en met een goed cabinezijraam een stuk beter en hoeft wat vorm betreft zeker niet onder te doen voor de Lima’s.
Na het wegwerken van de naad en het vergroten van de cabine zijramen kloppen de verhoudingen van de neus ineens wel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1641b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMGP1641b.jpg)
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Biesje op 05 januari 2014, 05:25:05
Erg mooi, ik ga meneer Frie ook maar eens vragen naar deze ramen. Er is volgens mij geen enkel asbest stel met de oudere ramen overgebleven. Het museum tweetje en de 766 hebben beiden de schuifraampjes. Ik wil graag het museum tweetje en de 766 maken in intercity kleuren. Eén Piko blijft min of meer origineel als geel met reclame banen en ouderwetsche draairaampjes. Maar wel gepimpt natuurlijk :) Dit draadje moet ik onthouden :D

Mvg,

Robert
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Corné81 op 05 januari 2014, 09:57:34
Erruuug mooi gedaan ! :o 

Hoop nog een keer dat ze worden uitgebracht die Plan Q's...
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Niels B op 05 januari 2014, 11:33:05
Gaaf hoor!  (y) ik hoop dat de vertegenwoordiger van Piko meeleest en markt voor een nieuwe variant ziet. Laat maar komen!  :D

Grt,
Niels
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Pauldg op 05 januari 2014, 17:04:58
Tjee, een verschil van dag en nacht. Dat zouden er meer moeten doen.

@Biesje, ga je het museum tweetje ook overspuiten in lichtgevend interplanetaire komkommergroen?  ;D
Titel: Re: BNLS-Werkspoor - Van F naar Q
Bericht door: Biesje op 05 januari 2014, 22:23:53
Neen, mijn 1:87 spoorwegmuseum probeert wel de juiste kleuren aan te houden, dus blauwe biezen op de 1122, 1202 met bies op juiste hoogte en zo. Als ik ouder materieel aanschaf heb ik gewoon het liefst nummers die nog bestaan. Dan heb je altijd het excuus om ze in te zetten op een later tijdperk baan als museumrit :P

Mvg,

Robert